تعداد بازدید: 2666

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 13 فروردين 1391-20:13

رونق میراث/مردم با صنایع دستی آشتی می کنند

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت:مسجد فرح آباد به موزه قرآن تبدیل می شود/سفالگری ، نمد مالی و ابریشم کشی توانستند در آخرین نشست شورای ثبت کشور به عنوان آثار شاخص ایران در فهرست آثار ملی کشور ثبت شوند/در 6 نقطه از استان مازندران،بازارچه های صنایع دستی مستقر می شود/روز 12 فروردین یک میلیون و 165 هزار نفر مسافر به مازندران سفر کردند.


مازندنومه؛ستاد تسهیلات سفر مازندران،کلثوم فلاحی: دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر در مازندران گفت:‌پروژه مسجد صفوی فرح آباد ساری با محوریت موزه قرآن در سال 91 اجرایی می شود.

سیف الله فرزانه اظهار داشت:‌مسجد صفوی فرح آباد ساری یکی از آثار شاخص معماری ایران در دوران صفوی است.

 وی افزود:‌این مسجد به همراه شهر فرح آباد در مدت کمتر از 5 سال از سال 1021 تا 1025 هجری قمری ساخته شده است.

 فرزانه با بیان اینکه شهر سازی مدرن و بی نظیر مجموعه تاریخی فرح آباد در حاشیه دریای خزر موجب شد تا سفرنامه نویسانی چون پیترو دلاواله اذعان کنند که فرح آباد دومین شهر و پایتخت صفویان بعد از اصفهان در دوران شاه عباس کبیر بوده است، ادامه داد:‌ بسیاری از تفاهم نامه‌های سیاسی ایران با ممالک دیگر در این شهر به امضا رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به وسعت و اهمیت شهر فرح آباد آن را هم تراز با شهر قدیم رم و قسطنطنیه در اروپا دانسته، تصریح کرد:مورخان غربی و شرق شناسان از اهمیت این شهر بسیار گفته اند.

وی با بیان اینکه مسجد فرح آباد دارای پلان چهار ایوانی با شبستان‌ها در بخش غربی و شرقی ، گنبد خانه،ایوان جنوبی مرکزی و حجره‌هایی در بخش شرقی و شمالی حیاط مرکزی است، بیان داشت:رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر به استان مازندران با حضور در مسجد و شنیدن نقطه نظرات کارشنان،مبلغ20 میلیارد ریال جهت آزادسازی حرایم ، مرمت و احیای مسجد با محوریت موزه قرآن به استان مازندران اختصاص می‌دهد و انتظار داریم استانداری مازندران هم نسبت به این مقدار اعتبار از محل اعتبارات استانی اقدام کرده تا در افتتاح هرچه سریع‌تر این پروژه بزرگ فرهنگی و معنوی مازندران در دهه فجر 91 مشارکت کند.

فرزانه اظهار داشت:معاونت محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در سفر به مازندران از اراضی پیشنهادی جهت ایجاد موزه منطقه ای که از مصوبات سفر هیات دولت است بازدید کرد.

وی ادامه داد:‌رئیس میراث فرهنگی کشور ضمن تشکر از همکاری و مشارکت شهرداری مرکز استان جهت اهدای زمین، از آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای تامین تمام بودجه لازم جهت ایجاد یک موزه فاخر منطقه ای که در شان و شخصیت کشور ایران و مردم فرهنگی مازندران باشد خبرداد.

 فرزانه خاطرنشان کرد: معاون رئیس جمهور تاکید کرد حمایت دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و دانشگاه‌ها می تواند در افتتاح هرچه سریع‌تر این پروژه بزرگ ملی تاثیر گذار باشد.

 مدیرکل گردشگری مازندران، متذکر شد:‌براین اساس اولین اقدام این اداره کل ، نشست با شورای معاونان اداره کل، جهت عملیاتی کردن هرچه سریع‌تر این پروژه بوده و امیدواریم با همکاری استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی و مردم عزیز مازندران شاهد افتتاح این افتخار فرهنگی باشیم.

 وی تصریح کرد: براساس ظرفیت های غنی فرهنگی مادی و معنوی موجود در قلمرو فرهنگی مازندران و همچنین حضور گردشگران داخلی و خارجی ایجاد چنین موزه ای در سفر هیات دولت به استان مازندران تصویب شده بود.

به گزارش خبرنگار ما، فرزانه اظهار داشت: استان مازندران با توجه به شرایط اقلیمی و زیستی متفاوت و متنوع یکی از مناطق برخوردار طبیعی و تاریخی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:‌این ظرفیت‌ها موجب شده تا صنایع دستی و هنرهای سنتی کم نظیر در زیستگاه‌های کوهستانی ، جنگلی ، دشت و سواحل مازندران شکل گیرد تا جایی که برخی از این صنایع دستی همچون گلیمچه متکازین و لاک تراشی، مهر اصالت یونسکو را دریافت کنند.

فرزانه با اشاره به اینکه در این میان سفالگری ، نمد مالی و ابریشم کشی توانستند در آخرین نشست شورای ثبت کشور به عنوان آثار شاخص ایران در فهرست آثار ملی کشور ثبت شوند، تصریح کرد:‌ظرفیت های این بخش از میراث نیاکان مان موجب شد تا در سفر هیات دولت به استان مازندران ایجاد 6 بازارچه و شهرک صنایع دستی در استان مازندران مصوب شود.

وی متذکر شد: معاون ریاست جمهور و رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن بازدید از پروژ ه های مختلف حوزه میراث فرهنگی نسبت به اجرائی شدن پرو ژه های 6 گانه بازارچه صنایع دستی در استان مازندران دستور داد و از زمین مورد نظر بازارچه صنایع دستی در شهرستان ساری بازدید کرد.

فرزانه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های صنایع دستی می تواند بر بالندگی فرهنگ و آشتی مردم با تولیدات ملی بینجامد، گفت:‌براساس آخرین مطالعات و جمع بندی نهایی در 6 نقطه از استان مازندران، این بازارچه ها مستقر شده و به تولید و عرضه تولیدات صنایع دستی می‌پردازند.

 فرزانه یادآور شد:‌ این مناطق پیشنهادی شامل محور سوادکوه ، ساری ، بهشهر ، محور محمودآباد به نور ،چالوس و نوشهر و محور تنکابن به رامسر است.

 به گزارش مازندنومه،دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر مازندران اظهار داشت:روز 12 فروردین یک میلیون و 165 هزار نفر مسافر به مازندران سفر کرده اند که از این تعداد، یک میلیون و 140 هزار و 300 نفر با خودروهای شخصی وارد شدند.

 وی با بیان اینکه روز گذشته 18هزار نفر با اتوبوس وارد مازندران شدند، گفت:‌پنج هزار و 760 نفر با قطار و 940 نفر هم از طریق هوایی به مازندران سفر کردند.

 فرزانه با اشاره به اینکه 707 هزار و 780 هزار نفر از مسافران 12 فروردین در مازندران اقامت کردند، متذکر شد:9500 نفر در هتل، 1480 نفر در مهمانپذیر، 3300 نفر در هتل آپارتمان، 250 هزار نفر در منازل استیجاری، 96 هزار نفر در کمپ های موقت و 19 هزار و 500 نفر در مدارس اقامت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه 191 هزار نفر هم در سایر مراکز اقامتی مستقر شدند، ادامه داد:137 هزار نفر هم در 34 هزار و 250 تخته چادر در پارک‌ها و حاشیه بلوارها اقامت کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌روز گذشته 8 هزار نفر از پارک عباس آباد، 485هزار نفر از منطقه نمک آبرود و 121 هزار نفر از پارک جنگلی نور بازدید کردند.

*بیش از 16 میلیون مسافر وارد مازندران شدند/رشد 17 درصدی ورود گردشگر به مازندران

معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی ستاد تسهیلات سفر مازندران اظهار داشت: از 25 اسفندماه تا 12 فروردین سال جاری 16 میلیون و 25 هزار و 393 مسافر به مازندران سفر کردند که از رشد 17 درصدی برخوردار است.

مهران حسنی با اشاره به اینکه از 28 اسفند سال گذشته تا 12 فروردین سال جاری 14 میلیون و 938 هزار و 709 نفر وارد مازندران شدند، ادامه داد: ورود این میزان مسافر به استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ، رشد 24 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه کل مسافران مقیم از تاریخ 28 اسفند تا 12فروردین 9 میلیون و 364 هزار و 502 نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 12 درصدی دارد، گفت:کل بازدید از مراکز فرهنگی، موزه ها و بناهای تاریخی ، اماکن زیارتی و تفریحی 9 میلیون و 798 هزار و 776 نفر با رشد حدود 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی ستاد تسهیلات سفر مازندران بازدید از مجتمع تفریحی توریستی نمک آبرود را 4 میلیون و 550 هزار و 622 نفر اعلام کرد و افزود: این مجتمع تفریحی 40 درصد از نفرات بازدید کننده از مراکز فرهنگی و تفریحی را به خود اختصاص داده است.

حسنی با بیان اینکه فعال سازی کمیته طرح دریا در نوروز 91 برای اولین بار انجام شد، تصریح کرد: 3 تیم غواصی و 5 تیم نجات غریق استان در 3 منطقه شرق، مرکزی و غرب استان و همچنین نماینده هیات نجات غریق در محل ستاد مرکز تسهیلات سفر مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه در این ایام غریقی در دریا و رودخانه ها به وقوع نپیوست، بیان داشت: در سال گذشته در همین ایام 9 غرق شدند.

حسنی در خصوص برنامه های فرهنگی ستاد تسهیلات سفر متذکر شد: از جمله این برنامه ها، استقبال از مسافران نوروزی در مبادی ورودی استان در روز اول فروردین با اهدای بسته های فرهنگی و پذیرایی با شکلات و شیرینی و غذاهای محلی مازندرانی و برگزاری مراسم نوروز خوانی در راستای حفظ و احیای آئین و آداب و رسوم مازندران بوده است که علاوه بر برگزاری آن در قبل از ایام تعطیلات نوروزی در روزهای عید نیز در اکثر شهرستان ها از جمله ساری ، نوشهر ، رامسر ، بابل ، آمل و ... اجرا شد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همت ناشران در شهرستان ها، ادامه داد:نمایشگاه های صنایع دستی با بیش از 400 غرفه در 3 سطح ملی ، منطقه ای و محلی هم در استان برگزار شد.

حسنی با بیان اینکه بیش از 74 میلیون لیتر بنزین مصرف شدکه امسال شاهد کاهش در مصرف بنزین بودیم، اظهار داشت: به دلیل رو آوردن مردم به استفاده از مصرف سی ان جی، شاهد کاهش مصرف بنزین بودیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف روزانه سی ان جی 700 هزار کیلو گرم بوده ، تصریح کرد:افزایش جایگاه های سی ان جی و تسهیل در سوخت گیری نقش اساسی در انگیزه استفاده از این سوخت داشته است.

وی افزود: در حال حاضر استان مازندران در تعداد گردشگران مقیم و بازدید از مراکز فرهنگی ، تفریحی ،زیارتی و تاریخی دارای بالاترین رتبه در سطح کشور است.


  • محسن بخشیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 14 فروردين 1391-0:0

    ضمن عرض تبریک برای انتصاب اقای فرزانه بعنوان مدیرکل گردشگری استان و ارزوی موفقیت برا ی نامبرده توجه ایشان را به چند نقطه جلب مینمایم1- استان مازندران از حیث مواهب طبیعی زبانزد عام و خاص است ایا تا بحال مسولین گردشگری توانسته اند از این مواهب طبیعی بهره لازم را ببرند؟2- ایا تغییر سیاست جذب گردشگر در شرایط کنونی احساس نمیشود؟ ایا مسولین استان از خود سوال نکرده اند کشور فرانسه در سال 90 بیش از 75 میلیون توریست داشته و ما در کجا کار یم؟3-با توجه به افزایش یک توریست 5 شغل مستقیم ایجاد میگردد ایا مسولین برای رفع بیکاری استان بجای اوردن صنعت الایند ،صنعت توریست را فعال کنند به نفع استان نیست؟5- از مدیر کل گردشگری استان تمنا دارم یک مقدار توجه بیشتر به سوادکو ه وقائمشهر از حیث توریست و اعتبارات داشته باشند البته مسولین و نمایندگان هر شهر باید برای اخذ اعتبارات اهتمام بیشتری بخرج دهند.


    ©2013 APG.ir