تعداد بازدید: 2868

توصیه به دیگران 10

دوشنبه 14 فروردين 1391-23:12

سال آینده شما بروید تا خزان اطلاع رسانی را بهاری کنید!

اگرچه سایت اینترنتی میراث فرهنگی در این چند سال در خواب بوده، گویا برخی همکاران ما هم تازه از خواب بیدار شده اند! البته سازمان‌های دیگری هم وجود دارند که سایت شان به روز نیست اما تیر انتقاد دوستان مان به آن دستگاه‌ها اصابت نمی کند!چرا؟!چه عرض کنیم!(یادداشتی از کلثوم فلاحی،خبرنگار)


مازندنومه: "یکی از لوازم حاکم شدن نگاه واقع بینانه، نقد منصفانه است. نخبگان، دانشگاهیان و دلسوزان کشور همواره باید با نقدهای راهگشای خود و ارائه راهکارهای مناسب، مسئولین را در انجام بهینه وظایفشان یاری رسانند. البته بین نقد تعالی بخش و تخریب، یک مرز ظریف وجود دارد و راه مصون ماندن منتقدان از گزند اتهام تخریب، آن است که نقاط ضعف و قوت کشور را در مباحث و نگاه های راهبردی کنار هم بیاورند و انصاف را رعایت نمایند." بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار با کارگزاران نظام"( 13 / 3 / 70 )

***

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران میزبان ستاد دائمی تسهیلات سفر در استان است و برای اطلاع رسانی در این زمینه و اطمینان خاطر از اطلاع رسانی صحیح و به موقع ، از چند رسانه تاثیرگذار ، برای همکاری دعوت به عمل می آورد و امسال نیز همین رویه را اتخاذ کرد که از قضا به مذاق برخی همکاران خوش نیامد!

من از روز نخست آغاز به کار ستاد تا روز 13 فروردین-صبح و عصر- حضور داشتم؛بنابراین لازم می دانم در همین زمینه و هم چنین سایر انتقاداتی که خالصانه یا مغرضانه از ستاد تسهیلات سفر استان شده-بدون این که پا در کفش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،گردشگری  وصنایع دستی بگذارم- به زعم خود نکاتی را به عرض برسانم:

1-امسال سه خبرگزاری فارس، مهر و ایرنا و دو سایت مازندنومه و شمال نیوز در ستاد تسهیلات سفر مستقر بودند و پس از ایام تعطیلات، خبرگزاری ایسنا هم به این ستاد پیوست.سال های گذشته نیز شیوه کار ستاد به همین منوال بود،لیکن ما برای نخستین مرتبه بود که حضور یافتیم(البته با پیشنهاد و پیگیری های فراوان خودمان،وگرنه کسی از ما دعوت نکرد به ستاد تسهیلات برویم!)

تصورم این است که احتمالا" به همین دلیل است که امسال برخی همکاران ما موضع انتقادی گرفته اند و سال های گذشته که ما نبودیم،اعتراض و انتقادی هم نبود!(بسان جشنواره مطبوعات سال89 و جاهای دیگر)

باید گفت راه برای حضور سایر رسانه‌ها هم در این ستاد باز بوده است و کسی مانع حضور هیچ خبرنگاری نشد، اما محدودیت منابع بودجه ای سبب شد،ستاد از برخی رسانه های فعال تر دعوت کند.

سپردن کار به صورت پروژه ای به رسانه/رسانه هایی خاص روند معهود و همیشگی سازمان هاست که اغلب دستگاه‌ها از آن تبعیت می کنند، یعنی رسانه هایی مطمئن را همواره حفظ و نگهداری می کنند تا در زمان اجرا،کار لنگ نماند.(نمونه هایی از این دست برای مثال زدن فراوان داریم. برخی از همین همکاران منتقد،پیش تر پروژه های اطلاع رسانی تعدادی از دستگاه ها و اداره ها را دربست در اختیار گرفته بودند که البته منعی هم ندارد)

مثال ساده تر این که حتی در نشست مطبوعاتی مدیران که به نوعی تبلیغ و گزارش کار آنان محسوب می شود هم از تمام رسانه ها دعوت نمی شود و بهگزینی صورت می گیرد،چون محدودیت های مکانی و زمانی و اعتباری و ...وجود دارد.

2- آمارهای ستاد در ابتدا از 28 اسفند محاسبه می‌شد که گویا معاون سیاسی استاندار و رئیس ستاد تسهیلات سفر استان در این اثنا تقاضا کرد به جهت اینکه آغاز به کار ستاد از 25 اسفند بوده ، آمارها باید از این تاریخ محاسبه شوند.

در هر صورت چه آمارها از 25 اسفند محاسبه شده باشد و چه 28 اسفند همه آن ها را دو نفر اعلام کرده اند:دبیر ستاد یعنی سیف الله فرزانه و یا جانشین وی نقی کلانتری.

گاهی آمار از 25 اسفند اعلام می شد و گاهی از 28 اسفند که البته در خبرها هم عنوان می شد آمار مربوط به چه تاریخی است.

کانال های جمع آوری آمار و فرمول محاسبه آن هم مشخص و از پیش تعیین شده و براساس معیاری است که ستاد مرکزی در تهران اعلام کرده است و از مجاری مختلف از جمله آمار هتل ها و متل ها و مهمان پذیرها،آمارگیری از طریق ورودی محورها و مانند این ها روزانه گردآوری و جمع بندی می شد.

3-برخی همکاران رسانه ای انتقاد کردند که سایت اینترنتی سازمان میراث به روز نیست و آخرین خبر این سایت مربوط به سال 85 است.

اینکه چرا سایت یک سازمان بروز رسانی نمی شود،جای بسی سئوال و شگفتی است ، اما اینکه همکاران منتقد طی این پنج سوال کجا بودند که اعتراض کنند هم علامت سئوال دیگری است!؟

اگرچه سایت اینترنتی میراث فرهنگی در این چند سال در خواب بوده، گویا برخی همکاران ما هم تازه در همین نوروز امسال از خواب بیدار شده اند! البته سازمان‌های دیگری هم وجود دارند که سایت شان به روز نیست اما تیر انتقاد دوستان مان به آن دستگاه‌ها اصابت نمی کند!چرا؟!چه عرض کنیم!

4-سال‌هاست این پرسش در ذهن همگان وجود دارد که علی رغم حضور گردشگر فراوان در استان ، اما تغییری در وضعیت اقتصادی مردم مازندران مشاهده نمی کنیم.

در روز معارفه سیف الله فرزانه به معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفتم:" حضور گردشگر در استان صرفا نام برای استان آورده و نانی نداشته است."

من هم منتقد این وضعیت هستم که چرا گردشگران میلیونی مازندران، پولی در استان خرج نمی کنند و به قول آیت الله طبرسی مسافران نان و تخم مرغ و گوجه را با خود آورده و زباله را برای ما می گذارند.

اما انتقادهای تسلسل وار و هدف قرار دادن یک شخص و یک سازمان در ایام عید و بیان تیترهایی چون "خزان اطلاع رسانی" تنها این موضوع را به ذهن متبادر می کند که اگر جای ما،این ها دعوت شده بودند،همه چیز درست بود و ایراد  وانتقادی هم وجود نداشت!

5-من و برخی خبرنگاران معدود دیگر از 25 اسفند و همزمان با آغاز به کار در ستاد تسهیلات سفر مستقر شدیم و همگام با سایر عوامل ستاد، سال تحویل و سیزده بدر خود را هم در ستاد گذراندیم.

اطمینان دارم از بین همکاران منتقد،کم تر کسی وجود دارد که بخواهد به خاطر مبلغ نه چندان درخور 200 تا 300 هزار تومان(هنوز پرداخت نکرده اند و نمی دانم مبلغ دقیق چقدر است)کل تعطیلات عید خودش را خراب کند و علاوه بر سال تحویل و 13 بدر،به مدت تقریبی 20 روز،هر روز صبح به ستاد بیاید و غروب به خانه اش برگردد!

هم چنین تا آنجایی که می دانم برخی منتقدان،خبرنگاری برای استقرار در ستاد ندارند و نمی دانم خودشان حاضر بودند که تعطیلات نوروزی شان را خراب کرده و روزی 8 ساعت در ستاد مستقر شوند تا شاید خبری تولید شود؟

آن هایی که در طول سال از خبرگزاری ها و سایت های دیگر تغذیه کرده و اخبار تولید شده دیگران را بازنشر می دهند(که اغلب هم بدون ذکر منبع است)،بهتر بود این چند روز تعطیلات را نیز به همین طریق ، روزگار می گذراندند.

خراب کردن تعطیلات نوروزی و حضور تقریبا 20 روزه در ستاد تسهیلات سفر و در نهایت دریافت مبلغ ناچیز که دندان گیر هم نیست،سر و صدا نمی خواهد؛ این گوی و این میدان، سال آینده شما در ستاد مستقر شوید تا خزان اطلاع رسانی را بهاری کنید!

اما یک سئوال ذهنم را درگیر کرده است که چرا هر وقت پای مازندنومه به جایی باز می شود و امکانی برایش مهیا می شود،برخی همکاران ما آشفته می شوند؟! سال های گذشته که ما در ستاد تسهیلات سفر استان نبودیم، هیچکس انتقادی به روند دعوت از رسانه ها نداشت اما امسال که ما در ستاد مستقر شدیم همه منتقد شده اند؟! انگار انتقادها نه به دستگاه میراث فرهنگی، بلکه به انتخاب مازندنومه بود.


  • خبرنگار غرب استانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 18 فروردين 1391-0:0

    خانم فلاحتی
    از همکاران من و شما که از میراث فرهنگی انتقاد کردند باید تقدیر کرد نه اینکه سازمان چندرغاز هزینه ناچیز در قبال زحمات فراوان به شما بدهد و شما اینگونه تمام نقطه ضعف هایش را هم نبینید
    سایت مورد نظر شما و من سایت پر محتوا و خوبی است و صد البته مدیرش بسیار ارزشی و با اخلاق است و اگر چه او را حتی یکبار ندیدم و فقط صدایش را شنیدم ولی حاظرم اگر همین الان که ساعت 3 صبح است لب تر کنند فاصله 500 کیلومتری غرب شرق استان را یک نفس بدوم
    من به این مدیر اخلاقی اعتقاد دارم و مطمئنم که حرفی غیر حرفه ای نمی زنه
    پیروز باشی خانم

    • چهارشنبه 16 فروردين 1391-0:0

      عزیزم اینها به مرده خوری عادت کردن
      مطمئن باش هیچ کدامشان حاضر نبودن و نیستن تا تعطیلات عیدخود شون و خراب کنن.مگه سر برنامه های در پید که حتی نمیشه ازش خبر تولید کرد حاضرن بیان ؟نه فقط نشست های خبری که از قبل بدونن توش چیه..اینا هنوز متوجه نشدن که همه چی پول نیست.

      • نایب الله اصغریپاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 15 فروردين 1391-0:0

        مدیر محترم رسانه مجازی مازند نومه؛گر نماید بسط حق اندر بهـار/ نشر قدرت خواهد اندر روزگار/ بوسـتان را خلـعت دیبــا دهـد/تاج زریـن بر سـر گلبـن نهــد/
        از اطلاع رسانی دقیق و بروز مازند نومه فارغ از جار و جنجالی سیاسی در ایام تعطلات نوروز تشکر میکنم نوع مطالب و گزارش ها و همچنین مقالات به گونه ای بود که خواننده ها را سیراب کرده است. ضمنا در عرصه دفاع مقدس و قدر شناسی از ایثارگران و رزمندگان دوران دفاع مقدس در هشت فصل عاشقی ستودنی است در زمانی که بمباران همه جانبه خاکریزهای فرهنگی و مقاوت و ایثار توسط عمله های سایبری که به جز خود فروشی فرهنگی هنری ندارند هشت فصل عاشقی دوست داشتنی است.

        • نرگس مشمولیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 15 فروردين 1391-0:0

          انتقاد بجا اگر باشد ایرادی ندارد اما حرف این است که بعضیها چشم بسته گیر می دهند و نگاه نمی کنند چه می گویند.در ضمن خبرنگار محترم گفته که هنوز پولی نگرفته.پس چرا ...!

          • سه شنبه 15 فروردين 1391-0:0

            از اطلاع رسانی شما در ایام تعطیلات بخصوص مصاحبه های شاد با مسئولان تشکر میکنم

            • سه شنبه 15 فروردين 1391-0:0

              چقدر گرفتي فلاحي كه انقدر دفاع ميكني ... دوستان انتقادات سازنده انجام دادند كمي آستانه تحمل خود را بالا ببر تو كه به پشه تو آسمون گير ميدي چرا؟ چه خبر بو اونجا ظاهرا بوي كباب حسابي ...


              ©2013 APG.ir