تعداد بازدید: 4222

توصیه به دیگران 3

جمعه 1 ارديبهشت 1391-20:16

تعداد عکاسان صنعتی هر روز کم تر می شود

موسس انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغی ایران گفت:عکاسی، کاری جوان‌پسند است/عکاس صنعتی باید فردی باشد که احساس می‌کند صنعت زیباست/در عکاسی صنعتی گاهی مجبور هستیم زشتی ها را هم نمایش دهیم/ عکاس صنعتی اغلب اوقات در محیط پر سر و صدا، کثیف و آلوده قرار دارد.(در حاشیه نشست تخصصی بخش عکس جشنوار ه جهش)


مازندنومه،کلثوم فلاحی:فرهود حقی-موسس انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغی ایران - در حاشیه نشست تخصصی بخش عکس دومین جشنواره فیلم‌های صنعتی،به پرسش های ما پاسخ داد.

در این نشست عکاسان مطرحی همچون:مصطفی مکبری،کیوان سعیدی زند،سید احمد طاهر پور،علیرضا صداقتی،مهدی معصومی ،محسن غلامی و مصطفی نیک نقش حضور داشتند.

 لازم بذکر است عکس های عکاسان شرکت کننده در این کارگاه در قالب نمایشگاهی جنبی در جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.

 این کارگاه و تور عکاسی با مشارکت بندر ویژه اقتصادی امیرآباد، اتاق بازرگانی صنایع و معادن مازندران، ایران خودرو مازندران، شرکت نفت خزر و ایمن تک طبرستان برگزار و از مکان های مورد نظر بازدید می شود.

جشنواره فیلم صنعتی جهش از 25 تا 28 اردیبهشت همزمان با تهران درچهار شهر ساری،بابل، آمل و نوشهر برگزار خواهد شد.

*در مفهوم عام، از عکاسی صنعتی چه تعریفی دارد؟

 عکاس صنعتی در یک محیط صنعتی و یا برای اهداف صنعتی گرفته می‌شود.‌اهداف صنعتی می‌تواند صرفا نمایش صنعت برای مستند کردن و ایجاد سوابق و یا تبلیغات برای آن صنعت باشد.

*اشاره کردید که از دهه 60 در صدد ایجاد انجمن عکاسان صنعتی بوده اید که در سال 84 اتفاق افتاده است، علت تاخیر طولانی مدت در راه اندازی انجمن چه بوده است؟

 شاید اینکه انجمن تا این اندازه دیر شکل گرفت، به این دلیل باشد که عکاسان صنعتی ، بیشتر عکاسانی عملگرا هستند تا نظرگرا، عکاسانی هستند که عکاسی را امری عینی می دانند تا ذهنی. موانع دیگری هم بود و من هم فردی نبودم که بخواهم به سازمان ها بروم و این انجمن را به ثبت برسانم.

عکاسی صنعتی، یک حرفه تعریف نشده است و راضی کردن اولیای امور برای اینکه بدانند عکاسان صنعتی فعالیت کمی ندارند، در نمایش دستاوردهای صنعتی و در اقتصاد کشور دخیل بودند. با مشغولیتی که اعضا داشتند تا بتوانیم کار انجمن را پیش ببریم چندین سال طول کشید.

* نقش عکاسان را در مغفول ماندن بخش عکس صنعتی چگونه ارزیابی می کنید؟

عکاسی، کاری جوان‌پسند است جوان به علل،کاری نداشته و اغلب دوست دارد که به ظواهر و زیبایی‌ها بپردازد و ‌این خصیصه جوان بودن است و البته بیشتر عکاسان به دنبال عکاسی از چیزهای حذاب‌تر هستند.

 عکاس صنعتی باید فردی باشد که احساس می‌کند صنعت زیباست. عکاسان جوان‌تر ترجیح می‌دهند از طبیعت و دیگر زیبایی‌ها عکاسی کنند اما در عکاسی صنعتی گاهی مجبور هستیم زشتی ها را هم نمایش دهیم و از درون زشتی‌ها، زیبایی خلق کنیم و این بخش کار باعث شده تا عکاسی صنعتی نسبت به دیگر شاخه‌های عکاسی، کاری سخت‌تر باشد.

 عکاس صنعتی اغلب اوقات در محیط پر سر و صدا، کثیف و آلوده قرار دارد که بخشی از کار اوست و فعالیت در بخش عکاسی صنعتی، افراد سخت‌تری را می‌طلبد و تعداد این افراد هم هر روز کمتر می‌شود.‌ در همه نقاط دنیا، امروز تعداد افرادی که پیه سختی را به تن بمالند، رو به کاهش است.

* تعیین مرز بین عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغی چگونه است؟

 ‌این مرز را کارفرما تعیین می‌کند و کارفرما با نگاه خود به کار یک عکاس می‌تواند انتخاب کند که عکس صرفا صنعتی، هم جنبه‌های تبلیغاتی و یا صرفا تبلیغاتی باشد.

در دنیای امروز که تولیدات صنعتی و تکنولوژی قدم در ساحت هنر گذاشته، مشخص کردن مرز عکاسی صنعتی و تبلیغی، مشکل شده است.‌تولیداتی داریم که هنرمندانه ساخته می‌شوند و اینجا کشیدن مرز بین هنر و صنعت سخت بوده و نمی‌توان مرزی مشخص کرد.

 



    ©2013 APG.ir