تعداد بازدید: 2467

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 10 ارديبهشت 1391-9:54

طاهایی:شرایط پیچیده است

در نشست استاندار با تشکل های کارگری عنوان شد: بازنشستگان فراموش شده ای هستیم که از صحنه مملکت محو شده ایم/چطور می توانم تلفنی با مدیرکل کار کشور صحبت کنم اما با آقای نیلچیان نمی توانم ملاقات کنم؟!/کارگران نساجی مازندران مشکل دارند/بسیاری از کارخانجات دنیا در دست صهیونیست هاست/10 میلیون گردشگر در استان داشتیم اما در آمدی عاید استان نشد.


مازندنومه،محمداسماعیل بخشی سورکی:شنبه شب نمايندگان كارگري،كانون های بازنشستگي و كارفرمايان با استاندار مازندران ملاقات کرده،به تبادل نظر در مورد مسايل مختلف اين حوزه پرداختند.

 در اين مراسم كه در سالن همايش استانداري مازندران برگزار شد علي تلمادره اي،نماينده كانون كارگران استان، كم بودن دستمزد و ناامني دستمزدها را مهمترين دغدغه اين قشر عنوان كرد.

وي با اشاره به صنعت هاي نيامده به استان افزود: مغفول ماندن مازندران از صنايعي كه در استان هاي ديگر پررنگ تر هستند نشان از جدي نگرفتن اين بحث در استان دارد.

تلمادره اي با بيان اينكه سازمان كار تغييراتي در راستاي بهبود اوضاع معيشتي كارگران داشته است اما كافي نبوده، افزود: مرتفع شدن مشكل معيشتي كارگران نياز به تلاش هاي فشرده دارد.

 نماينده كارگران استان ابراز داشت:در موارد متعدد شاهد به كارگيري نيروهاي كم سن و سال در جاهاي بسيار سخت توسط كارفرمايان هستيم كه اينكار بسيار خطرناك است و نوعي ناامني شغلي است.

وي با اشاره به اينكه با توجه به ازدياد مشاغل بايد بازرسي ها هم به روز و مناسب باشد افزود:بايد هم كانون كارگران و هم كانون كارفرمايان در اين خصوص اقدام كنند و بار اين مسئوليت را تنها بر دوش سازمان تامين اجتماعي قرار ندهند.

تلمادره اي با مقايسه دستمزدها و نرخ تورم در سال هاي دور با سال جاري اظهار داشت: ارزش دستمزدها در مقايسه با سالهاي قبل عدد ثابتي است اما نرخ تورم هاي اين دو سال اختلاف فاحشي دارد كه ظاهرا دولت هم براي كاهش آن برنامه خاصي ندارد.

 وي گفت: دولت بايد هم به كارگران و هم كارفرمايان خدمات و تسهيلات ارائه دهد اما دولت عملا اين موضوع را معطل گذاشته است و همه بار بهبود اوضاع معيشتي كارگران بر دوش كارفرمايان است.

نماينده كارگران استان با بيان اينكه مردم و جوانان در جنگ موضوع را جدي مي گرفتند افزود:بايد اين موضوع را جدي گرفت چرا كه اگر قرار باشد با نگاه غير تخصصي و سرسري به مسائل نگاه كنيم راه به جايي نخواهيم برد.

وي ايجاد كارخانه ساخت تراكتور و تيلر با برنامه ريزي درست و حضور مديران بالياقت بومي در شهرهاي بومي خود براي ايجاد انگيزه و تلاش را يكي از اصول اصلي برنامه ريزي مديران استان برشمرد و ادامه داد: نظارت مستمر بازرسان و مشاوران به صورت گسترده و همچنين ملزم شدن شركت ها و دستگاه هاي استان به خريد از داخل استان يكي ديگر از برنامه هاي عملي براي حمايت از اين قشر و همچنين حمايت از صنعت و كارفرمايان استان است.

*از صحنه محو شده ایم

مشایخی رییس کانون بازنشستگان استان نیز با بیان اینکه ما بازنشسته فراموش شده ای هستیم که از صحنه مملکت محو شده ایم ، افزود:هنگامی که بودجه ای برای مملکت تدوین می شود هیچ مسئولی به خود اجازه نمی دهد برای یک میلیون و پانصد هزار بازنشسته کشور رقمی در نظر بگیرد.

 وی گفت:در سفر اول رئیس جمهوری به مازندران طی نامه ای توسط یک پدر شهید مشکلات خود را به آقای احمدی نژاد منتقل کردیم و ایشان وعده 2500میلیارد تومانی برای همسان سازی در یافت ها دادند که هنوز عملی نشده است.

 مشایخی با بیان اینکه خوردن حق الناس حرام است اما عملا مشاهده می شود که حق بازنشستگان تضییع می شود افزود:تنها بر مبنای تورمی که همه ساله از سوی بانک مرکزی اعلام می شود شورای عالی کار مبالغی را در نظر می گیرد.

وی گفت: در تمام طول دوران دفاع مقدس ریالی به حقوق ما اضافه نشد اما در سال 89،شش درصد و در سال 90 ، 10 درصد دریافتی ما افزایش یافت که این مبلغ برای بنده که 31 سال بازنشسته ام و حقوق ثابتم 363هزار تومان است و با تمام مزایای حق اولاد و عائله مندی کل دریافتی حقوق بنده 500هزار تومان می شود که از این مقدار 2 درصدش هم برای درمان کسر می شود.

 رئیس کانون بازنشستگان استان ادامه داد: با داشتن دو دانشجو،داماد و عروس و هزینه های دیگر زندگی این میزان درآمد بسیار کم است و حتی نمی شود یک بعداز ظهر چند نفر از دوستان را برای عصرانه ای دعوت کرد.

وی در خصوص ساخت مسکن مهر هم گفت:زمینی از شهرداری تحویل گرفتند اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.

مشایخی با بیان اینکه درد دل ها بسیار است که اگر بخواهم بگویم سخن به درازا می کشد افزود: خواسته بنده از شما این است که به نمایندگان استان سفارشی کنید تا در کمیسیون تلفیق بودجه، هوای بازنشستگان کشور را هم داشته باشند.

*دغدغه ما حفظ اشتغال است

 فرامرز درخشنده هم در این نشست با اشاره به عملکرد ضعیف صدا و سیما در پوشش هفته و روز کارگر عنوان کرد:متاسفانه امنیت شغلی کارگران به معضلی تبدیل شده است که ریشه آن به قوانین مملکت بر می گردد.

عضو خانه کارگر استان گفت: عل یرغم تحریم ها و فضای سخت اقتصادی بسیاری از واحد های صنعتی از جمله صنایع چوب و کاغذ توانسته است با حفظ اشتغال موجود، بالاتر از ظرفیت خود تولید کند.

وی حضور برخی اعضای سیاسی در مدیریت کارخانه ها و یا عضویت در هیئت مدیره صنایع بزرگ استان را یکی از آسیب های جدی این حوزه دانست و گفت:آن چیزی که دغدغه کارگری است حفظ اشتغال موجود است.

*مشکل، نقدینگی بانک هاست

اسماعیل جمشیدی در این مراسم اظهار داشت: در سال گذشته بخش تولید آسیب های زیادی دیده است که آمار دولت و مرکز آمار این موضوع را تصدیق می کند.

 وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی با چنگ و دندان اشتغال موجود را حفظ کرده اند افزود:تعجب بنده در این است که قانون سال 62 ماده 140 درآمدی سازمان تامین اجتماعی که توسط مجلس تصویب شده است و 34 صنف صنعتی را مشمول 5 نفر معافیت سهم کارفرما کرده است را سازمان تامین اجتماعی به راحتی لغو می کند.

 دبیر کانون کارفرمایان با بیان اینکه آیا سازمان می تواند قانون مجلس را لغو کند افزود: می گویند این قانون شامل آنهایی که مجوز دارند و پروانه بهره برداری دریافت کرده اند، نمی شود.

 وی ادامه داد: آیا تاکنون کسی متوجه این موضوع نشده بود که به یکباره این مسئله مطرح می شود؟!

جمشیدی اظهار داشت:از تحریم ها باکی نداریم اما مشکل، نقدینگی بانک هاست که ما از آن گله مندیم چرا که فضای کسب و کار را بخش خصوصی نمی تواند آماده کند زیرا که تمام امکانات در دست دولت است.

 دبیر کانون کارفرمایان با اشاره به اینکه اگر کارگر در رفاه باشد و دلخوشی داشته باشته باشد بهتر کار می کند و راندمان کار نیز بالا می رود افزود:اگر گاهی در بخش تولید بحرانی بوجود می آید، دست بخش خصوصی نیست چرا که در مقطعی متاسفانه دولت و با تجار با واردات کالای ارزان قیمت فضایی را به وجود می آورند که بر بخش های دیگر هم تاثیر می گذارد.

وی گفت:راه حل مرتفع شدن مشکلات کارفرمایان اجرای صحیح قوانین و تزریق نقدینگی به بانک هاست چرا که سرمایه گذاری که به بانک بدهکار است تعداد زیادی ماشین آلات و نیروی انسانی دارد که باید با تعامل این مشکلات برطرف شود تا دوباره سرمایه احیا و معوقه بانک ها پرداخت شود.

*در استان قدر کارگر را نمی دانند

به گزارش مازندنومه، علوی نژاد از مجمع کارگران مازندران نیز نبود امنیت شغلی کارگران را مهم ترین مشکل کارگران استان دانست و گفت:مدیران غیر بومی و غیر مرتبط به حوزه کارگری هیچ گاه مشکل کارگران را به درستی درک نمی کنند.

 وی با گله از نیلچیان -مدیر کل تعاون استان- اظهار داشت:چطور بنده می توانم تلفنی با مدیرکل کار کشور صحبت کنم اما با آقای نیلچیان نمی توانم ملاقات کنم؟!

 عضو مجمع کارگران مازندران با بیان اینکه در استان قدر کارگر را نمی دانند افزود: بنده جماعت کارگری را سراغ دارم که با روزی 2 هزار تومان سر کار می روند،کجای دنیا این چنین است؟!

علوی نژاد با تاکید بر اینکه بسیاری از بخش نامه ها در بخش کارگری به اجرا در نمی آید افزود:مجمع برای جا و مکان هیچ بودجه ای ندارد و از کارگر هم با این دستمزد کم نمی توان انتظار داشت تا برای محل استقرار مجمع هزینه ای پرداخت کند.

*وجود کارفرما نما و کارگر نما را منکر نمی شوم

 درواری ،رییس کانون کارفرمایان استان نیز در این نشست با بیان اینکه آنچه در توان استان است توان و تلاش جدی برای تولید و اشتغال است افزود:تشکل ها در زمان ریاست جمهوری خاتمی شکل گرفت اما باید اعتراف کرد که در مازندران در زمان مهندس طاهایی این تشکل ها نهادینه شد.

 وی گفت: تشکل ها امروز در مازندران مهجور نیست اما بسیاری از مشکلات در سطح مدیران پایینی و میانی به وجود می آید که در صورت اصلاح اتفاق خوبی در حوزه اجرا رخ خواهد داد.

درواری ابراز داشت: باید با تجمیع افکار مستعد بومی از کل کشور با توان در این خصوص اقدام کرد چرا که دشمنان نظام و انقلاب با توطئه و دسیسه ها همواره در حوزه اقتصادی در حال فعالیت اند.

 وی با بیان اینکه هیچ گاه وجود کارفرما نما و کارگر نما را منکر نمی شوم افزود: اما تسری این موضوع به تمام کارگران و کارفرمایان به دور از انصاف است.

 رئیس کانون کارفرمایان استان دقت در ارائه آمار و ارقام و همچنین تشکیل کمیسیون های امنیتی را یکی از مسایل مهم این حوزه دانست و خظاب به استاندار گفت: از شما هم گله ای دارم و آن اینکه شورای تشکل ها که با وعده شما قرار بود شکل گیرد و هر دو یا سه ماه یکبار جلسه ای مانند شورای اداری استان تشکیل دهد، هنوز معطل مانده و عملی نشده است.

*کارگران نساجی مازندران مشکل دارند

علی بابایی کارنامی در این نشست با بیان اینکه گاهی گزارش های پایین به بالا درست عملیاتی و منتقل نمی شود افزود:در بسیاری از شرکت ها شرط واگذاری عدم تخلیه نیرو بوده است اما امروز علی رغم حمایت دولت شاهدیم که تعداد کارگران در این شرکت ها کمتر شده است.

 مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری ها به سوء استفاده برخی بنگاه ها از فضای حمایتی دولت اشاره کرد و گفت: این افراد با انجام اینگونه کارها بخش خصوصی را خدشه دار کرده اند.

وی به اهمیت کار فرهنگی در حوزه تولید و مصرف اشاره کرد و گفت:در دنیا اگر کسی خطایی در عرف و فرهنگ جامعه ای انجام دهد با کار فرهنگی راه درست را نشانش می دهند و مشکل را مرتفع می کنند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی مازندران ارائه گزارش های مستمر از حوزه های مختلف کار ، بهره بری ، اشتغال و بیکاری را یکی از عوامل مهم ارزیابی فضای کسب و کار و تولید در استان عنوان کرد و گفت:گاهی مشاهده می شود که انبوه مشکلات، انگیزه کارفرما برای حفظ تولید و اشتغال موجود را از بین می برد.

وی گفت: مصریم که پیگیری ها و شورای تشکل ها شکل گیرد و هر چند ماه یکبار مباحث مختلف مورد بررسی قرار گرفته و به تخلفات رسیدگی شود.

 بابایی از کارگران استان خواست تا با هماهنگی و همیاری با کارفرمایان در سال تولید ملی ظرفیت اشتغال و تولید موجود را حفظ و در راستای تحقق شعار رهبری تلاش کنند.

عضو شورای عالی اشتغال کشور با بیان اینکه کارگران نساجی مازندران مشکل دارند و من چون نماینده این کارگران هستم در بساری از موارد شرمنده انها می شوم، افزود:علت برخی از این مشکلات خلا قوانین است که موجب تشدید مشکل می شود.

*مشکلات بسیار زیاد است

نجفی ، مدیر عامل تامین اجتماعی در پاسخ به انتقاد جمشیدی-دبیر کانون کارفرمایان- اظهار داشت: مطلب شما درست است اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

وی گفت:سازمان در این خصوص مشکلی نداشته است و اکنون در حال بررسی موضوع است.

 نجفی با بیان اینکه مشکلات بسیار زیاد است افزود: نسبت شاغلان به مستمری بگیران به یک بیست و هشتم رسیده است که این نشان از اوضاع نامناسب اشتغال دارد.

 مدیرعامل تامین اجتماعی استان به گسترش پرداخت بیمه بیکاری در استان اشاره کرد و گفت:این تعداد از 11 هزار نفر هم گذشته است که پرداخت بیمه بیکاری موجب شده است تا بسیاری از بخش های سازمان تحت تاثیر قرار گیرد.

 وی گفت: با تغییر در مدیریت سازمان رویکرد تامین اجتماعی انسداد منافذی است که افراد از آن سوء استفاده می کنند که امیدواریم با انجام اینکار اوضاع بهبود یابد.

*شرایط پیچیده است

 به گزارش مازندنومه،سید علی اکبر طاهایی در این نشست با پذیرش بسیاری از مشکلات حوزه کارگری اظهار داشت:اما باید توجه داشت که در همین شرایط سخت مدیر کارخانه ای با مدیریت درست تولید 150هزار تنی خود را به 190 هزار تن ارتقا می دهد.

وی گفت:علی رغم تحریم ها و مشکلات این مدیر توانسته است از ظرفیت اسمی کارخانه هم فراتر رود که نشان از تلاش کارگران و کارفرمایان دارد.

 استاندار مازندران با بیان اینکه جهت گیری کشور تشکیل واحد های دولتی نیست افزود: سرمایه گذاران و کارفرمایان باید به سمتی پیش روند تا در قالب بخش های خصوصی بتوانند از مزایای صندوق توسعه ملی اتسفاده کنند.

 وی با پیچیده خواندن شرایط کشور و جهان اظهار داشت:هنوز خبر موثقی به بنده از دریافت ارز از بانک استامبول برای کارخانه نساجی قائم شهر نداده اند.

 طاهایی گفت: مدیران باید با دلسوزی در استان تلاش کنند چرا که مازندران استان صنعتی نیست و اگر مانند استان هایی چون قزوین و سمنان به عنوان استان صنعتی شناخته می شد شرایط بسیار پیچیده تر می شد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه در استان تنها هفت کارگاه صنعتی داریم که بالای هفت مگاوات برق مصرف می کنند افزود:اما در برخی استان های دیگر با وجد بیشتر بودن واحدهای صنعتی اینگونه میزان تولید در همین مقیاس صورت می پذیرد.

طاهایی به تلاش مسئولان برای بهبود اوضاع کاگران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 25 هزار عمل انجام شده است که عمده آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده اند.

وی ادامه داد: در بخش جراحی قلب هم یکسری مشکلات وجود دارد که با برطرف شدن آن کارگران در این مورد درمانی نیز مشکلی نخواهند داشت.

طاهایی به تسهیلات بخش مسکن اشاره کرد و گفت: اگر کارخانه داران و یا کارگران زمین برای ساخت مسکن فراهم کنند می توانند از مزایای مسکن مهر استفاده کنند.

 استاندار مازندران به رویکرد کلی نطام و انقلاب اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارخانجات دنیا در دست صهیونیست هاست و کشور با اسراییل رابطه ندارد و ملتی که در برابر اسراییل ایستاده است باید تبعات این مقاومت را هم بپردازد .

 وی با اشاره به جلسه با منتخبان مجلس نهم داشتم ابراز داشت: همه عزیزان بر همدلی و هم افزایی در راستای اشتغالزایی در استان تاکید کردند.

 طاهایی گفت:استان به یک حوزه نفتی تبدیل شده است که اگر ذخایر کشف شده را کارآمد کنیم می توانیم ظرفیت های خوبی را به وجود آوریم.

 وی با بیان اینکه اگر زیر ساخت های استان اصلاح شود می توانیم در آمدزایی کنیم افزود:در نرم جهانی هر گردشگر حدااقل 500 دلار هزینه می کند ما در همین نوروز اخیر 10 میلیون گردشگر در استان داشتیم اما در آمدی عاید استان نشد.

 استاندار مازندران با بیان اینکه گردشگران ما اکثرا چادرخواب هستند افزود:اگر بسترها و زیرساخت ها اصلاح شود با هزینه ای که از گردشگری عاید استان می شود می توان اقتصاد استان را متحول کرد.

وی ابراز داشت: در استان طرفیت وجود دارد اما نقص مدیریت استان عدم کشف این استعدادهاست که نمی تواند از این ظرفیت بالا استفاده کند. 


  • يکشنبه 10 ارديبهشت 1391-0:0

    استاندارهاي قبلي هم درصد بيشتري از بودجه استان را تو شهر خودشون خرج ميكردن.مقوله جديدي نيست.نوبتي هم باشه نوبت اين دو شهر.ولي بد به حال ما سارويها كه سي سال نماينده تو استان نداشتيم.

    • يکشنبه 10 ارديبهشت 1391-0:0

      اقای استاندار عزیز ..شما فقط بودجه کل استان رو به شهر تنکابن و رامسر اختصاص بده................................................باشه


      ©2013 APG.ir