تعداد بازدید: 2785

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-7:3

نگاه نمایشگاهی به کتاب

بهتر است که با برپایی پراکنده و متعدد و مستمر این گونه نمایشگاه در طول سال به ویژه در اختیار گذاشتن بن های تخفیف برای دانش آموزان و دانشجویان کتاب ها را به خانه ببریم نه خانواده ها را برای تماشای کتاب. (به مناسبت برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران (13 تا 23 اردیبهشت 91)


مازندنومه،یادداشت مهمان،رجبعلی سالاریان: شکی نیست برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در کشوری که تعداد کتابفروشی های آن کمتر از تعداد ناشران است، نعمت بزرگی است و نویدی برای آنان که اهل مطالعه کتاب هستند.

عرضه ی بیش از چهار صد هزار عنوان کتاب توسط بیش از 4 هزار ناشران داخلی و بیش از 80 کشور خارجی فرصتی گران بها برای رشد علمی و مطالعاتی افراد جامعه محسوب می شود،اما چه خوب است اگر:

اول: مکانیزم نظارتی دقیقی طراحی شود که کتاب های ارائه شده نسبت به سال گذشته تازه و نو باشند تا با قیمت مناسب به علاقه مندان ارایه شود.

برای کشوری که فرهنگ مطالعه ی کتاب تنها 18 دقیقه در روز برای هر فردی است و شمارگان چاپ کتاب و روزنامه پایین است در حالی که یک روزنامه در کشور ژاپن بیش از 20 میلیون تیراژ دارد، طبیعی است که باید فرصتی فراهم کرد تا این میل خفته به سبب گرانی کتاب و عوامل دیگر عقب رانده نشود.

دوم: برای ترویج فرهنگ مطالعه و جریان سازی در افکار عمومی به ده روز برگزاری نمایشگاه کتاب بسنده نکنیم. بر متولیان فرهنگی جامعه از ناشران، مولفان، مترجمان و قلم نویسندگان در جراید تا مسوولان نظام آموزشی و برنامه ریزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر نهادهای ریز و درشت فرهنگی جامعه است که در طول سال به صورت مستقیم و غیر مستقیم به طور هدفمند و با بهره گیری از شیوه های نوین تبلیغاتی این عادت بسیار پسندیده و نیک را به جامعه تزریق کنند.

افزایش ناشران شهرستانی موجب خرسندی است، اما چه خوب بود اگر مسوولان فرهنگی هر استان این فرصت را در می یافتند و برای رشد کمی و کیفی این ناشران برنامه ریزی می کردند.

بی تردید برپایی مستمر و متناوب نمایشگاه های بزرگ و با محتوا در هر استان یکی از عیان ترین راه ها برای تقویت این گروه ناشران است.

سوم: با توجه به سرعت و تولید اطلاعات و دانش که اینک در جهان محور قدرت معنا می شود برای ما زیبنده نیست که در بخش کتاب های خارجی هنوز عرضه کننده ی کتابهای قدیمی آنان آن هم به قیمتی گران باشیم.

1600 ناشر از 80 کشور خارجی ،بیش از 190هزارعنوان کتاب عرضه کرده اند.(هرچند رییس نمایشگاه قول نظارت دقیق را داده است). در این گروه از کشورها، نام کشورهایی بزرگ علمی به چشم می خورد و این دریچه را می گشاید که پرفروش ترین و تازه ترین کتاب های علمی ، دانشگاهی و... را در ایران می یابیم.

چهارم: برپایی غرفه ربع قرن جهاد فرهنگی و برگزاری بیش از 200 نشست فرهنگی، ادبی، رونمایی و نقد و بررسی کتاب و دیگر برنامه های جنبی از فعالیت های بسیار خوب صورت گرفته است. رشد ناشران داخلی و خارجی هم به کیفیت این نمایشگاه افزوده است.

پنجم: اگر ما می خواهیم کتاب را به جمع خانواده ها ببریم و توده مردم را با آن در گیر کنیم، راهش تنها این نیست که هر ساله با برپایی یک نمایشگاه کتاب بزرگ در عرض 10 روز محلی برای تفریح و گردش و گذران اوقات آنانی درست کنیم که در طول سال از کتاب دور هستند و طبعا حاضر نیستند برای آنچه با آن بیگانه اند هزینه کنند.

بهتر است که با برپایی پراکنده و متعدد و مستمر این گونه نمایشگاه در طول سال به ویژه در اختیار گذاشتن بن های تخفیف برای دانش آموزان و دانشجویان کتاب ها را به خانه ببریم نه خانواده ها را برای تماشای کتاب.

در پایان اگر به آمار منتشره در خصوص کتاب کمی مداقه کنیم در می یابیم که باید برای برپایی آیین کتابخوانی همت کنیم. کافی است تاثیر کتاب را یک بار در رفتار، گفتار و کردار فرزند خود ببینند و آن گاه از این یار مهربان غافل نشویم.

ایمیل نویسنده: - (kalej_ir@yahoo.com)


  • داریوش سالاریانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 24 تير 1391-0:0

    درودبرشماکه از جوانان متعصب مازندران هستید.

    • عليرضا مرادي حريتپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 5 تير 1391-0:0

      عرض سلام وادب واحترام , محضر استاد عزيز وارجمند جناب آقاي سالاريان مطالب بسيار زيبا و شيوايي بود استفاده نمودم اينجانب به نوبه خود بعنوان يك شاگرد كه در كلاس دانشگاه در خدمت حضرتعالي بودم نهايت فيض را بردم و از زحمات و تلاشهاي شبانه روزي جنابعالي كمال تقدير و تشكر را مينمايم اميدوارم خداوند به شما سلامتي و طول عمر با عزت عنايت بفرمايد. برادر كوچك شما عليرضا مرادي حريت

      • فریده یوسفیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

        وجود انسان فرهیخته ای چون سالاریان در بین خادمان فرهنگ بسیار ارزشمند است. درود خادمان نشر استان مازندران برشما.

        • عادل سالارپاسخ به این دیدگاه 0 0
          چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

          عالی بود.

          • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

            خیلی خوب بود از وجود ایشان در نمایشگاه کتاب مازندران استفاده میکردیم.ایشان از بنیانگذاران نمایشگاه کتاب و از زحمت کشان این عرصه است-همکار شما در اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران

            • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

              جناب آقای سالاریان فوق العاده بود انشاالله در تمام مراحل زندگی موفق و موید باشید

              • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

                درود بر نوری ریکا

                • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                  salaryan kheyli khob bood. ahsant.

                  • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                    البته كه درود بر نور ولي...آهان فهميدم آقاي نويسنده اهل نور.اميدوارم از راهكاراتون استفاده بشه.

                    • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                      درود بر آقای سالاری عزیز......

                      • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                        زنده باد نور


                        ©2013 APG.ir