تعداد بازدید: 3395

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-7:50

مهرجويي، حاتمي، حقيقي و كريمي به مازندران مي‌ آیند

داريوش مهرجويي، ماني حقيقي، ليلا حاتمي، نيكي كريمي، علي مصفا و جمع ديگري از هنرمندان در اقدامي حمايتي و براي همدلي با مهاجران افغان به استان مازندران سفر خواهند كرد/ هنوز زمان اين سفر مشخص نشده است/اين واكنش درباره سخناني است كه مديركل اتباع خارجي استان مازندران مطرح كرده است.


مازندنومه:چندي است كه مساله سختگيري براي مهاجران افغان‌ آن هم از سوي مسوولان شكل ديگري به خود گرفته است و استان مازندران مي‌خواهد پيشقراول اخراج آنان از ايران باشد، اما هنرمندان كه در اين مسايل معمولا به عنوان نبض تپنده جامعه عمل مي‌كنند در اين راه پيشقدم شده‌اند و نسبت به اين اتفاق واكنش نشان داده‌اند و قصد دارند با حضور در شهرهاي مختلف و در بين افغان‌هاي مقيم ايران جلوي خدشه‌دار شدن چهره كشور را با اين حركت‌هاي نادرست بگيرند.

به نوشته روزنامه شرق، ماني حقيقي-كارگردان مطرح اين روزها- از كساني است كه به اين مساله واكنش نشان داده است به گونه‌اي كه قصد دارد فيلم «مهرجويي: كارنامه چهل‌ساله» را با همراهي «داريوش مهرجويي» و جمع ديگري از بازيگران و همكاران شناخته شده سينماي ايران كه در فيلم‌هاي مهرجويي حضور داشته‌اند به شهرهاي مختلف مازندران ببرد و با حضور افغان‌هاي مقيم اين شهرها به نمايش بگذارد.

در اين همدلي و حركت نمادين ليلا حاتمي، علي مصفا، نيكي كريمي و جمع ديگري از بازيگران و همكاران فيلم‌هاي متعدد داريوش مهرجويي همراه خواهند بود. هنوز زمان اين سفر مشخص نشده است.

ماني حقيقي در اين زمينه مي‌گويد: «ما به دنبال مكان‌هايي براي نمايش اين فيلم در شهرهاي مختلف اين استان هستيم و قصد داريم براي همه و به‌خصوص شهروندان افغان اين فيلم را نمايش دهيم و خودمان در كنارشان حضور داشته باشيم تا اعتراض‌مان را به اين تصميم مطرح كنيم.»


او همچنين مي‌گويد: «براي ايجاد ايراني آبادتر، نياز داريم به خواهران و برادران افغان‌مان اجازه كار، اقامت، تحصيل دانشگاهي و بيمه و مسكن بدهيم.»

اين واكنش درباره سخناني است كه تقي شفيعي-مديركل اتباع خارجي استان مازندران- مطرح كرده است.

 به گزارش «فارس» وي با اشاره به مصوبه اخراج تبعه افغان از اين استان گفته است: «اين مصوبه يك فرصت طلايي براي مازندران در راستاي پاكسازي استان از اتباع بيگانه است و امروز ديگر حضور افغان‌ها براي مازندران يك تهديد به شمار مي‌رود.»

پيش از اين رفتار مشابهي هم در اصفهان رخ داده بود كه با اعتراض روبه‌رو شد.

 فيلم «داريوش مهرجويي: كارنامه چهل ساله» روز 11 اردی بهشت ساعت 16:30 در مركز سينماي مستند و تجربي به نمايش درآمد و از نظر منتقدان اين فيلم حاصل پنج‌سال تحقيق تصويري است و از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين مستند، نمايش تصاوير ديده نشده‌اي از پشت‌صحنه فيلم «هامون» و تصاويري از سفر داريوش مهرجويي همراه با گلي ترقي، داريوش شايگان و سهراب سپهري به كاشان است كه براي اولين بار به نمايش در مي‌آيد.

داريوش مهرجويي نيز اين روزها كه آخرين ساخته‌اش «نارنجي پوش» روي پرده است خود همراه فيلم شده است تا بتواند عقايدي كه در فيلم دارد را به صورت اجرايي‌تر مطرح كند.

چهره اجتماعي كه هنرمندان براي خود تعريف مي‌كنند اين روزها مي‌تواند به از بين بردن مسايلي از اين دست‌كمك كند.

مسايلي كه سبب خدشه‌دارشدن چهره ايران مي‌شود و روند واكنشي هنرمندان كه از ديروز آغاز شده است مي‌تواند جلوي اين‌گونه رفتارهاي نژادپرستانه را بگيرد.

 اصغر فرهادي كارگردان جهاني برنده اسكار قرار است 22 و 23 ارديبهشت به تهران بيايد و در چند مدرسه افغان با حضور كودكان، فيلم «جدايي نادر از سيمين» را نمايش دهد.


  • يکشنبه 2 مهر 1391-0:0

    ما مازنی ها دوست نداریم پذیرای افغانی ها باشیم.تا یه چیز میشه میگن نژاد پرستی,بابا ولمون کنین.اکثر افغانها ادمهای خوبی هستند.ولی مهمان 1 روز 2 روز 3 روز نه دیگه اینهمه...
    اقای اصغر فرهادی هم دوستاش و جمع کنه ببره افغانستان از دلشون در بیاره...
    ضمنا ما دلخوشی از تهرونیا نداریم....وقتی واسه فروش فیلم و سریالتون دست به اقدام کثیف می زنین ,گویش مازنی ها رو مسخره می کنین,اونا رو ادمهای بی فرهنگ نشون میدین,شمالیا,لر و ترک و مسخره می کنین به این نمی گن نژاد پرستی؟!!!!!!!
    اصلا اگه دست من بود باید شمال از ایران جدا میشد .اه اه اه اه اه

    • جمعه 15 ارديبهشت 1391-0:0

      سلام
      بسیار جالب است در قرن 21 انسانهایی مدیریت جامعه متمدن را بر عهده گرفته اند که بی عرضگی خودشان را میخواهند با پاچه گیری دیگران رفع و رجوع کنند
      دفعه بعد که مشکلات تابلو شد میخواید گردن کدوم ننه مرده ای بندازید

      • پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

        يعني جي تف به غيرت همسران شما؟جه ربطي به غيرت داشت؟كارشون را تائيد نميكنم اين خانم ها بخاطر بازتابش اينكارو ميكنن.ولي بعيد ميدونم شما مازندراني باشيد جون با يك نكاه اجمالي به اطرافتون متوجه ميشيد خانم هاي مازندران نه تنها تحصيلات عالي دارند در اجتماع و محيط كار دوشادوش آقايون با حفظ حريم و حرمت مشغول به كارن.

        • پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

          مثل اينكه خانمها كريمي و حاتمي خيلي به افاغنه علاقه دارند...
          تف بر غيرت همسران شما.

          • پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

            دوست عزیز و بزرگوار که با نام مازنی کامنت گذاشتی به اطلاع شما برسانم ما ایرانی هستیم و با پیشینه تمدن 7 هزار ساله و نخبگانی که دنیا رو می چرخونند.به ایرانی بودنمون ببالیم نه برای افغانی ها

            • پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

              سريال مسير انحرافي كه تابلو بود منظورش آقاي مشائي بود.

              • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

                فصل اردیبهشته و بوی نارنج و هوای لطیف چرا که نه -البته در مهمانوازی و سادگی ما مازنی ها شکی نیست - حتماً تحویلشان میگیریم و با دست پر بدرقه پایتخت میکنیم و در پاسخ لطف و محبت ما بعداً فیلمی درست میکنند با لهجه بد مازندرانی -با پوشش بد محلی واقعاً لهجه و فرهنگ و گویش و ... ما مازنی ها اینه که در فیلمها اینطور نشون میدهند -پس وای بر ما ......

                • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

                  نظرات دوستان واقعا جای تاسف داره. زندگی ما پره از این تناقض ها!! شما افغانی ها رو مسخره میکنین و هرچی بد و بیراه هست بهشون میدین اما اگه همین برخورد با یه ایرانی تو یه کشوری بهش دادتون میره هوا!!! آخه تا کی این تناقض؟ از کشوری که این همه ادعای اسلام و اخلاق و ایمان و حقوق و ... داره، هم رفتار دولتمردان واقعیت رو نشون میده که اینا همه اش حرفه و هم رفتار ما مردم!!!!!!

                  • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

                    اي افراد فقط هدفشان مخالفت با طرحهاي نظام است. يعني اگر اين طرح برعكس انجام ميشد و با اقامت افاغنه موافقت ميشد اين افراد براي اخراجشان پيشدستي مي كردند.به اين افراد مخصوصاً به كريمي و حاتمي بگوئيد كه شما به اندازه كافي در مسائل مختلف(!!!!!) شناخته شده هستيد.بيش از اين آبروي خود را نبريد.

                    • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

                      اصلا تصمیم ما مازندرانی ها به شما چه مربوطه.چه کاره مازندران هستید.لطف کنید همین چندتا افغانی رو هم با خودتون ببرید تهران و باهاشون قوم و خویش بشین

                      • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

                        افغاني كم باشه ايراد نداره و نه اينكه اين همه افغان . من خودم مخالف برخورد بد با افغاني ها هستم . ولي مازندرن مشكل اشتغال داره . بذار مازندرانيها كار كنند . شما تو همون تهران فعاليت و حمايت بكنيد كافيه . دست شما درد نكنه .

                        • فیلم دوستپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                          قدم هنرمندان روی چشمان مان اما از افغانی جماعت نباید دفاع کرد.آقاین بروید صفحه حوادث روزنامه ها را بخوانید یا یک سرچ بزنید ببینید بیشتر جنایاتکاران از همین قماش هستند

                          • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                            ما از این سفر حمایت نمی کنیم و به تماشای فیلمها نمی رویم

                            • منصور احمدیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                              سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                              تریپ روشنفکری بسه.حمایت از افغنیها به چه قیمتی؟هر چند بین آنها هم آدم حسابی وجود داره.اما در کل باید برن.

                              • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                اینجا ایران است نه افغانستان.

                                • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                  ضمن احترام به بزرگان سینمای ایران باید گفت افغانی ها زیادی هم در ایران بوده اند و بس است.تا کی نیروی کار ما بیکار بماند وافغانیها کار داشته باشند؟ما امنیت می خواهیم

                                  • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                    لازم نکرده بیان.سفر کنند به افغانستان

                                    • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                      نكنه فكر كردن آنجلينا و براد بيت هستن و تريب سفير كرفتن

                                      • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                        این ها در دنیای دیگری زندگی میکنند، دنیایی پر از عوام فریبی.
                                        وقتی من مازندرانی بیکارم و آواره، چرا برادر افغان فرصت های شغلی ما را بگیرد و در عوض برایمان نا امنی ایجاد کند؟
                                        اگر این هنرمندان خیلی دلسوزند در تهران برای برادران افغان کار درست کنند.

                                        • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                          اینا همش ژست هست. برید پی کارتون. افغانها بدون مجوز به ایران اومدن و قراره اخراج بشن کار بدیه؟؟!! (البته منظورم همه افغانها نیست چون خیلی هاشون محترم هستند و انسانهای خوب و با مجوز هم داخل کشور میان) چطور کشورهای اروپایی این کار رو می کنند اشکال نداره. اگه کمی این طرح دیرتر اجرا میشد همین هنرمندان روشنفکر میومدن می گفتن که به خاطر حضور افغانها مملکت ال شده و بل شده. همش می خواهید مخالف باشید. مُخَم و مُخَم مُخالفم

                                          • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                            این آقایون افغانی ها رو بردارند ببرند توی شهر و دیار خودشون.واقعا متاسفم برای هنرمندانی این چنینی

                                            • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                              واقعا مزخرفه...

                                              خب باید افغان ها اخراج بشن

                                              • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                                2 مرد افغان عاملان جنایت هولناک گلشهر

                                                راز قتل هولناک مرد پولدار و همسرش با انگیزه سرقت، با دستگیری دو جنایتکار افغان فاش شد.

                                                به گزارش خبرنگار مهر، اواخر فروردین امسال قتل زوجی در گلشهر مشهد به پلیس اطلاع داده شد.دقایقی بعد تیمی از کارآگاهان همراه قاضی شاکر بازپرس کشیک قتل در محل جنایت حاضر شدند.

                                                تیم جنائی پس از ورود به خانه با جسد مرد 75 ساله در حالی که با ضربه های کارد از پا درآمده بود روبرو شدند. جسد همسر 40 ساله اش نیز در فاصله چند متری او روی زمین افتاده بود. بررسی ها نشان داد زن صاحبخانه با 30 ضربه چاقو و به طرز هولناکی به قتل رسیده است.

                                                در ابتدا فرضیه قتل با انگیزه سرقت و یا انتقامجوئی مطرح شد. از سوی دیگر به دلیل نبود آثار ورود به زور بر روی در ورودی احتمال جنایت از سوی یک آشنا مطرح شد.

                                                کارآگاهان در بازرسی خانه با یک گاوصندوق روبرو شدند که درش باز بود و محتویات داخل آن به سرقت رفته بود. با کشف گاوصندوق خالی و اطلاع ماموران از وضع خوب مرد سالمند ، احتمال قتل با انگیزه سرقت پر رنگ تر شد.

                                                پس از بررسی های مقدماتی اجساد قربانیان برای تعیین علت اصلی و زمان قتل به پزشکی قانونی منتقل شد. تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی نیز تحقیقات برای افشای راز جنایت را آغاز کردند.

                                                کارآگاهان سپس با طرح فرضیه قتل از سوی یک آشنا، تحقیقات را بر روی آشنایان مقتولان مطرح کردند. ماموران احتمال می دهند فردی آشنا با اطلاع از وجود گاوصندوق در خانه نقشه سرقت مرگبار را طراحی کرده است. قاتل یا قاتلان به دلیل آشنایی با مقتولان به راحتی وارد خانه قربانیان شده و با سنگدلی این زوج را به قتل رسانده بود.

                                                با بررسی های گسترده سه نفر از آشنایان مقتولان به عنوان مظنون شناسایی شده و با دستور بازپرس پرونده دستگیر شدند.

                                                تحقیقات از مظنونان در اداره آگاهی بی نتیجه ماند و آنها با دستور قضائی آزاد شدند. تیم جنائی در جریان تجسس ها دریافتند که در آخرین وزهای سال گذشته نیز از انبار آهن مقتول سرقت شده بود که تحقیقات برای شناسائی سارق یا سارقان بی نتیجه مانده بود.

                                                کارآگاهان که احتمال می دادند این دو ماجرا با یکدیگر در ارتباط باشد تحقیقات را بر روی هر دو پرونده متمرکز کرده و با ردیابی های پلیسی موفق شدند ردپای یکی از کارگران مقتول را در این ماجرا کشف کنند. مرد افغان به نام احمد 25 ساله در عملیاتی ضربتی دستگیر شد.

                                                او دربازجوئی های مقدماتی منکر سرقت و قتل شد اما پس از روبرو شدن با دلایل پلیسی لب به اعتراف گشود و به سرقت و قتل با همدستی یکی از دوستانش به نام نسیم اعتراف کرد. با این اعترافات نسیم هم دستگیر شد و در بازجوئی ها اتهاماتش را قبول کرد.

                                                متهمان سپس برای تحقیقات تکمیلی به دادسرا منتقل شدند که در حضور قاضی شاکر بازپرس جنائی مشهد به تشریح ماجرا پرداختند.

                                                احمد با اعتراف به جرم خود گفت : برای مقتول کارهای جوشکاری انجام می دادم. قبل از عید با دوستم تصمیم گرفتیم که از انبار او آهن سرقت کنیم. بعد از اینکه در این کار موفق شدیم نقشه سرقت از خانه مقتول را طراحی کرده و این جنایت تلخ را رقم زدیم.

                                                متهمان پس از اعتراف به این جنایت با قرار بازداشت روانه زندان شدند تا بزودی صحنه قتل را بازسازی کنند.

                                                • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                                  حتما 4تا افغاني بايد با دختر شما هم همان كاري را بكنند كه با آن دختر 12 ساله ي بيچاره ي مازني كردند تا بفهميد چي به چي هست؟ همين اداهاي مسخره را در مياوريد كه اين همه از مردم فاصله داريد.

                                                  • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                                    آقايون و خانمهاي هنرمند مشكلتونو تو تهران حل كنيد مازندران كه سرخود و مستقل كاري انجام نميده مطمئنا دستورات تهران اجراء ميكنه.ولي خوب بازتاب سفر تو رسانه هاي غربي بيشتره و شماها مطرح تر ميشين.

                                                    • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                                      اگر كانادا مهاجر دارد داستانش چيزي ديگر است اين آقايان مزاحم هستند. لطفا روشنفكر بازي در نياوريد

                                                      • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                                                        جاي تاسف فراوان دارد
                                                        30 سال ميهمان نوازي كرديم حالا شديم نامادري بد و زشت و خشن !
                                                        بابا دورانيشي در علم سياست يكي از فامتورهاي مهمي است كه نبايد ناديده گرفته شود

                                                        خدايا ما را ببخش كه فرمايشان امام فقيد(ره) و مقام معظم رهبري را اعتنايي نكرده و خود را يك تنه فاعل همه خدمات مي شناسيم و آنگاه با چنين شيوه هاي خطرناكي كشور را به مسلخ اختلافات مي كشانيم
                                                        خدايايا همين ماه گذشته رييس بانك مركزي گفت خبر خيلي مهمي داريم براي مقابله با تحريم ها قرار شد در يك گفتگو بگويد ولي صدايش در نيامد و در عوض به افغاني ها اينگونه مي كنند كه دنيا را در مقابل ما قرار دهند و از اسلام و ايران چهره اي ضد افغاني بسازند و همين روزهاست كه افغانستان هم ما را دشمن خود بشمارد و سفارت را ببندد
                                                        خدايا مقام معظم رهبري را طول عمر عنايت فرما و به مقامات استان مخصوصا جواناني مثل معاون و روابط عمومي را بصيرت عنايت كن
                                                        خدايا روح امام بزرگوار را از ما راضي و خشنود بدار و ظهور حضرت مهدي عج را تعجيل بفرما


                                                        ©2013 APG.ir