تعداد بازدید: 4940

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-9:1

نمایشگاه ما اینجاست، بیایید!

پس از جلوگیری وزارت ارشاد از حضور "نشر چشمه"-به مدیریت حسن کیاییان بابلی- در نمایشگاه بین المللی کتاب، این انتشارات یک نمایشگاه در محل کتاب فروشی‌اش در خیابان کریم خان، ترتیب داده است!


مازندنومه،سردبیر:در کنار نمایشگاه کتاب تهران،مدیر مازندرانی نشر چشمه که مخاطبانش امسال نمی توانند در غرفه هر سال شلوغ این انتشاراتی،کتاب بخرند،خود نمایشگاهی اختصاصی راه انداخته است و اعلامیه هم داده:

"نمايشگاهِ كوچكي داريم از سيزدهم تا بيست و پنجم، در محل كتاب فروشي نشر چشمه به آدرس خيابان كريم خان زند، نبش ميرزاي شيرازي. كتاب ها را به همان ترتيبِ نمايشگاه، با همان تخفيف و با همان شور و هيجان عرضه مي كنيم به كساني كه علاقه دارند محصولاتِ امسال نشر چشمه را هم تهيه كنند.
منتظرتان هستيم..."

مکان: خیابان کریم‌خان زند، نبش میرزای شیرازی، کتاب‌فروشی نشرچشمه.
زمان: 13 تا 25 اردیبهشت

به گزارش مازندنومه،حسن کیاییان متولد 1330 بابل و مدیر نشر چشمه است.او زمانی سخنگوی اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران بود.این اتحادیه سال 1336 راه اندازی شد و در دور یازدهم دبیری و سخنگویی آن به کیاییان رسید که البته مدتی بعد استعفا داد.

نشرچشمه از سال ۱۳۶۴ کتاب چاپ کرده است. سال‌های ابتدایی تعداد کتاب‌های چاپ‌شده بسیار اندک بود، چون چشمه از آن دسته از ناشرانی است که از کتابفروشی به انتشاراتی رسید.

نشرچشمه را ناشری ادبی می‌دانند که تا امروز بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ است و تقریباً ۳۰۰ عنوان آن در حوزه‌ی ادبیات بوده است.

نام بسیاری از بزرگان معاصر ادب ایران در فهرست اهل‌قلم‌های نشرچشمه به چشم می‌خورد،از جمله بزرگانی چون: احمد شاملو، محمود دولت‌آبادی، فریدون مشیری، علی‌اشرف درویشیان، صادق هدایت، هوشنگ ابتهاج (سایه)، ایرج افشار، احمدرضا احمدی و...



بر اساس این گزارش،دوم اردی بهشت امسال بود که قائم‌مقام نمايشگاه كتاب با تأييد ممنوعيت حضور نشر چشمه در نمايشگاه، اين موضوع را خارج از تصميم‌گيري معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد.

داريوش رضواني ـ قائم‌مقام و معاون اجرايي بيست‌وپنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ـ در گفت‌وگو با ايسنا درباره‌ي ممنوعيت حضور اين ناشر تعليقي در نمايشگاه كتاب كه البته پيش‌تر اعلام شده بود مي‌تواند در نمايشگاه حضور داشته باشد، توضيح داد: معاونت فرهنگي اعلام كرده بود ناشراني كه مسائل و مشكلاتي داشته‌اند، مي‌توانند با توجه به پي‌گيري اتحاديه‌ي ناشران در نمايشگاه حضور داشته باشند؛ اما اين در حالي است كه دستگاه قضايي و نهادهاي ذي‌ربط منعي را براي حضور ناشري اعلام نكنند.

او با بيان اين‌كه ما زمينه را براي حضور ناشران در نمايشگاه كتاب فراهم كرده‌ايم، تأكيد كرد: ما براي حضور برخي از ناشران استعلام مي‌كنيم و اگر جواب منفي باشد و يا دستگاه قضا به ما چيزي اعلام كند، حضور آن ناشر منتفي خواهد بود.

قائم‌مقام نمايشگاه كتاب تهران با تأكيد بر رويكرد تعاملي معاونت فرهنگي وزارت ارشاد، گفت: ما از قبل، اين رويكرد را به اتحاديه‌ي ناشران اعلام كرده‌ايم؛ اما تنها نشري كه به ما اعلام شده نمي‌تواند در نمايشگاه حضور داشته باشد، نشر چشمه است.

حال با توجه به ممانعت از حضور این ناشر مطرح کشور در نمایشگاه کتاب امسال و اطلاعیه صادر شده نشر چشمه،باید دید آیا از نمایشگاه اختصاصی این انتشاراتی در خیابان کریم خان زند نیز همانند غرفه شلوغ این انتشاراتی در نمایشگاه های سال های پیش استقبال خواهد شد یا نه؟

گفتنی است اواخر دی ماه سال گذشته حسن کیاییان به ساری آمد و در جشن ده سالگی انتشارات شلفین سخنرانی کرد.

مدیر نشر چشمه آن روز در بررسی 70 سال وضعیت نشر در ایران ، گفت: در سال 1320 حدود 328 عنوان کتاب منتشر شد و در سال گذشته حدود 60 هزار عنوان ؛ یعنی به بیش از 180 برابر رسیده ، آیا ویترین کتاب فروشی های ما به همان نسبت افزایش یافته ؟ ارقام عکس آن را نشان می دهد.

او این را هم گفت که کتابفروشی های فراوانی سراغ دارم که تا چند سال قبل بودند و امروز نیستند ،که باید پرسید چرا؟


  • جمعه 19 خرداد 1391-0:0

    آقای حسن کیاییان عزیز سلام. خبر را شنیده ام و از صمیم قلب ناراحت شدم. بخصوص نگران سلامتی خود شما هستم. دوست عزیز شرایط شما را بسیار خوب درک می کنم چرا که " به دریا رفته می داند مصیبت های طوفان را" اما دوست عزیز بقول برتولت برشت " کسی که مبارزه می کند ممکن است شکست نیز بخورد. اما کسی که مبارزه نمی کند از ابتدا بازنده است و یا بقول گاندی " کسی که تا کنون زمین نخورده پیروز نیست بلکه کسی که زمین می خورد و دوباره بر می خیزد. ما در اینور برای نشریه فعالیت هایی انجام داده ایم. اگر فکر می کنید که کاری از دست ما بر می آید لطفا حتما تماس بگیرید. با ارادت زال زاده

    • جمعه 15 ارديبهشت 1391-0:0

      تعلیق چـــرا؟

      • جمعه 15 ارديبهشت 1391-0:0

        ظاهرا عضو ثابت حاشیه نگاری بر مطلبی شدم که از منع حضور نشر چشمه در نمایشگاه کتاب خبر داده اند . سپاسگزار خواهر ارجمندم سرکار خانم ( شعله ) هستم که چونان سعید خان با واژگانی غیر متعارف کسی را ننواخت ! اگرچه بهتر این است که با چنان خبر و چنین اظهار نظر قضاوت را به دیگران بسپاریم اما از حضور شعله خانم و سعید اقا اجازه میخواهم بپرسم که اگر همدیار مازنی ما در اقصی نقاط دنیا و شهری دور از شهرهای مازندران توفیقی به انجام بایسته اموری بیابد مایه افتخار مای مازنی نیست ؟ مدیر نشر چشمه که متاسفانه تا به این لحظه بختی به دیدار نزدیکش نداشتم دست به کاری فرهنگی ودر سطحی فرادست زده است . ایا همین را / همین که یک همدیار مرد شاخص زمینه نشر اثار بزرگان میشود نباید مایه افتخار بدانیم؟ ما ازو چه بخواهیم؟ بیاید در مازندران (دکون) باز کند؟
        وگذشته ازین موضوع - من اگر به وصول چنان خبری گریه کردم - داغ ام از این بابت است که استانه تخمل مسئولین ما بقدری پائین است که بسیاری از ما و اعمال ما را بر نمی تابند و همه اش این نیست که مرتکب خطائی شده ایم ...!
        من دست سرکار شما شعله خانم و جناب سعید خان را میبوسم و میخواهم با هم ارزو کنیم که تعامل بین ما بیشتر شود و کدورتها رخت بندد.......

        • جمعه 15 ارديبهشت 1391-0:0

          ماکه چیزی ازحرفهای آقای کیوس خان نفهمیدیم چاپ کتاب صادق هدایت چه ربطی داردبه خدمت به فرهنگ مازندران

          • پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

            وقتی اظهار نظر جناب سعید را خواندم و به این بغض ها و غیظ ها فکر کردم دیدم راه دیگری برایم نمانده است که بازهم....و باز هم ......و باز هم برمه بکنم...! مگه این لنترانی ها النه که ته برمه نکنی ؟ پسر جان وچه جان برارجان سعید جان ! بالاخره ات تا ادم دره که شه زندگی و دار و ندار و داشت و نداشت ره بشته فرهنگ سر . ونه سطح کار هم بالا دره . خا ته گنی محمود دولت ابادی انه شه کتاب ره هاده ( نشر شلفین )؟ من شه خالقزی خانم یوسفی دس ره هم خش دمبه امبا دولت ابادی هم ناشری خانه که وره چم بوئه . ناشرین مازنی اما فقیر بیچاره های دس ره دماسن خله کار امسه هاکردنه ...بل افتخار هاکنیم که ناشری از مازنی تبار دارمی و اثار صادق هدایت ره چاپ کنده...! ته گل ریش دور وچه جان انده مره گزلاق نده....!

            • فریده یوسفیپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-0:0

              بسیار متاسفم. نام نشر چشمه و حسن کیاییان
              همیشه در حافظه اهالی فرهنگ ماندگار است.
              امیدوارم بزودی مسائل پیش آمده رفع شود و حاصل تلاش این مرد فرهنگمدار به آسانی در دسترس دوستداران کتاب قرار گیرد.

              • چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391-0:0

                متاسفانه آقاي كيائيان ازآن مازندراني ها وبابلي هائي است كه يك قدم براي اين استان وشهرستان برنداشته
                خودش را محصوركرده دريك سري رمان ها روشنفكري درتهران باصطلاح لقمه هاي چرب بورژوازي ميخورند و...پرولتري ميدهند

                • سه شنبه 12 ارديبهشت 1391-0:0

                  مره امشو برمه دره.....چه؟ ججیسه ؟
                  خا همینه که خامبه برمه بکنم.....!


                  ©2013 APG.ir