تعداد بازدید: 3128

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391-22:23

یک کمیسیون من در آوردی!

 کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر ساری تنها در این شورا وجود دارد و این هم از ابداعات و اختراعات شورای شهر ساری است/کمیسیون ها مرتب تشکیل نمی شود و با توجه به نامه هایی که به شورا می آید همان نامه ها را فله ای به جلسه شورا می آورند و بدون کارشناسی فله ای تصمیم گیری می کنند و چیزی را تصویب می کنند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،محمد تیموری:در نشست مطبوعاتی اعضای شورای اسلامی شهر ساری با اصحاب رسانه سوالی به ذهنم رسید که آن را مطرح کردم و آن این بود که فلسفه وجودی کمیسیون نظارت و بهداشت چیست؟ آیا دو مقوله نظارت و بهداشت با هم تناسب دارند که یک کمیسیون باشند؟ اصلا چه کسی این کمیسیون من در آوردی را خلق کرده است؟

البته طبق قانون شورا می تواند حسب نیاز با تشکیل کمیسیون هایی با شرکت اعضای خود موافقت کرده و تعداد آنها را افزایش یا کاهش دهد اما آیا هر کمسیونی را می توانند خلق کنند؟

رییس شورای شهر ساری در پاسخ پرسش من گفت که همه شهرها این کمیسیون را دارند و شورای شهر ساری برای نظارت بهتر بر پروژه های شهری و همچنین بهداشت شهر این کمیسیون را تصویب کرده است.

بعد از پایان جلسه برای تحقیق درباره این موضوع به سایت شوراهای شهرهای مختلف مراجعه کردم و چنین کمسیونی را نیافتم.

همچنین در موتور جستجوگر گوگل در اینترنت واژه " کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر" را وارد کردم و در کمال تعجب دیدم که اولین گزینه داده شده مربوط به شورای شهر ساری و آقای باقری- رییس این کمیسیون-است!

بعد در کمال تعجب دیدم که همه گزینه های بعدی نیز مربوط به رییس کمیسیون شورای شهر ساری است.صفحه دوم و سوم جستجوی گوگل نیز همه مربوط به آقای باقری بود(حدود 60 آدرس لینک داده شده اول گوگل) 

 این امر به این مفهوم است که تنها در شورای شهر ساری چنین کمسیونی وجود دارد و این هم از ابداعات و اختراعات شورای شهر ساری است.

شاید این فکر به ذهن متبادر شود که کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر ساری فعال ترین کمیسیون نظارت و بهداشت در بین همه شوراهای شهرها باشد که در جست و جوی اینترنتی آمده است.باید گفت:چنین کمیسیونی در دیگر شوراها وجود ندارد،تک است و در نتیجه اول هم می شود!

لابد این کمیسیون نظارت عالیه ای بر پروژه های شهری و بهداشت ساری صورت می دهد و به احتمال بوی گند فاضلاب نهرهای سطح شهر نیز نتیجه همان نظارت است و موش هایی که در سطح شهر و در نهرها از جلوی چشم عابران رژه می روند نیز نتیجه همان نظارت است!

بر پروژه های شهری هم حتما"نظارت عالیه ای می شود و هیچ ایرادی ندارند.شهر ساری هم که از نظر پاکیزگی و بهداشت سرآمد شهرهاست!شاید اصلا ایرادی هم وارد نیست چون مردم کارشناس نیستند!چیزی که این روزها به منتقدان پروژه های شهری از قول برخی اعضای شورای شهر زیاد گفته می شود!شاید در ساری فقط پیمانکاران و پزشکان کارشناس هستند!

برای روشن تر شدن ذهن اذهان عمومی قانونگذار چنین می گوید:
شوراي اسلامي شهر به استناد ماده 14 آيين نامه اجرايي قانون شوراها مصوب هيئت دولت و براساس آيين نامه داخلي خود اقدام به تشكيل كميسيون ها می نماید و این كميسيون‌هاي شوراي شهر به تناسب وظايف مندرج در ماده 71 قانون شوراها شكل می گیرد.

فلسفه انتخاب اين كميسيون‌ها بررسي دقيق‌تر و كارشناسي مسائل و ارائه نظر به شوراي شهر است. هر طرح يا لايحه پس از ورود به شورا و اعلام وصول توسط هيئت رئيسه به كميسيون مربوط به آن ارسال مي‌شود.

 به تناسب وظايف كميسيون‌ها، يك كميسيون اصلي و كميسيون‌هاي ديگر فرعي تشخيص داده مي‌شود.


گزارش كميسيون‌ها ظرف مدت يك ماه در خصوص طرح‌هاي عادي و ظرف مدت يك هفته در مورد طرح‌هاي يك فوريتي به هيئت رئيسه ارجاع مي‌شود تا در جلسه رسمي شوراي شهر مطرح گردد.

در جلسات رسمي پس از بررسي اصل طرح يا لايحه و همچنين گزارش كميسيون‌ها، در خصوص مصوبات شورا تصميم‌گيري مي‌شود.


بر طبق ماده 14 شورا میتواند حسب نیاز با تشکیل کمیسیون های با شرکت اعضای خود موافقت کرده و تعداد آنها را افزایش یا کاهش دهد .


اما شورای شهر تهران با آن همه عضو تنها كميسيون‌هاي سه گانه زیر را تشکیل داده است:1-توسعه و عمران 2- فرهنگي و اجتماعي 3- برنامه و بودجه


هر يك از كميسيون‌هاي شورا پنج عضو داشته و اعضاي شورا موظف به حضور در يك كميسيون هستند. البته در شورای شهر تهران به تناسب وظایف محوله بر کمسیون ها کمیته هایی تشکیل شده است مثلا در کمسیون فرهنگی و اجتماعی کمیته هایی به شرح زیر تشکیل شده است:کمیته فرهنگی - کمیته اجتماعی - کمیته ورزش - کمیته سلامت و زیست شهری

اکنون در مقایسه با شورای شهر ساری متوجه می شویم که شورای شهر ساری دارای چهار کمیسیون است و یک کمیسیون از شورای شهر تهران بیشتر دارد.

کمیسیونهای شورای شهر ساری عبارتند از 1-کمیسیون فرهنگی و اجتماعی 2- کمیسیون نظارت و بهداشت 3- کمیسیون فنی و عمرانی 4- کمسیون بودجه و مالی


به باور من وجود کمسیون نظارت و بهداشت جای سوال است؟نظارت بر چه چیز؟اگر نظارت بر پروژه های شهری است پس وظیفه کمسیون فنی و عمرانی چیست و با وظایف این کمسیون تداخل دارد.

همچنین از نگاه قانونگذار اگر بخواهیم نگاه کنیم مقوله نظارت زیر مجموعه کمیسیون توسعه و عمران و مقوله بهداشت زیرمجموعه کمسیون فرهنگی و اجتماعی است.

بنابراین نظارت و بهداشت دو مقوله جداگانه از هم هستند و تشکیل کمسیون نظارت و بهداشت نیز پرسش برانگیز است.

بهتر آن است که شورا به جای کمسیون نظارت و بهداشت مثلا کمیته بهداشت و سلامت و یا کمیته بهداشت و محیط زیست تشکیل دهد.


فرضا اگر هم درست باشد آیا این کمیسیون و همچنین سایر کمیسیون ها مرتب تشکیل می شود؟روند کار بر این است که طرح ها و پیشنهادهایی که قرار است در شورا تصویب شود ابتدا در کمیسیون ها مطرح می شوند و بعد از کار کارشناسی در کمیسیون به جلسه شورا آورده می شود ولی چنین اتفاقی در شورای ساری نمی افتد.

کمیسیون ها مرتب تشکیل نمی شود و با توجه به نامه هایی که به شورا می آید همان نامه ها را فله ای به جلسه شورا می آورند و بدون کارشناسی فله ای تصمیم گیری می کنند و چیزی را تصویب می کنند.

نتیجه آن می شود که فرمانداری به خیلی از مصوبات شورا ایراد قانونی می گیرد.کار کارشناسی نیز در کمیسیون ها اصلا صورت نمی گیرد و کمیسیون ها ی شورا از هیچ کارشناسی دعوت به عمل نمی آورند.

کمیسیون ها باید کمیته های تخصصی داشته باشند ، چیزی که امروزه متاسفانه در شورای شهر ساری وجود ندارد.همه اینها نشان دهنده آن است که شورای شهر ساری برنامه ندارد.

شورا زمانی می تواند به رسالت واقعی خود عمل نماید که رابطه خود را با مردم حفظ و تقویت کند و از مشورت مردم در کار گروه های مختلف بهره گیرد.

 تشکیل کمیته های مختلف می تواند سرآغاز حرکتی نوین در عمر فعالیت شورای شهر ساری باشد، کاری که گذشتگان نکردند.

متاسفانه شورای شهر ساری دچار روزمرگی شده است و شهرداری هرچه می‌آورد شورائیان خواسته یا ناخواسته تصویب می‌کنند،در حالی که 7 نفر جمع شده اند تا به شهرداری برنامه بدهند.

 صحیح این است که به شهردار بگویند سال ۹۱ می‌خواهند مثلا این چهار پروژه در سطح شهر انجام شود.متاسفانه شورا برنامه‌ای برای شهرداری ندارد و دوم این که شورا در سیاستگذاری‌ها تابع شهرداری است.

این به دلیل آن است که اعضای شورا از نظرات نخبگان و کارشناسان استفاده نمی کنند و هر عضو شورا بر در اتاقش تابلویی نصب کرده با این مضمون:" رییس کمسیون فلان" و به جای دعوت از کارشناسان و یا مشاوره با یک کارشناس بعضا به مراجعه کنندگانی پاسخ می دهند که بیش از 50 درصدشان خواسته مالی از شورا دارند.

مردم انتظار دارند شوراها با فعال کردن کمیته های تخصصی و بهره مندی از نقطه نظرات شهروندان و کارشناسان حوزه های مختلف برنامه هایی را تدوین و عملیاتی کنند.

ایمیل نویسنده:mtaimory@gmail.com


  • کردستانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 6 دی 1391-0:0

    با سلام -از اینکه یه نفر دغدغه منو داره خوشحال شدم -راجع به کمیسیونها اگه سوالی داشتید درخدمتم- باسپاس 09119545200

    • مشاور حقوقي:پاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 18 ارديبهشت 1391-0:0

      دستورالعمل شرح وظايف، تركيب، تعداد و چگونگي اداره كميسيونهاي شوراهاي اسلامي شهر، شهرستان، استان و عالي استان‌ها مصوب مورخ 10/12/1385 سي و نهمين اجلاس عمومي شوراي عالي استانها، ماده 3- تعداد كميسيون‌هاي تخصصي شوراها بدين شرح است:
      و- شوراهاي كلان شهرها و مراكز استان‌ها داراي 3 كميسيون به شرح زير:
      كميسيون توسعه و عمران و خدمات شهري
      كميسيون برنامه، بودجه و حقوقي
      كميسيون فرهنگي و اجتماعي

      • دوشنبه 18 ارديبهشت 1391-0:0

        شورا چي داره كه كميسيون داشته باشه؟

        • ساروی ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 18 ارديبهشت 1391-0:0

          به سرو گفتند چرا تهی دستی میوه نداری/گفت راست قامتی هزینه دارد
          گاهی وقتها بیان حرف حق تلخ است و تحمل انتقاد ندارند.

          • یک شهروندپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 16 ارديبهشت 1391-0:0

            این خبرنگار حتما از آقامیری پول می گیرد که مثل او فکر می کند و قلم می زند.تابلو است که آقامیری این مطلب را نوشته است.حرمت قلم را داشته باشید

            • جمعه 15 ارديبهشت 1391-0:0

              احتمالا خط این یادداشت از آقامیری نیست؟
              خیلی تابلو این آقا سوال می پرسه بعد آقامیری می خواد جواب بده که البته نقیبی اجازه نداد


              ©2013 APG.ir