تعداد بازدید: 4829

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 17 ارديبهشت 1391-19:39

کتم در مجلس آویزان نیست

یک گزارش خواندنی از ماجرای ناطق و فیاضی؛هنوز هم بخشی از مردم نور باور ندارند ناطق نوری که از او با عنوان «آقا» یاد می‌کنند رای نیاورده است/می‌گویند کارخانه کاله مال ناطق است؛ من هم می‌گویم هرکس ثابت کند، سندش مال او/بر در و دیوار شهر روی بنرهایی که برای پیام تبریک نصب شده است نوشته‌اند دکتر وحید فیاضی و ما متوجه نشدیم این مدرک دکترا از کجا در آمد!


مازندنومه:گزارش زیر در همشهری ماه،شماره 96 انتشار یافت.نویسنده مطلب طاهره ریاحی است.گزارش را یکی از کاربران برای بازپخش در مازندنومه ارسال کرده است.

 انتخابات مجلس نهم ویژگی‌های جدیدی را تجربه کرد. یکی از این ویژگی‌ها حضور نیروهای جوان به جای عناصری بود که سابقه حضور در ادوار مختلف مجلس را داشتند و این سابقه در عرصه سیاسی کشور را امتیاز مثبتی قلمداد می‌کردند؛ اما کرسی خود را به افرادی جوان‌تر با سابقه کمتر واگذار کردند؛ یکی از این ناکامان مشهور و با سابقه مجلس احمد ناطق‌نوری است.

او پس از هفت دوره نمایندگی مجلس این بار رای نیاورد و از حضور در پارلمان نهم باز ماند. ناطق نوری که تنها در زمانی که علی‌اکبر ناطق‌نوری وزیر کشور بود در خانه ملت حضور نداشت، آن‌قدر از حفظ کرسی خود در پارلمان مطمئن بود که حتی در مراسم معارفه خود به نمایندگان با بیان این‌که «احمد ناطق نوری، این دوره هم هستم.» خود را معرفی کرد.

شاید هم همین حضور در هفت دوره مجلس سبب شد تا هوادارانش با انتشار عکسی از او در کنار رهبری -که در وبلاگ حامیان ناطق نوری منتشر شد - او را «پدر پارلمانی ایران» بنامند.

خاندان معروف مازندرانی و تخریب‌ها

مازندرانی‌ها به خوبی خانواده ناطق‌نوری را می‌شناسند و هنوز از روحانی معروف جمشیدی نوری سخن می‌گویند؛ کسی که به‌واسطه سخنرانی‌ها، ناطق نوری نام گرفت.

هر چند مدرک تحصیلی احمد ناطق‌نوری دیپلم است اما به ‌واسطه هفت دوره حضور در مجلس و به لطف قانون انتخابات مجلس که هر دوره حضور در پارلمان را یک مقطع تحصیلی محسوب می‌کند تا دو مقطع پس از فوق دکترا هم پیش رفته است.

هنوز هم بخشی از مردم نور باور ندارند ناطق نوری که از او با عنوان «آقا» یاد می‌کنند رای نیاورده است؛ هرچند ناطق‌نوری خود مدعی است که رقیبش با تخلف رای آورده است و شکایت خود را به شورای نگهبان آورده است،اما حامیان و همشهریان او معتقدند تخریب‌ها سبب شد تا او از حضور در پارلمان نهم محروم شود.

داریوش ناییج یکی از کسبه‌های مشهور نور است؛ او می‌گوید: «همه چیز از مناظره‌های پرحاشیه ریاست‌جمهوری آغاز شد؛ همان مناظره‌ای که در آن ناطق‌نوری‌ها را درگیربا فساد مالی عنوان کردند.» به گفته او از همان روزها حرف‌ها، شایعه‌ها و تهمت‌ها شروع شدند و دهان به دهان چرخیدند.

 اما یعقوب دیوسالار از معتمدین شهر نور نظر دیگری دارد. او از آن‌چه که همشهری‌اش باعنوان تخریب و حاشیه یاد می‌کند با عنوان افشا‌گری نام می‌برد و می‌گوید: «‌افشاگری‌های رئیس‌جمهور در مناظره‌های سال 88 سبب شد تا مردم چشم‌هایشان راباز کنند و اجازه ندهند عده‌ای از اعتماد آن‌ها سوء استفاده کنند.»

دیوسالار معتقد است که مردم نور چوب اعتمادشان را خوردند و نمی‌دانستند منتخبان آنها از اعتماد آنها سوء استفاده کرده و به جای این‌که به امور مردم رسیدگی کنند در مسائل مالی و اقتصادی فعالیت و رایزنی می‌کنند.»

با این‌که احمد ناطق‌نوری بارها عنوان کرد: «من 26 سال است نماینده هستم. خیلی‌ها زندگی من را شخم زدند که ببینند چه دارم اما چیزی نیافتند. می‌گویندکارخانه کاله مال ناطق است؛ من هم می‌گویم هرکس ثابت کند، سندش مال او.»

 اما بخشی از مردم نور نه‌تنها این حرف را باور ندارند که شایعاتی پیرامون هتل نارنجستان هم مطرح می‌کنند.

علیرضا یوسفی یکی از همان‌هایی است که این ادعا را باور دارند. او می‌گوید: «من یک کارمند معمولی هستم و هر دوره هم به آقای ناطق نوری رای دادم اما یک روز در خیابان محل کارم یک تراکت تبلیغاتی گرفتم که ادعاهایی مطرح کرد. وقتی به آن وب‌سایت رفتم اسنادی را دیدم که ثابت می‌کرد شایعه فساد مالی خیلی هم بیراه نیست».

یوسفی از تارنمای فرهنگیان شهرستان‌های نور و محمودآباد یا به عبارت دیگر سایت حامیان حاج‌عبدالوحید فیاضی نماینده جدید نور سخن می‌گوید.تنها عبارتی که باید در موتور جست‌وجو وارد کنید: حامیان حاج‌عبدالوحید فیاضی است تا بتوانید این پایگاه اینترنتی را ببینید.

در این سایت تعدادی فیش و سند منتشر شده و متن بلندبالایی که مهم‌ترین بخش آن به این شرح است: «فرهنگیان شهر نور جناب آقای احمد ناطق‌نوری را به جهت ابهامات فراوان در مورد مسال مالی و رانت‌خواری و نیز به‌دلیل همگرایی با فتنه‌گران جریان فتنه 88 و در کمال تاسف استفاده از حربه‌های غیر‌اخلاقی برای تخریب رقبا مانند دروغ و تهمت و... و همچنین زاویه داشتن عملکرد و دیدگاه‌های ایشان با دیدگاه‌ها و سیره روشن ولی فقیه زمان حضرت امام خامنه‌ای و ... واجد صلاحیت برای نمایندگی مردم متدین و انقلابی منطقه نور و محمودآباد نمی‌دانند.»

اظهارات مردم نور و محمود‌آباد در حالیست که احمد ناطق‌نوری در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در مناظره گفته بود: «با ابزار گناه و دروغ، آدم به جایی نمی‌رسد و سرانجام خودش از بین می‌رود. سه چیز اساس جامعه را به هم می‌ریزد؛ اول غیبت، بعد تهمت و در آخر دروغ. حرف‌هایی زده شده. حالا آقای علی‌اکبر ناطق‌نوری در کشور بدود و بگوید کدام یک از فرزندانم میلیونر هستند و میلیونر نیستند؟ آقای احمدی‌نژاد بیاید لیست بدهد فرزندان ناطق این‌ها را دارند و اگر چیزی برای ارائه ندارد، بگوید که چرا تهمت زده.»

سند شش دانگ بوکس و بهارستان

 ناطق نوری به قول خودش فقط یک دوره نماینده مجلس نبوده و آن هم زمانی بود که برادر معروفش – اکبر ناطق‌نوری – مسوولیت وزارت کشور را در چهار سال اول دولت موسوی برعهده داشت.

مردم نور می‌گویند آن‌قدر از نماینده شدنش مطمئن بود که به رقیبانش گفته است: «کتم در مجلس آویزان است.»

 هرچند او از نام و شهرت پدر برای حضور در عرصه سیاسی کشور سود برده است اما مانند بسیاری از خانواده‌های مشهور سیاسی به‌واسطه برادرانش وارد سیاست شد و شهادت برادرش «عباس‌علی ناطق‌نوری» در قضیه انفجار حزب جمهوری که نماینده نور و محمودآباد بود باعث شد تا در انتخابات میان‌‌دوره‌ای مجلس جانشین برادرش شود و به مجلس راه یابد وهفت دوره هم نماینده مردم شهر زادگاهش در پارلمان شود.

 هر چند که تنها فعالیت او منوط به مجلس نیست و ریاست فدراسیون بوکس را هم از سال 68 تاکنون بر عهده دارد و عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون بوکس آسیا هم است.

 زمانی که نسبت به حرام بودن بوکس بین علما اختلاف بود امام(ره) اعلام کرد بوکس تنها یک ورزش است و حرام هم نیست و این احمد ناطق‌نوری بود که در شهرهای شمالی کشور مسابقه بوکس برگزار کرد و بعد هم این ورزش را به دیگر شهرها تعمیم داد که برخی از او به ‌عنوان پدر بوکس ایران هم یاد می‌کنند.

ناطق‌نوری ریاست فدراسیونی را بر عهده دارد که در بین 50 فدراسیون ورزشی تنها فدراسیونی است که ریاستش تغییر ناپذیربوده است.

به همین دلیل هم یکی از نامزدهای احراز سمت وزارت ورزش و جوانان بود؛ البته این امر بعید بود؛ چرا که رابطه ناطق‌نوری‌ها و احمدی‌نژاد بعد از انتخابات به شدت شکراب شده بود. اما ورزشکاران شهرستان نور و محمود‌آباد هنوز هم خود را مدیون او می‌دانند.

محمد درویش نوری عضو ثابت یکی از همین باشگاه‌هاست. او می‌گوید برخلاف تخریب‌هایی که صورت گرفته به ناطق نوری رای داده است و معتقد است هیچ کس مانند او نمی‌توانست به آبادانی این شهرستان کمک کند.

اما حسین گیلک نوری عضو انجمن دانشجویی اسلامی شهرستان نور می‌گوید: «من به فیاضی رای دادم چون معتقدم ناطق نوری هر کاری می‌توانست انجام داد و حالا باید جوان‌ترها بیایند و کاری کنند». او می‌گوید: «به‌هرحال هر کاری بازنشستگی دارد ما منکر زحمات ناطق‌نوری نیستیم اما خوب است دیگر عناصر انقلابی و دلسوز و کارشناس هم بتوانند کاری انجام دهند. به‌هرحال هر فردی دیدگاهی تازه دارد».

 مجلس آخر

 امضای طرح وقف دانشگاه آزاد و رابطه خوب ناطق با جاسبی، رئیس سابق این دانشگاه و موضع‌گیری حاشیه‌سازش در مورد حقوق و مزایای نمایندگان مجلس از مهم‌ترین کارهای ناطق‌نوری در پارلمان هشتم محسوب می‌شود؛ هر چند که او در جریان اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها گفت 900 هزار تومان قبض گاز منزل او شده؛ خانه‌ای که تنها یک مشعل دارد.

 به جز این موارد شاید بتوان گفت ناطق‌نوری فردی بی‌حاشیه بوده که درگیری چندانی با مقامات اجرایی و سایر مقامات نداشته است، ولی در انتخابات مجلس بارها اعلام کرده برخی قصد دارند او را تخریب کنند.

 زمانی که روزنامه قدس و سایت خبری شمال فردا به نقل از ناطق‌نوری اعلام کردند او هر کاری می‌توانسته انجام داده و حالا نه خودش و نه فرزندانش در انتخابات مجلس نهم شرکت نخواهند کرد، وی این اخبار را تکذیب کرد و انتشارش را در جهت تخریب خود دانست.

سعدی واثقی عضو شورای شهر شهرستان نور می‌گوید: «من در طول 33 سالی که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد در دوره‌های انتخاباتی با عناوین اجرایی، نظارتی و بازرسی یا به عنوان نماینده فرماندار حضور مستمر داشته‌ام. اما این دوره با توجه به اوضاعی که در میان اصولگرایان به وجود آمد و چهره‌های مختلف و احزاب مختلف در انشقاق اصولگرایان ماهیت پیدا کردند، روح انتخابات شکل دیگری به خود گرفت.»

به گفته واثقی مردم نور تقابل جریان فتنه و جریان انحرافی را مد نظر داشتند؛ حال این‌که ثابت نشده بود کاندیدایی منتسب به این جریانات باشد.

 واثقی می‌گوید: «ناطق‌نوری خدمات زیادی برای شهرستان نور انجام داده است و مردم در انتخابات همان هدفی را داشتند که رهبری فرموده بودند؛ آن هم حضور حداکثری بود و مردم به گفته آیت‌الله جنتی مبنی بر این‌که صلاحیت‌ها بسیار موشکافانه است اعتماد کردند.»

 این عضو شورای شهر نور با بیان این‌که حفظ نظام از واجبات است گفت: «امیدواریم همیشه اخلاق سیاسی و اخلاق اسلامی مد نظر همه مسوولان و منتخبان مردم باشد و تا وقتی مقام معظم رهبری را در راس مملکت داریم باید با پیروی از آموزه‌های ایشان اجازه ندهیم خدشه‌ای به نظام وارد شود.»

 نماینده جدید نور کیست؟

درویشان یکی ازکسبه‌های شهر نور می‌گوید: «آقای فیاضی لیسانس داشت و برای شرکت در انتخابات دچار مشکل بود اما گفته شد فوق‌لیسانس را ضمن خدمت گرفته است و بعد هم دیدیم تایید صلاحیت شد اما حالا بر در و دیوار شهر روی بنرهایی که برای پیام تبریک نصب شده است نوشته‌اند دکتر وحید فیاضی و ما متوجه نشدیم این مدرک دکترا از کجا در آمد.»

 ارجمندی یکی از ساکنین خیابان تهران در شهرستان نور است. او ما را به خیابان عباسا هدایت کرد؛ خیابانی که محل سکونت برادران فیاضی است.

ارجمندی می‌گوید: «شما وضع این خیابان را نگاه کنید هم آشغال زیاد دارد و هم وقتی باران می‌بارد چون آسفالت ندارد. سراسر خیابان گل و لای می‌شود و عبور و مرور را مشکل می‌کند.»

صدهزاری یکی از ساکنان منطقه ییلاقی دین کوه می‌گوید: «آقای فیاضی از منطقه ماآمد. فیاضی‌ها سه برادرند یک برادر بخش‌دار یک برادر امام‌جمعه شهر نور و یک برادر هم مدیر کل آموزش و پرورش شهر نور بوده که حالا نماینده مجلس شده است.»

 آنچه مسلم است فیاضی نیروی جوان و شناخته شده‌ای در شهرستان نور است که گفته می‌شود از حمایت حاج‌احمد ناطق نوری هم برخوردار بوده است و حالا نزدیکی به جریان دولت دارد و تصمیمات جدیدی هم برای شهر نور گرفته است که از خردادماه اجرایی خواهد شد و مرم شهر نور بر خلاف هشت دوره گذشته انتخابات مجلس به جای تعامل وجهه دیگری را دیدند و آن تقابل بود.



©2013 APG.ir