تعداد بازدید: 2685

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 28 ارديبهشت 1391-8:46

دیدن،قبل از شنیدن

گوینده مطرح فیلم‌های مستند گفت:‌اینترنت نه اندیشه را وسعت می‌دهد و نه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد/همه مستندها به نوعی یک کلاس درس هستند/مستند قبل از گفته شدن، باید دیده شود/تعداد علاقه‌مندان به گویندگی در فیلم مستند زیاد می شود.


مازندنومه،کلثوم فلاحی: گوینده مطرح فیلم‌های مستند با بیان اینکه چند سالی است که مستند صنعتی پرداخته می‌شود، افزود: روند توجه به این بخش باید تغییر کند.

داود نماینده در نشست تخصصی گویندگی در فیلم مستند، اظهار داشت:‌ در کشوری که می‌خواهد به صورت محض صنعتی شود، کمتر به مستند صنعتی پرداخته شده است.

 وی با بیان اینکه چند سالی است که مستند صنعتی پرداخته می‌شود، افزود: روند توجه به این بخش باید تغییر کند.

نماینده با تاکید بر اینکه دانشجویان باید مطالعه فرا درسی داشته باشند، تصریح کرد:‌ اندیشه را باید وسعت داد.

وی با اشاره به اینکه حتی اگر استاد دانشگاه هم مطالعه نداشته باشد وقتی در کلاس گرفتار سؤال دانشجو شود، نمی‌تواند به آن سؤال پاسخ دهد، ادامه داد:‌وقتی علوم مختلف به روز باشد، نوآور می‌شود.

 نماینده با بیان اینکه جامعه از جوان توقع نوآوری دارد، گفت:‌ اندیشه مستند ساز این است که امروز طرحی را ارائه کند تا راهکاری برای اینده باشد.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب صنعتی ، تصویر باعث پیشرفت جوامع بود، متذکر شد:‌کسانی که به سمت مستند، به ویژه فیلم‌سازی مستند می‌آیند می‌توانند نوآور باشند.

 نماینده بیان داشت:‌نقش مستند صنعتی در کشور ما بسیار تاثیرگذار بوده است. وی با بیان اینکه اعتبار جهانی کیارستمی به دلیل مستند "مشق شب" و " خانه دوست کجاست" است، خاطرنشان کرد:‌نگاه یک سینماگر به مستند، نگاه جالبی است.

نماینده با اشاره به اینکه برخی دانشجویان به جای اینکه سراغ مسائلی بروند که باعث پیشرفت شود، به سراغ اینترنت رفته و ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند، یادآور شد:‌اینترنت نه اندیشه را وسعت می‌دهد و نه حرف تازه‌ای برای گفتن دارد.

 وی ادامه داد:‌کشورهای صنعتی، رشد خود را مدیون افرادی هستند که فیلم، عکس و مستند صنعتی تولید کرده‌اند.

 نماینده با بیان اینکه همه مستندها به نوعی یک کلاس درس هستند، گفت:‌بعد از جنگ جهانی دوم، مستند صنعتی میدان خوبی پیدا کرده است.

 وی با اشاره به اینکه مستند صنعتی ضامن رشد کشور است، تصریح کرد:‌ کشوری که همه دنیا می‌خواهند به زمین بزنند.

نماینده متذکر شد:‌اگر رشد علمی و فکری ما بیشتر باشد اروپایی‌ها و غربی‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

 وی با بیان اینکه تاثیرگذاری لحن در مستند، سخت‌تر است، گفت:‌ مستند قبل از گفته شدن، باید دیده شود.

 این گوینده مستند، خاطرنشان کرد:‌هرچه گفتار در مستند کمتر باشد، فرصت بیننده برای دیدن بیشتر است.

* افزایش علاقه‌مندان به گویندگی در فیلم مستند

 مریم صفی‌خانی در نشست تخصصی گویندگی فیلم مستند در دانشگاه شمال آمل اظهار داشت:‌ فیلم‌های صنعتی تاثیر زیادی در صنعت کشور دارند.

 این گوینده فیلم های مستند ضمن ابراز گلایه از حضور کمرنگ صنایع استان در این نشست، افزود:‌ به دلیل مشکلاتی که در عرصه صنعت وجود دارد، مسئولان صنایع باید از این فرصت‌ها برای کاستن از مشکلات این عرصه استفاده کنند.

 صفی‌خانی با اشاره به اینکه لمس واقعیت‌ها با آنچه که درباره آن حرف می‌زنیم تفاوت دارد، متذکر شد:‌ گفتاری که روی فیلم‌ها قرار می‌گیرد در تاثیرگذاری فیلم در مخاطب، نقش پررنگی دارد.

وی در بیان تفاوت گویندگی فیلم مستند و گویندگی در سینما و سریال‌ها، تصریح کرد:‌ هر دو گویندگی است اما گویندگی در فیلم مستند سخت‌تر است چراکه حجم مطلب زیاد است و باید متناسب با تصویر گفته شود.

 صفی‌خانی ادامه داد:‌اگر تصویر رد شود و کلام گوینده هنوز به اتمام نرسیده باشد ، ناهماهنگی به وجود آمده و تاثیر خود را از دست می‌دهد.

 وی متذکر شد:‌گویندگی در فیلم مستند باید به گونه‌ای باشد که بیننده تشنه شناسایی آن حوزه شود.

صفی‌خانی با تاکید بر نحوه تلفظ درست اصطلاحات در فیلم مستند، بیان داشت:‌ چراکه مورد ملاک قرار گرفته و همه به آن استناد می‌کنند پس باید صریح بوده و بر اساس آموزش‌های مورد نظر باشد.

 وی با اشاره به اینکه دیالوگ در مستند، عادی نیست، اضافه کرد:‌ دیالوگ باید بر اساس تخصص مورد نظر در فیلم صنعتی، مورد توجه قرار گیرد.

صفی‌خانی همچنین از افزایش تعداد علاقه‌مندان به گویندگی در فیلم مستند خبر داد و یادآور شد:‌ میزان علاقه‌مندان به ویژه در قشر جوان رو به افزایش است.



    ©2013 APG.ir