تعداد بازدید: 2697

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 31 ارديبهشت 1391-20:4

بر آبخانه خزر چه که نرفته است!

کیوس گوران از میانکاله و پالایشگاهش می گوید: بدین هنگامه شمشیرداران زنگی و مست که فرودش به زیستگاه گونه های گوناگون آبی می آورند چرا چشم حتی بر قراردادها و تعهدات خود در کنوانسیون ها بسته اند و تالابی بدین آوازه را زیر و رو می کنند؟/دعا می کنم که این خبر - خبر احداث پالایشگاه در میانکاله - قرین صحت نباشد.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،کیوس گوران: من البته از پیش و پیرار می دانستم که چون قلم از وصف گیسوی نگار و خمار چشم دلدار بیرون بردم،عرض خود می برم و طبعا زحمتی هست دیگران را، اما چه می کردم با شوریدگی هایم؟ پس به مامن عزلتم شدم و غزل غزل اشک ریختم که بی گناه ایشان را نیز سر به سنگ دوصد عذر خورد و به بایسته به صاحبش نرسید...

و حالا به امروز و اینجا رسیدم که به گاه دادخواهی اصلا نمی دانم به که بنویسم و با که بگویم از حادثه در شرف تکوین؟!

 خبر کوتاه است : تمهید و تدارکی می بینند که در میانکاله پالایشگاه احداث کنند! میانکاله؟ همین چاشتگاه میهمانان دور پرواز؟ همین آلاچیق آبی جوار خزر؟ همین خلوت نجوای درناهای سیبری؟ و همین افتاب نشین مستمع صبور زمزمه های ان دو قوی دلربا....؟

دلم به صحت خبر گواهی نمی دهد اما اگر چنین کنند چه پاسخی دارم برای آسمان آبی ایران که طائران میهمانش را اذن فرود به این گوشه دل فریب نمی دهند؟

 آه...بر آبخانه خزر چه که نرفته است!؟ کشورهائی که محصول فروپاشی و تکه پاره شدن اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند در رقابتی سخت و ستمگرانه این بزرگ دریاچه جهان را به زیر سم ستور حکومت های جدید بردند و صرف نظر از سهم خواهی های گزافه عرصه ای از ان ساختند که جولانگاه ارابه های جنگی نیز گشت و می رود تا به پای صحاری بی اب و علف برسد!

 اینک مرا به سوگ خزر کاری نیست - در این مجال و مقال کاری نیست!- اما بدین هنگامه شمشیرداران زنگی و مست که فرودش به زیستگاه گونه های گوناگون آبی می آورند چرا چشم حتی بر قراردادها و تعهدات خود در کنوانسیون ها بسته اند و تالابی بدین آوازه را زیر و رو می کنند؟

 سوگ آن چنان عظیم است که عاجز از باورش هستم! ما جهان را به پایبندی (اصول)فرا می خوانیم و به سخره می گیریم هرکه را سر از تعهدات قانونی و بین المللی اش باز زند پناهجوئی آهو به امام شیعیان حکایت جاری همین دیار است؛ ایا درست گفته اند که در همینجا - و به دست همان راویان حکایت اهوی پناهجو - پناهگاه پرندگان سرزمینهای دور را تخریب می کنند؟

 ایران امروز پذیرای هزاران مهاجری است که شرایط زیست و زندگی سرزمین خود را تاب نیاوردند و دریغا که از همینان مهاجر و میهمان زخم هائی به سرقت و غارت و قتل و توطئه به ما می رسد اما همچنان به تامین سیورسات پذیرای شان هستیم...!

حال این خیل پرنگار را چه داده ایم جز تکه ای جا به آبی و تالابی؟ حسرت نخواهید خورد اگر پرواز دل انگیزشان از آسمان ما دریغ شود...؟

نمی دانم چه می گویم....به که می گویم....و چرا می گویم؟ چه حاصل ام بود به آن همه گفتن ؟ پس دعا می کنم که این خبر - خبر احداث پالایشگاه در میانکاله - قرین صحت نباشد و می خوانم:

یک جهان آواز دارم،همرهی ساز نیست / بربطی کاینجا شود با نای من ، همساز نیست


  • پنجشنبه 4 خرداد 1391-0:0

    روزنامه اعتماد صفحه جامعه امروز 4 خرداد منتشر کرد

    • كيوان قائم مقامي قاديكلائيپاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 2 خرداد 1391-0:0

      ايستاده بميريد بهتر است تا روي زانوهايتان زندگي كنيد...

      • دوشنبه 1 خرداد 1391-0:0

        بر طبع لطیف و درد مسولانه درود می فرستم

        • دوشنبه 1 خرداد 1391-0:0

          این مطلب رو بخونید، بد نیست!
          http://www.moghimy.com/default.asp?CId=806
          اول در مورد یه چیز اطلاع کسب کنید، بد نظریه پردازی کنید.

          • دوشنبه 1 خرداد 1391-0:0

            احسنت بر شما.عالي.

            • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
              دوشنبه 1 خرداد 1391-0:0

              استاد گوران واقعا از شما ممنونیم که این قدر به فکر مسایل دور و بر خود هستید.

              • محسن بیگلربیگیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                دوشنبه 1 خرداد 1391-0:0

                درود بی کران بر استاد عزیز همیشه در کنار رنجهای مردمش بوده است.


                ©2013 APG.ir