تعداد بازدید: 5482

توصیه به دیگران 6

پنجشنبه 4 خرداد 1391-0:44

داستان عینک ها/موزه كندلوس تنها كلكسيون عينك در ايران

موزه كندلوس تنها موزه در ايران است كه كلكسيون عينك را در خود جاي داده است/ ايرانيان مخترع عينك و لنز بوده‌اند/ ايرانيان عدسي و لنز را بسيار جلوتر از ايتاليا مي‌شناخته و از آن استفاده كرده‌اند.(گزارش+گزارش تصویری)

 


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی:علي‌اصغر جهانگيري موسس و بنیانگذار موزه فرهنگی و تاریخی کندلوس می گوید: همواره اروپاييان به ويژه ايتاليا مدعي اختراع عينك و ساخت آن در جهان بوده‌اند و اين در حالي است كه بر اساس شواهد و قرائن مستند موجود ايرانيان براي نخستين بار در جهان عينك و لنز را اختراع و ساخته‌اند.

 او ادامه می دهد: براي آنكه به جهانيان ثابت كنيم كه اختراع عينك، لنز و ساخت آن مربوط به ايرانيان بوده است با همكاري دانشگاه و دانشكده چشم پزشكي در دانشگاه شهيد بهشتي تهران در نشستي با يونسكو به چگونگي خاستگاه و پيدايش عينك و لنز پرداخته شد و در آنجا به جهانيان ثابت كرديم كه ايرانيان مخترع عينك و لنز بوده‌اند.

بنيانگذار و موسس مجموعه فرهنگي كندلوس مازندران معتقد است عينكي استخواني مربوط به چهار سال قبل از ميلاد در ايران كشف شد كه بسيار شگفت‌انگيز و استثنايي بوده و نشان مي‌دهد ايرانيان عدسي و لنز را بسيار جلوتر از ايتاليا مي‌شناخته و از آن استفاده كرده‌اند.

 وي خاطرنشان كرد: موزه كندلوس به عنوان تنها موزه در ايران است كه كلكسيون عينك را در خود جاي داده است.

جهانگيري می گوید با ارائه مدارك علمي و تاريخي توانستيم ثابت كنيم كه فلورانس ايتاليا نمي‌تواند مدعي كشف و اختراع عينك و لنز در جهان باشد و اين علم توسط ايرانيان كشف و اختراع شده است.

 او ادامه می دهد در موزه سن سباستين نيويورك آمريكا ظرفي از دوره هخامنشي وجود دارد كه به گونه‌اي طراحي شده است كه شيشه اين ظرف به‌صورت عدسي عمل كرده و در نهايت ميوه درون اين ظرف بسيار درشت‌تر از اندازه خود نمايان مي‌شد.

 جهانگيري با اشاره به اينكه عينك ساخته شده در زمان شاه عباس صفوي در اصفهان در موزه كندلوس وجود دارد، تصريح كرد سنگي كه ايرانيان از آن شيشه استخراج كرده و شيشه آن براي ساخت زيورآلات و انواع عينك طبي براي دوربيني و نزديك‌بيني به كار گرفته مي‌شد نيز خود گواه اين مدعاست كه علم و پيدايش عينك در جهان از قرن‌ها پيش نزد ايرانيان بوده است.


  • دوشنبه 1 آبان 1391-0:0

    وای . اقای دکتر علی اصغر جهانگیری . محشر هستن . واقعا افتخاری برای ما ایرانی ها هستن. اگه میشد باهاشون حرف بزنم خیلی خوب میشد . یعنی میشه.؟

    • safehii@hotmail.comپاسخ به این دیدگاه 1 0
      سه شنبه 18 مهر 1391-0:0

      salam, dotfan aksha v information der bareye tarikhcheye eanak der iran ager darid barayam beferestid, man mamnon mishavam. man ek tahgig daram der keshvare norway.moteshaker misham.


      ©2013 APG.ir