تعداد بازدید: 2897

توصیه به دیگران 5

پنجشنبه 4 خرداد 1391-3:22

یکی داستان است پر آب چشم

 سرقت گنجینه های میراث فرهنگی داستان حزن انگیزی دارد/اشیای گران بها که میراث فرهنگی کشور محسوب می شوند با قیمت ناچیز به کشورهای بیگانه سرازیر می شوند.(گزارش+گزارش تصویری)


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی: جواد رجبی-مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی چالوس و نوشهر- گفت: چپاول و ربودن اشیا و ذخایر هنری از نسخ خطی تا نقاشی ها و تذهیب و نفیس ترین ظروف چینی ،یمین و زرین و نیز با ارزش ترین فرش ها که گنجینه این مرز و بوم به شمار می رود،داستان دراز و حزن انگیزی دارد.

وی افزود: اشیای گران بها که میراث فرهنگی کشور محسوب می شوند با قیمت ناچیز به کشورهای بیگانه سرازیر می شوند و امروز غرفه ها و تلارهای متعدد موزه های بزرگی همچون لوور فرانسه و آرمیتاژ بریتانیا و ... دستاوردهای هنر ایران را تصاحب کردند.

 رجبی بیان داشت: چه بسیارند مساجد و بناهای تاریخی مهمی که امروز جز چند کاشی به دیوار و نقشی از کاشی به سقف ، اثری از گذشته تاریخی ندارند و زیباترین شاهکارهای آنها را به غارت رفته و پیکر اصلی را زخمی کرده اند.

وی به شکل گیری یگان حفاظت از میراث فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: شکل گیری این یگان تازه تاسیس کمک بسیار شایانی به صیانت از آثار و ابنیه کشور کرد به طوری که سرقت از اشیای فرهنگی و تاریخی کاهش یافته است.

 مسئول یگان حفاظت میراث فرهنگی چالوس و نوشهر افزود: بسیاری از آثار تاریخی در این مدت شناسایی و با گزارش به موقع ماموران یگان حفاظت از تخریب بسیاری از بناها جلوگیری شد.

 

 



©2013 APG.ir