تعداد بازدید: 3417

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 7 خرداد 1391-11:51

شورای شهرداری هستیم/ گیر کجاست؟

گزارشی برای شوراها؛تصميمات در شوراها سليقه اي است و اعضاي شورا خيلي حوصله و انگيزه كار ندارند.


مازندنومه،ربابه حسین پور:هميشه باور بر اين بوده كه خرد شدن مسئوليت هاي حاكميتي ميان رده هاي مختلف مسئولان، كار جامعه را زودتر و كاملتر به سامان مي رساند و مشكلات و دغدغه هاي مردم زودتر مرتفع مي شود؛از اين رو و با توجه به اهميت نقش شوراها و مشورت و استفاده از خرد جمعي در قرآن مجيد و با تاكيد بزرگان نظام، شوراهاي شهر و روستا شكل گرفت.

البته عملكرد شوراها مشابهتي با مجلس شوراي اسلامي دارد اما در سطوح پايين تر. همانطور كه نمايندگان مجلس، علاوه بر قانونگذاري و نظارت بر اجراي قوانين، گاه وارد حيطه اجرا هم مي شوند شوراها نيز براي پاسخگويي به خواسته ها و انتظارات مردم وارد اجرا شده اند تا به امور شهري و روستايي سر و سامان ببخشند.

ترافيك، محدوديت ظرفيت معابر، كمبود فضاهاي فرهنگي و رفاهي و نواقص پرشمار سيستم حمل و نقل عمومي از مهمترين مشكلات از ديد مردم به حساب مي آيد كه رفع آنها با ارائه طرح هاي عملي از سوي شوراها و تخصيص اعتبار مورد نياز از طرف مجلس و دولت امكان پذير مي شود و در اين راه شوراها و شهرداري ها كار اجراي طرح ها را برعهده دارند.

 در واقع شوراها وظيفه طراحي، اجرا و نظارت بر امور شهري را عهده دار هستند و عملكرد آنها در اين حيطه مورد ارزيابي قرار مي گيرد.

باز مردم ماندند با مشکلات شان

14سال از عمر شوراهاي شهر و روستا مي گذرد،شوراهايي كه اعضاي آن منتخب مردم هستند،انتخاب شدند تا به مشكلات مردمي در شهرها و روستاها رسيدگي كنند،دغدغه هاي آنان را دريابند و به قول رييس جمهوری براي آنها در دستگاههاي اداري همانند پارتي باشند تا فريادهاي شان شنيده شود و دردهاي شان اندكي التيام يابد.

اما طي سه دوره از عمر اين نهاد نوپاي مردمي عملا پيشرفت هايي كه انتظار مي رفت حاصل نشد،گويي يك تشكيلات دولتي ديگر به انبوه دستگاه هاي عريض و طويل اداري و دولتي افزوده شد و باز مردم ماندند با مشكلات شان!

  اكنون در سال آخر فعاليت شوراهاى سوم قرار داريم،اما آنان در این سال ها چه كرده اند؟!

ضعف و چالش اساسي شوراها در كجاست كه علي رغم سه دوره فعاليت نتوانستند منشاء خدمات موثر واقع شوند؟!

چرا برخي از اعضاي شورا مانند برخي از نمايندگان مجلس فقط نماينده خواسته هاي خود شدند و به قول يك عضو شوراي شهر ساري هر كدام از اعضا در حل اشتغال مردمي فقط چندين نفر از دور و بري هاي شان را جابه جا كردند!

چرا به جايي رسيده ايم كه نهاد شورا براي بسياري از افراد جوياي نام و نان سكوي پرش خوبي است تا به آرزوهاي ديرينه خود دست يابند، بسياري از افرادي كه هنوز يكسال مانده به برگزاري دور چهارم انتخابات شوراها در تب و تاب ورود به اين نهاد مردمي و سكوي پرش به سر مي برند و مشتاقانه از هم اكنون برنامه ريزي هاي زيادي در اين عرصه كرده اند،چرا كه تجربه برخي از افراد حاضر در سمت هاي مختلف نويدي براي آنان است كه آرزوهاي دور و دراز در سر مي پرورانند.

 البته در ضعف عملكرد شوراها مسائل ديگري چون منبع درآمدی شورا‌ها نيز دخيل است كه یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در راستای فعالیت این نهاد‌ها است.

 سايه سنگين گرايش هاي سياسي نيز از عوامل ديگري است كه كار شورا را مختل كرده و با به بن بست رساندن فعاليت هاي شان از همبستگي و اتحاد اعضاي اين نهاد مردمي مي كاهد و ضعف ها را بيشتر نمايان مي كند و مجموعه اين عوامل عملا از كارآيي شوراها كاسته است.

شوراي شهر ساري، شورايي پرتنش

در ميان تمامي شوراهاي شهر و روستاي استان تنها شوراي شهر ساري است که با رسانه ها ارتباط خوبي دارد و سعي مي كند در جلسات علني و برنامه ها و مراسم خود نمايندگان افكار عمومي حضور داشته باشند و همواره پذیرای نقد و سئوال و ابهام رسانه ها هستند.

عملکرد رسانه ای شورای شهر ساری در استان و شاید در کشور نمونه باشد.این قضیه را در نظر بگیرید با عملکرد رسانه ای برخی شوراهای شهر که به هیچ وجه از خبرنگاران در جلسات خود دعوت نمی کنند و در واقع خلاف مقررات عمل می کنند،چون جلسات شورا علنی است،مگر این که تصمیم خاصی مبنی بر غیر علنی بودن گرفته شود.

در کنار این وجه مثبت شورای شهر مرکز استان،متاسفانه تنها چيزي كه عايد رسانه ها و مردم استان مي شود حاشيه هاي جلسه است؛ حواشي پرتنش و چالش برانگيزی كه بسياري از مخاطبان مشتاق اطلاع از آن ها هستند تا اصل جلسه!

 طي اين دوره، كارآيي شورای شهر ساری فقط در بحث و جدل و مباحثه گذشت. مردم از فعاليت شوراها پل وليعصر با مشكلات فراوانش،افسانه كمربندي نيمه تمام ساري،سرنوشت نامبارك مجسمه هاي اسب نگون بخت،استيضاح شهردار، جابه جايي افراد گماشته از سوي شورا در شهرداري ساري،افتتاح سد نيمه تمام پل تجن ساري،چاله چوله ها و ريختن دل و روده شهر به دست شركت هاي حفار و رها شدن به امان خدا و... را به ياد دارند كه هميشه با افسوس و تاسف گذشت و همچنان مي گذرد!

 اين چالش هاي مركز استاني است كه نماينده هاي مردمش در شوراها عملكردشان را در در حضور رسانه ها فرياد مي زنند ،وضعيت ديگر شهرهاي استان كه جلسات شان عموما غير علني(!)برگزار مي شود و خود را پاسخگو نمي دانند به مراتب نامرتب تر مي نمايد و اين مهم در روستاهاي استان ديگر قابل توصيف نيست!

*تصميمات در شوراها سليقه اي است

به راستي چالش و گير بزرگ شوراهاي شهر و روستا در كجاست كه علي رغم 14 سال تجربه هنوز پيشرفتي نداشته اند و در باور عموم فقط به ميداني براي رقابت و جهشي براي صعود به مناصب بالاتر تبديل شده است؟!

حامد سه سلطاني -نایب رييس شوراي شهر قائم شهر- چالش اصلي شوراها را ناهماهنگي ميان اعضاي شورا مي داند و معتقد است: شورا يك نهاد نوپاست اما بيشتر به عنوان يك تداركات چي نگريسته مي شود، نه در جايگاهي كه داراي تعقل و تفكر و تجربه است.

به باور او البته اساس مجلس هم اين گونه است و حتي دولت توجهي به اين مهم ندارد نمونه اش تصويب لايحه بودجه است مگر اينكه استيضاح و عزلي مطرح شود.

سه سلطانی با اعتقاد به نظام پارلماني مي گويد: در مجموعه كوچك و تاثيرگذار نظام حكومتي بايد افرادي پخته و باتجربه و تحصيلكرده بر سر كار بيايند كه اعتقاد به كار ستادي داشته باشند نه عملياتي !

او معتقد است:تصميمات در شوراها سليقه اي است و اعضاي شورا خيلي حوصله و انگيزه كار ندارند،در حالي كه بايد شوراها ،شهرداري ها را مديريت كنند ليكن در حال حاضر شهرداري ها شوراها را مديريت مي كنند!

 وي با انتقاد از ورود افراد مختلفي به شوراها مي گويد:شهرداري ها طرح مي دهند اما شوراها حتي ايده هم نمي دهند، چون مطالعاتي ندارند و يكدست نيستند و افراد مختلف بنا بر سلايق مختلف مردم وارد اين نهاد شده اند.

نایب رييس شوراي شهر قائم شهر با اشاره به بند 2 ماده 71 قانون شوراها معتقد است:اعضاي شورا بايد اهل تحقيق و تفحص و مطالعه باشند، نارسايي ها را پيدا كنند،نياز سنجي داشته باشند و راهكار ارائه دهند و اين كليدي ترين ضعف شوراهاست و اينجاست كه مردم بايد در انتخاب افراد شايسته دقت كنند.

*بالادستي ها به شوراها بها نمي دهند

 اما قاسمي-رييس شوراي شهر آمل- معتقد است بالادستي ها به شوراها بها نمي دهند،و مهمترين چالش ضعف قانوني است.

وي مي گويد:شهردار هر شهري را شوراها انتخاب مي كنند اما در انتخاب شهردار عملا افراد بسياري دخيل هستند و تازه بعد از انتخاب بايد مورد پذيرش بسياري(!) قرار گيرد و اينجاست كه عملا شهردار خود را با چند متولي مواجه مي بيند.

 قاسمي مي گويد:شهرداري كه خود را در رفتارهاي اداري با چند مسوول مواجه مي بيند چون از محل درآمدهاي عمومي هم اداره مي شود و كمتر از تسهيلات و امكانات دولتي بهره مند است در هزينه كردها دچار اختلاف مي شود و اين مناقشات درون شورا و شهرداري و متوليان شهرداري باعث ايجاد حمايت هايي از اطراف مي شود و اختلافات بالا مي گيرد و اين روند كار را تضعيف مي كند.

 رييس شوراي شهر آمل مي گويد:از شورا فقط اسمي هست و عملا شوراها، شوراي شهرداري ها هستند.

*بنده را معاف كنيد!

براي تكميل گزارش از محمد آقاميري- عضو همیشه منتقد شوراي شهر ساري-هم در خواست گفتگو كرديم.او به عنوان فرد منتقدی که همواره خلاف جهت آب شنا می کند و هميشه حرفي براي گفتن دارد، بعد از يك هفته سر دواندن به بهانه بيماري در آخرين تماس تلفني گفت:بنده را معاف كنيد!

وقتي هم با انتقاد ما مواجه شد كه چرا يك هفته گزارش ما را معطل خود كرده اید،با لحن خاصی پاسخ داد:من از شما معذرت مي خواهم و چند بار با تاكيد گفت: ديگر تكرار نمي شود!

و اما سخن پاياني اينكه تا پايان كار شوراهاي سوم هنوز وقت هست؛ گرچه گذر زمان شتابان است و هر روز كه مي‌گذرد به شمارش معكوس براي روزهاي پاياني عمر دوره سوم شوراها نزديك مي‌شويم ، ليكن اميدواريم تا روزهاي باقيمانده از عمر شوراي شهر سوم آنها به آنچه وعده كردند عمل كنند و با هر گرايش سياسي كه به شورا راه يافته‌اند رسيدگي و حل مشكلات شهروندان دغدغه اصلي و اولويت اول آنها باشد . 

ایمیل خبرنگار: (heyran55@yahoo.com)


  • سه شنبه 27 تير 1391-0:0

    وقتی میبینیم عضو شورا تا رای میاره پسر و برادر و داماد و .. شو میاره شهرداری سر کار .. وقتی تا میاد ساخت و سازش تو شهر شروع میشه خب تکلیف روشنه؟!!

    • جمعه 9 تير 1391-0:0

      سلام تشكرازمديريت سايت عزيزي كه ادعا ميكندناهماهنگي بين اعضاشوراهست خودش عاملااين موضوع هست كه باسفربا چهارتن ازاعضابعدش اعلام بي خبري حالا مدعي هماهنگي وعالم بودن ميكندتاكي خدعه ونيرنگ زيادزمان نمونده آقاي مرقانون

      • پنجشنبه 8 تير 1391-0:0

        باسلام لطف فرمائیدانتشارنمائیدبله آفای ... شورا رامحل بنگاه معاملاتی تلقی میکند هرطرح که میاد سعی بربردن کمیسیون مربوطه مینماید تامردم راسرکیسه نمایند شعارباعمل تفاوت اززمین تا آسمان هست

        • دوشنبه 22 خرداد 1391-0:0

          شوراي شهر محل افراد متخصص در امور شهري است. بايد مردم به كساني راي بدهند كه متخصص باشند اما منظور اين نيست كه حتماهمه مهندس عمران و شهرسازي باشند . اما وقتي مردم به قيافه طرف و نه تخصص او راي ميدهند و يا مسئولان از افراد خاصي! حمايت ميكنند وضعيت شهري اين ميشود كه هميشه در شوراها دعوا ميشود و پرت كردن قندان كوچكترين موضعشان است.

          • دوشنبه 15 خرداد 1391-0:0

            شوراي شهر كه نباشه شهردار و شهرداري كه كاملا كاركردن تعطيل ميكنن. ولي بايد اشخاص منعطف و دلسوزي باشن.

            • شنبه 13 خرداد 1391-0:0

              شورای شهر سم است برای شهرداری

              • سه شنبه 9 خرداد 1391-0:0

                کاش از جناب قاسمی می پرسیدید که در شورای ایشان چرا خبری از رسانه ها نیست چه چیز را از مردم پنهان می کنند آیا شهر آمل به اندازه ساری نیست!! تصور می کنم برخی رفتارها و رانت خواری های اعضای شورای شهر مانع حضور رسانه ها و آشکار شدن این تخلفات به ضرر آرای شوراها است... از آنجا که شوراها سمت دولتی چندانی به شمار نمی آید اعضای شورا و شهردار برای باقی ماندن در کورس قدرت به دولتی ها باج می دهند و به این ترتیب جایگاه اندک خود را نیز بیشتر پایمال می کنند...

                • اسحاق نقویپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  سه شنبه 9 خرداد 1391-0:0

                  سلام . شورای شهر در اصل اتاق فکر و مغز متفکر اداره شهر است اما وقتی گزارشات مشروح آنها در نشریات ( بشیر ) درج می شود غیر از یک نفر همه در باب اجرا و عملکرد صحبت می کنند د رحالی که شورا به مصابه مجلس است و باید راهنمایی و راهبری شهرداری را انجام دهد از چنین شورای دور از هدفی انتظار شهرداری توانمند و محاسبه گر نداشته باشیم بهتر است.


                  ©2013 APG.ir