تعداد بازدید: 2162

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 8 خرداد 1391-23:27

گدایی با سرقفلی /ابراهیمی: با هيچ مديري شوخي ندارم

متكديان را جمع كرده و به آمل مي فرستيم و از آمل هم دوباره به نور برگشت داده مي شوند/در بحث سامان دهي متكديان با هيچ مديري در استان شوخي ندارم/نبايد در ساري حتي يك گدا در سرچهار راه ها و خيابان ها بايستد/حضور يك گدا در سر چهاراه مساوي با يك توبيخي براي فرمانداري ساري است/نيروي انتظامي هم از دست ما خسته شده است.(گزارش+حاشیه نگاری مازندنومه از جلسه سامان دهي متكديان)


مازندنومه،محمد اسماعیل بخشی سورکی:عصر دوشنبه جلسه سامان دهي متكديان استان در سالن شماره دو استانداري مازندران با حضور ابراهيمي معاون سياسي و امنيتي استانداري، فرمانداران استان،مديركل بهزيستي و جمعي ديگر از مسئولان مربوط برگزار شد.

*عید گدا نداشتیم

 در ابتداي اين مراسم مشايخ فرماندار نور با بيان اينكه در شهرستان نور اقدامات خوبي انجام شده، افزود: در ايام تعطيلات عيد حضور هيچ گونه متكدي در مراكز مهم شهرستان گزارش نشده است.

وي ادامه داد:اما بعد از تعطيلات به علت اينكه نور جزو شهرستان هاي نوار ساحلي است و مسافر زياد به منطقه وارد مي شود تعداد متكديان به مراتب بيشتر شده است.

 فرماندار نور علت مراجعه دوباره متكديان را در اختيار نداشتن مكاني براي انتقال و يا نگهداري آنها عنوان كرد و گفت:ما اين متكديان را جمع كرده و به آمل مي فرستيم و از آمل هم دوباره به نور برگشت داده مي شوند.

وي به مشكلات متعدد اخلاقي و همچنين اعتياد اين افراد به مواد مخدر اشاره كرد و ادامه داد:يكسري از خودروها هم به شكل سازمان يافته برخي از متكديان را از شهرهاي ديگر به نور آورده و در مكان هاي مختلف پخش مي كنند.

مشايخ همچنين به سركشي نيروهاي تحت امر در خصوص اطلاع دقيق از زمان پياده ساختن اين گدايان اشاره كرد و  بیان داشت:ظاهرا اين افراد در ساعات 5 و گاه 6 صبح در مكان هاي مشخص شده پياده شده و در طول روز هم به آنها سركشي مي شود.

 وي همچنين از ابراهيمي خواست تا با همكاري مديران مسئول مكاني جهت نگهداري و سازمان دهي اين افزاد در نور در نظر گرفته شود تا با دستگيري اين افراد مشكل حل شود.

* وضعيت متکدیان بسيار بغرنج است

هادي ابراهيمي -معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران- با شنيدن سخنان مشايخ اظهار داشت:متكديان استان چند دسته اند كه تنها يك دسته از آنها سامان دهي شده وارد استان مي شوند.

 وي با بيان اينكه اگر در جايي نيروهايي به شكل سامان دهي شده اينكار را انجام مي دهند بايد در جلسه شوراي تامين موضوع بررسي شود،افزود: در قبال نيروهاي سازمان دهي شده،بهزيستي هيج تعهدي ندارد و نيروي انتظامي بايد به شكل مقابله اي با اين افراد برخورد كند.

 ابراهيمي با اشاره به اينكه دسته اي ديگر از اين متكديان از منظر سود آوري و كاسب كارانه به اين حرفه وارد مي شوند متذکر شد:اين گروه به شكل حرفه اي وارد تكدي گري شده و به اين شغل به عنوان كاسبي نگاه مي كنند كه درآمدشان هم قابل توجه است.

 معاون سياسي و امنيتي مازندران با بيان اينكه متاسفانه اين امر در جلوي بيمارستان ها ، سر چهار راه ها و ميدان ها به وضوح قابل مشاهده است، ابراز داشت: حتي در كنار در ورودي برخي دانشگاه ها و همچنين در روز جمعه در ورودي مصلاها نيز شاهد حضور اين متكديان هستيم.

 وي ادامه داد: حتي اگر فرد در بدترين شرايط زندگي باشد انجام اينكار درست نيست و وضعيت در اين خصوص بسيار بغرنج است.

 ابراهيمي دسته ديگر اين افراد را گدايان غير بومي دانست و افزود: حضور اين افراد در نقاط حساس شهر با آن وضع عجيب به لحاظ رواني و فرهنگي جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد.

 وي با اشاره به مسافرپذير بودن استان و همچنين توچه خاص مسئولان به استان اظهار داشت: حضور اين متكديان سيماي استان را زشت جلوه مي دهد كه بايد فرمانداران محترم نسخه اي براي اين موضوع بپيچند.

معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران از حضور متكديان در مركز استان يعني ساري به شدت گله كرد و گفت:ضرب الاجلي براي رسيدگي به اين موضوع -كه تبديل به دغدغه استان شده است- تعيين كنيد.

 ابراهيمي با بيان اينكه نظارت و پيگيري در اين بخش به صورت كامل رها شده است، خاطرنشان کرد:بنده در بحث سامان دهي متكديان با هيچ مديري در استان شوخي ندارم.

 وي ادامه داد: حضور اين افراد سيماي استان را زشت كرده و كل عملكرد مديران را زير سوال برده است و نگراني فرهنگي براي جامعه ايجاد مي كند.

 معاون سياسي و امنيتي استانداري مازندران با بيان اينكه نبايد در ساري حتي يك گدا در سرچهار راه ها و خيابان ها بايستد افزود:حضور يك گدا در سر چهاراه مساوي با يك توبيخي براي فرمانداري ساري است.

ابراهيمي با بيان اينكه نبايد اينكار مقطعي و زود گذر باشد تصریح کرد: استمرار و پيگيري در اين خصوص كار را به نتيجه خواهد رساند.

 وي ابراز داشت:همه فرمانداران موظفند هفته اي يكبار متكديان را از سطح شهر جمع آوري كرده و به مراجع ذي صلاح تحويل داده و گزارش آن را به استانداري ارائه دهند.

معاون سياسي و امنيتي مازندران به حضور متكديان از سه منطقه زابل،سيستان، افغانستان و كشور پاكستان اشاره كرد و گفت:هيچ از نهادهاي مسئول تعهدي در قبال متكديان خارجي ندارند و بايد با جمع آوري اين افراد، طبق قانون با آنها رفتار شود.

* مركز نگهداري متكديان فعال است

 روح ایله ردايی -مديركل بهزيستي استان- نيز در اين جلسه با بيان اينكه نبايد در اين موضوع خلط مبحث شود افزود:اين جلسه در راستاي سامان دهي متكديان است و قانونگذار وظيفه را مشخص كرده است.

 وي گفت: مركز نگهداري متكديان در سمسكنده با مشاركت همه دستگاه ها فعال است كه تعداد 430 گدا را در آنجا جمع كرده ايم.

 ردايي به تحويل برخي از اين افراد به خانواده ها ،تحت پوشش قرار دادن عده اي توسط بهزيستي و كميته امداد و همچنين معرفي عده اي به مراكز درمان ترك اعتياد اشاره و تصریح کرد:بهزيستي آمادگي دارد تا در هر موردي كه دادستان دستور دهد وظيفه قانوني خود را انجام دهد.

وي با بيان اينكه اگر فرد زن آسيب ديده و يا زن در معرض آسيب باشد ما در خانه سلامت آنها را ساماندهي خواهيم كرد، افزود:اما اگر اين افراد جزو افراد بيگانه باشند تكليف قانوني مشخص است.

 مديركل بهزيستي استان با اشاره به اينكه افراد دستگير شده بايد قرنطينه شوند و تست هاي خاص از آنها گرفته شود یادآور شد:استانداري در شرق و غرب يك مركز جمع آوري در اختيار ما قرار دهد و ما آمادگي كامل براي انجام وظيفه قانوي خود خواهيم داشت.

*گداها به شهرهای هم جوار می روند

 عيسي افخمي -معاون فرماندار جويبار- هم در اين جلسه گفت:ما از يك طرف اين كار را انجام مي دهيم اما از طرفي هم بهزيستي به دليل نبود مكان نگهداري آنها را رها مي كند.

 وي با اشاره به اينكه بنده واقعيات را مي گويم افزود:ما در جويبار طرح را اجرا مي كنيم،گداها به شهرهاي هم جوار فرار مي كنند.

 افخمي خواستار اجراي يكپاچه طرح در استان شد تا با انجام اينكار موضوع جمع آوري گدايان و متكديان سامان دهي شود.

*مردم از روي عواطف كمك مي كنند

 محمد مهدوي -فرماندار بابل- در اين جلسه اظهار داشت:براي حل و فصل اين موضوع اكيپي تشكيل داديم كه صورت جلسات آن به شكل سند موجود است.

وي به نبود بانك اطلاعاتي به عنوان يك مشكل اساسي اشاره كرد و گفت: در فرم ارسالي مديركل اجتماعي استانداري در راستاي شناسايي متكديان شهرستان همه چيز جز جاي عكس فرد متكدي وجود داشت.

مهدوي با بيان اينكه آخرين بار در سوم خرداد ماه 20 نفر را جمع آوري و تحويل بهزيستي داديم افزود:اما بهزيستي تنها يكنفر را نگه داشت و بقيه را رها كرد.

 وي ادامه داد: اين افراد در قبال تعهد داده شده به شهرستان هاي ديگر مي روند اما اگر بانك اطلاعاتي و اتوماسيوني راه اندازي شود بسياري از اينگونه مشكلات حل خواهد شد.

 فرماندار بابل با بيان اينكه در بسياري از موارد مردم از روي عواطف خود به اين افراد كمك مي كنند افزود:بايد در مراكز مختلف تبليغي فرهنگ سازي صورت پذيرد تا مردم با اينكار گداپروري نكنند.

مهدوي خاطرنشان کرد: اگر مردم كمك نكنند و اهرم هاي فشار هم به لحاظ اجرايي و قانوني درست عمل كند عرصه بر متكديان تنگ خواهد شد و قطعا تعداد اين افراد هم كاهش خواهد يافت.

*برخی گداها سرقفلی دارند

 يدالله اكبرزاده فرماندار آمل در اين جلسه اظهار داشت:در برخي مناطق شهرستان آمل از جمله پارك ها و امام زاده ابراهيم پاكسازي صورت پذيرفته است.

 وي به سرقفلي داشتن برخي از گدايان در محل مزار شهداي آمل اشاره كرد و گفت: با مشخص كردن اكيپ شناسايي هر پنج شنبه پاكسازي در مبادي ورودي مزار و در سطح شهرستان انجام مي شود.

 *در شهرستان ها مشكلات به مراتب از مركز استان سخت تر است

علي پيرفلك -فرماندار قائم شهر- نيز با بيان اينكه مطابق آراي قضايي كار جمع آوري متكديان با تمام توان انجام مي شود افزود: اما پس از دستگيري فرد با يك تعهد ساده گاه زودتر از مامور قضايي از بازداشت خارج مي شود.

وي به نبود يك مكان تخصصي براي نگهداري متكديان در قائم شهر اشاره كرد و اظهار داشت:نبودن چنين مكاني ما را آزار مي دهد و دست ما را براي انجام كارهاي بزرگتر بسته است.

پيرفلك با بيان اينكه در شهرستان ها مشكلات به مراتب از مركز استان سخت تر است افزود: البته در راستاي عملي شدن اينكار بايد از تمام ظرفيت استان بهره برد.

وي به برنامه ريزي مديران صدا و سيما در خصوص فرهنگ سازي اين امر به عنوان يكي از مهمترين عوامل كاهش تكدي گري اشاره كرد و گفت:اميدواريم تا با كار مستمر و پيگير در اين خصوص بتوانيم تعداد متكديان را كاهش دهيم.

*حاشیه ها

- ابراهيمي زماني كه مشايخ از ارجاع مجدد متكديان آمل به نور خبر داد به طنز اظهار داشت: ما آمادگي داريم تا متكديان نور را بپذيريم، نوري ها سرمايه دارند!البته اين آمادگي را هم داريم با همكاري فرماندار جويبار آنها را به آنجا بفرستيم!

- فرماندار نور گفت: نيروي انتظامي هم از دست ما خسته شده است، هي ما جمع مي كنيم اما چون مكان مشخصي نداريم نيروي انتظامي با تعهد گرفتن دوباره آنها را رها مي سازد.

- ابراهيمي با بيان اينكه در سال گذشته موردي در يكي از شهرستان ها دستگير شده بود كه در آمدش قابل توجه بود افزود: بسياري از اين افراد درآمدشان از پزشكان بيشتر است.

-وي با انتقاد شديد از نابساماني اوضاع متكديان در مركز استان اظهار داشت:در خيابان امير مازندراني،سه راه كشاورزي،ميدان خزر،تقاطع سمسكنده و در بسياري از جاهاي ديگر اين افراد ايستاده اند و با خيال راحت هم كار خود را انجام مي دهند.

- ابراهيمي افزود:چندين مورد با استاندار از كنار اين افراد رد شديم و از آنها سوالي پرسيديم ، به زباني حرف مي زدند كه ماحتي زبان آنها را متوجه نمي شديم كه بعد مشخص شد اينها پاكستاني هستند كه به زبان اردو حرف مي زنند.

- وي همچنين گفت:سال قبل فرماندار بهشهر اعلام كرد"بهشهر شهر بي گدا"اما بنده دو شب قبل كه براي جلسه اي به بهشهر رفته بودم دو نفر از اين متكديان را در ميدان ورودي بهشهر ديدم.

-ابراهيمي به اوضاع عجيب برخي از متكديان كه با يك دست و پا و در آغوش گرفتن بچه با همان يك دست و يك پا اشاره كرد و ادامه داد:ديدن اين صحنه ها به لحاظ رواني مردم را تحت تاثير قرار مي دهد كه اغلب اين افراد هم از كشورهاي ديگر وارد استان شده اند.

-موضوع مطرح شده از سوي ردايي در خصوص اينكه نبايد گفت تمام متكديان حرفه اي و يا تمام آن اتباع خارجي هستند با واكنش ابراهيمي و شفيعي -مديركل اتباع خارجي- همراه بود. ابراهيمي متذکر شد: اينكه از بين 430 نفري كه شما در سمسكنده جمع كرده ايد تنها چهار نفر خارجي هستند دليل نمي شود تا در شهرستان هاي ديگر اين آمار برقرار باشد.

- وي خطاب به ردايي گفت: حاضرم با حضور شما و رسانه ها سوار ماشين شويم و در شهر بگرديم و ببينيم تعداد اين متكديان بيگانه و خارجي چند نفر است.

-شفيعي هم به شناسايي و دستگيري 43 نفر از اين متكديان خارجي در شهر آمل خبر داد و  افزود:در بازجويي از اين افراد مشخص شده بود كه اين افراد از مرز به صورت قاچاق وارد شده بودند.

-. ردايي در ميان سخنان خود گفت:گاهي تكدي گري به شكل حرفه اي باعث ايجاد سد معبر مي شود، مخصوصا وقتي دست نوشته اي هم بالاي سرشان نصب مي كنند كه "بنده مثلا در قبل مديركل بهزيستي بوده ام و اكنون تبديل به گدا شده ام ...به من كمك كنيد!"

- وي به مشكلات خاص در جمع آوري اين افراد اشاره و تصریح کرد: گدايي(در زمان تصدي گري شهرداري چالوس) با بنده لجبازي كرد. وي گفت:يك روز اين گدا با پاره كردن كيسه هاي زباله و ريختن آن بر روي پل چالوس چهره شهر را زشت كرد و باعث شد تا همه به بنده زنگ بزنند و ادعا كنند كه چالوس را آشغال گرفته است.

- جانبازي -مدير كل اجتماعي استاندار مازندران- نيز در اين جلسه با ارائه يكسري آمار و ارقام اوضاع بد تكدي گري در استان را تشريح كرد و ابراهيمي هم در تاييد اين آمار و ارقام ادامه داد: به نظر اين آمار و ارقام بسيار قابل توجه است.

- ابراهيمي با بيان اينكه ما اكثر موارد در اين خصوصو فقط حرف مي زنيم و كمتر عمل مي كنيم افزود:در قائم شهر و نور خب آقايان محل نگهداري ندارند اما در مركز استان كه داريم چرا اوضاع اين گونه است كه حسيني معاون سياسي و امنيتي فرمانداري ساري گفت:خب گداهاشون ميان ساري!

- وي گفت:از پنج فروردین امسال تا هشتم خردادماه تعداد 139 متكدي در ساري جمع آوري شده است كه از اين افراد 72نفر زن و 67 نفر مرد ، 52نفر متاهل و 23 نفر هم مجرد بودند.

- ابراهيمي هم در اين خصوص اظهار داشت: بنده اتمام حجت را در مورد ساري كردم و هر هفته بايد اينكار به شكل فعال هم در مركز استان و هم در ساير شهرهاي استان انجام شود.

- مهدوي به برخي مسايل شرعي و نبود قانون درست در اين خصوص اشاره كرد و گفت: مثلا 180هزار تومان از فرد گدايي كشف شد كه بر سر اينكه با اين پول چه شود كه بحث شرعيات آن هم رعايت شود نظرهاي بسياري مطرح شد.

-فرماندار قائم شهر هم به ضعف دستگاه قضايي در اين خصوص اشاره کرد و یادآور شد: در قائم شهر متكدي ای داشتیم كه هشت بار دستگير شده بود و هر بار با يك تعهد ساده رها مي شد.

وي ادامه داد: با اصرار به رئيس دادگستري شهرستان توانستم تنها سه روز بازداشتش كنم و بعد از آن آزاد شد.



©2013 APG.ir