تعداد بازدید: 2178

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 10 خرداد 1391-1:9

سیمای خسته،فریاد خیابان/چالوس شهر بی دفاع

شایسته است که قدمی پیش گذاشته و حداقل برای حفظ آبروی استان هم شده اعتباری خاص برای زیباسازی بصری چالوس قبل از تابستان در نظر گرفته شود که البته این برای نماینده عالی و سیاسی دولت در استان کار سختی نیست و هیچکس هم برای خدمت بیشتر نمی تواند به این اقدام خرده بگیرد.


مازندنومه،بابک شمس ناتری:نگارش یکی از دوستان رسانه ای را خطاب به استاندار محترم مطالعه کردم که در آن آمده بود: مدیران کم کار استان معرفی شوند که برایم یادآور سخنان سال گذشته مهندس طاهایی بود.

 انصافا این حرف مشترک اهالی رسانه با استاندار است و امیدواریم روزی این اتفاق بیفتد و مدیرانی که به روزمرگی دچارند معرفی شوند تا استان بیش از این آسیب نبیند.


به شخصه با انتصاب مدیر غیر بومی در شهرستان ها مخالفم  و  برای این مسئله نیز دلایل خاص خود را دارم که شاید مورد پسند خیلی از بزرگواران نباشد و این نوع برداشت نیز طبیعی است. البته سابقه هم نشان داده که مدیر غیربومی تلاشگر را که بعد انتصاب مردانه و دلسوزانه برای منطقه کار کرده ، در رسانه حمایت کرده ایم.

انتصاب شهردار غیر بومی برای چالوس اگر چه در ابتدا مورد نقد بوده است  اما معرفت ایجاب می کرد تا مدتی از کار مدیریتی وی گذشته و بعد از مدت زمان کاری مشخصی عملکرد وی مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه صرفا نگاه به محل تولد شهردار جدید باعث ایجاد ذهنیت خاص شود.

 خبر بازدید سرزده(و گاه با هماهنگی معتمدان شهری) نشان از حضور فردی پیگیر در شهر دارد.خاطره بد روز اول آشنایی نگارنده با شهردار جدید هیچگاه رسانه ای نشد و چون در همان جلسه به نشستی مشترک و گپ و گفتی منطقی ختم شد نیازی به بهره گیری از ابزار رسانه ای نبود.

 شاید همین امانتداری هاست که گاهی به اهالی رسانه فرصت تحقیق منطقی می دهد، البته در آن روز حرف هایی که نگارنده در جلسه مشترک بیان داشت، مطمئنا از سر دلسوزی برای زادگاه خود بود و در آن غرض ورزی و قصد توهین مورد نیت نبود و خود شهردار محترم نیز بعد جلسه پی به واقعیت کلام برد و برخوردی حرفه ای برای این همکلامی منتقدانه داشت .

آنچه که در این نوشتار مورد بحث است قدردانی از عملکرد شهردار چالوس در مدت زمان کوتاهی است که از تصدی شهرداری وی می گذرد.

 استفاده حدکثری از حداقل فضا و امکانات درون شهر چالوس هنر مهندس ندرلو است که باید از سوی مسوولان استانی و شهرستانی مورد سپاس قرار گیرد.

 نگاه ویژه او به بازگشایی گره هایی که چالوس را در ترافیک همیشگی نگه داشته است نیز ستودنی است.

اقدامات اخیر شهردار چالوس نشان از آن دارد در صورت تخصیص اعتبار مالی مناسب می توان این گونه نوید داد که همه با هم پیش به سوی آبادانی بیشتر این شهر که همگان اذهان دارند که در گردشگری صاحب نام و اعتبار است می رویم.

شهردار چالوس هم باید بداند که چالوس شهری فرهنگی و دانشگاهی است و می توان از پتانسیل فارغ التحصیلان و اهالی فرهنگ و هنر این شهر به خوبی استفاده کرد، انتصاب مشاورانی امین می تواند راه گشای خیلی از مسایل باشد.

سطح توقع از شهردار بالا رفته است، دلسوزانی در این شهر هستند که چشم انتظار فراخوان شما هستند که هم خود بانی خیر هستند و هم یاریگر بدون چشمداشت.

وقتی مدیری انتصاب می شود باید فرصت داد و حمایت کرد، کاری که منتخبان شورای شهر چالوس باید آن را در سرلوحه کار خویش بیاورند تا با یک وحدت رویه درون تشکیلاتی که آرزوی دیرینه شهروندان چالوسی است این امر محقق شود.

قدردانی ها و تجلیل ها صرفا به معنای اهدای یک کادو نیست و باید این گونه عنوان کنیم که می توان با دیدن عملکرد مدیری که کار می کند و دغدغه کار دارد حداقل در تخصیص اعتبار و بودجه استانی او را حمایت کرد تا بتواند با توجه به پتانسیلی که وجود دارد رضایت خاطر مردم را به دست آورد، نگاهی از سر تعامل، همراهی و همیاری در اختصاص اعتباراتی برای ادامه روند کار آبادانی که این خود بهترین تشویق، تجلیل و قدردانی است.


 مطمئنا نقدی به این یادداشت وارد است که مدت کوتاهی از حضور شهردار چالوس گذشته و شاید قضاوت کمی زود باشد،اما لازم به ذکر می دانم که خوشبختانه در اولین جلسه خبرنگاران چالوسی با شهردار جدید دعوت نبوده ام و این اتهام نیز شامل حال نخواهد شد که  خدای نکرده تطمیع شده ام و یا در واقع پیام تشکری بابت دعوت است.

معتقدم نگارش این چنین یادداشتی حداقل کاری است که می توان برای کمک به انگیزه یک مدیر برای توسعه و آبادانی شهرمان کنیم و امیدواریم که در سال 91 مدیران ارشد استان نگاهی خاص به چالوس داشته باشند تا با در نظر گرفتن بودجه ای در خور شان، ذره ای از خسارات ورود خیل جمعیت مسافر در ایام پرترافیک را جبران کند.

متاسفانه چالوس در حد و قواره یک شهرستان معمولی دیده می شود(شاید هم دیده نشود)،این در صورتی است که منطقه زیر بار فشار حضور گردشگران طی چند سال اخیر نتوانسته است قد راست کند و همواره مظلومیت را می توان در سیمای خسته این شهر دید و هیچگاه نیز به حق خود نرسیده است.

کسانی که دو دهه پیش به چالوس آمده اند و گذاری به آن داشته اند به راحتی لمس می کنند که چالوس تنی ضعیف و رنجور دارد و امروز نیازمند یک نگاه فرا شهرستانی است تا شاید استاندار محترم و مسوولان ارشد استان و کشور بتوانند مرحمی برای زخم های شهری باشند که اغلب رکورد دار پذیرش مسافران در ایام خاص است و مردمانش هنوز به سختی مسافت ها را طی می کنند.

شایسته است که قدمی پیش گذاشته و حداقل برای حفظ آبروی استان هم شده اعتباری خاص برای زیباسازی بصری این شهر قبل از تابستان در نظر گرفته شود که البته این برای نماینده عالی و سیاسی دولت در استان کار سختی نیست و هیچکس هم برای خدمت بیشتر نمی تواند به این اقدام خرده بگیرد.

ترافیک و سختی عبور و مرور در درون شهر چالوس فریاد بلوارها و خیابان ها را به گوش می رساند و توان برای این قامت خمیده شده میسر نیست.

 البته جای این گلایه از برخی منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر چالوس هم می باشد ( تاکید می شود برخی از اعضا ) که اگر اقدماتی برای کمک ویژه برای این شهر در نظر گرفته نمی شود حداقل رسانه ها را به میدان بیاورند، هر چند در خصوص نحوه اقدامات و وعده های عزیزان شورای اسلامی شهر نیز در آینده ای نزدیک نوشته ای تقدیم خواهم داشت که از روی دغدغه خاطر است.

 با حضور امام جمعه ای محترمی همچون حجت الاسلام والمسلمین راشدی، قاسم احمدی نماینده جدید که نیرویی است مردمی و دارای پشتکار فراوان و شخص میرقدیر رضایی فرماندار خستگی ناپذیر چالوس انتظار می رود تا در مسیر توسعه اقدامات خوبی برای مردمان ولایتمدار و فهیم چالوس هدیه شود.


  • مازند نومه عزیز!پاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 12 خرداد 1391-0:0

    ازایجاد فضای گفتگو بسیار سپاسگزارم بعنوان یک شهروند!اما چرا مقالات وزین و جامع و مانعی در مورد چالوس کار نمیشودبا احترام به آقای شمس، نوشتار ایشان همیشه از فقر روش و محتوی رنج می برد درعین حال اعتماد به نفسشان قابل تحسین است!

    • پنجشنبه 11 خرداد 1391-0:0

      باسلام البته به جز مسائل شهری و اقتصادی مشکل بزررگ چالوس فزهنگیست که به تاراج رفته و با حضور دنشجویان!در این شهر و توریستی بودن شهر و عدم رسیدگی به این معذل بدیهی است
      در چند سال دیگر حجابی در این شهر دیده نشود....

      • چراحرفهای کلیشه ای؟!پاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 11 خرداد 1391-0:0

        چالوسی شهری که سابقا 27درصد گردشگر خارجی را در داخل کشور مجبور و مشتاق دیدار از خود می کرد امروزبه تنگراهی برای رسیدن بشهرهای کلارآباد و نمک آبرودو متل قو ویا حتی هر روستایی که از فضای عقب ماندگی چالوس راه پیشرفت خودرادرپیش گرفته است!تنگراهی که از کف هزار پیچ شروع میشود و هر سال منقبضتر میشود، مصادره حاشیه جاده هایک زمین خواری تاسف باری است که همه حتی اهالی اهل خبر هم از سیمای رنجور آن روی بر می گردانند!!شاید فقط مناظره عکسها بتواند فریاد جخیابان را برساند نه بعضا اهالی خبر که خیلی سطحی انشاگونه رفع تکلیف می کنند!اما این معظل در دایره شهر خود حدیث دیگری دارد شما شهر بابل را نگاه کنید!با کاخ اشرف چه کرده است،دانشگاه علوم پزشکی می سازد ما مکان کارخانه حریربافی چالوس،هتل بنیادو...چه کردیم؟!آیا خواسته کودکانه نیست که بگویم نیاز شهر در ودیوارهای زیبا باشد!امانپرسیم مگر چالوس از منظرمنابع طبیعی با این رودخانه زیبایش چه کم از زاینده رود در اصفهان داردکه درخواست توسعه شهرمان با اندازه نقاشی های دیواری_آنهم تا تابستان_ برای خیابانهای مملو از مسافری باشد که دوست دارند هرجه زودتر و سریعتر چالوس را به مقصد شهری دلپذیرتر حال کلارآباد باشدیاعباس آباد ترک کنند!چراخواستمان بهروری ازکناره و ساحل رودخانه چالوس در داخل شهر نباشد؟این شهر راه توسعه خویش را از اقتصاد گردشگری کسب نکندو رونق اقتصادی دراین شهر جان نگیرد تاشاید بیماری بیکاری را نیز درمان کند!ساخت مجتمع تجاری در کنار پل چالوس یعنی خفگی شهر در آینده نزدیک! سخن ازاز سیمای خسته، سطحی و تسکینی نیست !؟می گویند شهر دانشگاهی!نمیدانم پز این حرف به دانشگاه آزاد است و یا تابلوهای متعدد غیر انتفاعی؟اما اگر به نیروهای علمی چالوس است مشکل عدم تبدیل هیجیک از امکان مصادره ای قبل از انقلاب درین شهر،به یک دانشگاه دولتی باید به سوال تبدیل میشد!برای خاطر مبارک قابل عرض است که مرزن آباد هویتش به دلیل پادگان آموزشی ژاندارمری کل کشور، مرزداران آباد بوده است که بایستی در راه توسعه اس به شهری نظامی تبدیل میشد اماراه "شهر گردشگری" را درپیش گرفته اند!!اکنون سوال بنده از شما اینست مسیر و موانع توسعه چالوس و عقب ماندگی آن حتی نسبت به مرزن آباد چیست؟ حتما نقاش شهرمان نیست!لاجرم تکدیگری بودجه از مرکز استان نیست!سلام و ثنا به این مدیر وآن منتخب نیست!قطعه بیست چندم آزاد_راه نیست!به دایره خردمندان و اندیشمندانی چالوس _پراکنده درتمام نقاط کشور_است که بدون نوع نگرش آنها و بدون جشم داشتن به تقسیم قدرت مدیریتی در شهر،طرح جامع شهر را ترسیم و مسولین ومنتخبین خود را موظف به پیگیری مجدانه بدانند.

        • چهارشنبه 10 خرداد 1391-0:0

          آقا از مدیر های محلی و صاحب اندیشه استفاده کنیم بجای تکه تکه کردن سرزمین مادریمان

          • چهارشنبه 10 خرداد 1391-0:0

            یه مقدار از اعتبارات کلانی که به کلاردشت و نوشهر و... از غرب استان تعلق گرفته کم کنید بدید به چالوس

            • چهارشنبه 10 خرداد 1391-0:0

              دم ورودي شهرهاي مازندران بايد يه باجه عوارضي بذاريم و از خودرو با بلاك هاي غير مازندران عوارضي دريافت كنيم.بخصوص شهرهايي كه ساحل دريا داره كه اكثر شهرامونم ساحل دارن.البته عوارضي ورود به دريا و منطقه هاي حفاظت شده همجنان ادامه داشته باشه .مشهد و اصفهانم تفريبا به اين سبك عمل ميكنن و كلي از مسافرا كاسبي ميكنن البته به روش خودشون.


              ©2013 APG.ir