تعداد بازدید: 3757

توصیه به دیگران 7

چهارشنبه 31 خرداد 1391-0:29

کسی که خمس نمی دهد،غاصب است-رسولی

 امام جمعه مياندرود گفت:كساني كه خمس مال خود را نمي پردازند متجاوز و غاصب هستند/ خداوند به دليل اين همه نعمت كه به انسان داده است بايد مالك 99 درصد مال او باشد/مردم فكر مي كنند تنها زماني كه به حج مي روند بايد مال خود را پاك كنند.


مازندنومه:سيد مجتبي رسولي در گفتگو با مازندنومه بیان داشت:ظاهر خمس دادن اين است كه انسان از مالي كه حاصل دسترنج و زحمت خود اوست بايد از مازاد مصرف ساليانه يك پنجم را به عنوان خمس پرداخت كند در حالي كه اين همه ماجرا نيست.

امام جمعه مياندرود ابراز داشت:اگر انسان پولي به دست آورد و مازاد بر مصرف ساليانه اش شد،اجازه هزينه كردن آن را ندارد،چرا كه مال غيري در مال انسان وجود دارد كه اگر آن را تصرف كند،تصرف عدواني انجام داده است و اين كار حرام است.

 وي با اشاره به اينكه در اين مال،در حق خداوند وجود دارد افزود:تا زماني كه انسان اين حق را پرداخت نكند نمی تواند آن را تصرف کند.

 امام جمعه مياندرود اظهار داشت:اگر با پول خمس نداده انسان معامله اي انجام دهد چون يك پنجم از مال آن معامله مال غير است اين معامله شبهه ناك و حرام خواهد بود.

 وي به تبعات كسب روزي از مال حرام اشاره كرد و گفت:حتي اگر با اين مال لباسي خريداري شود و با آن نماز خوانده شود،چون خمس مال پرداخت نشده است نماز باطل خواهد بود.

 به گزارش مازندنومه،رسولي گفت:گاهي شخصي 60 سال با تصور اينكه طاعات و عباداتش درست است زندگي مي كند اما وقتي دقت مي كنيم مي بينيم كه واقعا دچار مشكل است.

 وي در تشريح مسئله خمس ابراز داشت: درست است كه مال به دست آمده حاصل دسترنج خود انسان است اما اينكه چه كسي انسان را خلق كرده و به او سلامت داده يا اينكه چه كسي باران را جاري ساخته است تا زمينش را آبياري كند،نشان مي دهد كه حق خداوند هم بايد در اين موارد لحاظ شود.

وي به قدرت و توان كار كردن انسان هم اشاره كرد و افزود:اين توان و قدرت از جانب خداوند است و خداوند به دليل اين همه نعمت كه به انسان داده است بايد مالك 99 درصد مال او باشد.

رسولي با بيان اينكه انسان تنها حق استفاده از يك درصد اين مال را دارد،افزود: اما خداوند به انسان لطف كرده است و در قبال تمامي اين نعمت ها تنها يك سهم از انسان مي خواهد اما در قبال همين سهم اندك هم بسياري از مردم غفلت مي كنند.

 وي با بيان اينكه اگر انسان خمس ندهد خداوند روزي او را قطع نخواهد كرد افزود:پرودگار هيچ گاه مخلوق خويش را به زمين نخواهد زد اما در روز قيامت و هنگام محاسبه انسان بايد پاسخگو باشد.

 امام جمعه مياندرود با اشاره به اينكه اين سهم حق خداوند، اهل بيت و معصومين است افزود:كساني كه اين حق را پرداخت نمي كنند متجاوز و غاصب اند.

 رسولي به سنت نادرست در بين جوانان و مردم مازندران هم اشاره كرد و اظهار داشت: مردم فكر مي كنند تنها زماني كه به حج مي روند بايد مال خود را پاك كنند در حالي كه بايد هر سال اينكار صورت پذيرد هر چند عده اي نيز همين مورد را هم رعايت نمي كنند.


  • اف صد و بیست وششپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 1 مرداد 1392-0:0

    «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى وَ الْیَتامی وَ الْمَساكِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا»(1)

    (یعنی ای مؤمنان) بدانید كه آنچه به شما غنیمت و فایده رسد (كم یا زیاد) خمس (یك پنجم) آن مخصوص خدا و رسول و خویشان او و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود نازل كرده ایم ایمان دارید.

    1-سوره انفال ایه41

    • جمعه 2 تير 1391-0:0

      آقای رسولی اجکام اسلام جامعیت داشته و باصطلاح خود شما جامع الاطراف هست. زمانی که قسط و عدل اقتصادی وجود نداره و بسیاری از مردم ( ملاک اکثریت ) به نان شبشان محتاجند صحبت از پرداختهایی که ... جایی نداره چطور زمان گرسنگی اگر کسی واقعا گرسنه باشد چیزی برای خوردن بدزدد دستش را قطع نمیکنند ! چون شرط برابری اقتصادی در جامعه یعنی قسط نیست دیگه یک چشمتون را بروی واقعیات نبندید . وقتی عدالت اسلامی در جامعه پیاده نیست اصلا خلاف شرع هست که قضای اسلامی یکطرفه پیاده بشود . این درک ما از دین است حالا البته خود را مطلق نمی انگاریم و نظر خود را عین اسلام نمیدانیم بقیه را مرتد و کافر نمیخوانیم اگر توضیحی قانع کننده و منطقی دارید بفرمایید بدیده منت می پذیریم م.ز

      • پنجشنبه 1 تير 1391-0:0

        مگه چيه ؟ غاصب مگه بده ؟

        • چهارشنبه 31 خرداد 1391-0:0

          سلام
          حاجی یه باره بیاد کل مالمو به اسمش بزنم دیگه چشمش تو مالم نباشه
          یکی نیست به اینها بگه خدا رحمت کنه آخوندهای قدیمی که واسه نان شبشون معطل بودن و در کنار موعظه دستشون تاول زده بود

          • چهارشنبه 31 خرداد 1391-0:0

            خيلي فتوا ميدي حاجي!


            ©2013 APG.ir