تعداد بازدید: 4760

توصیه به دیگران 5

شنبه 10 تير 1391-23:38

زودتر شماره رو یادداشت کن،الان مادرم میاد!

در پارک شهر چه خبر است؛رفتارهای آزاد برخی نوجوانان و دختران و پسران در پارک آزاردهنده است/بعضی ها-حتی دختران و زنان- بدون توجه به اینکه پارک محلی عمومی است،قلیان و سیگار می کشیدند/سابق بر این اگر مامور و یا سربازی در پارک حضور داشت، همه حساب کار دست شان مي آمد.


مازندنومه،اعظم کردان:چندسالی است که برای حفظ امنیت پارک ها، استقرار پلیس در دستور کار قرار گرفته است.برخورد با متخلف و گشت زنی در پارک ها از مهم ترین وظایف پلیس به شمار می رود ولی عملا کمتر مشاهده می شود ماموران به برخورد با افراد مزاحم در پارک تمایل داشته باشند ؛ هرچند پلیس در چند سال اخیر نشان داده که به‌راحتی می‌تواند ناهنجاری‌های اجتماعی را کنترل کند اما کنترل و برقراری امنیت پارک‌ها به‌دلیل حضور خانواده‌ها امری است حساس و لازم که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

*با پسرم در پارک شهر

 چندی پیش یکی از دوستان که ساکن شهر قائم شهر است تعریف می کرد پسر 9 ساله اش را برای تمرین اسکیت به پارک شهر برد.

 پسرک مشغول اسکیت سواری شد و مادرش هم بر روی نیمکت پارک نشست.می گفت شهروندان زیادی از قشرهای مختلف در عصر تابستانی به پارک آمده بودند.

 این دوست 40 ساله تعریف می کرد:رفتارهای آزاد برخی نوجوانان و دختران و پسران در پارک آزاردهنده بود،به طوری که به راحتی با یکدیگر صحبت یا شماره رد و بدل می کردند!حتی دختری که با مادرش برای تمرین دوچرخه سواری به پارک آمده بود،هنگام صحبت با پسری که از او تقاضای دادن شماره تلفن کرده بود،می گفت زودتر شماره ام را یادداشت کن الان مادرم سر می رسد!

عده ای دیگر نیز به راحتی مزاحم مردم می شدند و کسی هم اعتراضی نمی کرد،شاید نه از روی بی تفاوتی بلکه از روی ترس  و واهمه برخورد خشن طرف!

یادمان نرفته که تیرماه سال گذشته بود که دو ماه پس از مجروح شدن حجت الاسلام فروزش، ناهی امر منکر در خیابان شریعتی تهران،خبر مضروب شدن طلبه علی خلیلی پخش شد که با راکبان یک خودروی پراید که قصد آزار و اذیت چند خانم جوان با ظاهر و پوشش معمولی را داشتند درگیر شد و سپس با چاقو و از ناحیه گردن مورد ضرب و شتم آنان قرار گرفت.نکته جالب توجه اینجاست که بیمارستان ها هم از پذیرش او امتناع و14بیمارستان از بستری این طلبه ناهی و آسیب دیده سر باز زدند!

 دوستم می گفت:بعضی ها-حتی دختران و زنان- بدون توجه به اینکه پارک محلی عمومی است و باید حقوق شهروندی را رعایت کرد، قلیان و سیگار می کشیدند!بماند که برخی جوانان چیزهای را نیز رد و بدل می کردند.

 سابق بر این پارک ها این گونه نبود و اگر مامور و یا سربازی در پارک حضور داشت، همه حساب کار دست شان مي آمد.

پیرمردی می گفت: دو سرباز در این پارک هستند ولی جرات نمی کنند به افراد مزاحم تذکر دهند.

*ناهنجاری ها ادامه دارد

! به گفته برخی از پژوهشگران و کارشناسان این عرصه، مسايل و پديده‌هاي اجتماعي پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارند و در اين ميان جنس امنيت اجتماعي با ساير حوزه‌هاي امنيت متفاوت است‌.

 نمي‌توانيم براي امنيت اخلاقي آستانه‌اي را تعريف كنيم بلكه بايد به زمينه‌ها و مصاديق نا‌امني‌هاي اخلاقي توجه داشته باشيم.

 در حال حاضر اگرچه نيروي انتظامي با اجراي طرح‌هايی در قالب پاك سازي پارك‌ها،اقداماتی انجام داده،همچنان شاهد ناهنجاری هایی توسط افراد هنجارشکن در اماکن عمومی و پارک ها هستیم.

يكي از چالش‌هاي موجود درباره امنيت و ايمني پارك‌ها توجه به مديريت مشاركتي و دخالت دادن تمامي نهادهاي مرتبط در طراحي مديريت كلان پارك‌هاست.

در واقع بسنده كردن به حضور ماموريتي و عملياتي هريك از نهادهاي مرتبط با مفهوم امنيت و ايمني و شركت ندادن آنان در حوزه‌هاي كلان مديريتي ثمره‌اي جز ايجاد يك ساختار جزيره‌اي نخواهد داشت.

به یقین ارتقاي سطح ايمني و امنيت پارك‌ها، افزايش تمايل عمومي به استفاده از پارك‌ها را در پی دارد. ضمن اين كه ارتقاي مديريت ايمني پارك‌ها مستلزم آموزش فراگير تمامي عناصر انساني مرتبط از جمله مديران و كاركنان و به طوركلي استفاده‌كنندگان از پارك ‌هاست.

 اما باید تاکید کرد در عین حال که دستگاه قضا و نیروی انتظامی باید با هنجارشکنان و برهم‌ زنندگان نظم عمومی برخورد قاطع داشته باشند، استفاده از روش هایی همچون فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی برای ترویج رفتارهایی درست در بین شهروندان نیز می‌تواند به تأمین امنیت کمک کند و ارگان هایی مانند شهرداری نیز می توانند نیروی انتظامی را در اجرای چنین طرحی یاری کنند.

 البته در این میان برای تأمین امنیت کامل پارک ها، کمک و مساعدت مردم نیز امری ضروری است و مردم هر گاه احساس نمودند موضوعی می‌تواند امنیت آنها را به مخاطره اندازد باید خود در امر تأمین امنیت پیشگام باشد. 

ایمیل خبرنگار: (karez_60@yahoo.com)


  • سوادکوهیهپاسخ به این دیدگاه 2 1
    يکشنبه 18 تير 1391-0:0

    سارویه عجب تجربه شیرینی داری ؟خودت ریکایی یا کیجا؟

    • چهارشنبه 14 تير 1391-0:0

      من الان دوساله که در کشور قطر هستم.
      چنان امنیتی در کل شهر دوحه و بخصوص پارکهای اونجا حاکمه که آدم حظ می کنه. من در این دوسال یک مورد بی اخلاقی ندیدم. حالا ادعای با فرهنگی ما چه جایگاهی داره نمیدونم.

      • سه شنبه 13 تير 1391-0:0

        مامانه از قصدي جيم شده تا دخترش با خيال راحت بكارش برسه.

        • دوشنبه 12 تير 1391-0:0

          سلام
          پیشگیری ازاینگونه رفتارهای ناهنجار اجتماعی ، لزوم ارتباط تنگاتنگ و دوستانه والدین با فرزندان در محیط خانواده و در ابعاد اجتماعی، نظارت بیشتر ، مسئولانه تر و صدالبته گسترده تر دستگاههای متولی این امر از جمله نیروی انتظامی را می طلبد.

          • يکشنبه 11 تير 1391-0:0

            روز به روز داره این مسائل بیشتر میشه ، ماشاالله جوان ها شرم و حیاشون روز به روز کمتر میشه ، نمیشه گفت ما هم جوون بودیم دوره زمونه عوض شده ؛ استفاده ناصحیح از موبایل ،اینترنت ، و ... وقتی بهمین راحتی رواج داره پیدا میکنه و خانواده ها اصلا کنترل نمی کنند بهتر از این هم نمیشه ، از دولت و بزرگمردان تقاضا داریم راهکاری بیندیشندتا خون این همه جوانان دسته گل که شهید شدند پایمال نگردد ...

            • يکشنبه 11 تير 1391-0:0

              مقالتون محتوايي نداره و الزامي نداره درست باشه!يكم ديدتونو عميقتر كنيد. ولي درمورد عكستون،لااقل مانتويي ها ظاهر و باطنشون يكيه و ادعايي ندارن ولي ....ها با اين همه ادعا كه اوضاعشون ....

              • يکشنبه 11 تير 1391-0:0

                ای خانوم. ما که داریم تو مدرسه راهنمایی از این کارها از بچه ها میبینیم دیگه توقعمون از بزرگترها چیه. صد بار تو کیف دختره لوازم آرایش پیدا کردیم باز هم روز آخر خرداد با خودش لوازم آرایش جدید آورده بود مدرسه. مادرش میگفت به باباش بگین باباش میگفت به من چه به مادرش بگین.

                • يکشنبه 11 تير 1391-0:0

                  حقیقتی است که باید برای آن چاره کرد!
                  وقتی با عرف غلط و خاسته های شخصی ،‌ازدواج فرزندانمان را به تاخیر میاندازیم . وقتی فکر میکنیم جوانمان نباید هیچ حسی داشته باشد و فقط باید مدرسه ودانشگاه برود و هیج جایی را نگاه نکندو ... امروز وضع بهتر نداریم!
                  پیرمرد 70 ساله سرمایه دار با 20 نفر میگردد، اما جوان ما که در اوج نیاز است ،‌ حق ندارد کاری کند!
                  به نظر من تا وقتی که خانواده ها،‌افراط و تفریط را فراموش نکنند،‌همین آش و همین کاسه است.
                  قران کریم دستورات بسیار خوبی برای انسان دارد، اما ما خودمان برای خودمان فتوا میدهیم و ازدواج و نیازهای جوان و نوجوان را به راحتی نادیده میگیریم !


                  ©2013 APG.ir