تعداد بازدید: 3132

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 11 تير 1391-0:16

سیاست‌های توسعه مازندران باید به سادگی دستخوش تغییرات نشود

اختلافات بین تعاونی‌ها عامل مهم توسعه نیافتگی این بخش است/اتاق تعاون مازندران تشکلی قوی در راس هرم تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تعاونی است/دولت قصد دارد تعاونی‌ها را از حالت توزیعی به سمت تولیدی شدن سوق دهد.(گزارش+گزارش تصویری از همایش یک‌ روزه تعاون،تولید و توسعه اقتصادی)


مازندنومه:همایش یک‌روزه تعاون،تولید و توسعه اقتصادی عصر شنبه در ساری برگزار شد.در این مراسم از تعاونی‌های برتر استان تجلیل شد.

ولی الله فرزانه-معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران- داریوش پاک بین-دبیرکل اتاق تعاون مرکزی کشور-علیرضا اکبری-نماینده بانک توسعه تعاون کشور-علی بابایی کارنامی-مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی مازندران-و سید علاالدین ربیعی-دبیر اتاق تعاون مازندران- از جمله سخنرانان همایش بودند که چکیده اظهارات آن ها در زیر آمده است:

*در تملک دارایی‌ها زیرساخت‌ها به فصل بازرگانی سند چشم انداز برمی‌گردد و آن چه مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است، شکل‌گیری تعاونی‌ها به صورت فراگیر است.

* اختلافات بین تعاونی‌ها عامل مهم توسعه نیافتگی این بخش است،بنابراین تعاونی باید به صورت فرهنگ در جامعه نفوذ کند.

*ایجاد تعاونی در توسعه اقتصادی استان تاثیرگذار است و مازندران در حوزه‌های مختلف،ظرفیت توسعه‌ای دارد و می‌توان با تشکیل تعاونی برای اشتغال زایی فارغ‌التحصیلان گام برداشت‌.

*تعاونی مرزنشینان مازندران که جزو تعاونی‌های فراگیر محسوب می شود،بیش از 860 هزار عضو دارد.

* اتاق تعاون مازندران تشکلی قوی در راس هرم تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تعاونی است و تاثیر این اتاق در استان مطلوب بوده است.

* اتاق تعاون مازندران با پشتوانه اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها باید نقش فعال خود را در منطقه افزایش دهد و با توجه نبود اتاق تعاون در کشورهای منطقه ضرورت دارد اتاق تعاون مشترکی با یک اتحادیه در منطقه‌ای ایجاد کند که با رهبری اتاق تعاون مازندران اداره شود.

* مازندران با داشتن ظرفیت‌های طبیعی، قطب مهم ارتقای همه‌جانبه کشور در تحقق سند چشم‌انداز به شمار می رود.

* دولت قصد دارد تعاونی‌ها را از حالت توزیعی به سمت تولیدی شدن سوق دهد.

* تعاون مولفه‌ای برای توسعه پایدار مازندران است و جایگاه این بخش باید در استان تقویت شود.

* سیاست‌های توسعه منطقه‌ای به ویژه در مازندران باید به طور عمیق ولی ماندگار مورد تصویب قرار گیرد و به سادگی دستخوش تغییرات نشود.

* توسعه پایدار در مازندران در گرو توجه جدی به بخش‌های کشاورزی، صنعت و بازرگانی، خدمات و امور زیربنایی است و این استان در بخش کشاورزی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده که انتظار می‌رود در مقام نخست ظاهر شود.هم چنین مازندران در بخش خدمات گردشگری از مناطق مهم و استراتژیک در این حوزه است.

* مازندران در بخش صنعت و بازرگانی می‌تواند از ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو بهره ببرد.

* مازندران به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی می‌تواند در حوزه سیاست خارجی به عنوان پل ارتباطی بین کشورهای"سی آی اس" با سایر استان‌های کشور باشد.

* 180 هزار تعاونی در کشور ثبت شده و 163 هزار تعاونی کشور با 33 میلیون عضو فعالیت دارند و سهم مازندران از تعاونی ها 11 هزار و 750 تعاونی است.

* حدود دو میلیون عضو در تعاونی های مازندران فعالیت دارند.

* سرانه اشتغال در یخش تعاون 40 تا 50 میلیون تومان در اقتصاد خصوصی است ولی سرانه اشتغال در اقتصاد مردمی بین 10 تا 20 میلیون تومان است.

*با توجه به فعالیت 20 ساله صندوق تعاون کشور در سال 88 این صندوق به بانک تبدیل شد و در راستای توسعه بخش اقتصاد تعاونی در سال 89 صندوق ضمانت سرمایه گذاری شکل گرفت.

* بانک توسعه تعاون از زمان تاسیس سعی کرد الزامات لازم را به عنوان بانک در مدت دو سال و نیم انجام دهد.

*بانک توسعه تعاون بانکی ماموریتی در راستای انجام تکالیف دولتی است و به عنوان یک واحد مستقل اقتصادی فعالیت می کند.

* از زمان تاسیس صندوق توسعه تعاون تا پایان سال 84 ، پنج هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق اختصاص داده شده است اما از زمان شروع کار دولت نهم تاکنون 30 هزار میلیارد ریال طی شش سال به بخش تعاون اختصاص داده شد.

* از زمان تاسیس بانک توسعه تعاون تا خرداد سال 91، 17 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.هم چنین 13 هزار میلیارد ریال در طول چهارسال فعالیت صندوق کسب اعتبار شد.

* سهم مازندران از مجموع اعتبارات پرداختی بالغ بر یک هزار و700 میلیارد ریال از سوی صندوق توسعه تعاون است و 12 درصد اعتبارات به مازندران تخصیص یافت.

* بانک توسعه تعاون در سال 90، پنج هزار و 100 نفر در راستای حفظ اشتغال استان و برای ایجاد اشتغال سه هزار و 100 نفر بر اساس شاخص آماری بانک فعالیت کرد.

*سهم مازندران از اعتبارات ملی 96 طرح اعتباری ارزی شش درصد بالغ بر 15 میلیون دلار است.

*فعالیت 11 هزار و 845 تعاونی در سطح استان گامی به سوی توسعه یافتگی است و هم اکنون 4 هزار و 978 تعاونی در مازندران فعال اند و بقیه غیر فعال و راکد هستند.

* تیرماه سال جاری نمایشگاه صنعت ساختمان در عراق و نیز در 27 مرداد در ازبکستان برپا می شود.

* تاکنون وزارت تعاون به عنوان متصدی فعالیت داشت و در راستای کاهش تصدی گری دولت این امر به اتاق تعاون واگذار شد.

* شهرستان ساری با 896 و گلوگاه با 29 تعاونی بیشتریت وکمترین تعاونی ها را در استان به خود اختصاص دادند.



    ©2013 APG.ir