تعداد بازدید: 2713

توصیه به دیگران 2

جمعه 30 تير 1391-23:13

دینداریِ دلبخواهی!

به بهانه حلول ماه رمضان؛تمايل قشري از نسل جوان به ايجاد ارتباط دل بخواهي يعني همان "حرف زدن با خدا به سبك خود" و نه در قالب نماز،گاه در بين راحت طلبان،طرفداران زيادي نيز دارد/ بي تفاوتي نسبت به حوزه فردي دين و مسلمان ماه رمضاني بودن در حال افزايش است/برخورد بخش نامه ای با بی نمازی و تظاهر به روزه خواری جواب نداده است.


مازندنومه،محمداسماعيل بخشي سوركي:نماز و روزه فصل مشترك عاشقي است در هياهوي پر زرق و برق دنيا و اين زمان مناجات با معشوق آن قدر زيبا و مهم است كه در آيينه آيات و روايات بي شمار بر اهميت آن تاكيد شده است.

صلات ، صله و پاداشي است كه خداوند بر بندگانش نازل نموده و خوان نعمتي است كه براي آنها پهن كرده است كه هر كس به تناسب حال و فراخور مقام خويش، از اين سفره بهره مند مي شود.

زندگي در سايه آرامش واقعي زماني ميسر است كه با فراغ بال از هر چه رنگ تعلق است خود را جدا سازي و رو به سوي معبود كني و با او بگويي از تمام نعمت هايش و بندگي ات را به درگاهش عرضه كني.

اما گاه با تمام اين موارد برداشت سطحي و بخشي نگري به دستورات دين،بلاي جان جامعه اسلامي مي شود ، آن چنان كه اين عمود خيمه دين نيز از اين آسيب مستثني نمي شود.

عمل سليقه اي به احكام اسلام و دستورات دين عارضه و آفتي است كه از همان سال هاي آغازين دامنگير مسلمانان شده است و موضوعي نيست كه بتوان آن را محدود به عصر حاضر كرد اما گاه در دوران هاي مختلف اين رفتار به اشكال گوناگون ظهور كرده است.

نگارنده بر اين اعتقاد است كه تمايل قشري از نسل جوان به ايجاد ارتباط دل بخواهي يعني همان "حرف زدن با خدا به سبك خود" و نه در قالب نماز، مثال بارز يكي از همين رفتارهاست كه گاه در بين راحت طلبان، اين نوع مناجات طرفداران زيادي نيز دارد.

شايد شما نيز بارها شنيده باشيد از دوستان يا اطرافيان خود كه قائل به ايجاد ارتباط با خداوند به سبك خود هستند و اين درست خلاف آن چيزي ست كه امناي دين و متخصاصان حوزه شريعت بر آن تاكيد مي كنند.

بي تفاوتي نسبت به حوزه فردي دين و مسلمان ماه رمضاني بودن يكي ديگر از آفت هايي است كه موج حمايت از اين روش و تفكر در جامعه در حال افزايش است چرا كه جوان جامعه امروز قيد و بند دستور و سنت را بر نمي تابد و همواره خواهان تجدد و حركت در مسير نوگرايي است.

همکاری می گفت:با عقل و روش خود روزه می گیرد و نرم افزاری دارد که دقیق می گوید حلول ماه رمضان چه وقت و عید فطر چه زمانیست و نیازی نیست چشم به تلویزیون بدوزم و آن ها بگویند چه کنم!او سال گذشته یک روز زودتر از موعد رسمی اعلام شده روزه گرفت و یک روز زودتر هم به استقبال فطر رفت!

تمايل به عرفان هاي كاذب و نوظهور ، سراغ گرفتن از انواع خاص مناجات و.... هم دليل دیگری بر اثبات اين مدعاست كه بخش زيادي از جوانان امروز زندگي به سبك آيين ديني را دستخوش تغييرات خاص و تابع برداشت خود از حوزه مسايل ديني كرده اند.

شايد اگر حاكميت و دستگاه هاي متولي مباحث ديني و فرهنگي به گونه اي ديگر در اين حوزه رفتار مي كردند امروز گرايش به همان متد سنتي دين و عمل به دستورات آسماني اسلام در همان شكل و شمايل و با همان رغبت و علاقه در بين مردم جامعه مورد استقبال قرارمي گرفت.

البته نبايد از نظر دور داشت كه بيان اين مسايل تنها در بخشي از جامعه اسلامي مصداق دارد و بخش اصلی از مردم متدين و جوانان با ايمان كشور مصداق بارز السابقون هستند اما با اندكي اعتدال و به كار گيري شيوه هاي درست تبليغ در مراكز فرهنگي ، حوزه هاي عمليه و دستگاه هاي اجرايي مباحث ديني مي توان در اين مورد نيز دست به اصلاح زد.

اينكه در يك اتوبوس حامل 40 مسافر اگر شخصي براي وقت نماز درخواست توقف كند برخي اعتراض مي كنند و اگر هم راننده توقف كند تنها تعداد اندكي براي نماز پياده مي شوند و يا اينكه دوستاني مي گويند كه ما نماز مي خوانيم ولي در زمان سفر و در مسير راه سخت است كه بخواهيم وضو بگيريم و نماز بخوانيم نشان از سستي ايماني دارد كه با مصاديق اسلام غرب گرايانه ممزوج شده است و راحت طلبي در حوزه زندگي فردي و اجتماعي را بر دين گرايي به روش سنتي ترجيح مي دهد.

نگارنده بر اين اعتقاد است كه گاه افراد درك درست و واقعي از اسلام و عمل به دستورات آن را ندارند كه اين سستي در اجراي اوامر الهي نشانه بارز آن است.

تصور كنيد جامعه اي را در ماه مبارك رمضان كه در آن حاكم اسلامی جامعه را توصيه به رعايت تقوي و عمل به دستور دين مي كند و گاه مشاهده مي شود كه در صورت تضييع اين حقوق وعده برخورد قانوني نيز داده مي شود.آمار جرم و جنابت در اين ماه كم مي شود، دزدي و گناه كمتر مي شود و.....و اين تنها به اين دليل است كه مسلمانان به درك درستي از اوامر الهي و دستور روزه داري در اين ماه رسيده اند.

اين موضوع نشان مي دهد كه اگر در ابعاد مختلف حوزه دين نيز بتوان اين درك درست را به وجود آورد بسياري از مشكلات و مصاديق فردگرايانه قابل حل است.هر چند هیچ گاه برخورد شدید و بخش نامه ای با بی نمازی و تظاهر به روزه خواری جواب نداده و باعث حرمت شکنی بیشتر سست ایمان ها شده است.

اميدواريم كه با شناخت واقعي و درست از دستورات دين و عمل به آن جزو رستگاران امت حضرت رسول(ص) باشيم .


  • سه شنبه 3 مرداد 1391-0:0

    خوبه. اما همه همینو میگن.شناخت واقعی. عمل صحیح. دین رفت . ایمان تمام شد و .... اما راه حل؟ این که میگم شعار نیست: دست از شعار برداریم و صادق و عادل باشیم. همه چیز درست میشه و همه میشینن سرجاشون.

    • يکشنبه 1 مرداد 1391-0:0

      استادارجمند حاج اقا بخشی چقدرزیبامقاله راشروع کردی اما مناسب موضوع مورد بحث شما نبود .این مقدمه بیشتردست همه اونهاییکه موردخطاب شما بودن را باز میکند تا کمک تان کند برای منظوری که به دنبالش بودی . ملاحظه بفرمایید ترجمه وتفسیرصلات یاصله که پاداشی است که خداوند بر بندگانش نازل فرموده . ...... بخصوص این بخش از کلامتان .هرکس به تناسب و فراخورمقام ومنزلت خویش.....تایید ضمنی دیدگاه همانهاییست که در مقاله شما مورد سرزنش قرار میگیرن

      • شنبه 31 تير 1391-0:0

        وقتي بعد از اين همه تحصيل علم و فضاي فرهنگي، هنوز شناخت دين ناقص باشد همينه!

        • جمعه 30 تير 1391-0:0

          انشاءالله
          حاجی تقبل‌الله


          ©2013 APG.ir