تعداد بازدید: 6513

توصیه به دیگران 9

دوشنبه 2 مرداد 1391-22:2

ای مرغ همه بهانه از توست!

روزهای بدون مرغ!این روزها همه درباره مرغ اظهارنظر می کنند و از تصمیم گیری های خود و دستگاه مربوط می گویند.برایم جالب است که تنانی از مسئولان کشوری و استانی باید کار و زندگی خود را رها کنند و در میان انبوهی از مطالبات مهم مردم و خانواده ها و مشکلات بین المللی،بنشینند و برای مرغ تصمیماتی بگیرند!


مازندنومه،سردبیر:رییس دولت که زمانی ادعای مدیریت بر دنیا را مطرح می کرد و مدعی بود نرخ رشد تورم را کنترل و یک رقمی می کند و قیمت دلار را به زیر 900 تومان می رساند و با اجرای طرح هدف مندی یارانه ها،فقر را محو می کند،اکنون نه دنیا بل در مدیریت کشور و حل مشکل مرغ مردم نیز مانده است و به جای فقر،این فقرا هستند که محو می شوند و هنوز"نانِ نفت بر سر سفره ها"نیامده است!

رییس جمهوری مدت کوتاهی بعد از انتخابش در هشتم تیرماه 84 اعلام کرده بود:"سطح رفاه را به حداکثر می رساند!" و در ادامه در موارد متعدد او و وزیرانش وعده هایی-از جمله وعده های بهبود وضعیت اقتصادی- دادند که در اجرایش درمانده اند.

چندی پیش یکی از سایت های خبری معتبر داخلی فراخوانی گذاشت و از مخاطبانش خواست که وعده های رییس جمهوری را یادآور شوند تا آن ها،موارد را دسته بندی و به دفتر دکتر احمدی نژاد ارسال کنند و بگویند چه گفتید اما چه کردید؟!

در آن فراخوان مردم موارد زیادی از وعده های اجرا نشده را گوشزد کرده بودند،از جمله:

-هنگام تصویب بودجه 85 در مجلس در حالی که با حدادعادل دست در گردن هم داشتند گفت: گذشت آن سال هایی که ابتدای هر سال بنزین و به تبع آن همه چیز گران می شد دیگر دور دوره تثبیت قیمت هاست!

-انتقال سازمان‌های دولتی یکی پس از دیگری از تهران به شهرستان‌ها

-محو اسرائیل از نقشه جهان!

-تشکیل کار گروه برای دریافت غرامت جنگ جهانی اول و دوم

-معرفی مفسدین اقتصادی بانام و نشان

-سهام عدالت

-نظام هماهنگ حقوق کارکنان دولت

- ایجاد 2.5 میلیون شغل و ریشه کن کردن مشکل بیکاری در طول 3-2 سال

-مبارزه با فساد و ويژه خواري.

-باغ ويلاي هزار متري به هر ايراني.

-صندوق تامين آتيه نوزادان.

-گرفتن غرامت های جنگ های اول و دوم جهانی از دولت های غربی

-بالا بردن کیفیت خودروهای داخلی و این که مردم لیاقت سوار شدن خودروهای بهتری را دارند

-ایده تشکیل کابینه 70 میلیونی

و...

مدتی است که در کنار اتفاقات مهم بین المللی و قضایای سوریه و میانمار و نیز مسایل خبرساز داخلی از جمله دادگاه های اختلاس بانکی و بیمه و تغییر استانداران و... افزایش قیمت مرغ و اظهارنظرهای پیرامون آن نقل محافل رسمی و غیررسمی شده است.

در هفته های اخیر روزانه ده ها خبر و تحلیل و گزارش و مصاحبه و عکس و طنز و کاریکاتور مرغی در کنار اخبار بسیار مهم داخلی و خارجی در رسانه های کشور منتشر می شود که نوک پیکان همه آن ها به یک مسیر است:این که دولت در کنترل گرانی و افزایش قیمت مرغ ناتوان است.

قصه همین مرغ هورمونی و بی ارزش از نظر غذایی،معمای این روزهای کشور شده است!از سویی قیمت این محصول افزایش غیرمنطقی یافته و از طرفی همین هفته گذشته یک مسئول گلستانی گفته بود:"مرغداران این استان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند!"

به گفته مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران كشور،طي سال‌هاي گذشته يك مرغداري 20 هزار قطعه‌اي با 40 تا 50 ميليون تومان سرمايه در گردش اداره مي‌شد اما امروز همين مرغداري با 70 ميليون تومان هم اداره نمي‌شود.

این روزها همه درباره مرغ اظهارنظر می کنند و از تصمیم گیری های خود و دستگاه مربوط می گویند.برایم جالب است که تنانی از مسئولان کشوری و استانی باید کار و زندگی خود را رها کنند و در میان انبوهی از مطالبات مهم مردم و خانواده ها و نیز مشکلات بین المللی،بنشینند و برای مرغ تصمیماتی بگیرند!تازه یک گروه تصمیم می گیرند و گروهی نیز لاجرم باید نظارت و کنترل کنند تا قیمت از این بیشتر نشود!

همین امروز خبری برای مازندنومه میل شد که مهدي عباسي -مدير كل تعزيرات حكومتي مازندران-اعلام کرد: بر اساس مصوبه كميسيون تنظيم بازار استان قيمت هر كيلو گرم مرغ 5550 تومان براي مصرف كننده اعلام شد و در صورتي كه عرضه كنندگان مرغ در استان بالاتر از نرخ مصوبه اقدام به فروش مرغ مبادرت کنند،با گزارش بازرسان اداره صنعت ، معدن و تجارت و مجامع امور صنفي به تعزيرات حكومتي معرفي مي شوند .

تازه قرار است پرونده های مربوط به مرغ را خارج از نوبت رسيدگي کنند! انگار مهم ترین پرونده و مشکل حال حاضر استان همین مرغ است که تصمیم دارند آن را در يك شعبه ويژه بررسي کنند.

عباسی در خصوص پرونده هاي مرغ و تخم مرغ در چهار ماهه ابتداي سال جاري گفت:از ابتداي سال جاري 192 فقره پرونده عرضه كنندگان مرغ و تخم مرغ به شعب ارسال شد كه از اين تعداد 189 فقره مختومه و متخلفان به مبلغ 600 ميليون و 27 هزار ريال جزاي نقدي محكوم شدند.

مدتی است جریمه چاشنی بازار مرغ شده،ولی این جریمه های مرغداران یا مرغ‌فروشان تاکنون باعث کاهش قیمت گوشت مرغ نشده است.

می گویند در ماجرای مرغ،دست برخی رانت‌جویان کنجاله‌فروش در کار است و اینکه در این قضیه انحصار ایجاد شده است.

وقتی انحصار واردات داریم،پس افزایش قیمت ها تعمدی است.همیشه که کار به این جاها می رسد و داد همه درمی آید از دست هایی نامریی و سلاطین واردات کالاها و مواد خاص سخن گفته می شود که مدتی بعد نیز به فراموشی سپرده می شود و نه دولت و نه سازمان های متولی اقدامی برای شناسایی این ارواح تجاری ناشناس(!) نمی کنند.

نکته جالب توجه این است که برخی بزرگان و رسانه ها چون از اقدام قاطع دولتی ها مایوس هستند باز سراغ مردم آمده اند و به آن ها متذکر می شوند که مرغ نخورند،مرغ را تحریم کنند،مرغ ارزش غذایی ندارد و از غذاهای جایگزین آن استفاده کنند و...حتی رییس مازندرانی دانشگاه آزاد تهران-فردوس حاجیان-در دانشگاه تحت مدیریتش هفته بدون مرغ اعلام کرد!

در این اوضاع،همه ناگهان یادشان آمده که مرغ چیز بی خودی است و باید عادت و برنامه غذایی مردم را یک شبه تغییر داد!

البته طبق گفته برخی مسئولان، هم اكنون واردات مرغ از كشورهایی همچون تركیه و برزیل در حال انجام است. واردات می تواند به صورت مقطعی دركاهش قیمت ها موثر باشد اما باید مشكل صنعت مرغ مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

مردم یادشان هست در دولت های گذشته هر ساله قبل از ورود به ماه رمضان تدابیری اندیشیده می شد تا قیمت ها کنترل شود و برای کالاهای اساسی مثل مرغ ، لبنیات ، گوشت ، شکر و این قبیل برنامه ریزی می شد.

متاسفانه امسال از سوی دولت اتفاق متضاد هر ساله رخ داده و هرچه به ماه رمضان نزدیک شدیم قیمت ها نیز سیر صعودی یافتند ، از نان و لبنیات گرفته تا سایر اقلام.

گفته می شود این افزایش قیمت ها مطلقا به تحریم ربط ندارد و تنها ضعف عملکرد است.در کنار این موضوع باید به افزایش حقوق امسال نیز اشاره کرد که اصلا متناسب با تورم نیست.

جالب این که در حال حاضر با این اوضاع اقتصادی در همسایگی کشور ما گوشت با همین قیمت دلار 2 هزارتومانی، 5 دلار یعنی ده هزار تومان است و قیمت مرغ 2500 تومان است!

باید گفت بازار ملتهب مرغ به هفته های اخیر برنمی گردد و فروردین ماه امسال هم مرغ با افزایش قیمت ناگهانی روبه رو شده بود. همان موقع تصمیم گرفته شد براي واردات مرغ از ارز دولتي استفاده شود تا بتوان هرچه سريع‌تر وضعيت بازار مرغ را به حالت عادي برگرداند.

در میان این همه گفته ها و ناگفته های مرغی،امروز سایتی به سراغ قیمت مرغ در دوم مردادماه 1341 رفت و خبر داد که 50 سال پیش قیمت مرغ زنده خارجی در تهران ۷۰ ریال و پرکنده ۹۰ تا ۹۵ ریال بود! قیمت خروس زنده هم کیلویی ۵۵ تا ۶۳ ریال و خروس پرکنده ۷۵ تا ۸۳ ریال! 10 هزار تهرانی هم در سال 1341 مرغ می خوردند!

برخی رسانه ها نیز این سوژه ی ناب را از دست ندادند و طنزها و کاریکاتورهای بامزه ای خلق کردند.مثلا"« عصرایران» چند راهکار خنده دار برای حل مشکل گرانی مرغ پیشنهاد کرد:

« اول: استراتژیک

1 - فرهنگ سازی
این کلید هر در بسته ای است. فرهنگ سازی کنید آقایان. باید رسانه ها و مخصوصا صدا و سیما و نیز وزارت اموزش پرورش و دانشگاه ها فرهنگ سازی کنند. این خیلی مهم است.

2 - برگزاری سمینار،کنفرانس،همایش، سمپوزیوم و نظایر این ها
این هم خیلی موثر است کما این که بقیه مشکلات مملکت هم که حل شده ، صدقه سری همایش ها بوده است.تا می توانید برگزار کنید.مهمان خارجی هم آوردید که نور علی نور می شود؛ از مصر هم بیاورید.

3 - تاکید بر نقش زنان و جوانان
علاوه بر دو مورد فوق ، همواره باید بر نقش زنان و جوانان تأکید کرد. این هم خیلی مهم است.

دوم: تاکتیکی

1 - مرغ را هدفمند کنید
یعنی این جوری نباشد که هر کس هر چقدر دلش خواست برود مرغ بخرد و بخورد و ای بسا با مرغ مردم مهمانی هم بدهد.

برای این منظور ، به هر ایرانی ماهانه مقدار معینی مرغ ، در ازای مدارک زیر تحویل شود:

- گواهی پزشکی مبنی بر نیاز بدن به مرغ به گونه ای که اگر نخورد می میرد.
تبصره: این گواهی باید به تایید پزشک معتمد استانداری ها در هر استان برسد.

- اصل و سه سری کپی سند ازدواج ( آدم مجرد مرغ می خواهد چکار؟ اگر راست می گوید اول برود ازدواج کند ، بعد ادعای مرغش بشود.)

- مفاصا حساب از شهرداری ، راهنمایی رانندگی و اداره مالیات محل (آدم بد حق و حساب ، بیخود می کند مرغ می خورد.)

- گواهی عدم سوء پیشینه (آدم سابقه دار هم بیخود می کند مرغ می خورد.)

- واریز مبلغ مرغ به حساب وزارت بازرگانی و سپس ثبت نام در سامانه آنلاین " من مرغ می خوام دات کام" جهت گرفتن نوبت و کد پیگیری.

- مراجعه به مرغ فروشی های معتبر در نوبت مقرر و اخذ مرغ در ازای رسید کتبی و استشهاد محلی.

2 - برخورد با دارندگان غیرمجاز مرغ

- هر کس مرغ بدون بارکد داشت ، قاچاقچی محسوب و اعدام شود.
- نام ستاد مبارزه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، بشود : ستاد مبارزه با قاچاق کالا،ارز،مرغ و تخم مرغ
- هر کس در خانه مرغ دارد ، بیاورد تحویل دهد و الا ناجا موظف شود ولو با عملیات راپلی هم که شده ، مرغ های قاچاق را کشف و در اختیار ستاد فوق الذکر قرار دهد.

3 - اقدامات بازدارنده
هر وقت احساس کردید مرغ دارد گران می شود ، فوراً اس ام اس ها را قطع و سرعت اینترنت را پایین بیاورید و وی پی ان را هم ببندید.

4 - اقدامات تبلیغی
به روزنامه ایران بگویید فرت و فرت تیتر بزند: مرغ ارزان شد، مرغ اومد پایین ، مرغ مفت شد ، آتیش زدم به مالم ، بدو بیا ، مرغای خوب دارم...!

البته ناگفته پیداست که این راه ها ، اعم از استراتژیک و تاکتیکی ، قبلاً در امور دیگر به کار رفته و کاملاً مجرب است و خیلی فاز می دهد.»

سایت «شفاف» هم شعر طنزی نوشت با این مطلع:

مرغ ،آهنگ جدایی ساز کرد / ناگهان از سفره ام پرواز کرد

«آخرین نیوز»هم از قافله عقب نماند و شعری با نمک پخش کرد با این مطلع:

ای مرغ همه بهانه ازتوست / آن قدقد عشقولانه از توست

و بالاخره اس ام اس های مرغی این روزهای ایرانی ها که سرشار از ناگفته هاست و ضرب المثل های عصر کنونی اند:

-«ﻣﺎﻣﺎﻥ! ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﭘﺴﺮِ ﺍﻭنی که ﻣﺮﻏﺪﺍﺭﯼ ﺩﺍﺭﻩ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﺪﻡ ﯾﺎ ﺍﻭنی که ﻧﻮﻧﻮﺍﯾﯽ ﺩﺍﺭﻩ؟!»

از صف های طولانی مرغ کیلویی 4 هزار و خرده ای که عکس ها و طنزهای آن سراسر وب و شبکه های اجتماعی را پر کرده و سوژه خنده شده است هم که بگذریم،(برخی فروشندگان مرغ در قبال دریافت کارت ملی از مردم گوشت مرغ با قیمت دولتی را در اختیار مصرف کنندگان می گذارند!)مشخص نیست که پرچم‌های سفید به نشانه صلح و آرامش در صنعت مرغ چه وقت به اهتزاز دربیاید.

همین دورنمای مبهم آینده و ضعف دولت در برخورد با گرانی و فساد مالی باعث شده تا برخی از جمله برادر رییس جمهوری بگوید:در گرانی مرغ نیز دست جریان انحرافی هویداست! و نماینده ای هم بگوید:"جریان انحرافی یکی از مصادیق مافیای قدرت و ثروت است و مناسبات ناسالم اقتصادی این جریان بر گرانی ها دامن می زند. "

یکی نیست به این بنده های خدا بگوید:این حرف ها و ادعاها برای مردم نان و مرغ ارزان نمی شود و اصلا آیا همین قضیه گرانی مرغ خود یک موضوع انحرافی نیست!؟


  • پنجشنبه 5 مرداد 1391-0:0

    از صف های طولانی مرغ در ایران تا پیرزن وطن دوست آلمانی



    http://www.asriran.com/fa/news/224773/از-صف-های-طولانی-مرغ-در-ایران-تا-پیرزن-وطن-دوست-آلمانی

    • سه شنبه 3 مرداد 1391-0:0

      از توجه شما به مشکلات مردم تشکر میکنیم.شما فقط از حق ملت دفاع میکنید.واقعا این حرف ها را باید زد و از بیان حقیقت واهمه نداشت.پیرو واقعی رهبری و نظام شما هستید که اینگونه از کجی ها و نادرستیها انتقاد میکنید.مملکت شده پر از وعده و دروغ آقایان مسئول

      • از قائمشهرپاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 3 مرداد 1391-0:0

        همیشه باید داد ملت دربیاید و یه عده این وسط به مطامع شان برسند تا دولت کاری بکند.مردم 4 روز است که دارند روزه میگیرند تازه مرغ دولتی رسیه به فروشگاهها.خب از همون اول همینکار رو میکردید.چه کسی این وسط نفع میبرد؟

        • سه شنبه 3 مرداد 1391-0:0

          آقایان نمی توانند از پس مرغ بربیایند چه جوری ادعای مدیریت دنیا را دارند؟!استعفا دهند تا چند نفر کارکشته و مدیریت خوانده که وعده الکی نمیدهند راس کار بیایند.

          • سه شنبه 3 مرداد 1391-0:0

            خوب بود.از اینکه بفکر مردم فلک زده هستید تشکر میکنم.

            • سه شنبه 3 مرداد 1391-0:0

              خيلي جالب بود بي نهايت ممنون

              • دوشنبه 2 مرداد 1391-0:0

                احتمالا مرغ در محله رییس دولت ارزونه!

                • درود بر شرفت سردبیر!پاسخ به این دیدگاه 0 0
                  دوشنبه 2 مرداد 1391-0:0

                  ابا این گرانی افسارگسیخته،مرغ در آسمان هم می داندکه منقدان دولت من جمله پاکترین و خردمندترین افراد بوده اند که اداره احساسی،آمار آن چنانی و بد اخلاقی در مدیریت را گوشزد کرده بودند باید از ملت عذر خواهی شود.ای مرغ همه بهانه از توست/ من خاموشم و این ترانه از توست.مرغ سحر هلهله سر کن که کهکشانی شدی!!


                  ©2013 APG.ir