تعداد بازدید: 2661

توصیه به دیگران 3

جمعه 6 مرداد 1391-12:58

طرح پزشک خانواده/هزار پرسش و اما

نگرانی‌های اجرای طرح پزشک خانواده باید برطرف شود/‌ این طرح بودجه زیادی می خواهد و نگرانی عمده ما از آماده نبودن زیر ساخت‌هاست/ ممکن است طرح در ابتدا با مشکلاتی مواجه باشد/در اين طرح پزشك كم داريم/‌افراد مي توانند از پزشكان دم دست هم استفاده كنند.(گزارش+حاشیه های افتتاح طرح پزشک خانواده در مازندران)


مازندنومه،کلثوم فلاحی:سید رمضان شجاعی شامگاه پنج شنبه در افتتاح طرح پزشک خانواده شهری مازندران گفت:‌ اثرات اجرای طرح پزشک خانواده شهری در کشور برای مردم ملموس باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده روستایی در کشور بیان داشت: اجرای برنامه طرح پزشک خانواده، به رفع اشکلات و دغدغه های پزشک خانواده روستایی منجر شود.

شجاعی با بیان اینکه چند اشکال مهم در اجرای طرح پزشک خانواده شهری وجود دارد، تصریح کرد: نگرانی‌های اجرای طرح پزشک خانواده شهری باید برطرف شود.

شجاعی با اشاره به اینکه در این طرح برای خانواده هایی که دارای پزشک هستند میزان خدمات دهی بیمه ها مشخص نشده، متذکر شد:نمی‌دانیم در طرح پزشک خانواده ، بیمه‌ها برای خانواده های دارای پزشک حقی قائل می‌شوند یا نه؟

وی ادامه داد:‌ وضعیت مناطق روستایی که دارای مراکز بهداشتی درمانی نیستند، در طرح پزشک خانواده، مشخص نیست.

شجاعی ضمن بیان اینکه وضعیت پزشکانی که در طرح پزشک خانواده ثبت نام نکردند باید مشخص شود، اظهار داشت:‌ طرح پزشک خانواده شهری بودجه زیادی می خواهد ونگرانی عمده ما از آماده نبودن زیر ساخت‌های لازم برای اجرا است.

وی افزود:‌نگرانی دیگر ما از آماده نبودن منابع مالی طرح پزشک خانواده است.

شجاعی در پایان سخنان خود گفت:‌ من در برنامه نبودم و به زور گنجانده شدم.

* ممکن است طرح در ابتدا با مشکلاتی مواجه باشد

عبدالرضا شیخ الاسلامی در این مراسم گفت: طرح پزشک خانواده از تکالیف مندرج در قانون برنامه است که دولت موظف بود تا سال پنجم این برنامه در سراسر کشور اجرا کند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: با توجهات خاصی که رئیس جمهور به این موضوع داشت بنا شد دو وزارتخانه این کار را در مدت 2 سال به اتمام برسانند و بنا داریم این را زودتر از 2 سال مقرر و قبل از پایان دولت دهم در سراسر کشور اجرا کنیم.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه امیدواریم با قوت و سرعت به نقطه نهایی برسد، تصریح کرد: بانیان کار با قوت کار را اجرا کرده و مشکلاتی که در حین کار به وجود می آید به سرعت اطلاع داده و چاره اندیشی کنند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است طرح در ابتدا با مشکلاتی مواجه باشد اما اقدام به موقع می تواند کمک کند این طرح به صورت کامل اجرا شود.

*می توانید از پزشكان دم دست در اقوام و فاميل استفاده كنید

مرضيه وحيد دستجردي هم در سخنانی اظهار داشت: مازندران در كشور به عنوان چهارمين استاني است كه اين طرح را اجرا كرده است.

دستجردي ادامه داد:‌در اين مسير مصوبات خوب مجلس را داشتيم و نمايندگان قبلي و فعلي در تصويب برنامه پنجم توسعه زحمات فراواني كشيدند و برنامه پزشك خانواده از مصوبات برنامه پنجم و شوراي اسلامي است كه از تصويب اين برنامه بايد تشكر كنيم.

وي تصريح كرد:‌ امروز دو حوزه وزارت تعاون و بهداشت مسئوليت اجراي اين برنامه را داريم و حمايت همه جانبه وزير تعاون از اين برنامه ملي منجر شد تمامي سازمان هاي بيمه گر را در اين برنامه داشته باشيم و نگراني از منابع و مشكلات زيرساختي نداريم.

اين مسئول يادآور شد:‌ برنامه پزشك خانواده برنامه اي است كه پاسخگويي به مردم را در نظام سلامت تسهيل مي كند و مردم رنج و دغدغه پرداخت از جيب و سرگرداني در سيستم ارائه خدمات نخواهند داشت.

وي افزود:‌اين برنامه در بيش از 40 كشور دنيا اعم از توسعه يافته در حال انجام است و رضايت 100 درصدي مردم را داشته است.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد:‌ پرونده الكترونيك سلامت و گرفتن بازخورد از پزشكان تخصصي، بهترين خدمات سلامتي را با كمترين هزينه از جيب، در اختيار مردم قرا رمي دهد .

وي متذكر شد: در حال حاضر 10 درصد فرانشيز از جيب مردم پرداخت مي شود در حالي كه در پزشك خانواده اين رقم به پنج درصد كاهش مي يابد.

دستجردي اظهار داشت:‌ بايد تاخيرهاي نظام سلامت در گذشته را جبران كرده و ظرف مدت كوتاهي اين برنامه را اجرا كنيم.

وي تصريح كرد: حتما در اين مسير خدمات خوبي به مردم ارائه مي دهيم و مردم به آساني از خدمات بهره مند مي شوند و برخي ارتباطات نادرست مثل زيرميزي در اين برنامه از بين خواهد رفت.

دستجردي ادامه داد:‌ در اين طرح پزشك كم داريم و هرچه جامعه پزشكي مشاركت كند و هر اندازه متقاضي وجود داشته باشد امكان به كارگيري را داريم.

وي گفت: اگر در برخي استان ها تعداد پزشكان بيش از حد نياز باشد،‌با تدبيري كه انجام شده، در برخي درمانگاه هايي كه براي هر 30 هزار نفر جمعيت طراحي شده اند و مراكزي از اين قبيل، امكان به كار گيري پزشكان متقاضي ديگر وجود دارد.

وزير بهداشت يادآور شد:‌افراد مي توانند از پزشكان دم دست در اقوام و فاميل هم استفاده كنند.

وي افزود:‌هيچ مشكلي در برنامه پزشك روستايي و شهري خانواده نخواهيم داشت.

اين مسئول تصريح كرد: امروز بعد از رفع كردن چالش هاي نسخه 01 ، امروز نسخه 02 را در برنامه داريم و باز هم اگر نياز باشد نسخه هاي بعدي را در برنامه داريم.

دستجردي اظهار داشت:‌با توجه به اينكه اين برنامه اي ملي است، هر جا مي رويم مردم به عنوان درخواست اجتماعي از ما، اجراي برنامه پزشك خانواده شهري را خواستار هستند.

وي در پايان گفت: با حضور نمايندگان متعهد در مجلس نگراني براي تامين منابع مالي طرح پزشك خانواده نداريم.

حاشیه ها

-وزیر بهداشت تا دقایقی بعد از اذان مغرب همچنان مشغول سخنرانی بود.

-ردیف نخست سالن برگزاری این مراسم برای وزرا و معاونان آنها رزرو شده بود و نمایندگان مردم مازندران در ردیف دوم نشستند.

-دامادی و شجاعی نمایندگان مردم ساری و میاندرود، حسینی و علیپور نمایندگان مردم قائم‌شهر، فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد، قاسم احمدی نماینده مردم چالوس و نوشهر و مقیمی نماینده مردم بهشهر و نکا در این مراسم حضور داشتند.

- انوشیروان محسنی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس هشتم و قائم‌مقام معاونت آموزشی و مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هم در این مراسم حضور داشت.

بیش از 30 خبرنگار و عکاس از مرکز استان این برنامه را پوشش دادند.

-پیش از اجرای برنامه، قرار بود وزیر بهداشت با حضور در روستای پنبه چوله ساری، مرکز بهداشت این روستا را افتتاح کند. بسیاری از اهالی روستا منتظر ورود وزیر بودند و بنرهای خیرمقدمی هم از ابتدای جاده منتهی به روستا و در چند نقطه دیگر از روستا برای وزیر نصب شده بود و خبرنگاران هم ابتدا به این محل رفتند اما وزیر نیامد و خبرنگاران هم به مجتمع پیامبر اعظم (ص) محل افتتاح پزشک خانواده، انتقال یافتند.

-پس از این برنامه و صرف افطار، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بازدید از شیرخوارگاه یاس رفت.

وی در حاشیه این دیدار گفت:‌بهزیستی در دوره اخیر برنامه‌های خوب و تحرکات بیشتری نسبت به گذشته داشته است.

وی ادامه داد:‌ در بخش مسکن برای معلولان و مددجویان بهزیستی ظرف سال گذشته و امسال در نظر داریم 150هزار واحد مسکونی را تحویل مددجویان بهزیستی دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در بخش اشتغال مددجویان بهزیستی هم کارهای خوبی صورت گرفته، متذکر شد:‌درنظر داریم صدهزار فرصت شغلی را در ظرفیت‌های گوناگون از جمله تسهیلات بانکی، تامین کنیم.

وی افزود:‌در جهت توانمندسازی، آموزش و تقویت مهارت‌های زندگی، شغلی و حرفه‌ای در کسانی که زیر پوشش این سازمان قرار دارند برنامه‌های وسیعی تدارک دیده شده که قدم بلندی در جهت استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های این افراد برداشته می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در جهت افزایش مستمری افراد زیر پوشش بهزیستی هم اقدامات مناسبی صورت گرفته، خاطرنشان کرد:‌ امسال برای نخستین بار سبد کالا به مستمری بگیران زیر پوشش بهزیستی با کمک دولت، اختصاص یافت.

شیخ‌الاسلامی اظهار داشت:‌درصد بسیار بالایی از مردم ما، افرادی نیک اندیش و از خیران هستند و از مردم عزیز خواهش می‌کنیم با امکان و بضاعتی ولو اندک ، در امور خیر مشارکت کنند.


  • جمعه 6 مرداد 1391-0:0

    شجاعی در پایان سخنان خود گفت:‌ من در برنامه نبودم و به زور گنجانده شدم؟؟

    -------------------------------------
    سید پیغمبر مردم دوست دارند چه اینکه شما را در برنامه بذارن و چه در برنامه نذارن.


    ©2013 APG.ir