تعداد بازدید: 5867

توصیه به دیگران 46

شنبه 7 مرداد 1391-23:17

با برند جهانی/اعضای سی نفره یونسکو به مازندران می آیند

گزارش+گزارش تصویری بازدید نماینده یونسکو از روستای تاریخی کندلوس/طبیعت زیبا و تنوع زیست محیطی و نیز مراسم و آیین های فرهنگی و بومی ، تنوع زبان و گویش اقوام از شاخصه های مورد توجه یونسکو در مازندران است.


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی:دکتر محمدرضا سعیدآبادی- دبیر کل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران- در سفری دو روزه به روستای گردشگری کندلوس با جاذبه های گردشگری،فرهنگی و طبیعی این منطقه آشنا شد.چکیده اظهارات او در پی می آید:

*با توجه به شناختی که از روستای گردشگری کندلوس و مجموعه فرهنگی آن به دست آمد ، این روستا در برنامه بازدید قرار گرفت و توانمندی های طبیعی و تنوع زیستی و نیز میراث فرهنگی و آئینی زیادی در کندلوس مشاهده شد که باید در جهت توسعه،پیشرفت و شناساندن بیشتر آن در سطوح جهانی با برنامه ریزی بسیار قوی اقدام شود.

*برای ورود گردشگران بیشتر به کندلوس باید کارهای فرهنگی زیادی انجام داد تا هنگامی که یک توریست به این منطقه سفر می کند بداند چه آثار و سوابق فرهنگی، تاریخی و طبیعی را در خود جای داده است.

* با مشارکت و " برند " یونسکو می توان در کندلوس در حوزه های میراث معنوی ، مشاهیر کندلوس ، تنوع زیست محیطی و دان گیاهان کارگاه های آموزشی و سمینارهای بزرگی را برگزار کرد.

 محمدرضا سعیدآبادی

 دبیر کل کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو در ایران

* برگزاری مراسم گرامیداشت مشاهیر کندلوس ، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، برگزاری جشنواره بازی ها و غذاهای بومی و محلی در راستای حفظ ، حراست ، احیا و اشاعه آن می تواند این میراث های فرهنگی و هنری را در فهرست ثبت آثار جهانی قرار دهد.

* کندلوس این پتانسیل را نیز دارد تا در حوزه محیط زیست و تنوع و دانش گیاهی با  " برند " سازمان جهانی یونسکو سمینارهای علمی را در آن برگزار کرد تا از این طریق استعدادهای طبیعی آن در سطحی بین الملل بیشتر دیده شود.

محمدرضا سعیدآبادی(راست)+دکتر علی اصغر جهانگیری،موسس موزه کندلوس(چپ)

* موزه فرهنگی وتاریخی کندلوس جایگاه بسیار والایی دارد و برای بهره وری فرهنگی و علمی بیشتر از آن می توان کارهای ارزشمندی انجام داد.

 * بخشی از آثار موجود در موزه کندلوس باید در گالری سازمان جهانی یونسکو به نمایش درآید و سپس از مفاخر بین المللی برای بازدید از آن دعوت به عمل آید. از طرفی نیز می توان با " برند " یونسکو کارگاهی را در موزه کندلوس راه اندازی کرد تا شناخت از این مجموعه ارزشمند و کم نظیر فرهنگی و تاریخی بسیار گسترده تر شود.

* طبیعت زیبا و تنوع زیست محیطی و نیز مراسم و آیین های فرهنگی و بومی ، تنوع زبان و گویش اقوام از شاخصه های مورد توجه یونسکو در مازندران است.

 *برخی مراسم و بازی های محلی دیگر چندان در مازندران اجرا نمی شود ، در حالی که باید نسبت به اجرای آن حساسیت و توجه ویژه داشت تا هم احیا و هم باعث اشاعه فرهنگ ها و آداب و سنن بومی و محلی شود.

 * باید در حوزه دانش سنتی و تنوع گیاهان دارویی و نیز میراث های معنوی، بازی ها و صنایع دستی مازندران در قالب کارگاه ها و سمینارها کار شود و کم کم نشان داده شود تا بتوان آن را برای ثبت جهانی در فهرست قرار داد.

* انتخاب هرگونه آثار فرهنگی ،تاریخی و طبیعی کشور بر عهده دولت و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری با هماهنگی نمایندگی سازمان جهانی یونسکو در ایران است که پس از طی مراحل لازم در فهرست آثار جهانی قرار داده می شود.

*ثبت میراث فرهنگی جهانی مانند گنبد، مسجد یا میادین از برنامه های یونسکو در ایران است که دراین باره سالانه فقط دو اثر از کل ایران می تواند به ثبت آثار جهانی برسد.

* پانزده اثر ثبت شده جهانی از ایران در بخش میراث فرهنگی قرار دارد که مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس گلستان جزو آثار ثبتی در این اواخر است.

 *تاکنون آیین نوروز باستانی،نقالی و آیین به آب انداختن لنج در خلیج فارس در حوزه میراث معنوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 

*بعد از ماه رمضان  اعضای سی نفره سازمان جهانی یونسکو متشکل از اعضای ایرانی و خارجی برای بازدید از دهکده فرهنگی و تاریخی کندلوس  و نیز استعدادها و پتانسیل های بالا و بالقوه طبیعی ،گردشگری و فرهنگی به استان مازندران و این روستا سفر خواهند کرد.


  • جمعه 27 مرداد 1391-0:0

    دکتر جهانگیری در گرایش به فرهنگ یک عاشق بی نطیر است متاسفانه بعضی در مازندران ادعای کارهای فرهنگی را دارند ولی فقط بدنبال روزی شان از فرهنگ مازندران هستند!!! استثمار فرهنگی و دکان بازار در پوشش فرهنگ را باید بشناسیم.

    • كميسون انجمن هاي دوستداران ميراث فرپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 8 مرداد 1391-0:0

      سپاس از دكتر جهانگيري عزيز كه سالها دل در گرو حفظ و تجلي شعر، موسيقي، تاريخ و فرهنگ مازندران نهاده اند و روستاي كندلوس را نمونه اي باافتخار از تجلي زندگي سرزمين ما نموده اند. بي شك موزه كندلوس تنها نماد واقعي آثار بومي ست و بايد الگوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران قرار گيرد و با توجه به اينكه مجموعه كندلوس توسط بخش خصوصي اداره مي شود، بسيار موفق تر از موزه هاي دولتي استان مي باشد. درود بر همت والاي دكتر جهانگيري گرانقدر


      ©2013 APG.ir