تعداد بازدید: 15109

توصیه به دیگران 4

شنبه 7 مرداد 1391-23:44

خداحافظ رفیق/بازیگر قدیمی سینما درگذشت

ایرن زازیانس- بازیگر قدیمی سینمای ایران- به علت بیماری سرطان در 85 سالگی درگذشت/او متولد سال 1306 بابلسر بود/آخرین تصویر ایرن در فیلم «شیرین» (عباس کیارستمی، 1387) بر پرده نشست/ او پس از انقلاب در دو فیلم جایزه ساخته علیرضا داوودنژاد و خط قرمز ساخته مسعود کیمیایی بازی کرد.


مازندنومه: ایرن زازیانس زمانی ستاره درخشان سینمای ایران بود که پس از تحولات انقلاب به او دیگر اجازه بازی داده نشد و به عنوان متخصص زیبایی به کار پرداخت.

 ایرن در 20 مرداد ۱۳۰۶ از پدر و مادری ارمنی که از ارمنستان به ایران مهاجرت کرده و در بابلسر سکنی گزیده بودند ،به دنیا آمد.

 پدرش، الکساندر زازیانس از اهالی غرب ارمنستان بود که توانست از کشتار دسته‌جمعی ارامنه توسط دولت عثمانی جان سالم به درببرد و پس از ازدواج با دختری ارمنی به نام واریا که از ساکنین شرق ارمنستان بود، از این کشور بگریزد.

 وی پس از خروج از ارمنستان به ایران مهاجرت نمود و به اتفاق همسر و خانواده اش در مازندران اقامت گزید.

سه فرزند نخست این خانواده به دلایلی همچون بیماری در سنین پایین از دنیا رفتند و ایرن، فرزند چهارم این خانواده‌ به شمار می آمد.

ایرن در کودکی برای تحصیل به مدرسه شاهدخت بابلسر رفت و تحصیلات خویش را در همین مدرسه تا حدّ سیکل (سیکل اول) ادامه داد. وی از همان روزگار به ادبیات و هنر و داستان و مقولات نمایشی علاقه مند شد و اولین تجربیات بازیگری خویش را نیز در دوران تحصیل در مدرسه شاهدخت از سر گذراند.


ایرن در دوران دبیرستان بسیار علاقه مند به فعالیت‌های هنری بود و در نمایش‌های مدرسه اغلب بازی می‌کرد اما به صورت حرفه‌ای از ۱۹ سالگی پا به عرصه بازیگری گذاشت.

 او فعالیت‌هایش را از تئاتر شروع کرد و برای نخستین بار در تئاتر فردوسی در نمایش «کارمند شریف» بازی کرد و سپس در اسفند سال ۱۳۲۹ به گروه نوشین در تئاتر سعدی پیوست.

پس از چند سال فعالیت ایرن زازیانس در تئاتر فرهنگ و زیرنظر محمدعلی جعفری و عطاالله زاهد ، وقتی که این هنرمندان تصمیم به ساخت فیلم سینمایی گرفتند ، از ایرن نیز برای حضور در سینما دعوت به عمل آوردند و بدین ترتیب ایرن فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم «مردی که رنج می برد»( ساخته محمد علی جعفری) در سال ۱۳۳۶ آغاز کرد و به زودی به یکی از ستاره های سینمای ایران تبدیل شد.

ایرن در فیلم‌های مطرح آن زمان چون خداحافظ رفیق ساخته امیر نادری، بلوچ ساخته مسعود کیمیایی و خروس ساخته شاپور غریب بازی کرد.

تعداد فیلم هایی که او بازی کرد در حدود 30 فیلم سینمایی است. ایرن در آثار کارگردانانی چون خسرو هریتاش، ساموئل خاچیکیان، اسماعیل کوشان، مسعود کیمیایی،خسرو پرویزی،سیامک یاسمی،ناصر ملک مطیعی،پرویز نوری،نصرت الله کریمی، امیر نادری و شاپور قریب بازی کرد.

 نقش آفرینی او در نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه در سریال سلطان صاحبقران ساخته علی حاتمی به یاد ماندنی است.او هم چنین در سریال «هزار دستان» علی حاتمی نیز نقش آفرینی کرد.

ایرن پس از انقلاب در سال‌های 60 و 61‌ در دو فیلم جایزه ساخته علیرضا داوودنژاد و خط قرمز ساخته مسعود کیمیایی بازی کرد که هر دو فیلم توقیف شد.
 
آخرین تصویر ایرن در فیلم «شیرین» (عباس کیارستمی، 1387) بر پرده نشست. او در روزهای گذشته در بیمارستان دی بستری بود.(منبع:ویکی پدیا+گوگل پلاس+سایت های داخلی)


  • يکشنبه 6 تير 1395-13:31

    ایران زازیانس هنرپیشه مشهوری به دنیااست دیدن فیلم ها ادم به ازادی دردوران گذشته ایران درمورد عاشق شدن پی می برد من خیلی باورنمی کنم اما خوش میاد قدیم ها به زندگی قشنگ عاشق می شدند دوست دارم بااوباید سپاسگزار ی وافتخارمی کنیم .......شنیدم ایرن هنرپیشه درگذشت به خدابیاموزد

    • سه شنبه 10 مرداد 1391-0:0

      اینخانمدر فیلمهای اون ور انقلاببازی کرده!توقع دارید عکس باحجاب داشته باشه!!؟مردم ....!تازهاین عکس پیری اونه. مگه در شرع اسلام پیرها رو نمیشه سربرهنه دید؟مگه احمد نژاد دست معلم پیرش رو نبوسید؟ بعضیهابا این تفکر بسته شون صد سال ازدنیا عقبند. ما کی می خوایم یاد بگیریم؟

      • دوشنبه 9 مرداد 1391-0:0

        آيا عكس با حجاب اين خانم پيدا نمي شد؟

        • شیدا از بابل کنارپاسخ به این دیدگاه 4 1
          دوشنبه 9 مرداد 1391-0:0

          روحش شاد ایرن عزیز و دوست داشتنی

          • دكترسيف الرضا شهابيپاسخ به این دیدگاه 2 0
            يکشنبه 8 مرداد 1391-0:0

            درسال 1323 گروه تئاتر"مازندران "دربابل تشكيل شدكه دردبستان دخترانه نجم واقع درچهارراه شهدابابل برنامه اجرامي كردندويكي دوبارهم درسالن سينما "موسيك باغدانيانس" اجراي تئاتركردندكه دراين گروه افرادزيرفعاليت مي كردند: عطاء الله شفيقيان(كارگردان-اصالتا ساروي بودوساكن بابل بود)ابوالفضل خطيبي(مديرمسئول روزنامه اختر)عليجان معتقدي-علي اصغرشفيع زاده روشني-ايرج كريميان-ناصريزداني-اكبردادش پور-محمدنعمت نژاد-محمدعاصمي-خانم ها:افسرخمسه اي وايرن زازيانس

            • دكترسيف الرضا شهابيپاسخ به این دیدگاه 1 0
              يکشنبه 8 مرداد 1391-0:0

              خانم ايرن دردهه1320 با محمدعاصمي كه اونيزدرتئاتربازي مي كرد ازدواج كردبعدازمدتي ازهم جداشدندوعاصمي به آلمان رفت وايرن درايران ماند


              ©2013 APG.ir