تعداد بازدید: 2216

توصیه به دیگران 18

چهارشنبه 11 مرداد 1391-0:14

به روستا برمی گردیم

جشن محلی فردینه ماشو پنج شنبه 12 مردادماه در روستای کندلوس کجور برگزار می شود/فردينه ماشو توسط تعدادي از جوانان كندلوس در بهار سال 1383 در فِرمِچال (مرتعی در ارتفاعات کندلوس ) تولد یافت.


مازندنومه،محمد حسین ملایی کندلوسی:جشن محلی "فردینه ماشو" شامگاه پنجشنبه 12 مرداد ماه 91 پس از صرف افطاری در مسجد جامع کندلوس برگزار می شود.

این جشن از مرکز روستا آغاز شده،سپس در سطح روستا به‌صورت کارناوال شادی اجرا می شود.
 
*ریشه ها

 بعد از دوران جنگ و در سال های اخیر،كندلوس جزو اولين برگزار كننده جشن های بومی و شب های شعر در استان مازندران بوده است.

در همین راستا جشن فردينه ماشو در این منطقه متولد شد.فردينه ماشو توسط تعدادي از جوانان كندلوس در بهار سال 1383 در فِرمِچال (مرتعی در ارتفاعات کندلوس ) تولد یافت.

آن زمان صندوقی تاسیس شد که در دوران حیات اهالی بتواند مشکلی از آنان را حل کند. در ادامه در تهران  جلسات متعددي برگزار و همان سال این جشن در روستا به اجرا گذاشته شد.

فردينه ماشو در دو بخش اجرا مي شود که بخش اول صبح گاهان به صورت آئيني و در كوچه و پس كوچه ها و ميدان هاي محلي همراه با ساز و دهل در صبح است و بخش دوم آن بعد از ظهر در پارك موزه كندلوس می باشد كه همراه با اجراي موسيقي و خواندن شعر توسط شعراي منطقه تا پاسي از شب ادامه دارد.

*جشن وفاق

فردینه ما شو برگرفته از تاريخ كهن اين مرز و بوم و متناسب با نيازهاي نسل امروزي اجرا می شود. این جشن ضمن دارا بودن همه ارزش های جشن هاي ديگر ايرانی،معاني جديدي را نیز به همراه دارد.

 فردينه ماشو جشن وفاق و همدلي ، نشاط و شادابي ، خود باوري و جشن زیست در کنار یکدیگر است.

در این جشن از بزرگان و سالمندان و كساني كه براي روستا به هر شكلي خدمتي انجام داده اند،قدردانی می شود.

 خاطره گویي ، شعر خوانی شاعران منطقه ،موسيقي محلي و سنتي ، اجراي كشتي محلي و ديگر ورزش هاي محلي ، رقص چوب ، عروسی نمادین و رقص محلي توسط گروه هاي مختلف، پخت نان محلي و آش و هائيشت،پوشيدن لباس محلی توسط عده اي از محلي ها و... از دیگر بخش های جشن فردینه ماشوست.

از تابستان سال 1386 بخش دوم جشن حذف و فقط بخش اول آن در نوبت صبح  اجرا شد.اندک اندک این جشن پا را از روستای کندلوس فراتر گذاشت و در برخی روستاهای دیگر استان نیز اجرا شد.



    ©2013 APG.ir