تعداد بازدید: 2857

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 11 مرداد 1391-17:15

شرط انصاف نباشد...

در نقد اظهارات امام جمعه محترم گتاب؛خود حجت الاسلام تقی پور در هر سحرِ ماه رمضان امسال با موضوع "تقوا در کلام امام علی(ع)"برای شنوندگان رادیو مازندران صحبت های کارشناسی دارند/انصاف نیست که توجهات به حوزه دین را در رسانه استانی نادیده بگیریم و یک طرفه زبان به انتقاد بگشاییم.


مازندنومه،امضا محفوظ:«صدا و سیما برنامه های مدون و از پیش تعیین شده ای را برای ایام مختلف در نظر می گیرد. متاسفانه رسانه دیداری و شنیداری استان مازندران در حوزه دین شناسی از افراد غیر متخصص استفاده می کند و تربیون به دست غیر کارشناسان قرار می دهد. حوزه علمیه مروج واقعی دین است، مشاوره گرفتن از این مرجع معنوی می تواند در تخصصی برخورد کردن دین و احکام اسلامی موثر باشد. در هیچ حوزه ای دیده نشد که غیر متخصص بیاید ومطالب کارشناسی ارائه دهد، ولی متاسفانه شاهدیم غیر متخصصان در حوزه دین دخالت کرده و این ضربه ای مهلک به اسلام است که قابل جبران نیست. ضرورت دارد صدا وسیما در برنامه تفسیر قرآن از افراد متخصص و چهره های موجه ای که ظواهرشان با موازین اسلامی مطابقت دارد استفاده کند....»

آن چه در بالا آمد بخشی از اظهارات حجت الاسلام تقی پور-امام جمعه شهر گتاب-بود که در یکی از سایت های استانی بازتاب پیدا کرد.

درباره این اظهارات چند نکته به عنوان برنامه ساز صدا و سیمای استانی(و نه روابط عمومی سازمان) قابل بیان است:

الف-با اصل اظهارت امام جمعه محترم موافقیم که در هر کاری باید به متخصص رجوع کرد،به ويژه در حوزه دین و مقدسات که بدون کارشناس و متخصص،بی پیر به ظلمات رفتن است؛ولی پرسش این جاست که آیا تنها صدا و سیماست که در برنامه های مذهبی اش از متخصصان استفاده نمی کند یا بهره گیری از ناآگاهان و غیرمتخصصان در حوزه های دیگر چون سیاست،سیستم اداری،انتصابات دولتی و... نیز وجود دارد؟اگر پاسخ مثبت است جناب تقی پور از تریبون نماز جمعه و تریبون های دیگر چه قدر به این موضوع پرداخته اند؟

ب-امام جمعه محترم گتاب فرموده اند:"صدا و سیما برنامه های مدون و از پیش تعیین شده ای را برای ایام مختلف در نظر می گیرد. " ایشان به نکته درستی اشاره کرده اند. طبیعی است که رسانه ای چون رسانه ملی باید برای حفظ و پرکردن آنتن(در مازندران رادیو و تلویزیون 24 ساعته) پیش تولید و برنامه های مدون داشته باشد،اما با ادامه صحبت های شما موافق نیستم که در رسانه دیداری و شنیداری استان مازندران در حوزه دین از افراد غیر متخصص استفاده می شود.

به عنوان کسی که در رسانه استانی کار می کنم به اطلاع می رسانم که در تمام برنامه های کارشناس محورِ مذهبیِ رادیو و تلویزیون از کاشناسان خبره و متخصصان حوزه (و بعضا" دانشگاه) که تایید سازمانی دارند، استفاده می شود که خود شما نیز یکی از همین کارشناسان روتین برنامه های مذهبی هستید.

عنایت دارید که تنها برخی برنامه ها کارشناس محور هستند و برخی دیگر نیستند(مثلا جُنگ یا طنز یا نمایشی اند).

حال از میان برنامه های کارشناس محور تنها تعدادی دینی و معارفی هستند و مابقی برنامه ها در حوزه های کودک،سرگرمی و تفریحی،اقتصادی،روستا،خانواده،صبحگاهی،شامگاهی و... که حجم بیشتر برنامه ها را تشکیل می دهند،چون ساختار معارفی ندارند،بر اساس موضوع از کارشناسان رشته های مختلف علمی و دانشگاهی مرتبط با فرم و محتوای برنامه بهره می برند.

برای مثال بسیاری از پزشکان،روان پزشکان،روان شناسان،حقوقدانان و...با برنامه های خانواده رادیو و تلویزیون همکاری می کنند که هر کدام در رشته خود متخصص و صاحب نظرند.

ج-اگر کسی واقعا می خواهد برنامه های شبکه استانی را از حیث برخورداری از کارشناس و متخصص حوزه های مختلف از جمله معارف اسلامی،تحلیل محتوا کند نیاز است که در طول یک یا دو ماه 24 ساعته برنامه ها را بشنود یا ببیند و آن وقت نظر دهد که ایراد کار کجاست.

هر چند از لحاظ برنامه سازی و فنی و محتوایی،برنامه های صدا و سیمای مازندران بدون اشکال و در برخی موارد قابل دفاع نیست،اما نمی توان زحمت همکاران در بهره گیری از کارشناسان متعدد استانی(از جمله کارشناسان روحانی و حوزوی) را نادیده گرفت.

د-مهم ترین برنامه های دینی و معارفی صدا و سیما در ماه ها محرم و رمضان تولید و پخش می شود.البته از برنامه های روتین معارفی مثل"تمنای وصال" رادیو مازندران که همه روزه قبل از اذان ظهر پخش می شود نیز نمی توان گذشت که اتفاقا" یکی از کارشناس های ثابت آن حجت الاسلام تقی پور-امام جمعه محترم گتاب- است.

در برنامه های روتین دیگر همین رادیو مازندران برخی دیگر از امامان جماعت و جمعه و روحانیان حوزه حضور دارند؛برای مثال حجت الاسلام روحانی-امام جمعه بابل-کارشناس ثابت برنامه "زیر یک سقف"رادیو مازندران است که یک روز در هفته به صورت زنده برای مردم استان احکام الهی را توضیح می دهد.

همین طور حجج اسلام،سلیمانی(مدیر حوزه علمیه کوتنای قائم شهر)،معلمی(امام جمعه قائم شهر)،جباری(امام جمعه بهشهر)،رسولی(امام جمعه میاندرود)،مشایخ(امام جمعه نوشهر)،راشدی(امام جمعه چالوس)،قلی پور(امام جمعه جویبار)،مهدوی(امام جمعه شیرگاه)،جلالی(امام جمعه فریدونکنار)،رستمی(امام جمعه گلوگاه)و... جزو کارشناسان ثابت و هفتگی صدا و سیمای مازندران هستند که مردم استان به طور هفتگی و روزانه از مباحث ارزنده آن ها در رادیو و تلویزیون استفاده می کنند.

در ماه رمضان امسال برنامه"درس هایی از قرآن" در 30 قسمت ده دقیقه ای با کارشناسی حجت الاسلام والمسلمین باکویی در 30 روز ماه مبارک رمضان  از سیمای شبکه تبرستان پخش می شود.

هم چنین برنامه "درس هایی از نهج البلاغه" 13 برنامه 25 دقیقه ای است که با سخنراني حجت الاسلام والمسلمین طاهری از سیمای شبکه تبرستان پخش می شود .

در برنامه ويژه سحر رادیو مازندران که یک ماه بدون وقفه پخش می شود(منظور برنامه امسال است،هر چند سال های گذشته نیز در این برنامه ها از روحانیان خوش الحان و سخندان مازندرانی نیز استفاده شده بود) از محضر کارشناسانی چون:حضرات آقایان آیت الله معلمی،دکتر نیکزاد،آیت الله فاضل،آیت الله جباری،حجت الاسلام مجتهدزاده،حجت الاسلام گواهی،حجت الاسلام سلیمانی و البته جناب تقی پور استفاده می شود.

امام جمعه محترم گتاب در هر سحرِ ماه رمضان امسال با موضوع "تقوا در کلام امام علی(ع)" حدود 6-5 دقیقه برای شنوندگان رادیو مازندران صحبت های کارشناسی دارند.

حال انصاف نیست که این توجهات به حوزه دین را در رسانه استانی و نیز زحمات برنامه سازان صدا و سیما را نادیده بگیریم و این گونه یک طرفه زبان به انتقاد بگشاییم.



    ©2013 APG.ir