تعداد بازدید: 3001

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 12 مرداد 1391-2:50

‌ساری،شهری پر از تمدن و شکوه

رسول صدر عاملی در نشست فیلم و فرهنگ رضوی بیان کرد:‌خاطره‌های خوبی از ساری دارم و فیلم دبیرستان را در اینجا تهیه کردم/آرزو می‌کنم سقف‌های سفالی خیابان فرهنگ از بین نرود/ایده سه گانه هر شب تنهایی از اصغر فرهادی بود/هر روز در زندگی من معجزه اتفاق می‌افتد و اینکه مملکت پیش می‌رود هم معجزه است.


مازندنومه:رسول صدرعاملی-کارگردان برجسته سینما-شامگاه چهارشنبه در برنامه فیلم و فرهنگ رضوی با محوریت فیلم "هر شب تنهایی" در ساری حضور یافت.

به گزارش خبرنگار مازندنومه،وی در ابتدای این برنامه که اعضای سینمای جوان مازندران و نیز استاد احمد طاهرپور-عکاس و فیلم ساز ساروی-حضور داشتند، اظهار داشت:‌خاطره‌های خوبی از ساری دارم و فیلم دبیرستان را در اینجا تهیه کردم و از همکاری و همدلی نسل جوان آن برهه برخوردار بودم.

این فیلم ساز با بیان اینکه برای آنها آرزوی سلامتی دارم، افزود:‌آرزو می‌کنم سقف‌های سفالی خیابان فرهنگ از بین نرود و دچار معماری جدید نشود.

صدرعاملی با اشاره به اینکه معماری این شهر، هویت ساری است، گفت:‌ساری شهریست که پر از تمدن، زیبایی و شکوه است.

 این کارگران سینما تصریح کرد:‌ دبیرستان، نخستین فیلمی بود که به مقوله جوانان می‌پرداخت و پس از آن هم این روند متوقف شد تا زمانی که خودم فیلم دختری با کفش‌های کتانی را ساختم.

 رسول صدرعاملی اظهار داشت:‌ تئاتر و نویسندگی در مازندران فعال است اما در مورد سینما کمی کوتاهی شده است.

*دنیا پر از زائر است

این تهیه کنننده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه مشهد سالانه 17 تا 22 میلیون زائر دارد که خانواده و اقوام ما هستند، تصریح کرد:‌ وقتی دغدغه این تعداد از انسان‌های صرفا زیارت است، جای آنها در سینما خالی بود و سه گانه‌ی شب، هرشب تنهایی و در انتظار معجزه در این راستا ساخته شد.

 صدرعاملی با بیان اینکه دنیا پر از زائر بوده و بحث زیارت فقط مربوط به کشور ما نیست، گفت:‌همه ادیان برای خود، زیارتگاه‌هایی دارند که به ان معتقد هستند.

 این کارگران سینما با اشاره به اینکه 70 درصد از آداب زیارت در همه جای دنیا به یک شکل است، ادامه داد:‌ بسیار مهم است وقتی که زائر به مقصد می‌رسد برای دیگران دعا کند.

وی یادآور شد:‌ وقتی زائر به مقصد می‌رسد، حس خوشایندی دارد و این حس خوشایند برگرفته از انبوه انسان‌هایی است که به آن زائر فکر می‌کنند.

*ایده سه گانه از فرهادی بود

 صدرعاملی با بیان اینکه در فیلم " هرشب تنهایی " قصد قصه‌پردازی نداشتم، تصریح کرد:‌استنباطم بر این بود که اگر بتوانیم حال و هوای زائر بودن را به تصویر بکشیم، این خود باعث جذابیت شده و جای خالی قصه را پر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر موضوعی با خود، فرم ساختاری را به همراه می‌‌آورد، متذکر شد:‌ وقتی قصه‌ای پر از تنش داریم، خود به خود فرم اثر را کوتاه و سریع می‌کند و زمانی که همدلی و همراهی دو نفر را در فیلم می‌خواهیم، دیگر نمی‌توان ریتم را سریع‌تر از ریتم ذهنی و فکری بازیگر تمام کرد.

 صدرعاملی با بیان اینکه ایده این سه‌گانه مربوط به اصغر فرهادی است و قرار بود در تلویزیون کار شود، خاطرنشان کرد:‌ حدود 12 داستان بود که شش داستان را نمی‌خواست کار کند و من از درون آنها این سه‌گانه را درآوردم و به یک کار سینمایی تبدیل شد.

وی اذعان داشت:‌اصرار داشتم که این کار حتما سینمایی باشد چراکه کار تلویزیونی از این مجموعه، نمی‌توانست تاثیرگذاری داشته باشد.

*تعریف من از معجزه، تعریف کلیشه‌ای نیست

به گزارش خبرنگار ما،صدرعاملی با بیان اینکه هیشه مکان برای من مهم است، گفت: تاثیر فیلم خوب و متوسط به شدت به انتخاب فضا توسط کارگردان بستگی دارد.

 وی با اشاره به اینکه در انتخاب فضا، سعی می‌کنم جهانشمول بودن این بخش را پیدا کنم، اضافه کرد: 75 درصد از آداب زیارتی مشترک است و برای نشان دادن آن، باید لوکیشن را درست انتخاب کرد.

 صدرعاملی ادامه داد:‌فیلم "هرشب تنهایی" حادثه محور نبوده بلکه انسان‌محور است.

کارگردان فیلم "دیشب باباتو دیدم آیدا" با بیان اینکه وقتی انسان‌ها به دیوار و بن‌بست می‌خوردند چیزی به عنوان توسل وجود دارد، گفت:‌ فیلم هر شب تنهایی وارد این عرصه می‌شود.

صدرعاملی با اشاره به اینکه تعریف من از معجزه، تعریف کلیشه‌ای نیست که یک نابینا، بینا شود، اظهار داشت:‌ هر روز در زندگی من معجزه اتفاق می‌افتد و اینکه مملکت پیش می‌رود هم معجزه است.

*‌400 نفر را آموزش دادیم تا نقش زائر را داشته باشند

بر اساس این گزارش،کارگردان فیلم"در انتظار معجزه" با بیان اینکه مدتی در جلسات کودکان مبتلا به سرطان شرکت می‌کردم و نقش همراه بیمار بودن بسیار مهم است، تصریح کرد: به عنوان انسان سالمی که در کنار بیمار هستیم باید مراقبت کنیم که محبت ما کورکورانه و از روی دلسوزی نباشد.

 صدرعاملی با بیان اینکه از نظر من داشتن ایمان، خوب است، افزود:‌ کسی که ایمان دارد از کسی که ایمان ندارد، یک گام جلوتر است.

 وی اظهار داشت:‌از دلایل انتخاب لیلا حاتمی برای ایفای نقش در فیلم "هرشب تنهایی" این بود که وی زمان بیماری پدر، همراه او بوده و این حالت را درک و حس کرده بود.

این کارگردان تصریح کرد:‌ وقتی فیلمی برای نخستین بار به روی صحنه می‌رود، کارگردان انبوه اشتباهات را در آن می بیند و هر فیلم‌سازی اگر این شانس را داشته باشد که بتواند آن فیلم را دوباره بسازد، حتما متفاوت می‌سازد.

صدرعاملی در رابطه با استفاده از دوربین تله در فیلم هرشب تنهایی گفت:‌ دوربین تله، بهترین انتخاب برای این فیلم می‌توانست باشد و فیلمبرداری این فیلم بسیار سخت بود چون بخش اعظمی از کار در شب انجام می‌شد.

کارگردان فیلم"زندگی با چشمان بسته" با بیان اینکه از تصویربرداری فرج حیدری در این فیلم بهره بردیم که تجربه‌های وی تاثیر زیادی در روند فیلمبرداری داشت، ادامه داد:‌حدود 400 نفر را آموزش دادیم که نقش زائر را داشته باشند و حلقه دور بازیگر اصلی را تکمیل کنند تا برای فیلمبرداری مشکل نداشته باشیم.

صدرعاملی در خصوص بازی گرفتن از کودک در این فیلم، اظهار داشت:‌ بچه‌ها اساسا بازیگر هستند و باید بلد باشید که چگونه رفتار کنید.

*شیفته روزنامه‌نگاری بودم

به گزارش مازندنومه،تهیه کننده فیلم"عروسک فرنگی" یادآور شد: فرهنگ رضوی، داشتن درکی نسبت به مقوله و فرهنگ کمک به دیگران است.

وی با بیان اینکه تصور اشتباهی است که وقتی وارد یک فضای عرفانی می‌شویم الزاما باید گریه و زاری را به نمایش بگذاریم، تصریح کرد: در این فیلم فضای شادمانی ایجاد کردیم و از بازخورد آن نگران بودیم.

صدرعاملی افزود:‌وقتی انسان‌ها وارد فضای عرفانی می‌شوند واقعا شادمان هستند و این موضوع بخش پنهانی است که هیچوقت به روی پرده نیامده بود.

وی با بیان اینکه بدترین کار در پرده سینما این است که بخواهید آموزش بدهید، گفت:‌ چنانچه مقصود آموزش باشد، باید آن قدر جذاب کار کرد که اگر یک آموزش کوچک را در نظر داشتیم، اثر کند.

 صدرعاملی با اشاره به اینکه سال‌ها کار من روزنامه‌نگاری بوده و تحصیلات آکادمیک در سینما ندارم، تصریح کرد:‌ تحصیلات من در رشته جامعه شناسی است و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم وارد سینما شوم.

وی با بیان اینکه شیفته روزنامه‌نگاری بودم، یادآور شد:‌ روزنامه‌نگاری نگاه دقیق‌تر به اطراف و پیدا کردن موضوعات است.

 این کارگردان، ادامه داد: تجربه یازده سال روزنامه‌نگاری به من کمک می‌کند موضوعاتم را از میان مسائل اجتماعی انتخاب کنم چون این نوع سینما را بیشتر بلدم.

وی با اشاره به اینکه وقتی می‌خواهی فیلم بسازی باید به داشته‌هایت تکیه کنی، خاطرنشان ساخت: مدت‌ها طول کشید تا بین روزنامه‌نگاری و سینما پل منطقی برقرار کردم.

*شناخت نامه رسول صدر عاملی

رسول صدرعاملی (زاده آذر ماه ۱۳۳۳ در اصفهان) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار ایرانی است.
گل‌های داودی (۱۳۶۳) این فیلم در سومین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت ۵ لوح زرین از هیئت داوران شد.

 ضمن اینکه در جشنواره فیلم پیونگ یانگ (کره شمالی) مقام اول را کسب کرد. گل های داودی اولین ملودرام سینمای پس از انقلاب است که ارتباط وسیعی با مخاطبان برقرار کرد.او در مقام کارگردان فیلم های زیر را ساخته است:

 پاییزان (۱۳۶۶)،
 قربانی (۱۳۷۰)،
 سمفونی تهران (۱۳۷۲)
 فیلم‌های مستندی در زمینه مسائل اجتماعی از جمله سریال خاطرات یک خبرنگار (پرواز انقلاب ۱۳۷۶)،
 دختری با کفشهای کتانی (۱۳۷۸)،
 من، ترانه ۱۵سال دارم (۱۳۸۰)،
 دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳)،
 شب (۱۳۸۵)،
 هر شب تنهایی (۱۳۸۶)،
 زندگی با چشمان بسته (۱۳۸۷).
 در انتظار معجزه (۱۳۸۸).

به عنوان تهیه‌کننده:

 دبیرستان
 راه و بیراه
 در کمال خونسردی
 روزهای خوب زندگی
 شبیخون
 برگ برنده
 عروسک فرنگی
 مستند داستانی پیاده روهای واراژدین
 قفل یعنی کلید (فیلم تلویزیونی)
 یک فنجان چای گرم (فیلم تلویزیونی)
 مستندهای متعددی در زمینه جنگ و آسیب‌های اجتماعی، در سطح جامعه
 
به عنوان فیلمنامه نویس:

 می‌خواهم زنده بمانم


  • سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

    آقایی یا خانومی که گفتی شهر آمل در حدی هست که با ساری مقایسه بشه؟ چیزی نمی گم چون از خنده نمیشه چیزی گفت.تاریخ انگلیسی!

    • ابوالحسن سلیمانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      شنبه 14 مرداد 1391-0:0

      به هم توهین نکنیم. با هم حرف بزنیم. افتخار به گذشته ها بد نیست اما نباید به حربه تبدیل شود.در ضمن آمل شاهنامه آمل امروز نیست بلکه مربوط به ناحیه ای در آسیای ذمرکزی است.به ایران بزرگ فکر کنیم.

      • شنبه 14 مرداد 1391-0:0

        شهر آمل در حدی هست که با ساری مقایسه بشه؟ خودت خجالت نمی کشی آملی؟

        • دودانگه ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
          شنبه 14 مرداد 1391-0:0

          کلانشهر ساری با توهین ارزشش پایین نمی اید

          • جمعه 13 مرداد 1391-0:0

            شاد باش ای شهر ساری که از فروغ علم و دانش/بینمت چشم و چراغ کشور مازندرانی(ملک الشعرای بهار)

            • جمعه 13 مرداد 1391-0:0

              ساری اگر قدمت سه هزار ساله داره آمل قدمت 32 ساله یک جا نشینی داره ما توهین نمی کنیم ننگ هارو نقد می کنیم اگه شما یک شهرآشوب دارین ا 3000 تا مانند شهر آشبو دارین که در درسه پایین مشاهیر ما هستن.در وصف آمل هم بیشترین نام در شاهنامه آمده و اینکه این شعر جواب تو باشه : به آمل رسیدم شهر هقت رنگ .. همه شاعرو عارف و مرد جنگ .. بزرگان ایران زمین و بزرگان شهیر .. ز میر حیدر فخر رازی و بن جریر . افتاد؟ یا علی

              • پنجشنبه 12 مرداد 1391-0:0

                آقایا خانمی که به کامنت گذار قبلی توهین کردی و نوشتی ننگ بر تو، اولا ننگ بر خودت، این حرفهای تو چه ربطی به نظر اون بنده خدا داشت، تو اصلا نفهمیدی که اون چی گفت، چرا از حسادت توهین می کنی،ساری دارای دانشمندان بزرگی چون ابن شهرآشوب ساروی هست و در وصف آن همین بس که ملک الشعرای بهار فرموده: شاد باش ای شهر ساری
                کز فروغ علم و دانش بینمت
                چشم و چراغ کشور مازندرانی»
                پس لطفا برای اینکه بیشتر از این ... خودتو نشون نده و نظر ... نده، سااری پایتخت سه هزار ساله مازندران ...

                • پنجشنبه 12 مرداد 1391-0:0

                  آقای که زیر نظر دادی ننگبر تو که فکر می کنی با صدر عاملی آوردن شهرتون بزرگ می شه اگه می تونین صدر آملی جوادی آملی حسن زاده آملی میرزا هاشم آملی ترویج بدینتا بزرگ شین

                  • پنجشنبه 12 مرداد 1391-0:0

                    ساري از قديميترين و شايد هم قديميترين شهر شمال كشوره.شهري كه تعداد و درصد مهاجر غير مازني در آن كمه .شهري نيست كه تازه امروزه بخواهد لباس تمدن برتن كند اين شهر از قديم الايام بواسطه مردمان متمدن شهرت داشت و بخاطر همين اصالت و اعتماد بنفس است كه هميشه به مازني بودن خودش افتخار ميكنه.ساروي ها براي جلب غريبه ها از طرب،رقص،آواز و .. استفاده نكردند و اين تعادل فكري نشان از قدمت و اصالت و تمدن مازني اش دارد...ساري و مردمونش بخاطر تمدن بالا نمي توانند خودشان را با هر دولتي وقف داده و شايد بخاطر همينه از بودجه ملي بهره زيادي نبرده و نميبره...مردمان اين شهر تاريخي در مقابل غلو و اغراق و زياده خواهي هاي بعضي ها(...)سكوت اختيار كرده و در دل آرزوي تكامل فكري برايشان دارند..شهري كه احتمال دعوا و نزاع در اون كمه و همه سعي در حفظ حريم و حقوق هم دارند...صبح هاي ساري با حضور روستاييان شيرين و مهربان اطرافش كه براي رفع نياز و مايحتاجشون به شهر اومده و ساير شهرها ي زيبا و عزيز استانمون كه براي كارهاي اداري و يا شخصي در ساري حضور بيدا ميكنند،طراوت و زيبايي خاص خودشو دارد كه براي بنده بسي دلنشينتر و دوستداشتني تره..


                    ©2013 APG.ir