تعداد بازدید: 3729

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 16 مرداد 1391-22:33

كی به هم می‌خورد آرامش اقیانوسی؟

گفت و گوی مازندنومه با مریم رزاقی،تنها شاعر مازندرانی که در محضر رهبر انقلاب شعر خواند/باور کن دلم می خواست در دیدار امسال با آقا تنها نباشم و دوستان دیگه هم می اومدند و بهره می بردند،خب،نشد،اما سعادتی برام بود/همه هاج و واج بودند که رهبری دارند شعر شاملو را به این راحتی می خونند و حدودا سه چهار دقیقه از شعر شاملو را خوندند.


مازندنومه،سردبیر:مریم رزاقی متولد 1354 سواد کوه است. او از سال 68 زیر نظر شاعر نام آشنا- ذبیح الله ذبیحی-به طور جدی شعر گفتن را آغاز کرد.

رزاقی از اعضای اولیه دفتر شعر جوان بود. آن زمان که قیصر امین پور، سیدحسن حسینی و دیگر بزرگان ، دغدغه ی شعر جوان کشور را داشتند. بعد از خواندن رشته ریاضی در دانشگاه، رشته ادبیات را تا کارشناسی ارشد ادامه داد.او علاوه بر شاعری نویسنده، و پژوهشگری تواناست.از جمله آثار او می توان به این نمونه ها اشاره کرد:

کتاب ها:
مجموعه شعر اندوه مهربان ( 1379)- مجموعه شعر عصر یک اردیبهشت ناگهان ( 1386) - مجموعه شعر حق با تو بود (1389)- مجموعه شعر خواهر آواز های سرخ / اشعار زنان شاعر استان مازندران در حوزه دفاع مقدس (1389)

پژوهش ها:
بررسی اشعار شاملو و تطبیق آن با ساختار نثر تاریخ بیهقی (1388) - پژوهش غذاهای سنتی استان مازندران با تاکید براصلاح الگوی تغذیه (1389)- توانمندی های اقتصادی استان مازندران با تاکید با برسال جهاد اقتصادی(1390)- نیشکر یادگار اجداد کشاورز مازندرانی (1390 )

سوابق فرهنگی:
داور جشنواره شعر سراسری علوی 1387 و 1388 و 1390- داور جشنواره بین المللی شعر فجر1387- داور جشنواره نامه ای به امام رضا(ع) 1390- داورجشنواره استانی اشک انار1386 تا 1388- شاعر برگزیده انقلاب سال 1386- نفراول جشنواره قرآن و عترت و دانشجویان و طلاب سراسر کشور1384- برگزیده چند دوره جشنواره شعر علوی- خبرنگار برتر در جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما 1388- مستند برتر خبری در حشنواره بین المللی امام رضا(ع) 1388- خبرنگار برتر در جشنواره تولیدات مراکز صداو سیما سال 1385- شاعر برتر در سومین همایش سوختگان وصل یادمان شهید ابوترابی - فصل صبوری - شعر انتظار- شعر نخل¬های بی سر- شعر جوان بندرعباس و جشنواره شعر دفاع مقدس

ناگفته نماند رزاقی در ساخت بیش از سی و پنج آهنگ از ترانه های مربوط به حوزه های اجتماعی ، دفاع مقدس وفرهنگی و... در سازمان صدا وسیما نیز مشارکت داشته است.

شب پانزدهم رمضان هر سال برخی شاعران ایران زمین میهمان رهبر انقلاب هستند و رهنمود های ایشان را که به گفته شعرا یکی از متخصصین شعر است می شنوند.امسال از مازندران تنها مریم رزاقی به عنوان نماینده مازندران در حضور رهبر انقلاب شعر خواند.به همین بهانه با او گفت و گو کردیم:

*مازندنومه:یادم می آد علاوه بر امسال،چند سال پیش هم نزد رهبری شعر خوندی؟

-درسته،سال 86 بود.البته اگر مشکلات شخصی و کاری پیش نمی آمد می توانستم سعادت داشته باشم که بیشتر از این ها در محضر آقا باشم.

*مازندنومه:قبلا" بهم گفته بودی سال 86 غزلی نزد رهبری خوندی با ردیف"زمین" که ردیف سختی هم داشت.ماجراش رو یکبار دیگه بگو.

- همان طور که گفتی ردیف شعر من «زمین» بود و به نسبت یک ردیف سختی رو هم برای شعر گذاشته بودم.

*مازندنومه:مطلعش رو یادت مونده؟

-آره، بیت اولش این بود :« چشم‌ها را می‌گشایی عشق می‌ریزد زمین/با گل لبخندتان باشد بیامیزد زمین».

در ادامه این بیت هم بود:«کی عنایت می‌کنی کی سیصد و چندی سوار/تا در استقبال‌تان شعر تر انگیزد زمین؟»خلاصه غزل این شکلی بود.

یه مصرع داره این شعر که «این زمین بی بهاری را تو خواهی زد زمین». آقا اون روز یه سئوال ازم پرسیدند.گفتند: این زمین با آن یکی زمین داخل مصرع چه فرقی می کنه؟ جریان این چیه؟

*مازندنومه:وسط شعر خوانی ات؟

-آره،وسط شعر یهو اینو ازم پرسیدن.بذار همین جا یه ماجرای دیگه رو هم از اون سال بگم که واسه یه سایت دیگه هم البته گفتم.آقای علی معلم یک شعری خواندند.ترانه ای بود که در محضر آقا داشتند می خوندند و من هم دقت می کردم که آقا چی می گن.

خب علی معلم استاد ادبیات است برای همه ما شعرا؛ و آقا به ایشان فرمودند که:«آقای معلم؛ ترانه شما یک برداشتی از ترانه شاملو است».

اینکه ایشان به عنوان رهبر ما شناخت کافی و وافی از ادبیات معاصر ما دارند حتی شعر شاملویی که به لحاظ شخصیتی خیلی ها قبولش ندارند و اختلاف بر سرش زیاد است ولی ایشان شخصیت شاملو چه خوب و چه بد را جدا کرد و کنار گذاشت بعد بر سر شعر شاملو بحث کرد و چند بند از شعر "پریا"ی شاملو را خوندند.

*مازندنومه:جالبه،یعنی مقام معظم رهبری با فضای شعر شاملو هم آشنا هستند؟

-درسته،من که تا به حال با چنین موضوعی برخورد نکرده بودم؛ به جمعیت هم که نگاه می کردم همه هاج و واج بودند که رهبری دارند شعر شاملو را به این راحتی می خونند و حدودا سه چهار دقیقه از شعر شاملو را خوندند.

*مازندنومه:به نظرت این ماجرا چی رو می رسونه؟

-می خواد بگه که اگه یک شخصی در مقام یک عالم در حوزه ادبیات معاصر بخواد حرفی برای گفتن داشته باشد باید نسبت به تمام ادبیات معاصر اشراف داشته باشه و این طور که آقا برخورد کردند من حس کردم ایشان خیلی از آثار شعرای معاصر چه هم عقیده ما و چه برخلاف عقیده ما را خوانده و تا بتوانند راحت ساختار ها را بشناسند و تحلیل کنند و بتوانند در آن واحد که محتوا را بررسی می کنند؛ بر ساختار هم دقیق شوند و این خیلی برای من جالب بود.

*بیاییم به جلسه امسال،چرا فقط تو از مازندران دعوت شدی؟

-باور کن دلم می خواست تنها نباشم و دوستان دیگه هم می اومدند و بهره می بردند،خب نشد،اماسعادتی برام بود.

*مازندنومه:وضعیت استان های دیگه چطور بود،اونا هم انفرادی اومده بودند؟

-نه،از بعضی استان ها 3-2 شاعر اومده بودند،اما از مازندران فقط من بودم.

*که به عنوان اولین خانم هم شعر خوندی.دوباره بخون شعرت رو.

باز پیچیده شده نفحه‌ی یاقدّوسی
بر لب شهر نشسته است ز غم افسوسی
سر تكان می‌دهد از داغ سیاووشانش
شهر آشفته و برخاسته از كابوسی
شهر من بی‌تو همان پنجره‌ی منتظر است
در نگاهش همه پیداست غم محسوسی
در تب سفسطه‌ها سوخته دنیا، ای دوست!
كاش درمان شود از حكمت جالینوسی
ای كه زانو زده خورشید به پایت شب و روز
به تماشای تو برداشته‌ام فانوسی
اگر از هر طرفی باد مخالف بوزد!
كی به هم می‌خورد آرامش اقیانوسی
آسمان منتظر فوج كبوترها نیست
كاش از نسل تو پر باز كند ققنوسی

*مازندنومه:تقدیم به شهدای ترور و شهید احمدی روشن کرده بودی دیگه؟

-آره،مقام معظم رهبری هم در اظهارات شون ظلم بزرگ هسته ای در حق ایران و ترور دانشمندان را نمونه ای از واقعیات و مسائل موجود کشور برشمردند و فرمودند:جبهه استکبار با همه قدرتِ تبلیغاتی و تشکیلاتِ سیاسی خود و با خباثت تمام در مقابل ملت ایران ایستاده است و ملت ما هم مقاومت می کند و این حادثه ملی نباید از نظر شاعر متعهد دور بماند، چرا که در مصاف حق و باطل نمی شود بدون موضع باقی ماند.

*مازندنومه:همزمان با این گفت و گو،صدات رو هم توی پادکست مازندنومه می گذاریم.علیرضا قزوه مجری برنامه بود،نه؟

-آره،بابت زحمتی که کشیدید،ممنونم.


  • جمعه 27 مرداد 1391-0:0

    فاتحه شعر و ادب خیلی وقته خونده شده. یکی دوتا مجلس ختم هم گرفته شد.

    • چهارشنبه 18 مرداد 1391-0:0

      قحطی شاعر شده، برای همین مریم رزاقی رو دعوت می کنن!!!

      • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
        سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

        سلام

        خانم مريم رزاقي از چهره هاي درخشان غزل امروز است ( يعني تخصص شان شعر كلاسيك است ) اما جالب است بدانيم كه كار پژوهشي شاملو را به عنوان پايان نامه ارشد داشت و دفاع كرد. اين نشان مي دهد كه اهل مطالعه است واقعا قصد مقايسه ندارم درست نيست افراد كم مايه در بعضي برنامه هاي تلويزيوني ( چطور پيدا مي شوند بماند ) در باره شعر دهه 70 و 80 نظر بدهند كه گويي آنها بنكدار هستند نه شاعر .
        اما خانم رزاقي اطلاعاتشان و مطالعاتشان را در پژوهش ها و حتي در لابلاي ابيات شعرهايشان مي شود درك كرد. برايش آرزوي توفيق روز افزون دارم بااحترام به شما

        • سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

          حالا اگر خانم رزاقی با آن سروزبانی که دارند نمی رفتند جای سوال بود که چه کسی از مازندران جرات کرده رو دست ایشان بلند بشه این خانم پاشنه در صداسیما و سایر دستگاه ها را در آورده تا شناخته شود حالا هر کی با هر دلیلی از ایشان حمایت می کند یا خدا همراهشان است بماند ولی همیشه شانس به همه رو نمی کند که مثل ایشان مورد عنایت واقع شوند

          • سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

            به دوستان توصیه می کنم شعر ها و اندیشه های مریم رزاقی ر ا بشناسند تا بدانند چرا ایشان تنها نماینده ما مازندرانی ها هستند البته اکثر شعرای مازنی ایشان را می شناسند و قبول دارند

            • مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

              خدمت مخاطبی که با نام شعردوست کامنت گذاشته اند: یک:همان طور که در لید آمد،این مصاحبه به بهانه حضور رزاقی در جلسه دیدار شاعران با رهبری انجام شد و سئوالات هم حول اتفاقات همین جلسه بود و قرار نبود این گفت و گو مفصل و محتوایی باشد.ما پیش تر گفت و گوها و نوشته هایی را پیرامون اندیشه و آثار رزاقی در مازندنومه پخش کرده ایم:http://www.mazandnume.com/?PNID=V11414 و این لینک: http://www.mazandnume.com/?PNID=V13203/دو: در تصویر سوم،شاعری که در حال قرائت شعر از روی برگه است،مریم رزاقی ست. //سه: این که بر چه مبنایی شاعران را انتخاب می کنند را نه ما می دانیم نه خانم رزاقی.در سال های اخیر برخی کاربدستان حوزه هنری و گاه کارکنان بیت رهبری مسئول دعوت از شاعران بوده اند.

              • سه شنبه 17 مرداد 1391-0:0

                از حسن التفات تان به شعر و شاعری و دنیای هنر سپاسگزاریم. از خانم رزاقی هم به خاطر اشعار زیبایشان تشکر میکنم

                • دوشنبه 16 مرداد 1391-0:0

                  سلام بابت ارزش قائل شدن برای شاعران مازنی بویژه عکس العمل نشان دادن به معرفی افرادی اینچنینی قابل قدردانی هستید ولی خوب تر بود گفتگویتان پرمحتوی می بود !درتصویرآخر کدام یک ازبانوان ،سرکارخانم رزاقی هستند؟همانی که پشت تریبون هست ، ایشانند؟چون تصویر تکی ای که درابتدای صفحه ازایشان گذاشته اید تمام چهره نیست!ضمنا دوست داشتم ازایشان می پرسید و یا خود توضیح می دادید تابدانیم متولی معرفی شاعران وهنرمندان دراینگونه دیدارها ومراسمات کجاست و با چه مبنائی شخصیت ها را گزینش می کنند؟چون برایم جای سوال بودکه چرا قبلا هم ایشان رفتندوامسال هم ایشان رفتندوبنابرگفته خودشان چندباردیگری هم بایدمی رفتندکه بخاطردلایل شخصی نتوانستند!خب برای همین می خواستم ببینم مرجع انتخاب افرادومعرفی برای این مراسم ها کجاست ومبنای درجه بندی و انتخاب ها برچه اساس است که دیگران به این درجه نرسیده اند!باتشکر


                  ©2013 APG.ir