تعداد بازدید: 4039

توصیه به دیگران 4

جمعه 17 شهريور 1391-22:33

ویکی‌پدیا و مازندران/10 هزار مقاله در ویکی پدیای مازندرانی

در ویکی پدیا به زبان مازندرانی هم خبرها و صفحاتی وجود دارد/ویکی‌پدیای مازندرانی یک دانشنامه(دایرة‌المعارف) آنلاین است که به همراهی نسخه‌هایی از اغلب زبانان زنده دنیا در اینترنت فعالیت می‌کند/این دانشنامه مازندرانی زبان،دارای 10000 مقاله است.


مازندنومه،خبر ارسالی کاربران:ویکی‌پدیا (به انگلیسی: Wikipedia) یک دانشنامهٔ اینترنتی چندزبانه با محتویات آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقالات آن را ویرایش کند.

 نام ویکی‌پدیا واژه‌ای ترکیبی است که از واژه‌های ویکی (وب‌گاه مشارکتی) و انسیکلوپدیا (دانشنامه یا دایرةالمعارف) گرفته شده‌است.

هدف ویکی‌پدیا آفرینش و انتشار جهانی یک دانشنامهٔ آزاد به تمامی زبان‌های زندهٔ دنیاست.
 
ویکی‌پدیای انگلیسی در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ (۲۶ دی ۱۳۷۹) به صورت مکملی برای دانشنامهٔ تخصصی نوپدیا نوشته شد.

هم اکنون بنیاد غیر انتفاعی ویکی‌مدیا پروژهٔ ویکی‌پدیا را پشتیبانی می‌کند.میزبان‌های اینترنتی اصلی این وب‌گاه در شهر تامپای فلوریدا هستند. همچنین میزبان‌های اضافی دیگری هم در شهرهای آمستردام و سئول به این وب‌گاه یاری می‌رسانند.
 
ویکی‌پدیا از پایان آوریل ۲۰۰۷ تاکنون، یکی از ۱۰ وب‌گاه برتر جهان از لحاظ شمار بازدیدکنندگان بوده‌است که بیش از نیمی از بازدیدها به ویکی‌پدیای انگلیسی مربوط می‌شود.

در میان تمام زبان‌های ویکی‌پدیا تا تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۲ (۲۳ تیر ۱۳۹۱) بیش از هشتاد وپنج میلیون صفحه وجود دارد که نزدیک به بیست ودو ونیم میلیون عدد از آن‌ها مقاله است.

در ویکی پدیا به زبان مازندرانی هم خبرها و صفحاتی وجود دارد. ویکی‌پدیای مازندرانی یک دانشنامه(دایرة‌المعارف) آنلاین است که به همراهی نسخه‌هایی از اغلب زبانان زنده دنیا در اینترنت فعالیت می‌کند.

 این دانشنامه مازندرانی زبان اینک دارای 10000 مقاله است و جالب آن که هرفردی مانند خود شما می‌تواند این مقالات را ویرایش کند و یا مقالاتی را بر این دانشنامه بیفزاید.

مقالات مذکور همگی به زبان مازندرانی هستند و همانطور که گفته شد توسط افراد داوطلبی همچون شما نوشته شده‌اند. نشانی به این قرار است: http://mzn.wikipedia.org


ایمیل نویسنده:(habibikoolaie@gmail.com)

 


  • ویکی زبان مازندرانی در ویکی پدیاپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 12 تير 1392-0:0

    سلام



    خاستمه بئورم که ویکی فارسی وه‌سه ره همه روزنومه‌ئون وه‌نه ده‌له‌واره بأنویشته‌نه.



    ئه‌سا که هم ئه‌ما مازرونی‌ئون ئو گیله‌ئون وه‌نه شه ویکی‌په‌دیای سه کایه‌ر هاکه‌نیم و دس بالا بأزه‌نیم.



    شه‌مه به‌لا دور


    ©2013 APG.ir