تعداد بازدید: 4360

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 16 مهر 1391-21:24

60 سال نمدمالی،صفر روز بیمه!

گزارش مازندنومه از روز دوم هفته هنر مازندران-فرهنگ سرای نیاوران تهران+گزارش تصویری از نمدمال رامسری که از روسای سه دولت کارگزاران، اصلاحات و همچنین احمدی‌نژاد جایزه دریافت کرده و مشکلات بیمه نبودن خود را با دو رئیس جمهور در میان گذاشته است،اما هنوز بیمه نشده است!


مازندنومه،کلثوم فلاحی:در دومین روز از برگزاری هفته هنر مازندران گروه فرهنگی هنری پارپیرار به سرپرستی فرهود جلالی به اجرای برنامه آیینی پرداخت.

هم چنین گروه نمایشی کله‌ونگ به سرپرستی بهزاد شاهنده به اجرای بخش دیگری از نمایش بومی مازرون بهشته پرداختند که قسمت نخست آن در مراسم افتتاحیه به اجرا درآمد.

در ادامه برنامه های شب دوم،گروه ترانه به سرپرستی جمشید نیکوزاد به اجرای موسیقی مازندرانی پرداختند.

به گزارش مازندنومه،غرفه‌های فرهنگ و هنر مازندران همه روزه از 10 صبح برپاست و برنامه‌های موسیقی، نمایش های آیینی و ... از ساعت 16 هر روز آغاز می‌شود.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه چهره هایی هم چون منوچهر ستوده(به علت کهولت سن به سالن نیامد)، داود رشیدی، عبدالحسین مختاباد، فریبرز زرشناس، حسین طوسی، فاطمه سیلاخوری مادر شهید احمد کشوری، صفرعلی اوجانی، علی عمرانی(موقع اهدای هدایا سالن را ترک کرد)، سید احمد طاهرپور، خسرو معصومی(در سالن حضور نیافت) و علی اصغر جهانگیری در حضور وزیر ارشاد، استاندار مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و تعدادی از نمایندگان مردم مازندران در مجلس، تجلیل شدند.

هفته هنر مازندران از 15 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرده و تا 19 مهرماه ادامه دارد.

*امیری:آرزوی برگزاری فرهنگ و هنر مازندران را در پایتخت داشتم

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: سال‌ها در تهران زندگی می‌کردم و آرزو داشتم چنین برنامه‌ای برگزار شود و امروز که این برنامه در مکانی به نام فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود در نخستین فرصت ممکن، خود را به اینجا رساندم تا شاهد اجرای آن چیزی باشم که تشنه آن هستیم و موجب افتخار ما است.

 محمدعلی امیری در حاشیه بازدید از هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران، اظهار داشت:‌ از اینکه در مرکز ایران، هنر و فرهنگ مازندران به نمایش گذاشته می‌شود، مایه خرسندی است.

وی افزود: برگزاری هفته هنر و اجرای برنامه‌های بومی و آیینی، باعث جمع شدن مازندرانی‌های فرهنگ دوست و هنر دوست و شایستگان استان در این مرکز می‌شود که با حضور در این مکان، از اصالت فرهنگی خود یاد می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران دارای فرهنگ و هنر ریشه‌داری است، تصریح کرد:  مازندران، تاریخی پر از افتخار را پشت سر دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مراکزی که می‌توانیم فرهنگ اصیل و تفکر انسان دوستی خود را به دیگران ارائه کنیم، همین مراکز نمایشگاهی است.

امیری افزود: اصالت‌ها و فرهنگ ما در چنین مراکزی در مقابل دیدگان افراد قرار می‌گیرد که جای چنین چیزی خالی بود.


*جلالی کندلوسی:نمایشگاه دائمی اقوام برگزار شود

مدیرمؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار گفت:‌ می‌توان به جای برگزاری هفته هنر، فرهنگ و هنر اقوام را به صورت دائمی در مجموعه نیاوران به نمایش گذاشت و در نگاه کلان، استان‌ها یکدیگر را بشناسند و حتی بر اساس نقشه ایران در کنار هم قرار گیرند.

فرهود جلالی در حاشیه برگزاری هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: آنچه که فرهنگ را زنده می‌کند اندیشه است.

وی ادامه داد:‌برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم باید مردم را به اندیشیدن وادارد تا موجب زنده شدن فرهنگ شود.

جلالی با اشاره به اینکه برگزاری هفته هنر، اقدام مناسبی است، تصریح کرد:‌اما اشکال کار در اینجاست که نمی‌توان همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان را در این هفته و این فضا معرفی کرد.

وی با بیان اینکه هنر و صنایع بسیاری در مازندران داریم که در این نمایشگاه ارائه نشده‌اند، افزود: هم برای عده‌ای فرصت مهیا نیست و هم اینکه فضا اجازه حضور  نمی‌دهد.

این فعال عرصه فرهنگ بومی، خاطرنشان کرد:‌ در برگزاری هفته هنر، دولت باید سیاست‌گذاری کرده و از بخش خصوصی بیشتر بهره ببرد.

جلالی با اشاره به اینکه می‌توان در این نمایشگاه مبنای اقتصادی و فروش را هم در نظر گرفت، افزود: حتی غرفه مشاهیر می‌تواند با تهیه کتابچه‌هایی که دولت آنها را خریداری کرده و در اختیار مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند سیاست‌های خود را در این برنامه‌ها ارائه کند، ادامه داد:  به این ترتیب نسل جوان ما راحت‌تر با موضوعات آشنا می‌شوند.

جلالی یادآور شد:‌ در صورت ورود بخش خصوصی و گروه‌های مردمی در برگزاری این برنامه‌ها، برنامه‌ریزی بر اساس سلیقه مخاطب انجام می‌شود چراکه بخش دولتی محدودیت‌هایی دارد که بخش خصوصی با آن محدودیت‌ها مواجه نیست.

وی تصریح کرد:‌سیاست‌گذاران می‌توانند از این برنامه‌ها بهره برده و جامعه را به سمت و سوی فرهنگی که می‌خواهند، رهنمون کنند.

جلالی با بیان اینکه در حاشیه برگزاری هفته هنر باید از جلسات نقد، بررسی و تحلیل هم بهره برد، گفت:‌ این موضوع در برنامه هفته هنر، دیده نشده است.

مدیرمؤسسه فرهنگی هنری پارپیرار، یادآور شد: می‌توان در همه استان‌ها مکان‌های دائمی برگزاری هفته هنر را طراحی کرد و هر استان بتواند در استان دیگری هم برنامه اجرا کند و مردم در هر استان شاهد اجرای هنر و فرهنگ اقوام مختلف باشند.

*یک هنرمند نمدمال: پس از 60 سال کارکردن، هنوز بیمه نیستم

 یحیی شاه‌نظری هنرمند نمدمال رامسری، از هنرمندان حاضر در نمایشگاه هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران است.

 وی در گفت‌و گو با ما اظهار داشت:‌60 سال است که به نمدمالی مشغول هستم.

 شاه‌نظری با بیان اینکه پنج نسل ما نمدمالی می‌کردند و اکنون پسر من هم در این حرفه مشغول به کار است، تصریح کرد:‌ در گذشته روحیه ما برای نمدمالی بهتر بود چرا که استقبال بیشتری می‌شد.

 وی با اشاره به اینکه نسل جدید کمتر به دنبال نمد هستند، متذکر شد: فرش ماشینی و موکت باعث شده تا مردم کمتر به سراغ نمد بروند.

 هنرمند نمدمال رامسری با اشاره به اینکه شاگردان از این کار استقبال نمی‌کنند، افزود: به مسئولان بارها گفته‌ایم باید تدابیری داشته باشند تا این کار به فراموشی سپرده نشود.

 وی با بیان اینکه نمدمالی در دوره حضرت سلیمان هم بوده است، تصریح کرد: اگر نمدمالی با همین شیوه پیش برود تا 10 سال آینده نمد را باید در موزه‌ها ببینیم.

شاه‌نظری با اشاره به اینکه نمد رامسر، نمد مرغوب است، ادامه داد:‌در برخی نقاط دیگر، به نمد مواد دیگری اضافه می‌کنند که در مواقع شست و شو باعث باز شدن نمد و بو گرفتن نمد می‌شود اما نمد رامسر خالص است.

وی با بیان اینکه همیشه در کار هستیم، گفت: چهار ماه از سال را در جواهرده و هشت ماه دیگر را در رامسر ساکن هستیم و از شش صبح تا 9 شب کار می‌کنیم.

 این هنرمند ادامه داد:‌تاکنون خدا به ما عمر داده و کار کردیم و از این پس را نمی‌دانیم چه می‌شود، مسئولان صنایع دستی باید این هنر را آموزش داده و تبلیغ کنند.

 شاه‌نظری با اشاره به اینکه هنوز بیمه نیستم، اظهار داشت: حضوری با رئیس جمهور این موضوع را مطرح کردم و رئیس جمهور هم قول پیگیری داد و هنوز اتفاقی نیفتاده است.

 وی با بیان اینکه از کسی گلایه ندارم و ما کار می‌کنیم که مملکت آباد بماند. متذکر شد:مشکل است که امثال من پیرمرد بیمه نباشند.

 شاه‌نظری با اشاره به اینکه دیگر پیر و خسته شدم، گفت:‌عهد کردم که دیگر با کسی از مسائل بیمه نبودنم نگویم و اینها که با شما مطرح کردم فقط درد دل بود.

 گفتنی است یحیی شاه‌نظری از روسای سه دولت کارگزاران، اصلاحات و همچنین احمدی‌نژاد جایزه دریافت کرده و مشکلات بیمه نبودن خود را با دو رئیس جمهور در میان گذاشته است. گزارش تصویری زیر به این هنرمند رامسری اختصاص دارد:

 


  • دوستدار هنر و ميراث مازندرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    دوشنبه 17 مهر 1391-0:0

    اقايان مدعي حمايت از صنعتگران صنايع دستي در سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري! واقعا خجالت آور است كه آخرين نسل نمدمالان مازندران در حال احتضارند و شما تنها به استفاده ابزاري از اين هنرمندان مي پردازيد. بايد به دستان اين هنرمندان بلندنظر وبي ادعا بوسه زد.


    ©2013 APG.ir