تعداد بازدید: 5725

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 19 مهر 1391-11:57

مازندران فقط ویلا نیست/آیین‌های مازندران در طبیعت ریشه دارد

هنرمندان در نیاوران/پژمان بازغی:مازندران در زمینه تئاتر قدمت تاریخی بسیار داشته و از موسیقی غنی هم برخوردار است/رامین ناصر نصیر:کم و بیش با آیین‌های مردم مازندران آشنایی دارم/شهاب حسینی:قبل از اینکه ما هر یک اهل خطه و منطقه‌ای باشیم،ایرانی هستیم/چیستایثربی:آیین‌های مازندران خاصیت شفابخشی دارد+عکس


 مازندنومه؛گزارش:کلثوم فلاحی-عکس:مصطفی کاظمی شهابی:پژمان بازغی در بازدید از نمایشگاه هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: جشنواره نباید به تنهایی و صرفا در یک فرهنگسرا برگزار شود.

 وی با بیان اینکه این کار باید شکل گسترده‌تری به خود بگیرد، افزود: برگزاری جشنواره نباید صرفا در پایتخت باشد بلکه بهتر است شکل کشوری بگیرد.

 بازغی با اشاره به اینکه برگزار هفته‌های هنر در راستای کمک به شناساندن فرهنگ هر منطقه است، تصریح کرد: خطه خزر را دوست دارم و از مناطق بسیار با قدمت و تاریخی مملکت ما است.

 این بازیگر سینما و تلویزیون، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری هفته‌های هنر، ادامه داد:در تهران که همه چیز در پشت بار ترافیک فراموش شده است، فکر می کنم این برنامه می‌تواند فضای بسیار خوبی برای خانواده‌ها باشد.

 وی با اشاره به اینکه مازندران از مناطقی است که در زمینه تئاتر قدمت تاریخی بسیار داشته و از موسیقی غنی هم برخوردار است، متذکر شد: برگزاری کارناوال‌های موسیقی هم می‌تواند در حفظ فرهنگ کمک کند.

* آیین‌های مازندران ریشه در طبیعت دارد

رامین ناصر نصیر در بازدید از نمایشگاه هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران اظهار داشت: برگزاری هفته هنر ابتکار خوبی است .

وی ادامه داد: سرزمین ما سرزمین بزرگی با فرهنگ‌های متنوع و جالب است.

 این بازیگر سینما و تلویزیون، متذکر شد: می‌توانیم از طریق چنین رویدادهایی شیوهای زندگی، فرهنگی، صنایع دستی و ... اقوام را معرفی کنیم.

 وی با اشاره به اینکه کم و بیش با آیین‌های مردم مازندران آشنایی دارم، افزود: موارد مشترکی بین فرهنگ‌ها وجود دارد.

ناصرنصیر با بیان اینکه آیین‌های مازندران ریشه در طبیعت دارد، گفت: تمام شیوه‌های زندگی مردم مازندران با طبیعت پیوند دارد.

*ایرانی هستیم

شهاب حسینی در بازدید از نمایشگاه هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاوران، اظهار داشت: برنامه‌های هفته هنر استان‌ها همواره جالب است و آیین‌های متفاوتی دارند.

این بازیگرمطرح سینما با بیان اینکه برگزاری این هفته‌ها در جهت آشنایی مردم با فرهنگ یکدیگر، بسیار مناسب بوده و در حفظ فرهنگ تاثیرگذار است، تصریح کرد: برگزاری هفته هنر در جهت حفظ وحدت است و باید بدانیم قبل از اینکه ما هر یک اهل خطه و منطقه‌ای باشیم، ایرانی هستیم. ‌

* آیین‌های مازندران خاصیت شفابخشی دارد

 چیستا یثربی در بازدید از هفته هنر مازندران در فرهنگسرای نیاروان، اظهار داشت: مازندران نسبت به سایر استان‌ها به صورت کامل‌تر و جامع‌تری در هفته هنر حضور یافته است.

 وی با بیان اینکه تقریبا از تمامی هنرهای مازندران در این نمایشگاه گرد آمده‌اند، تصریح کرد: برخی استان‌های دیگر در هفته هنر غرفه‌های محدودی دایر کرده بودند که اجناس آن غرفه‌ها هم متنوع نبود.

 یثربی با اشاره به نمایش‌های آیینی هر منطقه، ادامه داد: آیین‌های مازندران ویژگی‌های خود را دارد و این آیین‌ها از خاصیت شفابخشی و درمانی برخودار هستند.

 وی با اشاره به آیین‌های متعدد مازندران افزود: وجود امام‌زاده‌ها و بقعه‌های متعدد در مازندران نشان از یک فرهنگ و تاریخ با قدمت دارد.

این نویسنده تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: قومیت‌های مختلفی در مازندران زندگی می‌کنند اما باید بدانیم مازندران فقط آب و هوا، دریا، جنگل و تفرجگاه نیست.

 وی با اشاره به اینکه مازندران لباس‌های سنتی مخصوص به خود را دارد، اذعان داشت: این لباس‌ها طبیعت را یادآوری می‌کند.

 یثربی با بیان اینکه رنگ‌آمیزی در مازندران کاملا برگرفته از طبیعت است، ادامه داد: در برخی استان‌ها رنگ‌آمیزی در لباس بسیار محدود است و از تنوع رنگی مازندران برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه یک مینیاتور از تمام بخش‌های مازندران را به ما نشان می‌دهد، گفت:‌ نسخ خطی مازندران را در این نماشیگاه مشاهده کردم در حالی که سایر استان‌ها در برگزاری هفته هنر چنین دستاوردی را به همراه نداشتند.

 یثربی با بیان اینکه یک فرهنگ غنی در پشت هر یک دست بافته‌ها و صنایع دستی مازندران نهفته است، تصریح کرد: مازندران از نظر فرهنگی غنی است و البته سرزمین شهیدخیزی هم بوده است.

 وی با اشاره به اینکه مازندران برای من محل کشف ناشناخته‌ها و آدم‌ها است، ادامه داد: مردم مازندران روحیه میهمان‌پذیری دارند و بسیار قصه می‌شناسند و در کتابم با عنوان " افسانه‌ خاتون" چهل قصه از مازندران وجود دارد.

 یثربی خاطرنشان کرد:‌در مازندران زن‌های بسیاری هستند که هنوز می‌توانند قصه بگویند و در جشنواره قصه‌خوانی هم رتبه برتر کسب کردند.

 وی با بیان اینکه مازندران فقط ویلا نیست، گفت: مازندران یک فرهنگ و آیین قدیمی است.

یثربی با اشاره به اینکه امیدوارم برگزاری این نمایشگاه‌ها ادامه داشته باشد، افزود: امیدوارم مردم ما، مازندران را از جهت تاریخ و فرهنگ نظاره‌گر باشند.

 وی با بیان اینکه موسیقی مازندران شادی، طراوت و انرژی را به فضای زندگی می‌آورد و برگرفته از صدای طبیعت است، تصریح کرد: تئاتر مازندران هم برگرفته از ریتم و حرکت طبیعت است.


  • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 21 مهر 1391-0:0

    وقتی فرهنگ این استان رو چند نفر قبضه کنند نتیجه همین میشه.

    • چهارشنبه 19 مهر 1391-0:0

      همه بازیگران از غرفه ها بازدید کردند. شهاب حسینی تابلوی آقای افتخاری نسب رو خرید، بقیه هنرمندان هم خرید داشتند.
      بترکه چشم حسود

      • چهارشنبه 19 مهر 1391-0:0

        مازني ها ببيشتر دنبال درس و كتاب و كارهاي اساسي و جدي هستند

        • چهارشنبه 19 مهر 1391-0:0

          شهاب حسینی در فرهنگسرای نیاوران اجرای تئاتر داره .داشت رد می شد اومد جشنواره رو هم ببینه .حالا شما چرا تو بوق و کرنا می کنین !!!!!!


          ©2013 APG.ir