تعداد بازدید: 5066

توصیه به دیگران 8

جمعه 21 مهر 1391-22:40

اعتبار معلم را زیر سوال نبریم

نگاهی به بخشنامه ممنوعیت تدریس دبیران مرد در مراکز علمی دخترانه


مازندنومه،عاطفه خیرخواه:از شروع سال تحصیلی جدید،کم تر از یک ماه می گذرد و خانواده ها پیش از آنکه به شروع سال تحصیلی بیندیشند،در پی یافتن مکانی مناسب برای آموزش های فوق العاده فرزندان شان هستند تا به تقویت دروس تحصیلی شان و بیش از آن، به آمادگی آن ها برای ورود به دانشگاه، کمک کنند.

این میان، آموزشگاه های آزاد علمی که توسط بخش خصوصی اداره می شود،در شرایط کنونی اقتصادی، اولین گزینه برای خانواده هاست که فرزندان شان را به آن بسپارند.

 اما آنچه که چند ماهی است خانواده های مازنی را نگران کرده است،ممنوعیت تدریس دبیران مرد در آموزشگاه های علمی دخترانه است که این موضوع از سوی مدیرکل آموزش و پرورش مازندان در بخشنامه ای به شماره 106/284633 در تاریخ 28/4/91 به رئیسان آموزش و پرورش شهرستان ها ابلاغ شده است.

 به این بهانه مازندنومه با عبدالوحید فیاضی-نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل سابق آموزش و پرورش مازندران- گفت و گو کرده است.

 فیاضی معتقد است این بخشنامه و اجرای آن، کمکی به سیستم آموزشی نمی تواند بکند. این گزارش در همان روزها تهیه شد اما صبر کردیم تا شاید نگرشی دوباره در این بخشنامه شود اما این مهم اتفاق نیفتاد و ما نیز امروز این گزارش را منتشر کردیم.

* تدریس 2 درس ممنوع بود

 فیاضی با اظهار بی اطلاعی از صدور این بخشنامه در ماه های گذشته، گفت: « این بخشنامه از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شده بود اما نه به صورت بخشنامه اجباری بلکه اختیاری، در واقع این مهم از سوی وزارتخانه توصیه شده بود که آموزش و پرورش استان مازندران از همان زمان آن را جدی گرفت و تلاش کرد که اجرایی شود؛ اما بعد از مدتی که با واکنش هایی روبه رو شد اجرای آن را قدری به تعویق انداختند.»

نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشینه این بخشنامه یادآور شد: « از گذشته تاکید بر این بود که درس های زیست شناسی و دین و زندگی (بینش اسلامی) توسط دبیران مرد و زن در مدارس پسرانه و دخترانه تدریس شود اما در خصوص آموزشگاه های آزادی علمی چنین تصمیمی نبود.»

* توازن نیروی انسانی وجود ندارد

 مدیرکل سابق آموزش و پرورش مازندران با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان گفت: «طبیعی است که در صورت وجود دبیر زن یا مرد به اندازه کافی، از هر دبیر در مدرسه ای استفاده می شود که همخوانی جنسیتی داشته باشد اما وقتی با کمبود نیروی انسانی مواجه باشیم ممکن است این اتفاق نیفتد.»

 او معتقد است:«گرچه این بخشنامه می خواهد یک هدف پرورشی و ارزشی را دنبال کند اما نقدهایی را با خود به همراه دارد؛ اول اینکه ما در مقاطع مختلف نیروی انسانی به اندازه ای نداریم که در پی تدریس معلم مرد در مدرسه پسرانه و دخترانه هم همین گونه باشیم، چون توازن نیروی انسان وجود ندارد و به لحاظ اجرایی، این بخشنامه زیر سوال می رود.

دوم اینکه باید ببینیم این نگاه چقدر مثبت است، بعضا برخی به این اعتقاد دارند که با اجرای این طرح به دنبال تحقق ویژگی های فرهنگی در امر آموزش و پرروش هستند اما آیا این شیوه خلأ های موجود فرهنگی را پر می کند؟»

*معلم از فیلترهای گزینشی دقیقی عبور کرده است

فیاضی در گفت و گو با ما تصریح کرد:«در حوزه فرهنگ، هنوز راه های نرفته بسیاری داریم که این امور در مقابلش هیچ است.»

 این نماینده مجلس تاکید کرد« معلم سرمایه آموزش و پرورش و جامعه است، معلم، شخصیتی قابل تکریم و احترام فراوان دارد که نمی توان با هر نگاهی به او نگریست.»

 او گفت:« فردی که معلم آموزش و پرورش می شود از فیلترهای گزینشی بسیار دقیقی عبور کرده است، به نظر می رسد و تدریس معلم مرد در دبیرستان و مرکز آموزشی دخترانه ویا بالعکس، آسیب جدی برای حوزه اخلاقی مدرسه نیست. در حدیثی شریف هم داریم که معلم حسن پدر را برای دانش آموز دارد، پدری که تعلیم و تربیت را برعهده دارد.»

فیاضی با اشاره به تدریس معلمان مرد موفق و پیشکسوت در آموزشگاه های علمی آزاد دخترانه گفت:«اگر تلاش های این گونه صورت نگیرد هم به اعتبار معلم کمک می شود و هم دبیران موفق مرد، داشته های علمی خود را به دانش آموزان ارائه کرده و باعث پیشرفت بهتر تحصیلی آنان می شوند.»

 مدیرکل سابق آموزش و پرورش مازندران همچنین تاکید کرد:«اگر مشکل یا موردی دور از اخلاق در جایی مشاهده شده باشد نمی تواند مصداق باشد، اگر موردی هست بی تردید باید گفت نشانگر ضعف نظارتی اموزش و پرورش است، چرا الگویی را آموزش و پرورش تعیین نمی کند که در آموزشگاه های علمی آزاد و مدارس اجرا شود و نباید صورت مسئله را پاک کرد، بلکه باید با نگاهی کاملا اصولی و کارشناسانه به اصل موضوع رسیدگی کرد.»

 فیاضی ادامه داد:« به اعتقاد من این بخشنامه کمکی به آموزش نمی کند بلکه به ظاهر کمکی به پرورش می کند که در کوتاه مدت پاسخگوست و در بلندمدت نفعی را به دنبال نخواهد داشت.»

*اعتبار معلمان را نمی توان با بخشنامه از بین برد

 مدیر یکی از آموزشگاه های علمی آزاد دخترانه ساری نیز در گفت و گو با مازندنومه با ابراز نارضایتی از این بخشنامه که در تابستان امسال صادر شد،گفت:« آموزشگاه ما از وجود معلمانی بهره مند است که موی خود را در راه آموزش و تربیت دانش آموزان بسیاری سفید کرده اند؛ معلمانی که از شأن و منزلت خاصی برخوردارند و نمی توان اعتبارشان را با یک بخشنامه زیرسوال برد.»

 وی که خود بازنشسته آموزش و پرورش است، ادامه داد:« برای من که سال ها از دوره بازتشستگی ام می گذرد خیلی سخت است که به همکارم که حالا دهه 60 زندگی اش را نیز گذرانده است بگویم برای تدریس در کلاس ها باید دوباره گزینش شود، حال که شاگردش حسن نوه هایش را دارند؟!»

 وی با اشاره به شرایط اقتصادی خانواده ها ، گفت:« بسیاری از خانواده هایی که از تمکن مالی برخوردار بودند از دبیران خصوصی در خانه های شان برای آموزش فرزندان شان استفاده می کنند اما خانواده ای که توانایی مالی ندارد باید چه کند؟»

*راه حل های بهتری هم وجود دارد

 سید جواد کمالی، یکی از شهروندان مازنی که حالا در تهران مشغول به کار است و در دهه 70 دانش آموز مقطع متوسطه بود،به مازندنومه گفت:« یادم هست آن روزها برای آنکه در کلاس درس آقای ... حاضر شوم ساعت 4 صبح وقت کلاس داشتم، آن قدر حضور در کلاس درس ایشان برایم مهم بود که حاضر بودم از خواب شیرین صبح بزنم و در آن کلاس به همراه دوستانم حاضر باشم.»

 وی با اشاره به بخشنامه اخیر مبنی برممنوعیت تدریس دبیران مرد در مراکز آموزشی دخترانه گفت:« برای داشتن محیط عاری از انحراف های اخلاقی راه های بهتر و قابل احترامی وجود دارد که هیچ اعتبار و ارزشی را زیر سوال نمی برد.»

*چگونه می توانیم منزلت یک معلم را با چند خط خدشه دار کنیم؟

به هر حال این بخشنامه در حال حاضر اجرایی شده است اما آنچه که این میان قابل تأمل است این است که آیا این بخشنامه برای همه قابلیت اجرا دارد؟ یا مثلا رئیس آموزش و پرورش شهرستان ساری که خود نیز آموزشگاهی دارد این بخشنامه را اجرا می کند؟

چگونه می توانیم با چند خط، به راحتی اعتبار چندساله یک انسان شریف را زیر سوال ببریم؟ مدیر کل آموزش و پرورش مازندران که سال ها در پایتخت مشغول خدمت به حوزه آموزش و پرورش بودند، حتما نیک می دانند که معلم بودن یعنی مایه گذاشتن از جان و زندگی برای پرورش و آموزش انسان هایی که قرار است آینده ساز این مملکت باشند؛ انسان هایی که راه شان راه انبیای الهی است و مشی شان، مشی پیامبرگونه.

 چگونه می توانیم منزلت یک معلم را با چند خط خدشه دار کنیم؟ معلمی که برای حضور در کلاس هایش سر و دست می شکنند، چگونه با این بخشنامه اعتبارش را برباد رفته نبیند؟

در اینکه هدف آموزش و پرورش استان از صدور این بخشنامه دنبال کردن مشی اخلاقی بوده است شکی نیست، اما این هدف از راه های دیگری هم می تواند دنبال شود؛ همان راهی که عبدالوحید فیاضی از آن نام برد: تقویت نظارت.

 اگر آموزش و پرورش استان و البته هر دستگاه دولتی، نظارت بر اجرای امور را به طور جدی مورد توجه قرار دهد به طورقطع از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می شود.


  • دوشنبه 8 آبان 1391-0:0

    چرا تفکیک!؟ رابطه بین تفکیک و میدان دادن به خانمها یا آقایان را توضیح دهید؟ به گفته بزرگان و با خردان و انسانهای فریخته و با درایت و روانکاوان و روانشناسان بزرگ و کوچک هر گاه در لسان فردی مملو از تضاد و دوگانگی است از او وحشت کنید!

    • يکشنبه 7 آبان 1391-0:0

      خانم خیرخواه ، کدوم یک از آموزشگاه دارها فامیل شما بود ، چرا مخالف تفکیک جنسیت هستید چرا از میدون دادن به خانم ها مخالف هستید چه ایرادی دارد یک خانم تدریس بکند . چرا مخالف توانمند بودن خانم ها هستید ...

      • دانش آموزپاسخ به این دیدگاه 1 0
        پنجشنبه 4 آبان 1391-0:0



        آنقدر بخوانیم و بخوانیم و بدانیم
        تا در جهل مرکب نمانیم

        گر که نخوانیم و نخوانیم و ندانیم
        همچو ............ در دست شبانیم

        • بهارک همتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
          سه شنبه 2 آبان 1391-0:0

          وای خدایا

          • عباس رضاییپاسخ به این دیدگاه 0 0
            يکشنبه 30 مهر 1391-0:0

            اینها همه نشان از ضعف فرهنگی می باشدو نه بیشتر

            • يکشنبه 23 مهر 1391-0:0

              لطفا افکار منفی خود را در جامعه بسط ندهید، قداست معلمها بیش از اینهاست

              • حسنی دومیرکلاپاسخ به این دیدگاه 1 0
                شنبه 22 مهر 1391-0:0

                تمام کشورهای دنیا دنبال پیشی گرفتن از یکدیگر هستند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم اخه واسه اینه که کاسه داغ تر از اش هستیم . نمیدونم اگه از معلم و مربی با تجربه استفاده کنیم چه اشکالی داره ؟

                • شنبه 22 مهر 1391-0:0

                  همیشه وقتی حقیقتو میگی یه جورایی میزنن تو سرت و میگن مازندنومه شیطنت نکن . اره دیگه زور بهشون می یاد

                  • شنبه 22 مهر 1391-0:0

                    سخنان خوبی از صاحب نظران نوشتید ولی لطف بفرمایی با صادر کننده بخشنامه هم مصاحبه ای بفرمایید تا حق مطلب برای ما مشخص شود

                    • شنبه 22 مهر 1391-0:0

                      بنظر آموزش و پرورش استان بهترين كار را انجام داد و بخشنامه را عملي كرد ، چون در اين جامعه تنها اصولي كه رعايت نمي شود اصل نظارت است و نمايندگان ما بهتر است بر اقتصاد مملكت توجه داشته باشند كه اقشار ضعيف جامعه هر روز ضعيف تر و ثروتمندان ثروتمندتر نشوند.

                      • شنبه 22 مهر 1391-0:0

                        مازند نومه لطفاً شيطنت را كنار بذار هميشه در حال توطئه و شيطنت هستي .


                        ©2013 APG.ir