تعداد بازدید: 8289

توصیه به دیگران 26

چهارشنبه 10 آبان 1391-8:44

کلنگ از آسمان افتاد و نشکست

فتوکاتور مازندنومه/آیین سنتی کلنگ زنی چگونه انجام می شود؟!


کلنگ زنی از جمله کارهای خیر و خداپسندانه است که بدون در نظر گرفتن عاقبت کار و این که پروژه چه سرانجامی خواهد داشت،تنها برای کسب رضایت خالق انجام می شود!

همان طور که در تصویر می بینید در این کار خداپسندانه همه سعی می کنند از یکدیگر سبقت بگیرند! خوشا به حال آنانی که در صف مقدم عمل بابرکت کلنگ زنی قرار می گیرند!

عاشقان و سالکان کوی کلنگ زنی،سر از پا نمی شناسند و در آفتاب و باران و در سنگلاخ و سربالایی و سراشیبی و همه جا حاضرند.شاعری مهمل سرا سروده:

کلنگ از آسمان افتاد و نشکست/کالسکه بوق زد و قورباغه غش کرد

البته در نسخه ای دیگر،شعر به این صورت آمده:کلنگ از آسمان افتاد و نشکست/و گرنه من کجا و بی وفایی!

رییس هیئت کلنگ زنی در حال توضیح مراحل کار و اعلام جزییات و مقررات تازه این ورزش محیرالعقول و پرطرفدار است.تماشاچیان هم سراپا گوش می دهندو از خاصیت های کلنگ آگاهی کسب می کنند.

پیش از آغاز مسابقه،مراسم قرعه کشی با حضور نمایندگان "کیلا"-فدراسیون جهانی کلنگ زنی-انجام می شود.در همین زمان آیین سنتی و کهن دایره زنی و لکه پرانی(نگاه کنید به دایره گچی و لکه وسط آن)در میان شور و شوق حاضران اجرا می شود! پارچه نوشته کنار جمعیت و چگونگی نصب آن نیز گویای سنتی بودن این مسابقه است!

نخستین شرکت کننده در این دوره از مسابقات کلنگ زنی،کار خود را آغاز می کند.او درست به لکه وسط دایره گچی زده و باعث حیرت هیئت داوران و تماشاچیان شده است. از این شرکت کننده در پایان مسابقات،تست دوپینگ گرفته شد!

پیش کسوت و سرپهلوان مسابقات مشغول تمرکز و نظاره است!تماشاچیان نیز با سکوت خود او را همراهی می کنند.تمرکز پیش از کلنگ زنی معمول است.این شرکت کننده تاکنون جوایز زیادی را از مسابقات ملی و بین المللی کلنگ زنی کسب کرده است.

سرپهلوان این دوره از مسابقات با کلنگ روبان نشان خود بهترین ضربه را وارد کرد و بار دیگر با سه چراغ سفید توانست ضمن شکستن رکورد،به میزان کافی رکورد سابق را که در اختیار خودش بود، جا به جا کند.

این شرکت کننده پاهایش را بیش از اندازه باز کرده و این خطا از دید داور مسابقه پنهان نماند و به او کارت زرد نشان داد! در برنامه 90 این هفته با حضور کارشناسان داوری،قضاوت مشکوک داور این مسابقه بررسی خواهد شد!

این شرکت کننده که برای نخستین بار است در این دوره از مسابقات شرکت کرده،کلنگ را خارج از لکه وسط دایره گچی کوبیده و بدون کسب امتیاز به کار خود پایان داد.البته او هنوز جوان است و فرصت تجربه اندوزی دارد.

 

آخرین شرکت کننده در این دوره از مسابقات ضربه ای محکم را فرود آورد که خطا محسوب می شود.در انتهای مسابقه او حاضر نشد کلنگ را به هیئت برگزاری تحویل دهد و اعلام داشت چون اغلب کلنگ زنی ها عاقبت به خیر نمی شود،می خواهد با همین کلنگ،حداقل یک حلقه چاه در همین مکان برای محلی هایش حفر کند!

بازیکنان وسط دو نیمه مشغول استراحت و گوش دادن به صحبت های مربیان شان هستند.طبق مقررات، در وقت استراحت و بین دو نیمه بازی،کلنگ به ناظر مسابقات تحویل داده می شود تا شک و شبهه ای ایجاد نشود و امکان دستکاری و تقلب در کلنگ از بین برود!

*عکس:مراسم کلنگ زنی در روستای طویر مرزن آباد-محمد حسین ملایی کندلوسی 

*شرح:سردبیر


  • روح اله مهدی پورعمرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 23 آبان 1391-0:0

    حالاکه موضوع کلنگ زنی پیش آمد بگذارید پیشنهادی را مطرح کنم . به جای آیین نمادین ! کلنگ زنی که صدها نفر از آدم های مرتبط ونامرتبط درآن جمع می شوند ویک نفر فقط چند بار کلنگ گل و بلبلی را نیم متر بلند می کند وبه زمین می زند وچندنفر می ریزند وکلنگ را از دست مبارک کلنگ زن می گیرند تا بیشترازآن خسته ! نشود وبعد ازخوردن چای و شربت وشیرینی وسلام وصلوات هرکس به خانه ی خود می رود وآن محل گچ ریرزی شده آن قدرمی ماند تا باد وباران رنگ را از رو ببرد ومسئولان محترم منابع مالی را بهانه ی عملیاتی نکردن طرح عنوان کنند واقعیت !این است که کسی نیست تا پی آن بنا را دربیاورد . فلذا فرصت را مغتنم شمرده پیشنهاد می کنم که منبعدازاین ترتیبی اتخاذ گردد تا درهمان روز کلنگ زنی هریک از مدعووین وحاضرین کمرهمت بسته وآب دهان مبارک را کف دستان باکفایت شان بزنند و دسته ی کلنگ را ببوسند ونوبت به نوبت پی کار را دربیاورند تا بخش اعظم کار که همان شروع است فی المجلس انجام شود چراکه گفته اند : کار را که کرد ؟ آن که شروع کرد . این جوری مسئولین دربرابرکارانجام شده قرارمی گیرند وممکن است دلشان بسوزد وبه خاطر گل روی خودشان هم که شده سرکیسه را شل کنند .

    • مرضیه مرادیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 12 آبان 1391-0:0

      جالب بود و من و همکارم در اداره کلی خندیدیم

      • ميرزا بدبينپاسخ به این دیدگاه 1 0
        چهارشنبه 10 آبان 1391-0:0

        آقا نميشه اول افتتاح كنند ........ بعد بريم يه گوشه اي مراسم كلنگ زني را داشته باشيم :

        يك روز در شعري گفتم
        ( اي كاش كلنگي افتتاح نمي شد )
        باور كنيد وسوسه مي كنه آدمو، اين كلنگ لعنتي ....

        سردبيرجان تو اين سايت همه جوره جيگررررر رو تا حالا افتتاح كردي ؟ نكردي؟ پس فردا صب اول صبي يه كلنگ بخر بيا افتتاح كنيم
        وگرنه سرت رو نقش قالي مي كنم پسر!!

        • چهارشنبه 10 آبان 1391-0:0

          اگر یک روزی داستان این کلنگ زدنهای الکی تمام بشه من جشن میگیرم.آقا نمیشه پروژه افتتاح کرد بدون کلنگ زنی و مراسمی اینگونه

          • چهارشنبه 10 آبان 1391-0:0

            داداش صفا کردیم.خیلی باحال شد


            ©2013 APG.ir