تعداد بازدید: 4296

توصیه به دیگران 6

پنجشنبه 18 آبان 1391-7:37

تاریخ مازندران را باید از نو نوشت

چرا نباید یک خیابان و یا یک میدان به نام علمای مازندرانی باشد و چرا تندیسی از این بزرگان در سطح شهرها نداریم؟/در همین مازندران، پادشاه مسلمان دوازده امامی داشتیم/اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ،فرهنگ را رها کرده و فقط به ارشاد می‌پردازد!(گزارش+گزارش تصویری از رونمایی شناختنامه 33 جلدی مازندران)


مازندنومه،کلثوم فلاحی:آیین رونمایی از مجموعه 33 جلدی شناختنامه مازندران شامگاه چهارشنبه در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

نبی‌الله خدابخشی در مراسم رو نمایی از مجموعه کتاب‌های شناخت‌نامه مازندران در سالن اجتماعات حوزه هنری مازندران، اظهار داشت:‌ برای ادامه روند پیشرفت، باید افتخارات گذشتگان را شناسایی کنیم.

مدیر حوزه هنری مازندران ادامه داد: عرصه علم و پژوهش با پشتکار و توانمندی و روش‌های مخاطب پسند، تاریخ گذشته را بیافریند.

این مسئول با بیان اینکه در مجموعه کتاب‌های شناخت‌نامه مازندران، ناموران، پیشکسوتان و سوابق پیشینه تمدنی و فرهنگی استان توسط پژوهشگران به زبان روانی منتشر شده است، افزود:‌ این مجموعه مناسب برای استفاده همه اقشار و به ویژه جوانان است.

 وی با اشاره به اینکه در فاز نخست این پروژه، 33 اثر منتشر شده است، تصریح کرد:‌ امیدواریم با کسب تجربه در روند اجرای فاز نخست، مراحل بعدی را با قدرت و قوت بیشتری گام برداریم.

خدابخشی تصریح کرد:خدا یاری کند که در مسائل مالی دچار مشکل نشویم‌ تا بتوانیم این اتفاق مثبت را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما بر این است که مجموعه شناخت‌نامه مازندران در 400 جلد و بیش از یکصد عنوان منتشر شود، گفت: این اتفاق مبارکی است که برای نخستین بار در استان رخ داده است.

*امروز از مازندران بزرگ، چه باقی مانده است؟

مجید مصلحی در این برنامه گفت: میراث فرهنگی مناطق مختلف ایران ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار قوی برای پژوهش و تحقیق است.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور با اشاره به ضرورت شناخت پیشینه و تمدن مازندران، تصریح کرد:‌متاسفانه به علت نبود برخورد جدی ،این تمدن در معرض آسیب و فراموشی قرار دارد.

 مصلحی یادآور شد:‌تلاش برای معرفی همگانی چهره‌های فرهنگی مازندران به عنوان پشتوانه توانمند برای توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه در کنار شناخت تلاش پیشینیان از جمله نکاتی است که کمتر به صورت علمی و جامع، مورد توجه قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه گردآوری این میراث در عرصه‌های گوناگون ضمن اینکه تلاش برای حفظ آن را به همراه دارد، خاطرنشان کرد:این مجموعه ها مشکلات بر سر راه پژوهش را هم برطرف کرده و سندی ماندگار برای درک تاریخی این میراث است.

 مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور ادامه داد: مازندران بی هیچ گمان، یکی از کهن‌سال‌ترین خاستگاه‌های ایران زمین است.

وی در همین راستا افزود: همان دیاری که علویان را از تیغ خلفای اموی و عباسی ،پاس داشت و بیگانگان هرگز نتوانستند به این سرزمین دست یابند.

 مصلحی با بیان اینکه اما امروز از مازندران بزرگ، چه باقی مانده است،اظهار داشت:‌ جز نشانه‌هایی که در کتاب تاریخ، یادها، نواها و لالایی زنان این سرزمین باقی مانده است.

 وی با اشاره به اینکه برای شناخت آنچه که از این میراث بزرگ باقی مانده باید گام‌های بزرگ برداشت و دستاورد اندیشمندان را گرد آورد، گفت: شناخت و بازکاوی زوایای آشکار و پنهان این فرهنگ، از سال‌های پیش به اساسی‌ترین دغدغه حوزه هنری تبدیل شده و امروز شناخت‌نامه مازندران، گامی کوچک در این راه بزرگ است.

این مسئول اضافه کرد: پر بیراه نیست که نتیجه این پژوهش‌ها در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از سوی برنامه‌ریزان به کار آید.

* مازندران سهم وافری در علوم تعقلی دارد

حجت‌الاسلام دکتر محمود دیانی در ادامه این مراسم اظهار داشت: تمدن و فرهنگ بایددارای مبانی مستحکم باشد.

وی ادامه داد: هیچ تمدنی پاینده نمی‌شود مگر آنکه مبانی آن مورد کاوش و چالش‌های عقلانی قرار گیرد.

 این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ادعای من این است که مازندران و یا شمال کشور، سهم بسیار وافری در علوم تعقلی دارد.

داور و مشاور شناختنامه مازندران با بیان اینکه امروز عالی‌ترین سخنگویان علوم تعقلی تفکر شیعی، از مازندران است که این مسئله موجب افتخار است، افزود: اگر سایر علوم را هم بیفزاییم، سهم مازندران بسیار بیشتر از اینها است. ‌

دیانی با اشاره به اینکه دانش، جهاد و کار و کوشش اقتصادی، عوامل بسیار مهمی هستند که جامعه اسلامی را به درگاه الهی می‌رساند، اذعان داشت: علوم دانش‌ساز، دانش‌های تعقلی هستند چراکه فلسفه و کلام، متودولوژی سایر علوم را در دست دارند.

 عضو عیئت علمی دانشگاه مازندران ادامه داد: مازندرانی‌ها در طول تاریخ اسلام، سهم عظیمی در برآوردن آموزه‌ها و نتایج علوم عقلانی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز در حوزه علوم الهی و باورهای بنیادین و بزرگ جهموری اسلامی، زبانی ناطق‌تر از آیت‌الله جوادی آملی نمی‌بینم، تصریح کرد:‌ توسعه می‌کنم پیام‌هایی که ایشان می‌دهند مورد مطالعه قرار گیرد.

*اگر بخواهیم راجع به مازندران حرف بزنیم، ما را بایکوت می‌کنند

 حجت‌الاسلام دکتر مصطفی معلمی اظهار داشت: برای انجام کار در حوزه مازندران، نباید منتظر دیگران باشیم، بلکه باید خودمان اقدام کنیم.

وی افزود: در طول تاریخ بعد از اسلام برمازندرانی‌ها جفا رفته و ارتباط و دوستی با اهل بیت پیامبر، برای مازندرانی‌ها هزینه‌هایی به بار آورده و خوشبختانه مازندرانی‌ها با دل و جان این هزینه‌ها را پرداخته‌اند.

 معلمی با بیان اینکه مردم این خطه، کارهای بسیاری انجام دادند، تصریح کرد:‌اما برای آنها مهم نبود که کارهای انجام شده، به نام خودشان تمام شود.

داور و مشاور پروژه شناختنامه مازندران افزود: یکی از کارهایی که در همین زمینه اتفاق افتاده این است که دکتر مدنی، اثر برجسته فردوس الحکمه را برای نخستین بار ترجمه و منتشر کرد اما متاسفانه پس از وی، برخی نسخه پژوهان معروف کشور، مجددا این کار را انجام داده و در بوق و کرنا کردند که این کار برای نخستین بار انجام شده است.

 این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این زمینه، اواین مقصر، ما مازندرانی‌ها هستیم، گفت: چرا نباید یک خیابان و یا یک میدان به نام علمای مازندرانی باشد و چرا تندیسی از این بزرگان در سطح شهرها نداریم؟

 وی با بیان اینکه در همین مازندران، پادشاه مسلمان دوازده امامی داشتیم، تصریح کرد:‌در رابطه با سربداران فیلم ساختند اما در خصوص افرادی که هیچ شک و تردیدی در تدین آنها وجود ندارد، به سادگی گذشتند.

معلمی افزود:‌متاسفانه در فضای پژوهشی کشور نگاه‌ها این گونه است که اگر بخواهیم راجع به مازندران حرف بزنیم، ما را بایکوت می‌کنند.

 وی ادامه داد: اینک که فضا این گونه است، می‌طلبد کار را خودمان به دوش بکشیم و از هیچ کس توقع نداشته باشیم که دیگرانی کار انجام دهند و معلوم نیست آنچه واقعیت و شایسته علمای مازندران بوده، نشان داده شود.

 این استاد دانشگاه متذکر شد:‌ شواهد زیادی وجود دارد که به فرهنگ مازندرانی کم لطفی می‌شود و اگر بخواهیم مطلب علمی بیان کنیم، به ما می‌گویند دست از این فرضیه‌ها بردارید.

معلمی با بیان اینکه تاریخ مازندران باید از نو نوشته شود، اذعان داشت: تاریخ مازندران را باید مانند یک جورچین در کنار همدیگر قرار دهیم.

*60 پژوهشگر اعلام آمادگی کردند

دکتر زین‌العابدین درگاهی در سخنانی اظهار داشت: پیش از این بارها طرح تهیه و انتشار شناخت‌نامه مازندران را ارائه کرده بودم اما مورد توجه قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه در زمستان سال 90 با تایید تهیه 20 کتابچه کار را شروع کردیم، افزود: اعتباری برای پرداخت به پژوهشگران نداشتیم و با این وجود 60 پژوهشگر، برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

 این پژوهشگر مازندرانی با اشاره به اینکه متونی باید تهیه می‌شد که همه اقشار جامعه بتوانند از آن بهره ببرند، تصریح کرد:‌ 60 متن به دست ما رسید که هر یک بارها بازبینی شدند چراکه مخاطب ما همه مردم هستند و متن باید هم از نظر علمی مشکل نداشته و هم ساده و روان باشد.

مجری و سرپرست دانشنامه مازندران با تلاش 28 نویسنده، 37 اثر را آماده چاپ کردیم،یادآور شد:‌اما 33 اثر منتشر شد چراکه هزینه انتشار چهار اثر دیگر را نداشتیم.

*حمایت از زبان مازندرانی را عملیاتی کنیم

 یک استاد دانشگاه در ادامه این نشست گفت:کار انتشار این مجموعه را باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌داد اما این اداره کل، فرهنگ را رها کرده و فقط به ارشاد می‌پردازد و البته دستگاه‌های دیگری هم مشغول ارشاد هستند.

دکتر حسن بشیرنژاد،اظهار داشت: چند روز قبل در برنامه تلویزیونی از ارشاد تقدیر کردم چراکه تصورم بر این بود این شناخت‌نامه توسط ارشاد منتشر شده است و امروز از آنها انتقاد کردم، این به آن در!

 این محقق مازندرانی با اشاره به اینکه کار حوزه هنری در انتشار این مجموعه قابل قدردانی است، افزود: انتظار انجام این کار را از حوزه هنری نداشتیم چراکه کاری فراتر از وظایف خود انجام داده است.

وی با اشاره به وضعیت بازار کتاب و میزان مطالعه، تصریح کرد: سرانه مطالعه ما از کشورهای آفریقایی هم کمتر است.

 این محقق و زبان شناس متذکر شد: از شعار خارج شده و حمایت از زبان مازندرانی را عملیاتی کنیم.

وی اذعان داشت:‌با وجود تکنولوژی‌های جدید اما کتاب جایگاه خود را حفظ کرده است.

گفتنی است در بخش هایی از برنامه استاد محمدرضا اسحاقی قطعاتی را از موسیقی شرق مازندران اجرا کرد و کیومرث فاضلی-شاعر نوشهری- و استاد کیوس گوران شعر خواندند که دو شعر گوران در بخش مستقلی ارایه شده است.

در پایان مراسم نیز نویسندگان و کاربدستان تهیه این شناختنامه قدردانی شدند.


خاطرنشان می کنیم پیش از شروع برنامه،نمایشگاه عکس  وصنایع دستی و نقاشی نیز در حوزه هنری برپا شد.


  • يکشنبه 21 آبان 1391-0:0

    شمشیری شمشیرتان را بد گشودید، لطفا چشم باز کنید و انصاف هو چیز بدی نیست

    • يکشنبه 21 آبان 1391-0:0

      جاي سئوال وتعجب داردمتجاوزاز140 نفرمراجعه كردندفقط يك نفرنظرداد

      • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        پنجشنبه 18 آبان 1391-0:0

        "ریشه قوی دار، کز درخت خوری بر"

        که :

        "دار بی ریشه ره وا ورنه"


        ©2013 APG.ir