تعداد بازدید: 2808

توصیه به دیگران 4

پنجشنبه 18 آبان 1391-14:33

قشقاوی:شایعه است/صالحی گزینه دولت نیست

حسن قشقاوی در پاسخ به سئوال های مازندنومه گفت:بسیاری از دیپلمات‌های خارجی الان که به ما می‌رسند می‌گویند حرف شما درست بود، دارند به این نتایج می‌رسند/دولت تاکنون هیچ گزینه‌ای را اعلام نکرده است/شایعات ساخته و پرداخته همکاران شما است/مذاکرات پشت پرده با آمریکا نداریم+عکس


مازندنومه،کلثوم فلاحی:ظهر پنج شنبه دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران،با حضور حسن قشقاوی معاون کنسولی و مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور، سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران و دیگر مسئولان استانی و وزارت امور خارجه افتتاح شد. این مرکز هفدهمین نمایندگی وزارت خارجه در سطح استان‌ها است.

قشقاوی پس از افتتاح این دفتر، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوال های ما وسایر خبرنگاران پاسخ داد.

*مازندنومه: شنیده‌ها حاکیست که آقای صالحی -وزیر امور خارجه- به عنوان گزینه انتخابات آینده ریاست جمهوری به عنوان گزینه دولتِ‌ مطرح است. این موضوع را تایید می فرمایید؟

-قشقاوی: چه کسی چنین گزینه‌ای مطرح کرده است؟

*مازندنومه: آیا تایید می کنید؟

 قشقاوی: دولت تاکنون هیچ گزینه‌ای را اعلام نکرده است، شما از کجا این مسئله را عنوان می‌کنید؟ دولت مجری انتخابات است.

*مازندنومه: گویا آقای صالحی به عنوان یک گزینه مطرح است.

 قشقاوی: نه؛ در قالب شایعات، خیلی افراد مطرح هستند و فکر می‌کنم الان از 25 نفر هم تجاوز کرده است و عمده هم ساخته و پرداخته همکاران شما است.

*مازندنومه: به عنوان کارشناس مسائل خارجی، وضعیت سوریه را چطور ارزیابی می‌کنید و وضعیت دولت آقای اسد به کجا می‌انجامد؟

 قشقاوی: مطمئنا وضعیت امروز سوریه، خارج از انفجارها و اقدامات تروریستی که صورت می‌گیرد، خیلی بهتر از قبل است.

 امروز می‌بینید موضع گیری کشورهایی که از اپوزسیون آقای بشار حمایت می‌کردند، تغییر کرده و حتی مقامات آمریکایی هم اعلام کردند و همه متوجه شدند که دموکراسی خونین در سوریه جواب نمی دهد و باید برگردند به دیپلماسی ایران که دموکراسی غیر خونین است.

*مازندنومه: علی‌رغم شعارهایی که در جهت نفی مذاکره با آمریکا سر داده می‌شود، اما ظاهرا مذاکرات پشت پرده با آمریکا صورت می گیرد، این موضوع را تایید می‌کنید؟

قشقاوی: خیر؛ مسئولان رسمی گفتند که ما پشت پرده نداریم، مذاکراتی با آمریکا در قالب 5+1راجع به موضوع هسته‌ای بود که آنها هم به عنوان یک هیات شرکت کردند و چیز پنهانی نبود.

 راجع به عراق و افغانستان در اجلاس بین‌المللی با هم مشارکت می کردیم اما مذاکرات مستقیم یا پنهان یا آشکار وجود ندارد.

*مازندنومه: مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت کنونی را بیان کنید.

قشقاوی: همین الان تاثیرات و نفوذ منطقه‌ای ایران غیر قابل انکار است و این حرف ما به عنوان یک مقام رسمی در وزارت امور خارجه نیست بلکه یک واقعیت است. این دستاورد سیاست خارجی خیلی روشن است.

با وجود فشارها و اذیت‌های ناشی از تحریم‌ها بالاخره ما به اهداف خودمان در جهت رویین تن شدن کشور، تقویت ابعاد هسته‌ای و رشد علمی کشور، را ادامه می‌دهیم.

طبیعی است که دشمنان ما مایل نیستند ما به چنین توانمندی برسیم اما رهنمون مسئولان نظام به ویژه رهبری این است که مقاومت کرده و کشور را تقویت کنیم.

به طور مثال خیلی‌ها تا دیروز راجع به مسائل سوریه، منتقد سیاست‌های خارجی و عملکرد ما بودند اما الان می‌بینید که جبهه ما قوی‌تر شد.

روزگاری در اجلاس ژنو می‌گفتند که مسئولان دیپلماسی سوریه نباید شرکت کنند اما شاهد بودیم که در قاهره اجلاس چهار جانبه شکل گرفت و الان خیلی کشورها معتقد هستند سیاست ما درست است.

 اگر بنا باشد یک روزی آشکار کنیم، خواهیم گفت که بسیاری از دیپلمات‌های خارجی الان که به ما می‌رسند می‌گویند حرف شما درست بود، دارند به این نتایج می‌رسند.

 

*آیا تغییر رفتار فقط باید از جانب آمریکا صورت گیرد؟

قشقاوی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با وضعیت گروگان‌های ایرانی در سوریه پاسخ داد:خوشبختانه به دلیل اینکه موفق شده بودیم در سه مرحله مهندسان ایرانی و هم دو گروه زائران خرم آبادی و استان فارس را آزاد کنیم و همچنین در حادثه گروگانگیری لیبی ، این تجربه خوبی به ما داده تا بتوانیم مذاکرات موثر و سازنده ای با جهات ذی‌ربط در سوریه و کشورهای تاثیرگذار مثل ترکیه و قطر داشته باشیم.

 آقای صالحی هم دو هفته قبل در همین چارچوب به قطر سفر کرد و تماس تلفنی با نخست وزیر قطر شیخ احمد داشت و با آقای داود اوغلو و آقای ولید معلم؛ آنچه که برای ما مهم است سلامت این عزیزان است که می‌توانیم بگوییم اینها در سلامت هستند.

تلاش ما ادامه دارد اما جنس این کارها این گونه نیست که قبل از آنکه به نتیجه برسد بشود خبری و رسانه‌ای کرد، مثل جریان لیبی که بعد از رهایی، همه در جریان قرار گرفتند. ما امیدواریم به زودی، خبر خوشی برای خانواده گروگان‌ها داشته باشیم.

سرنوشت امام موسی صدر، سوال دیگر خبرنگاران بود. قشقاوی گفت: با وجود ادعاهای برخی مقامات سابق لیبی مبنی بر اینکه ممکن است امام موسی صدر دیگر وجود نداشت باشد ولی همانطوری که خانواده وی اعلام کردند، هنوز چیزی اثبات نشده و امیدواریم این شخصیت بزرگ جهان اسلام به خانواده‌اش برگردد.

تلاش ما ادامه دارد و موضوع امام موسی صدر، یکی از اولویت‌های کار دیپلماسی ما در تعامل با همه جهات ذی‌ربط است و همچنان تلاش می‌کنیم و در کنار ما برادران مقامات مسئول لبنانی هم فعال هستند.

انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا و تاثیر آن بر روند پرونده هسته‌ای ایران، سوال دیگر خبرنگاران بود.

 قشقاوی گفت: این انتخابات را قبلا هم داشته‌ایم و روند هسته‌ای ایران هم مسیر خودش را طی می‌کرد.

بحث انتخابات آمریکا هیچ تاثیری در آن اهدافی که ما داریم، ندارد. اینکه آنها چه اقدامی می‌کنند باید منتظر بود و آنچه که مهم است ما به رای مردم آمریکا احترام می‌گذاریم و نکته بعدی اینکه رای مردم آمریکا نشان داد که تمایلی به سیاست‌های افراط گرایی که برخی‌ها مطرح می‌کردند، ندارند.

 از جمله شعارهای تندی که علیه ایران داده می‌شد و فکر می‌کنم جهت‌گیری ملت آمریکا در این خصوص روشن است، این به عهده آقای اوباما است که چقدر به شعار تغییری که داده در عمل مصمم به انجام است.

ما نمی‌خواهیم از پیش قضاوت کنیم ولی اگر چنانچه سیاست‌های قبلی ادامه داشته باشد دیوار اعتماد بین ایران و آمریکا همچنان وجود خواهد داشت اما اگر آنها تصمیم بگیرند در روند یک جانبه گرایی خودشان، تغییر انجام دهند آن زمان باید منتظر بود و دید که حوادث به چه صورت است.

 *مازندنومه: این تغییر رفتار فقط باید از جانب آمریکا صورت گیرد؟

 قشقاوی: ما کاری به هیچکس نداریم و منافع ملی هیچکس را به خطر نینداختیم بلکه آنها منافع ملی را به خطر انداختند.

آنها در 200 سال اخیر 70 درصد از خاک و تمامیت ارضی ما را مستقیم و غیر مستقیم جدا کردند، آنها ما را تحریم کردند، آنها صورت ما ما را از غرب به شرق تغییر دادند، ما هیچ شرکتی از غرب اعم از آمریکا یا اروپا را تحریم نکردیم، ما یه وجب به خاک آنها تعدی نکردیم، ما به تمامیت ارضی کلیه کشورهای غربی احترام گذاشتیم ولی چون سیاست خارجی غرب و دستگاه دیپلماسی آنها ایدئولوژیک محور و دشمن محور است، در قالب ایدئولوژی حمایت از صهیونیسم، این اقدامات را علیه ما انجام دادند، ما کاری علیه آنها صورت ندادیم.

دو جبهه وجود دارد، جبهه مظلوم که ایران است و یک جبهه که به آن ظلم شده و آن جبهه غرب علیه ایران است.

 ما در هیچ یک از اختلافات کشورهای غربی وارد نشدیم و به یک وجب از خاک شان تجاوز نکردیم، ولی آنها چنین برخوردی با ما دارند.

عکس از:کلثوم فلاحی-مرادعلی نعمتی


  • جمعه 19 آبان 1391-0:0

    آقای قشقاوی ابتدا روشن کند... در مجاورت شهرک صنعتی بابلکنار آیا در دسته فعالیتهای... قرار دارد یا باز هم توطئه استکبار جهانی باعث شده است تا...ظاهرا در دولت اصولگرایان سلامت خیلی معنا ندارد... کسی هم پاسخگو نیست ... و ... که اشعار منتقدانه یک جوان هنرمند را بر نمی تابند چگونه بر سوء استفاده های چنینی دولت اصولگرا چشم می بندند . خدا هست و بزرگترین است و عاقبت ابر بخیل سهم باران مردم شریف را خواهد داد....

    • جمعه 19 آبان 1391-0:0

      آنها در 200 سال اخیر 70 درصد از خاک و تمامیت ارضی ما را مستقیم و غیر مستقیم جدا کردند، آنها ما را تحریم کردند، آنها صورت ما ما را از غرب به شرق تغییر دادند،
      با مردم کشور خودتان شفاف و روشن و صادق باشید! منظورتان 17 شهر قفقاز است یا بحرین، یا ...لطفا نام ببرید! حقیقت را بگوئید چند در صد از دریای خزر الان متعلق به ایران است؟!!!


      ©2013 APG.ir