تعداد بازدید: 4102

توصیه به دیگران 6

دوشنبه 6 آذر 1391-21:23

رسولی:حضرت عباسي،حضرت عباس خواهر زاده شمر نيست

انتقاد امام جمعه مياندرود از ورود افراد غير متخصص در حوزه مسائل ديني/شمر انساني قوي هيكل،خشن و بسيار قسي القلب و كريه منظر بود كه در روايات به سگ تشبيه شده است/نسبت دادن حضرت عباس (ع) به شمر جفاي بزرگي در حق آن حضرت است و شما بدانيد كه حضرت عباسي، حضرت عباس (ع) خواهر زاده شمر نيست.


مازندنومه:حجت الاسلام سيد مجتبي رسولي در جمع عزاداران حسيني در مسجد جامع شهر سورك اظهار داشت: ورود افراد غير متخصص در حوزه مسائل ديني بسيار خطرناك است.

وي با بيان اينكه تفسير عقايد و اعتقادات حركت بر لبه تيغ است افزود: گاهي مشاهده مي شود كه افراد غير متخصص با ورود در مسايل ديني با اعتقادات مردم بازي مي كنند.

 به گزارش مازندنومه،امام جمعه مياندرود تخصص، تعهد و طي نمودن سطوح مختلف علوم ديني را لازمه تفسير دين و شريعت دانست و تصريح كرد:گاهي يك شخص بايد 20 تا 30 سال درس حوزوي بخواند تا بتواند با شناخت علوم مختلف از جمله رجال و حديث به نقل روايات بپردازد.

وي با تاكيد بر اينكه در تفسير آيات قران و روايات اهل بيت بايد دقيق بود،افزود:اين روزها افرادي با برداشت هاي سطحي و نادرست به تفسير حديث و قران مي پردازند.

رسولي همچنين با تفسير علل لعن بر شمر و ظلمه كربلا در زيارت عاشورا عنوان كرد: شمر انساني قوي هيكل،خشن و بسيار قسي القلب و كريه منظر بود كه در روايات به سگ تشبيه شده است.

وي يكي از نمونه هاي تحريف در تفسير زيارت عاشورا را همين فراز دانست و گفت:كساني با استناد به اينكه در روز عاشورا شمر با امان نامه به خيمه گاه حضرت عباس نزديك شد و فرياد زد: كجايند خواهر زاده هاي من، شمر را دايي حضرت عباس معرفي كرده اند كه اين موضوع غلط و به طور كلي نادرست است.

وي گفت: اصالت و ريشه شمر به قبيله بني كلاب باز مي گردد كه اصالت مادر حضرت عباس(ع) هم همين قبيله است اما اينكه شمر،دايي حضرت باشد درست نيست.

 وي با بيان اينكه گاهي انسان در لفظ هم برادران ديني خود را دايي ، عمو و يا افراد يك قبيله به لحاظ ريشه مشترك همديگر را اين گونه صدا مي زنند، افزود: اين موضوع به طور كلي اشتباه بوده و مولود تحريف و ورود افراد غير متخصص در حوزه مسايل اعتقادي است.

رسولي با انتقاد از كساني كه هر روايتي در كتاب بحار الانوار را برجسته كرده و بر در و ديوار مي زنند، افزود: اين كتاب 110 جلد است و علامه مجلسي حديث هاي بسياري را در اين كتاب آورده است اما اينكه چه رواياتي را بايد ذكر و نقل كرد نيازمند شناخت و تخصص است.

 امام جمعه مياندرود گفت: چند وقت پيش جواني به من مراجعه كرد و آدرس حوزه علميه اي را در منطقه جويا شد تا با ثبت نام در آنجا بتواند عربي بياموزد و آنگاه تفسير روايات و قرآن كند.

 وي ادامه داد: اين طرز نگاه كاملا غلط و اشتباه است و مردم بدانند كه تفسير آيات و روايات مختص اهل آن است و اين گونه نيست كه هر كس عربي بلد باشد می تواند آيه و يا روايتي را ترجمه و تفسير كند.

رسولي افزود: نسبت دادن حضرت عباس (ع) به شمر جفاي بزرگي در حق آن حضرت است و شما بدانيد كه حضرت عباسي، حضرت عباس (ع) خواهر زاده شمر نيست.


  • قلم به مزد سابقپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 10 آذر 1391-0:0

    چرامثلا"آقای معلم؟یعنی درحدواندازه معلمان نیست به آقایان نقدکنند؟همین تفکرات مسموم باعث جدائی بین مردم وجامعه وفخروتکبرطبقه ای راسبب شده است!والاهرکسی درمنصب عمومی به رتق وفتق مردم می پردازدومسولیتی داردنبایدازنقدمصون باشد،نمی دانم این آقایان چرادائم درحال بزک کردن بعضی ازطبقات اجتماعی هستندوآنهارادورازدسترس مردم تصورمی فرمایند؟آقای امام جمعه فرمایشی کردندواون آقای معلم هم نقبی برسخنانشان زدند،حالا این آقای امام جمعه چیزی نمی گوینددرعوض یک عده کاسه داغترازآش شدند،ای آقاهمه انسانندوبما هوانسان،هرکس می تواندمرتکب خطائی هم بشوداینهمه سینه چاکی نمی خواهد،بگذاریددرنقدبازباشداینهمه هراس نداشته باشیدبسه دیگه ،اینهمه خرابی وویرانی محصول حصارکشی دوریک عده کسانی که مسولیت داشتندوپاسخگونبوده اندمی باشداجازه بدهیداینهاهم ذائقه شان باتندی زبان ونقدآشناشودبنفع جامعه واعتمادعمومی استنگران نباشیدهمه مردم شیعه وروحانیت مردمی وظلم ستیزرادوست دارند.

    • جمعه 10 آذر 1391-0:0

      چون کسی "آدمی بزرگ" است،
      ما حق نداریم این نتیجه را بگیریم که او به راستی انسان است ودرست می گوید(فردریش نیچه)تازه اگرآقایانی که اظهارفضل می کننداگرسخنشان درست باشد!وبعدشانی که معلمان دارندافضل شغلهاست ودرودمی فرستم به آنهاوهمیشه بپاس احترامشان ودانائی آنان درزندگی خویش رابدهکارومدیون آنهامی دانم ولاغیر.

      • پنجشنبه 9 آذر 1391-0:0

        با سلام
        اقای مثلا معلم یا شما امام جمعه سورک را نمی شناسید یا می خواهید با جا زدن خود به نام معلم فرافکنی کنید اما بدانید امام جمعه سورک هم از نظر تحصیلات مدارج بالایی را طی کرده هم از نظر دینی سابقه طولانی دارد، علاوه بر این اگر برخورد کوتاهی با او داشته باشید متوجه می شوید که او فردی کاملا مردمی و از مشکلات جامعه کاملا با خبر اند، حالا اگر در بعضی جهات وارد نمی شوند باید دانست که صلاح جامعه و شهر را می بینند،لطفا شما بروید در حوزه خود فعالیت کنید چون الان دشمنان نظام فعالیت خود را در جوانان و نوجوانان بیشتر از دیروز کرده اند و ما جز کوتاهی در بیشتر اوقات چیز دیگری نمی بینیم.

        • پنجشنبه 9 آذر 1391-0:0

          وقتی مجال بحث رودر رو که سیره امامان ما بوده نباشد نتیجه همین میشود که به شکل ناشناس به هتاکی بپردازیم.بیایید سخن ها را بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم حالا میخواهد امام جمعه بگوید یا معلم دین و زندگی یا من ناظر. مشکل بزرگ ما این است که همه گوینده ایم نه شنونده.

          • بخشی سورکیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 9 آذر 1391-0:0

            با سلام
            من فکر میکنم این دبیر محترم ظاهرا سر عناد با موضوع ساده ای رو داره که منطقا حل شده است.
            اول اینکه بنده شجره نامه شمر و حضرت ام الابنین رو آوردم و این تصدیق میکنه که این دو از پدری واحد نبودند،برخلاف ادعای این آقای دبیر که میگن به لحاظ نسب نمیشه این موضوع رو توجیه کرد.
            دوم:خب شما حالا چرا اینقدر داغ کردی و هر چی دلتون میخواد می گید؟شمام خودتو معرفی نکردی جز اینکه خودتو به جامعه دبیران نسبت دادی.در ضمن خوب نیست هر نسبت ناروایی رو به هر کسی بدید.«يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»
            «ای کسانی که ایمان آورده­ اید! از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضى از گمان­ها گناه است؛»
            در ضمن به نظر بنده استدلال امام جمعه محترم در رد این موضوع کاملا منطقی و درسته.حالا شما میخوای قانع نشی و نپذیری میتونید به علمای دیگه مراجعه کنید یا خودتون مطالعتون رو بیشتر کنید.
            سوم:مسایل دیگه ای هم که حضرتعالی بیان کردید در خصوص جامعه و نیازمندی های اون خب درسته اما این دلیلی برای به سخره گرفتن استدلال کسی نیست. تو فراز و لعن الله شمرا در زیارت عاشورا امام جمعه محترم در تفسیر و توضیح در خصوص شمر این مسایل رو بیان کردند که این نافی موضوعی نیست که شما سر جدال و علم اختلاف بلند کردی.
            چهارم:برادر من شما اگر روزی 8 ساعت با دانش آموزان سر و کار دارید امام جمعه یک شهر هم هر روز با قشرهای مختلف مردم ارتباط دارند و این موضوعی که شما مطرح کردی درست نیست و هیچ کس هم قید نکرده که اگر امام جمعه ای هر حرفی زد درسته و کسی نمیتونه برش نقد داشته باشه اما به ایشون شبهه ای پاسخ داده که شما ظاهرا در ردش انواع و اقسام شاخه ها و مشکلات و معزلات رو بیان کردی در صورتیکه حرف شما در جای دیگه ای ممکنه درست باشه اما در رد استدلال همین نکته کافیه نمیدونم شما چرا اصرار دارید بر اینکه حقیقت رو نپذیرید. ظاهرا شما از دنیای علوم و معارف دین فقط همین درس دین و زندگی دبیرستان رو از بر هستید در حالیکه که امام جمعه یک منطقه در همون درسی که شما مطالعه کردی سالهای زیادی بیشتر از شما مطالعه داشتند و قطعا اشراف ایشون بر مسایل عقیدتی و دینی بیشتر از شماست.
            پنجم:بنده در ذیل خبری که قید می کنم نظری نمی زارم حتی اگر نظرات کاملا در تضاد با اصل خبر باشه هر کسی حق نقد داره اما در حوزه مسایل دینی بنده با شجرنامه پاسخ شما رو دادم اونم به این علت بود که مسایل دینی و عقیدتی اگر درش انحرافی رخ بده ممکنه تبعات جبران ناپذیری رو داسته باشه اینکه شما میگی حتی اگر شمر با حضرت عباس نسبتی داشته باشه اون اعتقاد و خوبی های حضرت چیزی ازش کم نمیشه این آغاز انحرافه که تحلیل این موضوع هم ریشه ای و هم طولانیه ظاهرا شما نیت عناد داری و میخواید با حرفای متفاوت از مسایل مختلف خودتون رو ثابت کنید در هر صورت فکر میکنم اصل موضوع که پاسخ به شبهه باشه حل شده است. در ضمن امام جمعه محترم تمام نظرات شما رو مطالعه می کنند،جدل بی فایده ای رو دارید ادامه میدید.در هر صورت
            در هر صورت از اظهار نظر دوستان و جنابعالی و حساسیت نسبت به مسایل دینی سپاسگزارم. یاعلی التماس دعا

            • معلم دین وزندگی دبیرستانپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 9 آذر 1391-0:0

              درپاسخ به""پاسخ""که ظاهرا"باادبیات چکشی درحال خفه کردن کسی است که به بضاعت خودش درحیطه ی درسی که می دهددارددفاع می کند!واقعا"آدمی درحیرت می ماندکه درجامعه باچه کسانی طرفیم!اولا"صرف امام جمعه بودن باهمه ی احترامی که برای امام جمعه ی محترم قائلم_برای کسی عالمیت وبرتری نمی آورد،ونیزحقی رابه اودربرتری سخن عطانمی کند!دوما"اتفاقاتی که درحوزه ی زندگی مردم می افتدفقط به آقای امام جمعه برنمی گردداتفاقا"عمده مشکلات ومصائب آن بردوش معلمان است ماهم داریم به بچه های مردم ونسل نوآموز می آموزیم که با "دانش" دینی به سراغ"بینش "دینی بروند،درواقع آموزش دینی رادربهترین سن ومقطع سنی ازما می آموزندنه ازامام جمعه محترم!
              ولزوما"آقای امام جمعه ی محترم آنچه بدردجامعه می خوردراازمابهترتشخیص نمی دهد،حداقل 6تا8ساعت دانش آموزان دریدآموزش وتربیت معلمانندکه آقای امام جمعه ازآن توفیق بی بهره اند!ونیزنسبت به آموخته وتعلیمات ،دانش آموزرااتفاقا"پاسخگونیزمی خواهیم،وآن ازاهمیت والای شغل معلمی است که یک امام جمعه تا این اندازه بسط یددرجامعه ندارند!لطفا"قدری ازاغراق ومبالغه وتوهم بیرون بیائید!وازسخن گفتن های سطحی بیرون بیائید ومشاهده کنیدکه بچه ها درمقاطع سنی مختلف دبیرستانی،تاچه اندازه باادبیات خردستیزافرادی مجهول الهویه ای چون شما"پاسخ"درموضوعات دینی بیگانه هستند!مصداق فرمایشات قدیس سازشما، درنقداشخاصی که درمباحث دینی ازآنهاداهیانه دفاع می کنید ،توهمی درخودودیگران دراذهان ایجادمی نمائیدکه گفتارورفتاربی بنیان آنهارا،چون صرفا"درمنصب امام جمعه باشد"حق مطلق" جلوه دهید!خیلی بی قیدی دردینداری می خواهدکه کسی راصرف درامان بودن درفلان منصب، گفتارورفتارش رامصون ازخطا ودیگران راصرف نقدگفتارش ،تصرف وتجاوزبه حریم کبریائی ونقدناپذیراوبدانیم!خوب است باتزکیه نفس ودوری ازتخیلات منفعت طلبانه ،قدری نگران انحرافات ،وفراری شدن فرزندانمان ازرفتاروگفتاردینی مان باشیم،مابااین دانش آموزان ازبه ستوه آمدن وشکوه های این رفتارهارا بارهاوبارهاباامثال شماهادرکلاسهاباتاسف!!پیه آنهارابه تن خودمان می مالیم وسعی می کنیم آنهاراپالایش کنیم!درواقع زحمت مارامی داریدوبااین روشها،عرض خویش می برید!،وهمواره اعتراض ازرفتاردوگانه ی مدعیانی چون شما رادرکلاسهای درس باآنهاهرهفته مشاهده می کنیم!ونگرانیم!نگرانیم ومتاسف می شویم اما کاری ازدست مابرنمی آید،هرچه تلاش می کنیم این دوگانگی درجامعه راتوجیه کنیم وصله وپینه نمی شود!میشودمثل شما حق رابه آقای امام جمعه دادوامتیازگرفت،اماماهمواره حاضربوده وهستیم اینجورامتیازهاراپیشاپیش واگذارکنیم وارتزاق ما ازخیانت دردین ،وتشویق نابجا وتحسین بیجای احدی تامین نشود!واین خودکم افتخاردرزندگی هرمعلمی نیست!بزک کردن خطای دیگران ورخ درنقاب کشیدن،هنرکجروان وبی خردان است،مصیبتی که جامعه مابه آن گرفتاراست که آرزومیکنم خداوندشرش راازسرشیعیان کشورمان ایمن نماید..

              • چهارشنبه 8 آذر 1391-0:0

                اين دوست عزيز ما كه خودشو معلم ميدونه ظاهرا از دنياي شبهات خبري نداره .برادر عزيز اينايي كه شما ميگي كه نميدونم جامعه ما به دنبال منش حضرت عباسه و اين حرفات سر جاش اما شما ظاهرا اصل موضوع رو فراموش كردي.وظيفه يه عالم ديني اينه كه با توجه به اتفاقاتي كه در محيط زندگي مردم مي افته تا اون جايي كه به اون مرتبطه مردم رو آگاه كنه. سخن گفتن در مورد اين موضوع هم به اين دليلي مطرح شده كه عده اي بصورت شبهه در ذهن جونها اين موضوع رو مطرح كردند و بايد هم بهش جواب داده شه. در ثاني آقاي محترم يه امام جمعه خيلي بهتر از شما تشخيص ميده كه چه موضوعي به درد جامعه مي خوره . در ضمن مخاطبان محترم متن حرفاي سخيف و به دور از شان يك آموزگار شما رو ذيل همين خبر مشاهده كردند،من فكر ميكنم شما كه داري دم از نميدونم ولايت عباسي و حلقه مفقوده ميزني خودت آداب انتقاد از يه عالم دين رو بلد نيستي بايد بري ياد بگيري.ثالثا كسي حرفي زده و چيزي رو مطرح كرده آقاي رسولي در ردش استناد كرده به تو ربطي نداره عرب ها كيو خواهر زاده ميدونن يا نمي دونن يعني چي؟شما بهتره رو منطق ضعيفت كار كني دبير محترم دبيرستان

                • چهارشنبه 8 آذر 1391-0:0

                  سلام حاج آقای رسولی از علمای با دانش و فهیم و قابل احترام این استان می باشند اما متاسفانه در شرایط امروزی جامعه ما با انسانهای دو رو دارند کار می کنند که بسیار کار را برایشان سخت کرده است و ایشان را در شرایط دشواری قرار داده است
                  برایشان بهترینهارا آرزو می کنیم

                  • معلم دین وزندگی دبیرستانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    چهارشنبه 8 آذر 1391-0:0

                    اینکه عربهاچه کسی راخواهرزاده ی خودشان بخوانندبه خودشان مرتبط است،نسب ی که ارائه شدنافی نسبت با حضرت عباس ع نمی باشدالبته دلائل ومستندات نسبی درتاریخ به اندازه ی کافی موجوداست چون بیان آن جزبه تفزقه نمی انجامدوجامعه ی شیعی ماهم پذیرای چنین تبادربحثی نیست ورودبه آنهاقطعا"به صلاح نمی باشد،رفتارحسینی وروش قمربنی هاشم ع حلقه ی مفقوده ی جامعه ی ماست که کمتراشخاص ومبلغین ماخاصا"امام جمعه محترم بسراغش می روندومبلغش می باشند!،وهدف بایداین باشد،اینکه شمردائی عباس ع باشدیا نباشدچیزی ازعظمت ودلاوری اونمی کاهد!جهت یادآوری آن عزیزی که ازما خواستندبچه هارادرموضوعات دینی وباورهای مذهبی آگاه نمائیم صدالبته باایثاروازخودگدشتگی معلمان اینکارداردصورت می پذیردهرچندکارراماداریم انجام می دهیم ومزدش رادیگران می گیرند!!واین خودکم مصیبت ازحیث ظلم کردن نباشد!!

                    • سه شنبه 7 آذر 1391-0:0

                      معلم مدرسه شما اگر توان دارید بچه ها را کمی آگاه کنید که این جو جامعه اسلامی ما نباشد.

                      • سه شنبه 7 آذر 1391-0:0

                        دبیر محترم دین و زندگی. شما هم که دلیل مستندی برای این موضوع نیاوردید. این چه طرز حرف زدنه؟

                        • بخشی سورکیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          سه شنبه 7 آذر 1391-0:0

                          با عرض سلام و قبولی عزاداری ها
                          دوستان عزیز گاهی برخی مطالبی که در خبر آورده می شود چکیده ای از بحث هایی است که مطرح می شود و این به عنوان ضعف ادله محسوب نمی شود.
                          برادر بزرگواری که استناد حاج آقای رسولی را ضعیف می شمرد بهتر است کمی در اینترنت سرچ کند و به سایت های پاسخگویی به شبهه ها هم مراجعه کند و متوجه خواهد شد که رد این ادعا همین یک نکته کافی است مثلا اگر اکنون روز باشد شما کافی است به آسمان اشاره کنی و به مخاطب و ببیننده بگویی که اکنون روز است دیگر نیازی به استدلال های دیگر نیست این قسم پاسخ دادن ها و استدلال ها به این علت است و ایشان به درستی تنها پاسخ شبهه را مطرح نموده اند که اگر کمی دقت شود واقعا پاسخ قانع کننده است گرچه دوستان می توانند مطالعه خود را در این زمینه بیشتر کنند .
                          حرف دوست عزیز ما در بیان خوبی های حضرت عباس(ع) به جای خود اما علت را به درستی امام جمعه سورک بیان کرده اند. البته لازم به ذکر است ایشان به تفسیر ریشه و نسل شمر را تا رسیدن به قبیله بنی کلاب و همچنین شجرنامه مادر حضرت عباس یعنی ام بنین را هم در رسیدن به قبیله بنی کلاب برشمردند که به دلیل ایجاز در نگارش خبر این مطالب حذف شده اند.
                          جهت تنویر افکار عمومی مطلب زیر ارسال می گردد:

                          شمر بن ذی الجوشن بن شرحبیل بن الأعور بن عمر بن معاویه و که معاویه همان، ضباب بن کلاب باشد. یعنی شمر از قبیله بنی کلاب است.

                          ‏اما ام البنین یا همان فاطمه کلابیه، نسبش عبارت است از : ام البنین فاطمة بنت حزام بن خالد بن ربیعة بن الوحید بن کعب بن عامر بن کلاب.

                          ‏پس در کلاب نسب هر دو به هم می رسد و هردو کلابی هستند اما به هیچ وجه شمر برادر حضرت ام البنین نیست. و ا ینکه می گوید: خواهر زادگان ما در امان هستند منظورش این است که مادر ایشان از قبیله ماست و مانند خواهر ما محسوب می شود نه اینکه واقعا خواهر ما باشد. در اعراب رسم بود اگر از ایشان دختری با طایفه دیگری ازدواج می کرد حتی اگر چند نسل هم از او می گذشت یعنی فاصله حتی به چند نسل هم می رسید فرزندان او را با انتساباتی این گونه خطاب قرار می دادند .

                          دوستان بهتر است قبل از اینکه هر نسبت ناروایی به عالم دین بدهیم کمی خود اهل مطالعه باشیم ....یاعلی التماس دعا

                          • معلم دین وزندگی دبیرستانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                            سه شنبه 7 آذر 1391-0:0

                            آقای رسولی،اگرشمردائی حضرت عباس ع باشدچراجفای بزرگی است؟!شمر،شمراست وحضرت عباس ع ،حضرت عباس ع است،چراازکوره درمی روید؟عظمت ووفای حضرت عباس ع تابلوی تمام نمای وفای به عهداست ودنائت وپلیدی شمر،نسبتی رابه حضرت عباس ع نمی چسباند!!این دیگربه طرزنگاه وصغری وکبری کردنهای سخیف بستگی ندارد،که آنهارامختص به وصله وپینه های من درآوردی نمائید!!اینجوربددفاع کردنهاراخواهشا" ازاعتباروآبروی شیعه نگذارید!نمی توانیداثباتی اقامه دلیل کنییداینکاررابه اهلش واگذاریدخیلی می شودمستندا"ومستدلا" ولواینکه حضرت عباس ع خواهرزاده ی شمرلئیم هم باشدازآن انسان فداکاردفاع جانانه نمودکارحضرت عباس ع درسی ازوفا وجاودانگی وانسانیت ارائه نمودکه تعلق آن به بشریت است!باتاسف بشماپیشنهادمی کنم یکباردیگردلائل ناکارآمدوسبک خودتان رامرورکنید...

                            • دوشنبه 6 آذر 1391-0:0

                              با تشکر از حاج آقا رسولی . امام جمعه ارزشی سورک


                              ©2013 APG.ir