تعداد بازدید: 2254

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 20 آذر 1391-23:57

رانندگي، سرگرمي اصلي مردم

چهره شهر مانند موزه و نگارخانه‌اي است كه هر روز نمايشگاه آثار متنوع مردم و منظر تاریخ و فرهنگ تمدن بشری است/در حال حاضر، رانندگي به سرگرمي اصلي مردم تبديل شده و پياده روي يك هنر فراموش شده است/در تجهيز فضاهاي عمومي و ارتقاي كيفيت محيط، هيچ اقدام مؤثر و هوشمندانه‌اي صورت نمي گيرد.


 مازندنومه؛یادداشت مهمان،پرنیا پزشکی،کارشناس ارشد ارتباط تصویری و دکترای تخصصی تاریخ هنر:مطلبم را با طرح چند پرسش آغاز می کنم:آیا می دانید نقش تزیینات و هنر در زیباسازی فضای شهری چیست؟آیا می دانید مردم و هنرمندان یک شهر، چه وظیفه بزرگی در برابر شهر و محله خود دارند؟آیا می دانید که شهرهای جهان در حال رقابت برای رشد و توسعه کیفی زندگی شهری هستند و آیا می دانید چه تعدادی از طراحان و هنرمندان بزرگ جهان در زمینه زیباسازی و هنرآفرینی در فضای شهری مشغول بکار هستند؟

تاثیرات هنر و زیبایی شناسی بر روح و روان انسان ها نیز اهمیت بسیار دارد. همان گونه که در فضای خانه به تغییر رنگ دیوارها، نصب تابلوهای نقاشی، مجسمه و تزیینات اهمیت می دهید، فضای شهری هم برای آرامش و نشاط روحی شهروندان و تاثیر‌گذاری مثبت ، نیازمند آثار فرهنگی ، هنری و هویت بخشی است.

شهر، تنها شامل بناها نيست، بلكه فضاي بين ساختمان ها، كوچه، ميدان، فضاي سبز،‌ عناصر پركننده، حضور و همراهي مردم است كه موجوديت شهر را مي‌سازد و به آن بها مي‌دهد.

مردم فعاليت هاي خود را در قالب سه پهنه زندگي، كار وتفريح در فضاهاي عمومی انجام مي‌دهند. چهره شهر مانند موزه و نگارخانه‌اي است كه هر روز نمايشگاه آثار متنوع مردم و منظر تاریخ و فرهنگ تمدن بشری است.

فضاي شهر، محيط زندگي شهروند را تشكيل مي‌دهد. بنابراين مديران، طراحان و ا فراد متخصص بايد محيط را به گونه‌اي تجهيز كنند كه شرايط زندگي و زيست محيطي آن از "سطحي عالي" برخوردار باشد.

امروزه شهرها مانند شركت ها با هم به رقابت مي‌پردازند:تلاش براي زيباتر شدن، كارآمد بودن و ارائه هويتي با ارزش، چرا كه در اين صورت قادر خواهند بود توجه جهاني، جذب گردشگر و بازار سرمايه و استعداد را به خود اختصاص دهند.

در يك قرن اخير، با رشد روز افزون شهرنشيني و با توجه به پيامدهايي كه صنعت و نوگرايي در زندگي شهري به همراه داشته است، شاهد از بين رفتن بسياري از فضاهاي ارزشمند شهري و شكل گيري شتاب زده و نسنجيده فضاهاي عمومي كنوني در شهرها و در پي آن حضور پديده حومه نشيني بوده‌ايم.

فضاهاي شهري ساري فقط به مسير عبور و مرور تبديل شده اند و كمتر در ابعاد اجتماعي پاسخگوي نيازهاي انسان امروزي‌اند. در اين ميان فضاهايي كه مكان آسايش عمومي باشند و باعث آرامش خاطر انسان شوند، نيز حذف شده‌اند.

در حال حاضر، رانندگي به سرگرمي اصلي مردم ساری و سایر شهرهای استان تبديل شده و پياده روي يك هنر فراموش شده است. در حالي كه در گذشته اي نه چندان دور، پياده روي اصلي بود كه معماران و طراحان اصيل برمبناي آن به ساخت و ساز محيط و فضاهاي دسترسي در فضاي باز شهري مي‌پرداختند .

واقعيتي كه تاكنون به درستي درك نشده اين است كه در تجهيز فضاهاي عمومي و ارتقاي كيفيت محيط، هيچ اقدام مؤثر و هوشمندانه‌اي صورت نمي گيرد مگر اينكه بر مبناي شناخت واقعيت باشد.‌ شعار زيباي "شهر ما ، خانه ما" هنگامي عينيت مي‏يابد كه شهروند، تاثيرات آن را در محيط مشاهده نمايد . به عبارت ديگر، روابطي آشكار در عملكرد سازمان ها و مديران شهري با زندگي شهروندان نمود پيدا كند.

اين امر با بهبود وضعيت كيفي و كمي پروژه‏هاي انجام شده در سطح شهر و نيز جلب مشاركت مردم در زمينه حفظ، نگهداري و مراقبت از اموال عمومي شهري صورت مي‏پذيرد. 


  • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

    درسته یک طرفه به قای نرفتی خواهر؟..چقدر ماشهروندان فرهنگ شهرنشینی رورعایت کردیم این نیست که کاری نشده اموری هم انجام شده آیا درپارکها شاهد جوش کردن شیرتوالت به لوله ها بودی ؟؟؟؟؟چقدرماهزینه سالیانه شهرنشینی مون روپرداخت کردیم فیش سال قبل عوارض شهرداری تو داری ؟؟/

    • احسان مهديانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

      با سلام - اشارات بسيار جالبي داشتند - چيزي كه در فكر بعضي ها خطور هم نميكند اين است كه يك تابلوي نقاشي و يا يك بيت شعر و .... گاهي از 24 ساعت سخنراني بي فايده ي اعضا محترم شورا تاثير گذارتراست . - در شهر تاثير هنر و زيبا سازي بر چرخه زندگي شهري موثر تراز آن است كه اعضا محترم شورا در گوشه كنار شهر و مطبوعات و .... در باره مسائل نه چندان مهم حرف بزنند .


      ©2013 APG.ir