تعداد بازدید: 2541

توصیه به دیگران 5

دوشنبه 20 آذر 1391-23:58

وارش بند آمد

به بهانه توقیف روزنامه وارش(1)/چشم پوشی از خطای صورت گرفته شرط عدالت و انصاف نیست،لیکن امیدواریم پرونده این روزنامه بر مدار قانون و بدون بهره گیری از هرگونه فشارهای احتمالی پیش برود و تذکرات و تنبیهات و توبیخ ها با توجه به پیشینه این روزنامه و سهوی بودن خطا اعمال شود.


مازندنومه،سردبیر:این روزها رسانه های مازندران از چند منظر حال خوشی ندارند؛یکم این که در استان،گوش شنوا و چشم بینا کم تر یافت می شود و از آن جایی که مدیران در عمل کم تر از توصیه ها و پیشنهادها و تحلیل های رسانه ای استفاده می کنند،مطبوعات(به مفهوم عام آن)دچار نوعی ضعف تحلیلی شده اند و انگیزه نقد را از دست داده اند،چرا که مخاطبی را برای طرح انتقادهای خود نمی شناسند و دوم پایین آمدن آستانه تحمل کاربدستان امور است که حتی از کامنت مخاطبان سایت نیز نمی گذرند و دست به شکایت می برند!

همین چند روز پیش خبرنگاری را در فریدون کنار با شکایت مدیر یک بانک به زندان منتقل کردند،شنبه با حکم جلب،مدیرمسئول روزنامه ای را به بازپرسی احضار کردند،خود من نیز صبح دوشنبه در جلسه دادگاهی در یکی از شعبات قائم شهر حاضر شدم تا در مورد دو کامنت،پاسخگوی شکایت مدعی العموم باشم!

*یک عکس+یک مطلب =توقیف

عصر یک شنبه بود که دوستی تلفن و توصیه کرد عکس صفحه نخست روزنامه وارش آن روز (تاریخ 19 آذر)را ببینم که به قول او مایه مسرت و خنده و البته شگفتی است؛تصویر سگی که گم شده و صاحبش برای یافتن او آگهی داده!می گفت مطلب صفحه 4 فرهنگ و هنر را ببین،به نظر می رسد گاف داده اند.

وارش را تهیه کردم و هر دو مورد را دیدم.از بی سلیقگی در چاپ آگهی سگ که بگذریم،مطلب صفحه 4 وارش جای هیچ گونه دفاعی نداشت.

خبرنگار این روزنامه نوشته "ویکی پدیا" را که در مورد عماد رام-خواننده و نوازنده ساروی-که همزمان با انقلاب به خارج از کشور رفته بود و هنرش را نیز برای برخی گروه های معاند نظام عرضه کرده بود-عینا" انتشار داده بود!

در همان نگاه نخست می شد فهمید که کار سهوی بود،لیکن این اشتباه قابل گذشت و اغماض نبود.منتظر ماندم تا به تدریج بازخوردها آغاز شد.

پس از انتشار این خطای بزرگ در محافل مختلف استان و موضع گیری برخی افراد حقیقی و حقوقی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اشتباه روزنامه وارش را به مسئولان این نشریه ابلاغ کرد.

هم چنین در پی احضار دادستان مرکز استان،لیلاوریجی-مدیر مسئول روزنامه وارش- به همراه جمعی از تحریریه این روزنامه در دفتر دادستان مرکز استان حاضر شدند و در رابطه با مطلب منتشره توضیح دادند.انتشار روزنامه هم تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

*مدیرمسئول عذرخواهی کرد

پس از توقف انتشار روزنامه،لیلا وریجی نامه ای نوشت و ضمن پوزش فراوان از بروز این خطای ناخواسته، آمادگی خود را برای پذیرش هر نوع برخورد قانونی از سوی مراکز و مراجع ذی‌ربط اعلام داشت و تاکید کرد که این گونه نظارت‌ها را برای حفظ فضای رسانه‌ای میهن اسلامی ضروری و درخور استقبال هم می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فارس،مدیرمسئول وارش تاکید کرد: این روزنامه هم مثل روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر عاری از خطا نبوده و نیست ولی به‌نظر ما سوابق روزنامه وارش نشان داده است که آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و منافع ملی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی منادی و مدافع قاطع آنند، بر هر چیز دیگر مقدم می‌داند و هرگز با جریان‌های معاند داخلی و خارجی همراهی نداشته و ندارد و آن بخش از محتوای مطلب مذکور که‌ موجب و موجد تفسیرهای ضد نظام شده است مورد قبول این روزنامه نبوده و نیست.

وی افزود:چنانچه برخی یاران و دلسوزان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از انتشار غیرعمدی نوشته مزبور در این روزنامه، حقیقتاً دچار رنجش و نگرانی و شبهه شده‌اند، روزنامه وارش از همه آنان صمیمانه پوزش می‌طلبد و قطعا من‌بعد نظارت و کنترل بیشتری درباره مطالب منتشره معمول خواهد داشت و هرگز خطاکارانه حتی سهوی عمل نخواهد کرد.

*قانون مطبوعات بازدارندگی لازم را ندارد

 این واقعه ی به قول مدیرمسئول وارش«تلخ» که به گفته وریجی در غیاب او در دفتر روزنامه(به دلیل کسالت و مراجعه وی به پزشک در تهران) روی داد،باعث شد تمام شماره‌های روزنامه مربوط در اولین ساعات روز جمع‌آوری و از توزیع تعدادی از شماره‌های روزنامه مربوطه جلوگیری شود.او قول داد با فرد خاطی و سهل‌انگار نیز به شدت برخورد می کند.

علی رغم عذرخواهی رسمی وریجی،بازتاب ها علیه مطلب روزنام وارش به همین جا ختم نشد و از انواع پیامک و اظهار نظر تا تهدید به برخوردهای جدی تر ادامه یافت.

در همین زمینه امام جمعه نور گفت: قانون مطبوعات بازدارندگی لازم را ندارد و پس از اتفاق پیگیری انجام و اقداماتی صورت می‌گیرد که کافی نیست، آنچه مهم است باید ریشه این گونه جسارت‌ها خشکانده شود.

به گزارش فارس،باقرزاده تصریح کرد: این که ما هر از چندگاه منتظر اقدامات این چنینی باشیم و با افراد هم برخورد شود، اما در مدت کوتاه دیگر در رسانه‌ای دیگر و عنوان دیگر فعالیت خود را داشته باشند، منطقی نیست و قطعا این عملکرد توسط مردم مذموم است.وی خواستار برخورد قاطع و شایسته با انتشاردهندگان این مطلب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز پیش تر عنوان کرده بود:«این روزنامه به قداست‌ها و حرمت‌ها اجحاف کرده و مدیریت این روزنامه هم نتوانسته مدیریت جامع خود را اعمال کند.»

 هر چند بیشتر آگاهان و محافل رسانه ای و خود تحریه این روزنامه اذعان داشته اند که بروز این خطا و اشتباه غیرعمدی بوده است،چشم پوشی از خطای صورت گرفته شرط عدالت و انصاف نیست،لیکن امیدواریم پرونده این روزنامه بر مدار قانون و بدون بهره گیری از هرگونه فشارهای احتمالی پیش برود و تذکرات و تنبیهات و توبیخ ها با توجه به پیشینه این روزنامه و سهوی بودن خطا اعمال شود.

مخاطبان گرامی می دانند که به دلیل تبادل حجم بالای مطالب و سرعت انتشار خبر و مطلب(و شاید بی دانشی و کم بودن سطح سواد خبرنگار)،گاه بی دقتی هایی به وجود می آید و باعث بروز اشتباه- اعم از تایپی و محتوایی-می شود که البته این موارد از منظر قانون مطبوعات دور نمانده و پیش بینی های لازم نیز برای قضاوت درباره جرم صورت گرفته(عمد یا غیرعمد)،در نظر گرفته شده است.


  • شنبه 25 آذر 1391-0:0

    آقای حافظ این آشنا اسم های دیگری هم دارد در مطالب دیگر جستجو کنید.علیرضاو...

    • جمعه 24 آذر 1391-0:0

      آقا یا خانم آشنا من مطمئن هستم شما در وارش کار کرده و یا می کنید چون بشدت عاشق کپی پیست هستید و یک کامنت رو برای تمام اخبار و گزارشات استفاده کردید معلوم که باید از اسم آشنا استفاده کنید حتما برای مدیریت وارش هم این خوش خدمتی فراموش نمی شه ولی قضیه رو شخصی نکنید بگذارید مراحل قانونی طی بشه. باریدن همیشگی هم سیل به همراه داره .حالا هی بگو وارش همیشه می بارد

      • جمعه 24 آذر 1391-0:0

        ممنونم آقای مرتضی. منظور بنده یادآوری شکلی نرم از گفتمان بود. ضمنا من مقاله وارش را نخواندم اما اگر اینگونه که شما نوشتید بوده است خب داستان از نوعی دیگر می شود.

        • پنجشنبه 23 آذر 1391-0:0

          وارش همیشه می بارد

          • پنجشنبه 23 آذر 1391-0:0

            سلام آقای ناظر
            به نکته خوبی در قرآن اشاره فرمودید
            اما فراموش نکنید که در قرآن به محض اشاره به فواید کم شراب مضرات آن را هم یادآور می شود و در ادامه می فرماید (مضرات آن بسیار بیشتر از فواید آن است پس دوری کنید از آن ) ، در اینجا می توان به نکته دیگری نیز اشاره کرد و آن هم زمان طرح این مسئله در قرآن است که به زمان جاهلیت برمیگردد که همه مردم به شراب علاقه وافری داشتند اما وقتی سطح آگاهی مردم بالاتر رفت خداوند در آیه دیگری از قرآن همه مردم را نسبت به این عمل نهی نموده و این کار را از اعمال پلید شیطانی دانستند که باید از این کار اجتناب شود . حال این سوال مطرح می شود که اگر کسی بخواهد فقط از فوائد شراب سخن بگوید و از ضررهای آن که بیشتر از فواید آن است هیچ حرفی نگوید در این صورت دیگران چه برداشتی خواهند داشت . همانند کسی که می خواهد ماشینی را به فروش برساند و نزد خریدار خوبی های کم آن را زیاد جلوه دهد و هیچ حرفی از تصادفی بودن، رنگ داشتن ، روغن سوزی ،اشکال در دیفرانسیل ، و یا حتی نداشتن سند آن به میان نیاورد

            • پنجشنبه 23 آذر 1391-0:0

              متاسفانه امروز مطبوعات استان بجای اینکه تدبیری بیندیشند در پی موش دواندن هستند تا یک رقیب را از گردونه خارج کنند وخارج کردن یک رسانه آن هم روزنامه وای که چه سود مادی برای آنان دارد عزیزان شما واقعا از درج خبر فواید مشروبات الکلی و یا اسم سگی به نام هانی که یک واژه لاتین به معنی عسل است ناراحتید یا می ترسید روزنامه با توضیح بر سهوی بودن مطالب مورد عفو قرار گیرد که اینقدر آب را گل آلود میکنید .

              • پنجشنبه 23 آذر 1391-0:0

                باسلام . لطفا به همكارانتان در سايتهاي مختلف بفرماييد خدا، انصاف و وجدان الهي را در نظر بگيرند آخر چه كسي در داخل ايران پيدا مي شود و عمدا چنين مطلبي را كار ميكند. مديرمسئول روزنامه توضيح داده اند كه بدليل كسالت در آنروز دفتر روزنامه نبود، يكي از پرسنل روزنامه بي دقتي كرد و مطلب نخوانده را داخل صفحه برد. وارش يكي از بهترين روزنامه هاي محلي در ايران است كه بسيار حرفه اي عمل كرده كه به قوانين كشور اعتقاد دارد و در حدود آن گام برداشته. يك خطاي غيرعمد را اينقدر بزرگ و باآبروي يك مومنه و خداترس همچون خانم وريجي مديرمسئول روزنامه وارش بازي نكنيد كه امام کاظم (ع) درباره آبروي مومن فرموده اند: احترام مومن از احترام کعبه بالاتر است.

                • پنجشنبه 23 آذر 1391-0:0

                  در حیرتم... این ماجرا باعث شد عده ای خودی نشان دهند! از بحث اشتباه روزنامه بگذیرم باید ببینیم این مقامات و مسئولان به اصطلاح مردمی چه خدماتی را به قشر ضعیف و مظلوم خبرنگاران ارائه داده اند، کجا حمایت کردید که انتظار بازخواست را دارید!!! اینجا ایران است! کشور جهان سوم!!!..

                  • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                    اسم هانی گمان نمیکنم وجه عربی اش مورد نظر باشد و یک اسم لاتین است. ذکر اسم هم قابل توجیه است که اگر کسی مثلا درخیابان سگ را دید صداش بزنه . اون مطلب تبلیغ مشروبات را هم بنده نخوندم اما ذکر فواید مشروب اگر در یک مقاله علمی یا بحث نظری باشد اشکالی نداره چنانکه در قران مجید در باره شراب می فرماید در آن منافعی وجود دارد و گناه و ضررهای بزرگ.امیدوارم درمحاکمه ی روزنامه نگاران دقت نظر داشته باشیم.

                    • یک مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                      بی انصافی است امروز به خاطر یک خطای سهوی اینگونه روزنامه ای که چند سال برای رفع مشکلات استان گام برداشت را مورد شماتت قرار دهیم امیدوارم شماتت کنندگان روزنامه خدای ناکرده از روی غرض ورزی ویا بیرون کردن این روزنامه از چرخه مطبوعات استان جهت سود بیشتر رسانه های خودشان این کار را نکنند

                      • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                        اگر قرار باشد رسانه ها هم به عنوان متولیان فرهنگی از سگ و سگ بازی و فرهنگ زندگی با سگ مطلب بزنند ، پس دیگر چه انتظاری از دیگران دارید

                        • سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

                          طبق قانون باید با وارش برخورد شود؛وارش هیچ تفاوتی از نظر قانون نباید با شرق ، مغرب و... داشته باشداگرچه شرق و مغرب و... قعطانشریات تاثیرگذارتری هستند تاوارش کپی پیس درپیت.

                          • سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

                            بنده هم تا حدودی می پذیرم که این امر سهوی بوده اما فراموش نکنیم که چند ماه پیش همین روزنامه درباره فواید مشروبات الکلی مطلبی را به چاپ رسانده بود که اداره کل ارشاد استان به وی تذکر داده بود حال جای سوال اینجاست که چه مدیریتی در این رسانه وجود دارد که اینگونه خطاهای سهوی با این شدت صورت می گیرد

                            • سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

                              به نظر می رسد آگهی روزنامه برای گم شدن سگ بیشتر به نام سگ بر می گردد چون در این آگهی نام سگ را هانی که نام یک انسان است ذکر کرده است

                              • سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

                                اشکال آگهی گم شدن سگ را نفهمیدم. آیا مادّه قاونی مبنی بر ممنوعیت چاپ چنین آگهی هایی وجود دارد؟

                                • سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

                                  با ناظر موافقم و از این که مساله تا این حد جدی تلقی شده متاسفم ! سگ ها چه گناهی کرده اند ؟ دزدی ، اختلاس ، جنایت و یا خیانت ؟ زاستی اگر به جای سگ یک مار دستاموز بود چه تعبیر می شد ؟ چرا برای بعضی از ما امور جدی جایشان را به امور غیر جدی داده اند .

                                  • سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

                                    آقای صادقی. جالبه که خودتون نوشتین نوشته ویکی پدیا را برداشتن چاپ کردن. خب یعنی چی؟ یعنی با حذف روزنامه جریان اطلاع رسانی آزادا حذف نمیشه. بی سلیقگی خبرنگار رو قبول دارم اما این به این معنا نیست که فکر کنیم ایمان و امان به سرعت برق می رفت که مومنین رسیدند.
                                    فتامّل!

                                    • مهران مازني پاسخ به این دیدگاه 0 0
                                      سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

                                      با سلام ، خبرنگاران چشم بيناي جامعه و نقادان عرصه هاي كاري مديران مي باشند ، بايد كه در چارچوب مقررات فعاليت هاي خود را توسعه دهند و در امور خبر حرفه اي تر عمل نمايند و ناخواسته كارهاي خام خروجي ندهند . هرچند در گذار حرفه اي شدن هم خبرنگارها و هم نظاره گران به منظرهاي جديد مي رسند و لي دقت بيشتر ، دوام بيشتر را در پي خواهد داشت . موفق باشيد .


                                      ©2013 APG.ir