تعداد بازدید: 3501

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 21 آذر 1391-0:50

درباره آن ها که خود را می کشند

تعداد خودکشی های امسال در شهرستان فریدون کنار به چهار نفر رسید/طبق آمار وزارت بهداشت ایران،حداقل ۳۱ خودکشی در روز با میانگین سنی ۲۹ سال اتفاق می افتد/طبق آمار،استان لرستان اولین رتبه و استان های مازندران و گلستان در رتبه های بعدی خودکشی قرار دارند.


مازندنومه:طی 24 ساعت(یک شنبه تا دوشنبه هفته جاری) دو جوان فریدون کناری به دلیل اختلافات خانوادگی دست به خودکشی زدند.

 یکی از این افراد جوانی به نام آقای (ش) 20ساله مجرد بود که خود را با طناب حلقه آویز کرد و دیگری خانم (ح ) متاهل دارای یک فرزند بود که با مصرف قرص برنج دست به خودکشی زد.

یاد آور می شود: دو جوان دیگر در6 ماه نخست امسال با استفاده ازقرص برنج دست به خودکشی زده بودند و جمعا چهار نفر از جوانان این منطقه با این روش به زندگی خود پایان دادند.

*از اقدام به خودکشی تا خودکشی

بر اساس تعريف مورد توافق جهانی خودکشی تنها راه و آخرين راه از بين بردن خودآگاهی فرد در مورد خود است. اصطلاح خودکشی تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گيرد که اولا شخص آگاهانه اقدام کرده باشد و ثانيا منجر به از دست رفتن خود گردد و در صورتی که منجر به از دست رفتن خود نگردد از اصطلاح «اقدام به خودکشی» یا «خودکشی نافرجام» استفاده می شود.

گر چه خودکشی مهمترین معضل جهان نیست، اما آمارهایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان های بهداشتی کشورها منتشر می‌شود، نگرانی جهانی از میزان خودکشی جوانان را افزایش داده است.

*هر سال یک میلیون نفر در اثر خودکشی می میرند

 در هر سال حدود يک میليون انسان خودکشی می‌کنند. آمار خودکشی در جهان ۱۶ نفر به ازای هر صدهزار نفر است و به طور متوسط در هر ۴۰ ثانيه يک ‌نفر خودکشی می‌کند. پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۰ اين تعداد به ۱،۵ ميليون نفر در سال برسد. خودکشی ظرف ۵۰ سال گذشته به ميزان ۶۰ ٪ در سطح جهان افزايش داشته است.

- در حال حاضر خودکشی برای افراد ۱۵ تا ۴۴ سال يکی از عوامل اصلی مرگ است و خودکشی‌های نافرجام حدود ۲۰ برابر تعداد خودکشی‌هايی هستند که به مرگ منجر می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است در هر سال بیش از یک میلیون نفر بر اثر خودکشی می‌میرند.

*۳۱ خودکشی در روز

طبق آمار وزارت بهداشت ایران،حداقل ۳۱ خودکشی در روز با میانگین سنی ۲۹ سال اتفاق می افتد.اگر چه صاحب نظران علت خودکشی را بیش از هرچیز بیماری های روانی و به خصوص افسردگی شدید می دانند،تحقیقات اخیر در کشور، از تغییر علت اصلی خودکشی در ایران خبر می دهد.

براساس تحقیق انجام شده،از مجموع ۲۴۰ نفری که پس از اقدام به خودکشی به این بیمارستان منتقل شده اند؛”مهمترين علل زمينه ساز خودکشي در اين مطالعات،  اختلافات خانوادگي (۵۴.۶ درصد)، مشکلات عاطفي (۱۸.۸ درصد)، مشکلات اقتصادي (۸.۳ درصد)،مشکلات جسمي و روحي (۷.۹ درصد) و ساير علل (۷.۹ درصد) بود و در ۲.۵ درصد موارد علت خاصي وجود نداشت.

گروهی از پژوهشگران بخش روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني مازندران نیز در تحقیق مشابهی بر روی خودسوزی در استان مازندران-که به یکی از روش های اصلی خودکشی در ایران بدل شده- به این نتیجه رسیده اند که از میان ۳۱۸ مورد خودسوزی مورد مطالعه در طی سه سال که ۸۳%  قربانیان آن زنان بوده اند و علت اصلي اين اقدامات نیز “كشمكش هاي زناشويي و خانوادگي” بوده است.

خودکشی سومین عامل مرگ در بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال است و اختلافات خانوادگی،  شکست و ناامیدی و فشارهای روحی در صدر جدول خودکشی در ایران است.

طبق آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت استان لرستان اولین رتبه و استان های مازندران و گلستان در رتبه های بعدی خودکشی  قرار دارند.


  • جمعه 24 آذر 1391-0:0

    بروید از خانواده های عزیز این کودکان بپرسید، علت خودکشی این جوانان چیست؟! مطمئن باشید که 99 در صد این جوانان با آثار آقای گیوس گوران آشنایی ندارند! و شاید حتی ایشان را نشناسند! همه چیز از کودکی در ذهن کودکان نقش می بندد! شاید این جوانان با پوست و استخوان خود زندگی ... را لمس کرده و راهی سریعتر به بهشت خیالیشان پیدا نکردند! این مسئله و معضل بزرگ اجتماعی باید به دست روانکاوان و روان شناسان متخصص و مدیران و مسئولین کشور و استان، در رسانه ها و صدا و سیما حل شود! سیگار یک بهانه است، از درد این زمانه است، فقر و فلاکت و بیکاری و بیماری، تیشه بر هر ریشه و جوانه است!

    • سه شنبه 21 آذر 1391-0:0

      یکی از مهم ترین علل افزایش حودکشی در مازندران گیوس گوران عزیزه؛ وقتی شعرهای کیوس رو می شنوم واقعا دلم می خواد بمیرم از یادآوری دردهایم ؛ دردهای بارانی دردهای خیس دردهای مه گرفته ام...


      ©2013 APG.ir