تعداد بازدید: 2416

توصیه به دیگران 5

سه شنبه 21 آذر 1391-14:30

کپی،پیست ناشیانه آفت رسانه ها شده است

 به بهانه توقیف روزنامه وارش(2)/تبعات و پیامدهای بعدی این اقدامات موهن دامن همه اصحاب قلم را گرفت، چراکه عده ای منتظر اندک خطایی از مطبوعات و خبرنگاران هستند تا از آنها انتقام بگیرند/کپی پیست ناشیانه ازمنابع غیر مستند و بعضا مسئله دار آفت جدی برای رسانه ها شده و مدیران رسانه بی توجه به مطالب دریافتی آن را منتشر می کنند/رفتار غیرحرفه ای وکاسبکارانه برخی مطبوعات محلی و سایت های مجازی که سودای منفعت طلبانه صرف از عرصه فرهنگ و هنر را دارند امر نقادی رابر منتقدان دلسوز سخت نموده است.


مازندنومه:روزنامه وارش در شماره روز سه شنبه 21 آذر ماه خود با تیتر درشت و در نیم صفحه کامل،رسماً از رهبر معظم انقلاب و مردم ولایتمدار استان به دلیل سهل انگاری در انتشار مطلب توهین آمیز به ساحت بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کرد.یادداشت زیر را ایرج نیازآذری-روزنامه نگار-درباره خطای فاحش و غیرقابل اغماض روزنامه وارش نوشته که از نظرتان می گذرد.

------------

دو اقدام سخیف و غیر حرفه ای روزنامه وارش هزینه های هنگفتی متوجه رسانه های گروهی مازندران ساخت .

 تبعات و پیامدهای بعدی این اقدامات موهن دامن همه اصحاب قلم را گرفت، چراکه عده ای منتظر اندک خطایی از مطبوعات و خبرنگاران هستند تا از آنها انتقام بگیرند.

روزنامه وارش با چنین خطایی ضربه سنگینی به جریان اطلاع رسانی در مازندران زد،ضربه ای که تا مدت ها آهنگ نظام انتقادی و اطلاع رسانی را کند خواهد کرد.

نگارنده ضمن واقف بودن به سختی کار مدیریت رسانه و احتمال اشتباه و قصور در این عرصه معتقد است فعالیت رسانه ای حکم نشستن کشتی در دریا را دارد و مثل خطای فعال مطبوعاتی مثل فردی است که جای خودرا در کشتی سوراخ می کند.

 به این ترتیب باید هشدار داد که دود هرگونه سهل انگاری وبی دقتی در مطبوعات ابتدا چشم اهالی قلم را می سوزاند و موجب سلب اعتماد از مطبوعات می شود.

درپی خطای تحریریه وارش مدیریت این روزنامه با ارسال پیامی ضمن عذرخواهی قول برخورد با خاطیان و پذیرش اعمال قانون بر خود را اعلام نموده است.

درهمین حال ودر پی حساسیت درست و متعهدانه افکارعمومی نسبت به موضوع ،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مقامات ازاقدام عاجل و شدید علیه خاطیان سخن گفتند .

 همکاران رسانه ای هم کم وبیش ضمن محکوم کردن عمل دور از شان روزنامه وارش خواستار دقت عمل مدیران رسانه ها شدند،اما نکته ای که در این ماجرا مغفول واقع شد ضعف نظارتی ارشاد استان و خانه مطبوعات به عنوان متولیان حوزه رسانه است.

 اداره کل ارشاد باید پاسخ دهد که در کنار حمایت ها چه برنامه و سازوکاری برای نظارت ، آموزش و ارتقای کیفیت مطبوعات محلی دارد؟ عیارمطبوعات محلی وکیفت آنها شاخص خوبی برای قضاوت درباره مدیریت موضوعی در ارشاد مازندران است.

به اعتقاد این قلم ارشاد استان بی تقصیر از خطای روزنامه وارش نیست و شایسته است مدیرکل آن در کنار اقدام قانونی در مقام عذرخواهی نیز برآید،چون ساحت مقدس اندیشه و عواطف انقلابی و دینی جامعه آسیب دیده است.

متاسفانه ارشاد استان در امر رتبه بندی خبرنگاران و ارزیابی رسانه ها دقت لازم را ندارد وبین رسانه های فعال و حتی مطبوعات تعطیل تفاوت زیادی قائل نمی شود.

به عنوان یک روزنامه نگار "خود انتقادی صنفی" را تضمین کننده مسیر درست آینده مطبوعات دانسته وخود را شایسته سرزنش و عذرخواهی به خاطر چنین خطایی توسط همکاران می دانم.

 از سایر همکاران که تیغ انتقاد شان به مدیران و صاحب منصبان همواره تیز است انتظار می رود بی تعارف صنفی از اقدام زشت و ناپسند هرکه خلاف رویه حرفه ای ،ارزشی و صنفی قدم بر می دارد ابراز انزجارنمایند و به مصداق یک سوزن به خود خویشتن خویش را تذکرهمی دهند و متنبه همی سازند!

این قلم باور دارد روش تعارف مداری مقامات سیاسی و متولیان فرهنگی در مواجهه با حضور افراد غیرحرفه ای در عرصه رسانه ارزش های حرفه ای و ساحت مقدس رسانه را دچار ضعف و تنزل جایگاه نموده است.

دراین میان خانه مطبوعات به عنوان نهاد صنفی مرتبط با رسانه نیز شایسته تذکر و نقد است که فقط مسائل رفاهی خبرنگاران را دنبال می کند و کمتر به امور منزلتی و ارتقای کیفت کاری اعضا می پردازد.

ضرورت دارد خانه مطبوعات در مقام نظارت میدانی و توانمندسازی مطبوعات دراین خصوص فعالیت بیشتری داشته باشد.

حساسیت کار مطبوعاتی ایجاب می کند افراد خبره ، آموزش دیده و مطلع در مدیریت رسانه ها حضور یابند و متولیان مربوطه بی تعارف به اعمال قانون روی آورند و نگذارند افراد گزینش نشده و ناآشنادرحریم مطبوعات وارد شوند.

رفتار غیرحرفه ای وکاسبکارانه برخی مطبوعات محلی و سایت های مجازی که سودای منفعت طلبانه صرف از عرصه فرهنگ و هنر را دارند امر نقادی رابر منتقدان دلسوز سخت نموده است، از سویی خطای ناخواسته و سهوی روزنامه وارش نباید مطبوعات و روزنامه نگاران را منفعل کند و فضای ترس و محافظه کاری را در حوزه نقادی پدید آورد و از طرفی شایسته دقت عمل و هوشیاری بیشتری توسط مدیران رسانه هاو فغالان مطبوعاتی ا ست.

کپی پیست ناشیانه ازمنابع غیر مستند و بعضا مسئله دار آفت جدی برای رسانه ها شده و مدیران رسانه بی توجه به مطالب دریافتی آن را منتشر می کنند. 

ایمیل نویسنده (irajniaz@yahoo.com)


  • حافظ (حقیقی)پاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 1 دی 1391-0:0

    دوستان عزیز برای گذاشتن کامنت هم ازاسامی خودتون برای معرفی استفاده کنید که آقای نویسنده دچار اشتباه نشن.
    کپی پیست حتی اینجا؟! ( کامنت اول مال منه )

    • شنبه 25 آذر 1391-0:0

      حافظ عزیز بلاخره تو منتقدی یا موافق؟چند رو داری؟
      توکدوم گزارش منو خوندی لطفااسم ببر

      • شنبه 25 آذر 1391-0:0

        خانم یا آقای ساروی برگرد به گزارشته خودت ببین چه کردی اینقدر خودشیفته نباش قلم ارزش بالاتر از این حرفا رو داره !!!!!!!!!من به این روزنامه که در سطح استان مطرح است ارادت خاصی دارم انشاالله به زودی زود برگرده به صحنه .

        • کارمند استانداریپاسخ به این دیدگاه 0 0
          شنبه 25 آذر 1391-0:0

          این نیاز اذری چه کارست ؟ با سواد ؟ ایرانیه ؟ با کی سر جنگ داره ؟ احیانا که با خودش مشکلی نداره ؟ اما فکر میکنم عضو حزب کاسه داغ تر از اش ها باشه اخه یه جا تو نوشته هاش گفته " همکاران رسانه ای هم کم وبیش ضمن محکوم کردن عمل دور از شان روزنامه وارش خواستار دقت عمل مدیران رسانه ها شدند،اما نکته ای که در این ماجرا مغفول واقع شد ضعف نظارتی ارشاد استان و خانه مطبوعات به عنوان متولیان حوزه رسانه است ". اگه دوست داشتین نظرمو بزارین اخه نمیشه همه نظرارو گذاشت

          • شنبه 25 آذر 1391-0:0

            فکر کنم اگه مقام معظم رهبری و دستگاه قضا هم از تقصیر این خانوم بگذرن با بعضیا که کاسه داغ تر از اش هستن چه جوری باید کنار اومد؟

            • جمعه 24 آذر 1391-0:0

              آشا تو کی مطالب منو خوندی که دیدی عیب ایراد دیگران رو مدنظر قراردادم؟عاقبت هرکس به عملکردش در همین دنیا مربوط است نه هیچ جای دیگر. چوب خدا صدا ندارد ...

              • پنجشنبه 23 آذر 1391-0:0

                خانم، آقای ساروی کدام روزنامه الان تولید محور هستند همه آنها چند تا آدم بیسواد که هیچ از قلم نمی دونند کار می کنند شما هم که دم از تولید می زنید که از تولیدات خود فقط عیب ایراد دیگران را مد نظر میگیری این کارها عاقبت خوبی ندارد ساروی عزیز فکر خود باش که آینده دار شوی نه ....

                • پنجشنبه 23 آذر 1391-0:0

                  خیرخواه عزیز.کدام روزنامه تولید محور .اگه مطالب تولیدی داشت که بلاها سرش نمی اومد. روزنامه که حتی یک نفر از افراد با سابقه و حرفه ای در کنارش نیستند چه مطلب تولیدی می تونه داشته باشه بعدش جلوی تمامی اخبارشونم با پررویی لو گوی وارش می زارن و به خبرنگار و نویسنده اش دهن کجی می کنن خدام جای حق نشسته . اگه کاریکاتور زدن با تیترهای غیر مرتبط حرفه ایه ،حق با شماست . البته باید بدونین که کاریکاتور منظرش و خودش با تصویر می رسونه نه اینکه با براش تیتری بزاری بعدش بشینی بهش بخندی !!!

                  • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                    آقای صادقی پیامی که برا خیرخواه گذاشتم رو بذاریدتفاوت قایل نشید لطفا

                    • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                      آقای یا خانم خیرخواه روزنامه تولید محور؟! اگرمحور وارش تولید بود که کپی پیس این بلا را سرش نمی آورد. من یکی از فعالان رسانه ای استان با بیش از 12 سال سابقه هستم از نزدیک خانم وریجی و بلاهایی که بر سر این به اصطلاح شما جوانانی که زیر یک سقف جمع کرده آشنا هستم. مطمئن باشید این چوب خداهست که صدایش درآمده. فارغ از هر بحث حرفه ای درباره اتفاق پیش آمده خانم وریجی متکبر که حق را ناحق می کرد باید در جایگاه قضاوت قرار می گرفت.باید طبق قانون همانگونه که باسایر نشریات کشور رفتار می شود با وارش هم رفتار شود.اگرچه بعضی از کارکنان نشریه از دوستانم هستند والان بسیار نگران آینهد شغلی شان.شما از راه دور بهتر است قضاوت نکنید....

                      • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                        فقط به آقای نیاز آذری بگویید سابقه مطبوعاتی شما مشخص است لطفا چیزی نگویید تا در این رابطه نظرات کارشناسان خبره، منصف و آنانی که خوش سابقه اند و چیزی در چنته دارند بهتر شنیده شود. شما دنبال منافع دیگری هستید.

                        • خبرنگار نوشهريپاسخ به این دیدگاه 0 0
                          چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                          آقاي نياز آذري گرامي ‏، براي شما متاسفم كه يك طرفه و بر عليه خانواده مطبوعات حرف زديد.گويي شما منتظر بوديد تا وارش خطايي كند ( كه البته هم به عمد نبود ) تا شما عقده گشايي شخصي خودتان را بيان كنيد.
                          اين مطلب شما كاملا شما را به همگان معرفي كرد و آن نياز اذري كه ما مي شناختيم نيستيد.
                          مدام بر عليه وارش حرف زديد.
                          آيا شده كه يكبار از زحمات بسيار سخت و طاقت فرساي خبرنگاران و مطبوعات تشكر كرده باشيد ( البته نيازي به تقدير و تشكر شما و امثالهم نداريم ) . بنظر شما كار خبرنگاري نكرديد و هيچ چيزي از سختي و رنج و تلخي اين كار را نيم دانيد و شايدم خبرنگاري كرديد اما از آن دسته خبرنگاران بوديد و هستيد كه در جاي گرم و نرم نشسته و تنها با تلفن به خبر گيري مي پردازيد.
                          آيا مي توانيد درك كنيد كه 4 ساعت در شرايط سخت و گل و لاي و باران و نيز در گرماي سوزان و شرجي و طاقت فرساي شمال بودن براي دريافت خبر يعني چه؟
                          مطمئنا شما هيچ از خبرنگاري نميدانيد و هرگز رنج و سختي ان را به تن خود لمس نكرديد و از موضع توهم اقدام به نگارش مطالب فوق كرديد.
                          شما اصلا مي توانيد درك كنيد كه 5 ساعت در گرماي سوزان و شرجي يا سرماي سرد و آزاردهنده ماندن براي تهيه خبري كه فقط 2000 تومان باتون بدست آورد و با آن نان خريد تا شب را گرسنه به بالين نگذاشت؟
                          آقاي نياز اذري واقعا متاسفم براي شما كه با مطلبتان درصدد قلع و قمع كردن مطبوعات و خبرنگاران و خاصه روزنامه وارش كرديد؟
                          آيا هيچ روزنامه ديگري تا بحال خطاي سهوي نداشت كه اينگونه بر وارش مي تازيد؟
                          راست گفتند كه ” تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد” و امروز شما هماني هستيد كه نشان داديد سراسر عيب هستيد و نه هنرمند.
                          خدا از شما نگذرد آقاي نياز آذري كه اينگونه و از سر غرض ورزي هاي شخصي و با ديدي كاملا سطحي و غير منطقي بر مطبوعات مازندران و روزنامه وارش تاختيد.
                          سخن زياد اما در جاي خودش حتما گفته خواهد شد

                          • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                            مطبوعاتی ها کی مایل به نظارت دستگاهی به نام ارشاد هستندآنها بشدت واهمه دارند بهتر است همکاران محترم رسانه ائی به این نکته اشاره شده دقت کنند ومنافع بلند مدت را درنظر بگیرند نظارت ارشاد مخصوصا" واحد حراست می تواند بخش عظیمی از مشکلات را بر طرف کند و هشدارهای لازم را بموقع ارائه نماید از سوی دیگر ارشا باید نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد وبه یاری اصحاب رسانه بشتابد چرا که مطبوعات جزئی از خانواده ارشادقرار دارد.

                            • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                              آقای نیاز به سایت ضعیف خودت هم نگاهی بینداز و بگو که سراسرش کپی پیست است ! مگه نه ! ... ! زدم به هدف ؟!!!!!!!!!!!!

                              • چهارشنبه 22 آذر 1391-0:0

                                برادر! همکار! همشهری! هم استانی! هم وطن!
                                کمی آهسته تر، این همه تندروی و به قول معروف بی ترمز حرکت کردن و زبان به توهین گشودن برای چیست؟ ادبیات مناسبی نیست اما متاسفم که باید بگویم دایه های عزیزتر از مادر به دنبال مطامع شخصی هستند. چرا اینقدر خودزنی می کنید؟ مدیرمسئول تنها روزنامه تولید محور استان که چند سال با سرافرازی و اقتدار فعالیت کرد و مدیرمسئول آن شجاعانه در دنیای کم فروغ مطبوعات مازندران و شرایط سخت اقتصادی سع کرد تا عده ای جوان را زیر یک سقف جمع کند و بنیان اقتصادی یک خانواده را مستحکم نگاه دارد، همکار ماست و از جنس ما، همکاری که در درجه اول انسانی است که معصوم نیست و احتمال بروز هر خطایی از او محتمل است؛ بنابراین با پذیرش اینکه این خطا قابل چشم پوشی نیست اما با انصافی که خاصه دستگاه قضای عدالت محور و علی وار است، قابل بررسی است.
                                نیازآذری چه نیازی را دنبال می کند که اینگونه شمشیر از رو بسته است؟ رسانه های مازندران چقدر بر مدار اصول رفتار و وظیفه رسانه ای حرکت کرده اند که اینگونه شمشیر از رو بسته اید و کاسه داغ تر از آش برای رسانه های مازنی شده اید؟ شما نگران چه هستید؟ چه نگاهی به مطبوعات و رسانه های استان بود که حالا اگر برگردانده شود اتفاق مهمی بیافتد و ...
                                کمی آهسته تر، آهسته تر


                                ©2013 APG.ir