تعداد بازدید: 3375

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 23 آذر 1391-23:57

وارش به مثابه کیهان/گذشته وارش را از ياد نبريم

به بهانه توقیف روزنامه وارش(5)/حال كه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مراجع زیربط برخورد قانونی با روزنامه وارش انجام گرفته است ، سعی کنیم در اظهار نظرها ، انتقادها و انزجار خود، رفعت اسلامی را نیز مورد لحاظ قرار دهیم/در همین وارش با هزینه های شخصی ویژه نامه هایی برای معرفی اندیشه های تابناک امام خمینی (ره) به صورت اختصاصی منتشر شده است


مازندنومه:کپی پيست یک مطلب باعث تعطیلی روزنامه وارش شد. این جمله را در روزهای اخیر بسیار خوانده ایم و شنیده ایم.

 همین یک خط کافی است تا این نکته را دریابیم که مطلب انتخاب شده از سوی این روزنامه که حاوی پاراگرافی توهین آميز به معمار بزرگ انقلاب اسلامی است، در اثر سهل انگاری و فقدان نظارت کافی در روزنامه منتشر شده است.
 
آنچه که برای وارش روی داده است و موجب جریحه دار شدن اعتقادات و احساسات عمومی شد ، ممکن است برای هر نشریه و رسانه ای رخ دهد ؛ حتی اگر این نشریه متعلق به مؤسسۀ کیهان باشد که توسط نیروهای متعهد وانقلابی اداره می شود.

مهرماه امسال کاریکاتوری موهن در کیهان کاریکاتور منتشر شد که موجب توقف انتشار این نشریه پر آوازه شد .
 
در این کاریکاتور با عنوان "زلیخا فشن شو" در صفحه 49 در ماهنامه کیهان کاریکاتور (مرداد و شهریور1391) منتشر شد ، حضرت یوسف (ع) به شکل یک مانکن عریان در جمع زنان که دستان خود را از زیبایی او بریده اند به نمایش درآمده بود.
 
توهین به حضرت یوسف که جزو انبیای الهی است و در قرآن کریم جایگاه بلند مرتبه ای دارد، در شرایطی در این نشریه منتشر شد که سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مسؤل کیهان کاریکاتور حضور نداشته است. همین امر عذرخواهی حسین شریعتمداری سرپرست مؤسسۀ کیهان را به دنبال داشت.

وی در اطلاعیه ای اعلام کرد: کاریکاتوری که به چاپ رسیده است  هرچند موضوع آن انتقاد به مدگرایی و دور شدن جوامع از داشته های سنتی و ملی خود بوده است ولی کج سلیقگی در انتخاب سوژه آن به  گونه ای است که بعید نیست در برخی از برداشت ها ، حضور حضرت یوسف علیه السلام را در محفلی که زلیخا با شرکت زنان مصر ترتیب داده بود ، به ذهن متبادر کند.

 در این کاریکاتور هیچ نام و اشاره ای به آن پیامبر بزرگوار نشده است و پوشش زنان برگرفته از پوشش سنتی و متداول دوران قاجاریه، یعنی سرآغاز ورود مدرنیته به کشورمان است. اما از آنجا که احتمال برداشت سوء یاد شده نیز وجود دارد ، مؤسسۀ کیهان ضمن پوزش از این خطای ناخواسته،آمادگی خود را برای پذیرش هر نوع برخورد قانونی اعلام می دارد.
 
امروز شاهدیم که مشابه همین اتفاق برای روزنامه محلی وارش نیز در نبود مدیر مسؤل آن به وقوع می پیوندد و در مطلبی که از فضای مجازی برداشت و در وارش منتشر می شود ، توهین یکی از خوانندگان فراری نسبت به حضرت امام (ره) در اثر سهل انگاری به چاپ می رسد.
 
مدیر مسؤل وارش با توجه به سابقه سالها فعالیت در چهاچوب نظام و پایبندی به اهداف و آرمان های جمهوری اسلامی ایران همچون موضع کیهان در اطلاعیه ای رسمی از محضر مقام معظم رهبری و مردم عذرخواهی کرد و روند انشار وارش را متوقف کرد.
 
مدیر مسؤل وارش در اطلاعیه خود،مسؤلیت این سهل انگاری را پذیرفت و وارش را نشریه ای وفادار به اندیشه ها و ارزش های امام (ره) توصیف کرد.
 
تا روز شنبه 18 آذر ماه ، همه دستگاه ها ، مراجع ، سازمان ها مسؤلان دولتی و حکومتی در استان که وارش را مطالعه می کردند ، پیگیر بودند تا خبرها، سخنان و تصاویرشان در این روزنامه منتشر شود و در دفتر این روزنامه حضور می یافتند و وارش را نشریه ای در خدمت مردم و نظام بر می شمردند.
 
 حال که این هتاکی بر اثر سهل انگاری و نه باور و پندار مسموم و وقیحانه و غیر همسو با اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ، روی داده است، نیروهای این روزنامه را از گردونه نظام خارج ندانیم و شماره های گذشته این رسانه را نادیده نگیریم .
 
در همین وارش با هزینه های شخصی ویژه نامه هایی برای معرفی اندیشه های تابناک امام خمینی (ره) به صورت اختصاصی منتشر شده که هیچ مقام مسؤلی در نهادهای دولتی و حاکمیتی ، قدردان این رویکرد انقلابی نبوده اند.


حال كه از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و مراجع زیربط برخورد قانونی با روزنامه وارش انجام گرفته است ، سعی کنیم در اظهار نظرها ، انتقادها و انزجار خود، رفعت اسلامی را نیز مورد لحاظ قرار دهیم.
 
کارکنانی که در این روزنامه مشغول به کارند فرزندان همین انقلابند که با کمترین توقع، در تلاشي شبانه روزی به اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی و بیان مطالبات مردم و دستاوردهای نظام مشغول بودند.
 
البته قصدمان از بیان این مطالب کم رنگ جلوه دادن مطلب اهانت آمیز این روزنامه نیست و معتقدیم باید طبق قانون با این قصور برخورد کرد.

خواستیم بگوییم که در برخورد با این روزنامه، باورها و اعتقادات مدیریت و کارکنان وارش نسبت به امام و انقلاب و شرمندگی از آنچه روی داده است را نادیده نگیریم و انصاف را در اظهار و نظر های مان مورد لحاظ قرار دهیم و جاذبه نظام را نیز در شرایط و مقطع حساس کنونی پیش از پیش مورد توجه قرار دهیم.


  • شنبه 25 آذر 1391-0:0

    بی بی سی و ... دقیقا ازرسانه های فحاش و هتاکی مثل کیهان خط می گیرند

    • شنبه 25 آذر 1391-0:0

      کاش یاد می گرفتیم که نباید در زندگی خصوصی دیگران سرک کشید سفرهای خارجی مدیر مسئول نشریه وارش مختص زندگی شخصی ایشان است نه محدوده کاری . مشکل وارش امروز به حیطه مطبوعات مربوط می شود که متاسفانه عده ای ناآگاه برای متشنج کردن جو و فضا میخواهند به هر شکلی شده موضوعات را بهم ربط دهند

      • شنبه 25 آذر 1391-0:0

        نویسنده خط تیره بدونه که برنامه دیدبان بی بی سی از کسی خط نمیگیره.اگه نمی دنی بدون که این برنامه مرور سرخط و مطالب یک هفته رسانه های استانه.از همه روزنامه ها و نشریات نام می بره حتی کیهان.ربطی به خط و ربط آن نشریه ندارد.حتی در صدای آمریکا نیز از رسانه ها بسیار موجه داخلی و حتی از مطالب مراجع تقلید به عنوان منبع خبر استفاده میکنند.پس بروید سایت مراجع را هم ببندید!!ما به آنها چه کار داریم که چه میگویند و چه میکنند؟اصلا" مگر مسعود بهنود می گوید مثلا" کیهان دوشنبه طنزی نوشت و بعد می خونه یعنی کیهان موضعش عوض شده؟!اون داره خبرها رو مرور میکنه و جهت گیری خاصی نداره معمولا.از همه شاهد مثال میاره و تمجید نمیکنه.

        • شنبه 25 آذر 1391-0:0

          پیامی برای اقا یا خانمی که نام خودش را خط تیره (-) معرفی کرد و حتی اسم مستعارهم نتوانست بگذارد (یا به فکرش نرسید) و از همین طریق هم میتوان به قصد و شجاعت و انصافش پی برد دارم. ایکاش این فرد منصف و با وجدان که احتمالا" از سفرهای خانم مدیرمسئول روزنامه وارش آنهم به قول ایشان سواحل ... آگاهی دارند(گناهش به گردن خودش) منصف و با وجدان می بودند و به تعداد سفرهای واقعی ایشان به مکه معظمه، مشهد مقدس و اماکن زیارتی که حداقل ما همکاران مطبوعاتی و دوستان و همکاران نزدیک هم می دانند هم اشاره می کردند. دوم هم اینکه برنامه دیدبان بی بی سی فارسی کاریکاتور روزنامه وارش را نشان نداد بلکه چیز دیگری بود. لطفا اگر آگاهی ندارید اظهار نظر نکنید و نهایتا" بهتر است فقط شنونده باشید.این قبیل دوستان در میدان عمل با روزنامه وارش رقابت نمایند و خودشان را نشان دهند که همه ببینند که چه عرضه می کنند و چه در چنته دارند نه اینکه فقط دروغ پراکنی کرده و اتهام بزنند. خدا جای حق نشسته و حق الناس بخشوده نمی شود. در پایان یک جمله برای هدایت و تذکر به خودم و این انسان انشاالله منصف اینکه «امام کاظم (ع) می فرمایند: احترام مومن از احترام کعبه هم بالاتر است». پس برای مطامع دنیا وجدان و آخرتمان را به بهای سهل و آسان نفروشیم.

          • شنبه 25 آذر 1391-0:0

            بابا بیایم این خانوم رو بکشیمش تا از دستش خلاص شیم دیگه...

            • جمعه 24 آذر 1391-0:0

              امیدوارم مطلب من رو آقای صادقی بذارند؛
              گذشته وارش یعنی چه؟گرایی که به بی بی سی می دهند تا در دیده بان روی کاریکاتور وارش کار کنند؟حضور آنچنانی مدیر وارش در ساحل...؟بگذارید آبها از آسیاب بیافت ببینیم خانم مدیرمسوول سر از کجادرمی آورند.

              • دانشجویان دانشکده پزشکی ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                جمعه 24 آذر 1391-0:0

                از مدیر محترم سایت مازندنومه و نویسنده این مطلب متشکریم.خدا به باانصافها و کسانی نان دلشان را میخورند نه نان آتشین غرض ورزی ها و کینه ها را خیر دهد. خدا کند وارش به زودی منتشر شود.

                • جمعه 24 آذر 1391-0:0

                  لازم به یادآوری است که بنده به عنوان یکی از شیفتگان امام راحل این عنوان در ویژه نامه فوق را بسیارسطحی نگری می دانم زیرا جهان در انتظار ظهور انسان کامل است و امام که خود را طلبه ای کوچک خدمتگزار معرفی می کرد باید با دقت بیشتر به این مسایل توجه نمود . ضمنا توقیف وارش را خسارت به استان همانند نباریدن باران می دانم و امیدورام که ... یکبار هم که شده منطقی با موضوع برخورد شود. نه مثل کیهان مصونیت آتشین باید داشت نه مثل شرق به بهانه کاریکاتور... باشد. همه باید کمک کنند تا این حداقلهای فرهنگی استان پابرجا بماند

                  • جمعه 24 آذر 1391-0:0

                    وکیل مدافع ویا کارمند محترم روزنامه وارش که حتما نبود این روزنامه وزین برای شما بسیار دردناک است .کاش بجای مقایسه با کیهان با روزنامه شرق مقایسه میکردید که لااقل هم سو باشند .بهتره بدونید اگه نهادهای نظارتی استان لیست خطاها و تذکرات و تعهداتی که وارش داده منتشر کنن نظرتون عوض می شه و این تصمیمات بعد از اخطارات قانونی متعدد اتفاق افتاده وباید خدمتون عرض کنم این مسائل مطرح شده رو همه مسئولین و مردم خیلی بهتر از شما می دونن ولی با توجه به گذشته وارش خیلی در حق اینها گذشت شد.


                    ©2013 APG.ir