تعداد بازدید: 2789

توصیه به دیگران 2

جمعه 24 آذر 1391-11:10

یک انتخاب،دو جریان/در خانه مطبوعات چه نفعی وجود دارد؟

به بهانه انتخابات خانه مطبوعات مازندران(2)/علی رغم آن که در ابتدا اسقبال خوبی از طرف اهالی قلم برای عضویت در هیات مدیره خانه مطبوعات مازندران نشد اما بین 19نفری که تایید صلاحیت شدند،رقابت نسبتا سختی در پیش است،تا جایی که اعضای فعلی خانه مطبوعات با احساس خطر از موقیعت خویش دست به یارگیری گسترده زدند و حتی با تشکیل نشستی در هتل گلسار چالوس تلاش نموند با خبرنگاران غرب استان به ائتلاف برسند که ظاهرا با دست پر برنگشتند!


مازندنومه،یادداشت کاربران: با وجود ششصد و پنجاه عضو خانه مطبوعات استان مازندران،کمتر از پنجاه نفر در  مجمع عادی(نوبت نخست)شرکت کردند؛حال آنکه شرکت هر تعداد از اعضا در مجمع عمومی فوق العاده(نوبت دوم،شنبه 25 اذرماه) به مجمع رسمیت می بخشد.

 همیشه مشارکت پایین به نفع جریان حاکم است و منتقدان از ضعف مشارکت ضرر می بینند،به نظر می رسد این فرضیه در انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات مازندران نیز صادق باشد.

علی رغم آن که در ابتدا اسقبال خوبی از طرف اهالی قلم برای عضویت در هیات مدیره خانه مطبوعات مازندران نشد اما بین 19نفری که تایید صلاحیت شدند،رقابت نسبتا سختی در پیش است،تا جایی که اعضای فعلی خانه مطبوعات با احساس خطر از موقیعت خویش دست به یارگیری گسترده زدند و حتی با تشکیل نشستی در هتل گلسار چالوس تلاش نموند با خبرنگاران غرب استان به ائتلاف برسند که ظاهرا با دست پر برنگشتند!

 مدیرعامل فعلی خانه مطبوعات که به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی کارشناسی نتوانسته در انتخابات شرکت کند، می کوشد با حفظ ترکیب فعلی همچنان مدیرعامل باقی بماند،چرا که اساسنامه این فرصت را به او می دهد که به عنوان مدیرعامل خارج از ترکیب هیات مدیره باردیگر برگزیده شود.

البته نمی توان اقدام رستم دهقان را غیرقانونی خواند، اما بی حواشی نخواهد بود، چراکه تلاش برای حفظ قدرت بی هزینه نیست و او باید پاسخگوی چرایی اقدامش به مجمع عمومی باشد.

 برگزاری نشست پنج شنبه چالوس هم بی حاشیه نبود.نشستی که با همکاری و فراخوان پیامکی ساسان شیخی-مشاوررسانه ای فرماندارچالوس- و نماینده خانه در غرب استان همراه با ضیافت ناهار و اهدای کادو تشکیل شد.

دراین نشست که علاوه بر دهقان، جابر معافی سرپرست خبرگزاری فارس مازندران، سلطانی مدیر مسول هفته نامه جویبار و درواری مدیر مسول پیک شمال هم حضور داشتند برهمراهی خبرنگاران غرب با "ائتلاف جریان دهقان" تاکید شد.

سهمیه غرب از این ائتلاف اما یک نفر آن هم احمد فقیه عبداللهی است که البته مخالفان سرسختی در غرب استان دارد.

گله خبرنگاران سایر شهرها از دهقان و گروهش این است که چطور برای شرکت خبرنگاران غربی اتوبوس مهیا می کنند و ضیافت برپا ، اما برای خبرنگاران مرکزی و شرقی قدمی نمی گیرند.

 آیا خبرنگاران غرب استانی یا دریافت کادو و نشستن در ضیافت شیخی به ائتلاف دهقان آری خواهند گفت!؟

قطعا پاسخ این سوال منفی است چراکه خبرنگاران خرد ورز و اندیشه خواه غرب استان کرامت و رسالت خبرنگاری را بر پیشانی دارند و خام اهداف سوال برانگیز عده ای نخواهند شد.

براساس اخبار دریافتی تعدادی از مدعوین نشست گلسار به روند اقدامات مدیرعامل خانه مطبوعات که خود مجری برگزاری انتخابات دورجدید است، خرده گرفتند که چرا به چنین فضایی دامن می زند. فضایی که منجر به دو دستگی در اصحاب رسانه استان می شود و روند دموکراتیک انتخابات را زیر سوال می برد.

 اقدام دهقان اما بی تذکر مقامات ارشاد نشد و پیام های تندی از سوی ارشاد به دهقان ارسال شد که چرا چنین شتابان!

 آن سوی ائتلاف جریان دهقان گروه متراکمی حضور دارند که بی میل به شکل دهی ائتلاف 25 آذرنیستند، اما برای حفظ وحدت خبرنگاران مازندران علاقه مند به همکاری با برخی اعضای فعلی و باتجربه خانه هستند که در بین این افراد ایرج نیازآذری ،اکبر مقدسی ،ذبیح الله بناگر،حسین برزگر ولیکچالی،سید حسین سیدی رکنی و رضا حسن زاده اشرفی نسبت به دیگر کاندیدا نام آشناتر هستند.

 دراین انتخابات رقابت در بخش مدیران مسوول و روزنامه نگاران کمی چالشی تراست ،ولی در بقیه اوزان(!) تعداد شرکت کنندگان از ترکیب مورد نیاز کمتر است، چرا که مثلا"نماینده خبرگزاری ها و همچنین کاندیدای بازرسان بی رقیب روی تشک می روند!!

درمرکز استان نیز اقدامات دهقان حساسیت برانگیز شده است،حساسیت از این که در خانه مطبوعات چه نفعی وجود دارد که او ائتلاف تشکیل داد و می خواهد برکرسی مدیرعاملی بماند؛به نحوی که حساسیت اعضای منفعل و بی تفاوت به سرنوشت خانه را برانگیخت و احتمالا آنها را به تالار فرهنگی ارشاد می کشاند.

متاسفانه عدم شرکت گسترده اعضای فعال و ازهمه بدتر اعضایی که هیچ گونه فعالیت رسانه ا ی ندارند و فقط در مراسم روز خبرنگار شرکت می کنند و یا کارت عضویت خود را وکالت می دهند(!) ضربه مهلکی برپیکر تشکل صنفی مطبوعات می زند.

برخی از این کارت داران از خانواده یا بستگان برخی مدیران رسانه ها هستند و متاسفانه به دلیل فقدان نظام ارزیابی و رتبه بندی ازهمه امتیازاتی بهره می جویند که معدود خبرنگاران فعال استان بازحمت تصاحب می کنند؛ کارت های معجزه آسایی که روزشنبه هم مقدرات سه سال مطبوعات استان را رقم می زنند .

 اگر اعضای فعال و حقیقی مطبوعات در انتخابات شرکت نکنند بیشترین ضرر و خسران را متوجه خود می سازند. برهمین اساس از پیشکسوتان عرصه قلم و بزرگان مطبوعات مازندران خاضعانه می خواهیم که سنگرصنفی را خالی نکنند و با مشارکت فعالانه خود به غنای خانه مطبوعات بیفزایند.


  • جمعه 24 آذر 1391-0:0

    درود بر باندبازی و زدوبند ونهاری که... داده نوش جونتون همه جوره

    • جمعه 24 آذر 1391-0:0

      حرکت بابک شمس و برخی از خبرنگارها رو حال کردم،وقتی دیدن ناهار گذاشتن پا شدن و رفتن

      • جمعه 24 آذر 1391-0:0

        ای ماش نویسنده جرات نوشتن اسم خود را داشت....متاسفم

        • جمعه 24 آذر 1391-0:0

          اینهایی که گفتید برخی از ماجرا بود. نمیدانید چه نطقی فرمودند در مورد چرا این همه کارت عضویت صادر کردید؟ آقای دهقان گفت ما سعی در ساماندهی داشتیم و 690 نفر !!!! را ساماندهی کردیم. حالا دور بعدی و هیئت مدیره بعد باید پیرایش کند و آنهایی که واقعا در این عرصه هستند را نگه دارد؟؟ یکی نیست به این آقا بگوید چطور چنین حرفی را زده؟ کدام عقل سالم این را قبول می کند؟ در خصوص این مسئله هم بپردازید.وقتی راننده تاکسی و نانوا و فرهنگی و وکیل کارت خانه مطبوعات دارند چطور می شود به آینده مطبوعات امیدوار بود؟؟؟؟بماند که ...

          • جمعه 24 آذر 1391-0:0

            خبرنگاران از خدا بی خبر غرب استان که علیرغم نوع دعوت، در جلسه حضور یافتند هزینه شدند آنهم از نوع بی رحمی اش!

            • جمعه 24 آذر 1391-0:0

              حسین مرتضوی

              • جمعه 24 آذر 1391-0:0

                برخی از شنیده ها حاکی از عدم برگزاری انتخابات توسط ارشاد دارد . به گفته یک مقام اگاه ، عملکرد دهقان حسابی مدیران ارشاد را عصبانی کرد


                ©2013 APG.ir