تعداد بازدید: 4508

توصیه به دیگران 17

شنبه 25 آذر 1391-21:24

خانه تکانی در خانه مطبوعات/ائتلافی که روی کاغذ هم رای نیاورد!

گزارش+حاشیه نگاری مازندنومه از انتخابات مجمع عمومی خانه مطبوعات مازندران/اعضای هیات رییسه خانه با سه تغییر برای یک دوره دو ساله انتخاب شدند/هیات رییسه چهارم قصد داشت نیروهای خاص،با لیست موسوم به « لیست دهقان» سکان هدایت خانه در دوره پنجم را برعهد بگیرند/ما به سایت ها هم پول دادیم اما آنها در حق ما کم لطفی می کنند.


مازندنومه،روح الله شجاعی: نوبت دوم مجمع عمومی خانه مطبوعات مازندران در حالی در ساری برگزارشد که 18 نفر در لیست نهایی برای انتخاب هیات رییسه کاندیدا شده بودند.

در این مجمع که صبح شنبه 25 آذر 91 در سالن سلمان هراتی مجتمع فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد از بین مدیران مسوول خانم ها سیده فاطمه درواری و فاطمه سلطانی ، از میان روزنامه نگاران آقایان حسین خانی ، ایرج نیاز آذری و رضا برمکی همچنین جابر معافی به عنوان نماینده خبرگزاری ها و حسین مرتضوی به نمایندگی از سرپرستی نشریات کثیرالانتشار به جمع هیات رییسه خانه مطبوعات مازندران راه یافتند.

حسین برزگر و فرامرز قلی پور نیز از این پس به عنوان بازرس بر کار هیات رییسه نظارت می کنند.

این افراد درحالی انتخاب شدند که هیات رییسه چهارم قصد داشت نیروهای خاص،با لیست موسوم به « لیست دهقان» سکان هدایت خانه در دوره پنجم را برعهد بگیرند.

این جلسه که ازساعت 10 صبح شروع شده بود تا ساعت 2 بعداز ظهر به طول انجامید و آرا در میان یک چهارم اعضای حاضر در جلسه شمارش شد.

از اداره کل ارشاد هم فلاح ،معاون فرهنگی و علوی کارشناس مطبوعات، بر نحوه برگزاری برگزاری انتخابات نظارت کردند.

*منتخبان را بشناسید

حوزه مدیران مسئول: 1- سیده فاطمه درواری ( مدیرمسئول هفته نامه پیک شمال) 133 رأی 2- فاطمه سلطانی جویباری (مدیر مسئول هفته نامه جویبار) 94 رأی ، به عنوان اعضای اصلی و رضا حسن زاده اشرفی ( مدیرمسئول روزنامه دیار سبز) با 82 رأی به عنوان عضو علی البدل. آرأی سایر کاندیداها به شرح ذیل است: زهرا ابوالقاسم زاده نوری 37 رأی،ذبیح الله بناگر 34رأی و علی اکبر واحدیان 13رأی.

حوزه روزنامه نگاران: 1- حسین خانی 164 رأی 2- ایرج نیازآذری 139 رأی و رضا برمکی کردکلایی با 135 رأی به عنوان اعضای اصلی و احمد فقیه عبداللهی با 94 رأی و اکبر مقدسی با 84 رأی به عنوان اعضای علی البدل. سایر آراء کاندیداهای این حوزه: سیدرضا هاشمی کرویی 79 رأی و خسرو پهلوان زاده 36 رأی.

حوزه خبرگزاری ها: - جابر معافی (فارس) 203 رأی

حوزه سرپرستان روزنامه های کثیرالانتشار: حسین مرتضوی 195 رأی به عنوان عضو اصلی و سید حسین سیدی رکنی 31 رأی به عنوان عضو علی البدل.

حوزه بازرسان: 1- حسین برزگر ولیکچالی 182 رأی 2- فرامرز قلی پور 175 رأی به عنوان بازرسان اصلی.

*نگران بد اخلاقی ها نباش!

* در ابتدا رضا برمکی در سخنانی کوتاه به ارائه گزارش مالی پرداخت و گفت:در سال گذشته 630 میلیون پول به حساب خانه مطبوعات واریز شد و برای سال 91 چون تراز نگرفتیم عددی نمی گوییم. سپس پنج نفر از اعضا به عنوان مجری برگزاری مجمع معرفی شدند. عباسعلی کوشکی مسن ترین عضو حاضر، سیاوش اسلامی ، مهدی رسولی ، علی کرم زاده و حسین قربانی.

* در ابتدا کوشکی در سخنانی کوتاه یاد مرحوم رسولی را گرامی داشت و از امامزاده -مدیر کل اسبق ارشاد استان- به نیکی یاد کرد.

وی همچنین از رفتار اصحاب رسانه با هیات رییسه چهارم گله کرد و رو به دهقان گفت: نگران این بد اخلاقی ها نباش امروز می گویند باند مخوف دهقان ، دیروز می گفتند : کوشکی برد ، خورد و....

*عباس مهدوی طبق سنوات گذشته اجرای برنامه را به عهده داشت و در صحبت هایش اقدام تروریستی در خاک عراق را که منجر به شهادت زائران بهشهری شد،تسلیت گفت.

*عصبانی از دست مجازی ها

* رستم دهقان به عنوان رییس خانه مطبوعات مازندران پشت تریبون رفت و گفت: همگی شاهدید در این مدت جریانات سیاسی را وارد خانه نکردیم.

وی وجود برخی نقایص را پذیرفت وگفت: از شما گله مندم که برگزاری مجمع را به درستی اطلاع رسانی نکردید.

دهقان، از دست سایت های استان نیزعصبانی بود که چرا جریان حضور وی و برخی از اعضای هیات رییسه به غرب مازندران را جهت دار پوشش و به ناروا به وی و دوستانش نسبت باند بازی دادند؟

رییس خانه مطبوعات مازندران اضافه کرد: اساسنامه فعلی را مدیران مطبوعات داخلی وزارت ارشاد دست زدند و این آن چیزی نیست که ما توقع داشتیم،آنها برای یکسان سازی اساسنامه در سراسر کشور اقدام به این کار کردند.

وی به ناتوانی اش در پالایش اعضا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر خانه 670 عضو دارد که این رقم در کشور بی سابقه است و نیاز به پالایش جدی داریم ، ما که نتوانستیم دوستان بعد از ما این کار را پیگیری کنند.

دهقان گفت: در مدت سه سال حضورم در هیات رییسه 800 میلیون بین اهالی رسانه قسمت کردیم و این غیر از هدیه ریاست جمهوری است که به دست همکاران رسید.

وی بار دیگر ناراحتی اش را از سایت های استان این گونه نشان داد: علی رغم تاکید قانون بر مساعدت مالی به رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها، ما به سایت ها هم پول دادیم اما آنها در حق ما کم لطفی می کنند.

رییس خانه مطبوعات مازندران در پایان خواستار حمایت از روزنامه وارش شد و گفت: در مشکل به وجود آمده اگر کمک نمی کنید حداقل ساکت بمانید!

*من برای عدالت آمدم

بعد از دهقان نوبت به کاندیداها رسید که یکی یکی خودشان را معرفی کنند. از بین 21 نفری که در ابتدا ثبت نام کردند دو نفر رد صلاحیت شده و 19 نفر به فهرست نهایی راه یافتند، در این میان محمود احمدی نیز انصراف خود را به مجمع اعلام کرد و 18 نفر وارد رقابت شدند. بنا شد هر کدام از کاندیداها در دو دقیقه به بیان اهداف بپردازند که البته این مهم بارها توسط کاندیداها نقض شد.

* زهرا ابوالقاسم زاده نوری همسر صمد صالح تبری به عنوان مدیر مسوول هفته نامه بابل نامه در سخنانی خودش را فرهنگی و کارمند آموزش و پرورش بابل معرفی کرد و گفت: من برای عدالت آمدم! همه اعضا بایست به یک چشم دیده شوند و فرقی نباید بین اعضا قائل شد.


* ذیبح الله بناگر مدیر مسوول هفته نامه پیام آمل ، خودش را بازنشسته فرمانداری آمل معرفی کرد و افزود: من برنامه مدونی تهیه کردم که در ده بند اعلام می دارم:تاسیس معاونت مطبوعاتی در ارشاد استان ، ارتباط موثر با مجمع نمایندگان ، برگزاری جلسات فصلی با استاندار و و مدیران کلیدی مازندران ، و... او داشت ادامه می داد: نسبت به خودمان احساس تکلیف می کنم که وقت اجازه نداد و با تذکر هیات رئیسه مجمع سخنانش نیمه تمام ماند.

* فاطمه درواری در مقام مدیر مسوول پشت تریبون رفت . او که 15سال پیش با تحصیلات مرتبط ، مجوز پیک شمال را گرفته در دو دوره اول و چهارم نایب رییس هیات رییسه بود،در سخنانی به دفاع از عمکرد خود پرداخت و اینکه نماینده مطبوعات در هیات منصفه هست. وی داشت وعده تاسیس صندوق رفاه ، مسکن و تعاونی مطبوعات را می داد که سیاوش اسلامی به وی تذکر داد: وقت شما تمام شده ، دوستان به بیان عملکرد نپردازند، برنامه ارائه کنند!

* اما یار غار درواری، فاطمه سلطانی بود که مدیرمسوول جویبار است. وی نیز 15 سال هست که جویبار را منتشر می کند پیشتر با کایر همکاری می کرده و دبیر آموزش و پرورش ساری است. او سه دوره عضو هیات رییسه بود و از عملکرد دوستانش در دوره چهارم به صورت ویژه تشکر کرد.سلطانی آموزش را جزو لاینفک رسانه ها دانست و گفت این آموزش شامل خبرنگاران نمی شود ما مدیران روزنامه ها هم باید اطلاعات مان بروز باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش به شرط داشتن مدرک در اساسنامه ایراد گرفت و گفت: مدرک ملاک روزنامه نگاری نیست تجربه ارزش اش چیز دیگری است!

* حسن زاده اشرفی مدیرمسوول روزنامه دیارسبز نفر بعدی بود که خودش را وکیل دادگستری معرفی کرد. او وقتش را به ایرج نیاز آذری داد تا با خیالی آسوده تر صحبت کند.

علی اکبر واحدیان مدیر مسوول نشریه تازه تاسیس برهان خودش را خبرنگار جنگ معرفی کرد و گفت: سال ها در کیهان فعالیت می کردم. وی ادامه داد: لازم است دست یکدیگر را بگیریم و بر مشکلات فائق آییم. او آخرین مدیر مسوولی بود که پشت تریبون رفت.

*باید سرنوشت خودمان را رقم بزنیم

* بعد از مدیران مسوول نوبت به روزنامه نگاران و خبرنگاران رسید که از بین 18 نفر نهایی نام هشت نفر به چشم می خورد. در ابتدا رضا برمکی کارمند بازنشسته روزنامه اطلاعات صحبت کرد. او بحث راه اندازی سامانه سخت افزاری و شورای حل اختلاف را مطرح کرد و گفت بنا داریم در صورت انتخاب مجدد صندوق قرض الحسنه ای راه اندازی کنیم. همچنین پیگیر ره اندازی دانشگاه علمی کاربردی نیز هستیم.

خسرو پهلوان زاده بعد از برمکی روی سن آمد و گفت مدیر چند بیمارستان در آمل بودم و بازنشسته وزارت بهداشتم.افتخارم این است که خودم را خبرنگار بدانم سابقه همکاری ام به سال 58 بر می گردد که خبرنگار واحد مرکزی خبر بودم. من تنها خواستار برقراری عدالت هستم.

* جلسه کم کم داشت نظمش را از دست می داد که کوشکی تذکر سفت وسختی به همکاران رسانه ایش داد، یک چیزی شبیه تذکر علی لاریجانی!

* حسین خانی دانش آموخته روزنامه نگاری از دانشگاه علامه طباطبایی تهران که شش سالی مامور روزنامه ایران در مازندران است در ادامه پشت میکروفن رفت و گفت: از زمانی که به مازندران آمدم نبود آموزش کافی را مهمترین چالش رسانه های استان دیدم و پیگیرم در صورت انتخابم این نقیصه را مرتفع کنم. وی همچنین قول داد پیگیر مسکن خبرنگاران می شوم و این سه سال را فرصتی مغتنم می شمارم، ما باید سرنوشت خودمان را رقم بزنیم.
*بلافاصله سیاووش اسلامی از جمع هیات رییسه مجمع تذکر داد براساس اساسنامه جدید شما دو سال می توانید عضو هیات رییسه باشید.

اکبر مقدسی که این روزها ماشینش را هم دزدیدند با حرارت خاصی رو به مجمع گفت: من فوق لیسانس ارتباطات دارم،کارمند جایی هم نیستم و زندگی ام از همین راه می گذرد. پس بهتر شرایط شما را درک می کنم. وی به خطای روزنامه وارش هم اشاره ای کوتاه کرد و گفت: نبایست موضع تهاجمی بگیریم ، باید از حداقل حقوق مان برای احیای مجدد این روزنامه استفاده کنیم.

*ما لازم می بینیم این فضا را تغییر دهیم

*ایرج نیاز آذری که اغلب در رسانه های استان یادداشت می نویسد علاوه بر دو دقیقه اش ، یک و نیم دقیقه از وقت مدیرمسوول روزنامه دیار سبز هم بهره برد و به بیان دیدگاه هایش پرداخت.

نیازآذری، مدرک گرایی در اساسنامه جدید را خلاف جریان رسانه ای استان عنوان کرد و گفت: این تبعیض آشکار است که ما تجربه افراد را نادیده بگیریم و صرفا به مدرک توجه کنیم! داشتن حداقل سی سال سن هم جوانانی زیادی را پشت خط نگه می دارد.

وی که سابقه کار در وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری را در کارنامه خود دارد گفت: این حرف های که می زنم در مقام یک آدم دانشگاهی است ، خانه مطبوعات نبایست خانه ارشاد باشد ما باید خانه همدلان ایجاد کنیم.

نیازآذری گفت اعضای جدید به خانه مطبوعات تحرک بیشتری می بخشند و ما لازم می بینیم این فضا را تغییر دهیم.

وی از اینکه در استان بین رسانه های فعال و غیر فعال تفاوتی قائل نمی شوند انتقاد کرد و خواستار سنجش رسانه ای در مازندران شد.

این فعال مطبوعاتی همچنین به حضور فعال خبرنگاران در جلسات اشاره کرد و گفت: نبایست صرفا کارت خانه مطبوعات را در جیب مان نگه داریم که این عمل به مثابه سم است برای رسانه های استان.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توجه بیشتر به سایر اعضای فعال در یک رسانه اشاره کرد وگفت: نبایست تنها خبرنگاران دیده شوند روزنامه یا سایت چند نفر آدم دارد که همزمان دارند فعالیت می کنند باید برای معیشت آنان هم فکر جدی تری بکنیم.

نیاز آذری در پایان اشاره ای به مشکل پیش آمده برای روزنامه ی وارش هم داشت و از اهالی مطبوعات خواست تا به طور جدی تلاش کنند تا مشکل این روزنامه هرچه زودتر حل شود.

*من کروبی نیستم!

*سید رضا هاشمی کروئی؛ که به اشتباه کروبی خوانده شد،گفت من اهل روستایی هستم که پسوندم از آنجاست. وی به 13 سال فعالیت رسانه ایش اشاره ای داشت وگفت: با توجه به سن کم دنبال ارتقای کیفی هستم.وی گفت از آنجایی که به صورت تخصصی دوره دیدم لازم می دانم در صورت انتخاب توسط شما این موضوع را به طور تخصصی پیگیر باشم.

*سید حسین سیدی رکنی که با توجه به سن وسالش دیر به روی سن آمده بود سخنانش را با گلایه آغاز کرد.

وی گفت: 24 سال جسورانه کار کردم و حاصلش شد کتاب با نام «اصول روزنامه نگاری در جراید». رکنی به بیلان مالی نمایندگی خانه مطبوعات غرب هم انتقاد کرد و گفت: طی چند روز آمارهای متفاوتی به ما دادند که نمی دانیم به کدامش استناد کنیم؟

وی در ادامه گفت: دوستان در درجه اول با خودشان شفاف باشند تا سپس بتوانند بین مردم پیوند برقرار کنند.

* کوشکی در پاسخ به رکنی انتقادش را وارد ندانست و گفت زیبنده شما نبود که اینگونه سخن بگویید.

* حسین مرتضوی؛ به عنوان کاندیدای سرپرستان نشریات کثیرالانتشار نفر بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت.

وی فارغ التحصیل رشته عکاسی و کارمند شهرداری ساری است که بر لزوم تقویت همدلی در بین اعضا تاکید کردو گفت: از دادن وعده های سطحی بپرهیزیم.

مرتضوی به سخنان یکی از کاندیداها در دفاع از روزنامه وارش ایراد گرفت و گفت چطور در جلسه توجیهی روز چهارشنبه در ارشاد طور دیگری سخن می گفتید! حالاچطور شده؟ اوضاع فرق کرده؟!

* جابر معافی تنها کاندیدایی بود که رقیبی سر راه خود نمی دید. او در سخنانی کوتاه به اقداماتش در پیگیری بیمه تکمیلی خبرنگاران اشاره کرد و شکل گیری مجلس مطبوعاتی را پیشنهاد داد و گفت: در این راه از ظرفیت نمایندگان شمال کشور بهره می گیریم.

* حسین برزگر که سابقه همکاری 15 ساله اش بابشیر او را فردی سرشناس در بین اهالی رسانه کرده در سخنانی کوتاه بر لزوم دقت در تطبیق قوانین تاکید کرد و گفت: با وجود تعدد رسانه های مجازی این امر بایست با دقت صورت گیرد.

* فرامرز قلی پور که سابقه حضور در جمع هیات رییسه را دارد، دانشجوی دکتری در رشته ای غیر مرتبط است اما از اینکه در جمع اهالی رسانه حضور یافته اظهار خشنودی کرد و گفت: اهالی رسانه آدم های ساده ای هستند که متاسفانه از دست سیاسیون بازی می خورند و آنها از رسانه های به عنوان نردبان ترقی بهره می گیرند.

او در بخش دیگری از سخنانش از رسانه ها به خاطر رنجش رستم دهقان انتقاد کرد وگفت: روزی ما کاسه گدایی را تحویل این آقا دادیم و امروز این گونه با وی برخورد می کنیم.

* از تصویر بردار خبری نبود

*آنچه روایت شد همه آن چیزی نبود که در جلسه گذشت، معمول بود در جلسه ی انتخاباتی فیلم بگیرند تا در صورت بروز مشکل به تصاویر آرشیو رجوع کنند اما از تصویر بردار خبری نبود. حتی با واحد مرکز خبر برای پوشش این رویداد نیز هماهنگ نشده بود.

*کار شمارش آرا هم که ابتدا روی تخته وایت برد آغاز شد کارش به درازا کشید و هیات رئیسه مجمع صلاح دیدند در دو گروه با سرعت بیشتر به این کار مشغول شوند و راس ساعت 14 شمارش خاتمه یافت.

*از مجموع 283 نفر حاضر در جلسه 277 نفر آرایشان را به صندوق رای انداختند.


*یکی از اعضا حاضر نیز روی برگ رای خود نوشت: به دلیل رایزنی و تاکید بر انتخاب کاندیدایی خاص در بیرون از سالن فضای جلسه را دموکراتیک ندیدم.


  • احمد ولي پور پاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 28 آذر 1391-0:0

    با سلا و آرزوي توفيق براي فعالان عرصه رسانه ، موفق و پيروز باشيد .
    براي بهتر شدن ، هيات رئيسه بهتر داشتن ، خانه فعال و پر بار داشتن همه بايد حضور داشته باشند ، كمك كنند ، نظارت كنند و نظر دهند ، انتقاد كنند و ايراد بگيرند و ...

    اگر مشاركت بيشتر و آگاهانه تر باشد حتما كاركرد خانه مطبوعات بهتر خواهد بود . به اين اميد .

    • يکشنبه 26 آذر 1391-0:0

      بعد از هر انتخابات هزار حرف و حدیث پیش میاد چه از کسایی که رای آوردنند چه کسایی که موفق نشدن رای بیارن .به جای منفی بافی کمک کنید تا خانه بی راه نره اگه هم رفت تذکر بدین

      • يکشنبه 26 آذر 1391-0:0

        درود بر روح ا...

        • يکشنبه 26 آذر 1391-0:0

          نمایندگی خانه مطبوعات غرب مازندران خیلی خیلی خوب کار کرد و توانست اقدامات مثبتی انجام دهد که نمونه آن احترام به خبرنگاران در هر شرایطی بوده است

          • يکشنبه 26 آذر 1391-0:0

            تا اونجایی که خبر دارم ائتلافی برای شرق استان نبود، ائتلاف غرب هم بنا بر جلسه پنج شنبه در غرب صورت گرفت. اگر همکاران در شهرهای غربی دور خوردند، بروند از آنهایی که با آنان توافق کردند سئوال کنند!

            • يکشنبه 26 آذر 1391-0:0

              چه دوری خورد ائتلاف غرب استان از شرق استان!!
              آقایون و خانمهای غرب به بقیه رای دادن اما شرقیا به تنها نماینده غرب رای ندادن!!
              البته اینم نقشه آقای نماینده غرب مازندران بود که خوب هم گرفت!!!!!! چون اگه یکی از غرب استان تو لیست نهایی قرار می گرفت دیگه نمایندگی معنایی نداشت و ملغی می شد، حالا اسم اون کاندیدای غربی رو هم فقط نوشتن تا دهن برخی از منتقدا رو ببندن که نگه فقط از شرقیا حمایت میشه.ما که بچه نیستیم داداش.میدونیم دنیا دست کیه.ولی خوب رو دست خوردن غربیا. مهم منافع شخصیه نماینده گیلانی غرب استانه که البته تامین میشه!!!!!!!!!!!!!!!!

              • شنبه 25 آذر 1391-0:0

                1/خانه غرب منحل بشه/مازرون قيامت ميشه
                2/انتخاب اين افراد تف سربالايي بود براي منتقدانشان

                • شنبه 25 آذر 1391-0:0

                  صحبتهایی مبنی بر انحلال خانه مطبوعات غرب مازندران به میان آمد که اگر این کار بشه خیلی خوب میشه.اینجا فقط نیاز به یک رابط خانه مطبوعات داره و بس... فقط دنبال مطامع شخصی خودشون هستند و خانه مطبوعات غرب مازندران رو اهرم فشاری بر برخی مدیران قرار دادند... و خبرنگار و خبرنگار اصلا مفهومی نداره در غرب مازندران بخصوص در چالوس و نوشهر

                  • شنبه 25 آذر 1391-0:0

                    آقای دهقان شما در چالوس گفتی یک میلیارد اما در ساری گفتی 800 میلیون تومان....


                    ©2013 APG.ir