تعداد بازدید: 4187

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 29 آذر 1391-15:0

میکروبی به نام شیر!

شیرهای مصرفی از کیفیت لازم برخوردار نیست/ اگر بار میکروبی شیر در هر میلی لیتر بیش از یک میلیون باشد آن شیر قابل استفاده نیست و درحال حاضر ارتقای ایمنی شیر مشاهد نمی شود/ آلودگی شیر از زمان تولید( دوشش) تا انتقال به صنایع لبنی به ویژه در ظروف حمل شیر صورت می گیرد.


مازندنومه،اعظم کردان: به دلیل اهمیت غذایی شیر،سازمان fao (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) اول ماه ژوئن هر سال را روز جهانی شیر نامیده است و برخی از صاحب نظران نیز از آن به عنوان سلطان نوشیدنی ها یاد می کنند.

با وجود تمامی خواص این ماده غذایی مسئله میزان بارمیکروبی در شیرهای استحصالی همچنان یکی از دغدغه های کارشناسان و متخصصان امر سلامت است. تقریبا هم بخش دولتی و هم بخش کارشناسی و خصوصی اعتقاد دارند که بار میکروبی شیر در ایران بالاست.

 * ارتقای ایمنی شیر وجود ندارد

 در استاندارد جهانی، شیر درجه یک به شیری گفته می شود که بار میکروبی آن زیر صدهزار میکروب در هر میلی لیتر شیر باشد.

 شیر درجه دو، شیری است که بار میکروبی آن بین صدهزار تا پانصد هزار میکروب در هر میلی لیتر باشد.

 شیر درجه سه، شیری است که بار میکروبی آن بین پانصد هزار تا یک میلیون میکروب در هر میلی لیتر شیر باشد و براساس قانون سلامت، دامداران باید از تحویل شیری که بیشتر از یک میلیون بار میکروبی داشته باشد، خود داری کنند.

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بار میکروبی شیر بر روی سکوهای جمع آوری 96 میلیون و 300 هزار در هر سی سی ، واحدهای دامداری 44 میلیون و کارخانجات لبنی 46 میلیون و 500 هزار در هر لیتر مشاهده شده است.

 بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی این معاونت می توان نتیجه گرفت شیرهای به دست آمده از کیفیت لازم برخوردار نیستند!

 صالحی فر با اشاره به اینکه اگر بار میکروبی شیر در هر میلی لیتر بیش از یک میلیون باشد آن شیر قابل استفاده نیست،تصریح کرد: درحال حاضر ارتقای ایمنی شیر مشاهد نمی شود.

وی ادامه داد: نتیجه شمارش میکروارگانیسم های شیر در سال 90 نسبت به سال 89 بیشتر بوده است.

 وی خواستار اخذ تدابیر ویژه از سوی جهادکشاورزی در کشتارگاه ها، سکوهای جمع آوری شیر و کارخانه های لبنی در کاهش بارمیکروبی شیر شد.

 *شیر های آلوده امحا نمی شود

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز کمبود صنایع غذایی و نوسانات شدید قیمت بازار، ناکارآیی سیاست های حمایتی، نامناسب بودن ساختمان ها و تاسیسات پرورش دام و بالا بودن بارمیکروبی در هنگام تحویل شیر به صنایع لبنی را مهمترین چالش ها و وتنگناهای بخش تولید شیر می داند.

 عظیمی با تاکید بر اینکه آلودگی شیر از زمان تولید( دوشش) تا انتقال به صنایع لبنی به ویژه در ظروف حمل شیر صورت می گیرد، افزود: استفاده از زنجیره سرد و کاهش فاصله زمانی از دوشش تا تحویل و رعایت اصول بهداشتی ، 3 اصل مهم در کیفیت این محصول است.

 وی با بیان اینکه در حال حاظرشیرهای آلوده بازار مشتری های فراوانی ادامه داد: با وجود اینکه شیرهای آلوده باید از بین بروند ولی متولیان آن از این کار خودداری می کنند و آن را با شیرهای سالم مخلوط کرده و به مصرف کننده می رسانند.

عظیمی بیان داشت: در حال حاضر بازار شیرهای آلوده گرم است.

هرچند گفته می شود شیرهای خشک نیز در این میان از دست سودجویان در امان نبوده و بازارهای خاص خود را دارد و با روش هایی از جمله مخلوط کردن با آب در فراوردهای لبنی به کار گرفته می شود، مسئولان باید برای برون رفت از این معضل راهکارهای اساسی از جمله ارتقای آموزش و آگاهی به متصدیان شیر و افزایش نظارت مسولان دام پزشکی و بهداشت را در نظر بگیرند.

ایمیل خبرنگار:(karez_60@yahoo.com)


  • پنجشنبه 30 آذر 1391-0:0

    اصلاً ظریفی می گفت که اینهایی که توی پاکت است اصلاً شیر نیست بلکه مخلوطی از آب است و پودر شیر خشک و برخی مواد امولسیون کننده که جلوه شیر را ایجاد می کند و مواد مزه ساز هم که مزه شیر را در دهان ایجاد می کند. این شیرها خاصیت ندارند و بیماری زا هم هتند و مسئله بار میکربی شیرهای طبیعی مانع از نظارت های دقیق بهداشتی نمی شود. ظریفی می گفت در بازرسی از کارخانجات تولید سوسیس و کالباس ناظران بهداشتی به جای اینکه منتقد عدم رعایت موارد بهداشتی باشند و دفاع از حقوق مصرف کننده ملاک کارشان باشد خود همراه با آنها شده و زبان دفاع آنها شده اند و تنها نتیجه ای که از بازرسی ها حاصل می شود این است که دیگر با هیچ قیمتی حاضر به خوردن سوسیس و کالباس نمی شوم چون حالا دیگه می دونم چه چیزهایی توی آن هستش.


    ©2013 APG.ir