تعداد بازدید: 5160

توصیه به دیگران 2

جمعه 13 بهمن 1391-17:51

موسیقی مازندران وضعیت مطلوبی ندارد

در گفتگو با مهدی ابراهیمی-مدرس و نوازنده نی و سه تار- مطرح شد: آموزشگاه هایی در سطح استان، مشغول فعالیت هستند که حتی مسوولان این آموزشگاه ها،کمترین تخصصی در یکی از آلات موسیقی را هم ندارند!آموزشگاه موسیقی،باید تخصص اش فقط در زمینه موسیقی باشد، نه در آن؛ زبان انگلیسی، نمایش، طراحی، مجسمه سازی، خیاطی و...، آموزش داده شود.


مازندنومه،هادی مهجوری:مهدی ابراهیمی را اهالی موسیقی مازندران به خوبی می شناسند و جوانان علاقه مند این رشته هنری، بیش تر از بقیه. او متولد شهرستان قائم شهر است و فعالیت موسیقایی خود را از سال 1364 در کسوت مدرس نی و سه تار آغاز کرده است.

ابراهیمی از هنرمندان بین المللی استان مازندران و عضو درجه یک خانه موسیقی کشوراست. او هم اکنون مدیریت آموزشگاه موسیقی حافظ قائم شهر را به عهده دارد و علاوه بر اجرای کنسرت های متعدد، به عنوان سرپرست گروه در کشورهای فرانسه، آلمان، هلند، اتریش، بلژیک، ایتالیا، تونس، مراکش، ترکیه، روسیه، قطر، چین و .... و نیز تولید برنامه های مختلف تلویزیونی و ارائه کاست در داخل و خارج کشور، به آموزش ساز نی و سه تار در آموزشگاه های مازندران و تهران مشغول است و شاگردان بسیاری تربیت کرده است.با او گفتگوی کوتاهی انجام دادیم.

-------------------------

• فضای موسیقیایی استان اعم از سنتی و پاپ را چطور ارزیابی می کنید؟

باید بگویم فضای موسیقی استان، وضعیت مطلوبی ندارد در صورتی که هنرمندان بسیار توانایی در استان مشغول فعالیت هستند.

• استقبال از آموزش موسیقی در مازندران، در مقایسه با دیگر نقاط کشور، چگونه است؟

استقبال از آموزش موسیقی در استان بی نظیر است. من در شهرهای مختلف استان و همین طور تهران، مشغول تدریس هستم و با افراد مختلفی از سراسر کشور، برخورد کرده ام که نزد من به فراگیری موسیقی پرداخته اند و به نظرم؛ در این باره باید رتبه اول را در ایران، به استان مازندران اختصاص داد زیرا هنرجویان فوق العاده با استعداد و توانایی در استان داریم.

• نظرتان درباره استعدادهای موسیقی استان چیست؟ چگونه می توان نسبت به پرورش موفق تر این پتانسیل ها، اقدام کرد؟

متاسفانه افرادی که به صورت خصوصی و یا در مراکزی که نمی دانم به چه شکلی مجوز گرفتند، به شکلی نادرست و وحشتناک که در واقع بدآموزی و خیانت به این هنر مقدس است، به علاقه مندان و هنرجویان آموزش می دهند و هنرجویان، زمانی متوجه این اتفاق ناخوشایند می شوند، که خیلی دیر شده است. در صورتی که در مقابل؛ استادان کم نظیر، دلسوز و موسیقی دانی که هیچ گونه حمایتی از آن ها نمی شود، مشغول تدریس مبانی صحیح و اصولی موسیقی هستند و هنرجویان فوق العاده ای را به جامعه ی هنری معرفی نموده اند که حمایت از آنان، می تواند در این باره، راهگشا باشد.

انتخاب صحیح و داشتن استادان متخصص به این موضوع کمک می کند؛ چون این کار تخصصی و دشوار است و آموزش صحیح آن، از عهده کسی جز استاد با تجربه و متخصص، بر نمی آید؛ همان طور که یک بیمار، به پزشک متخصص نیاز دارد.

• اغلب هنرمندان استان، به ویژه در حوزه موسیقی، گمنام هستند و یا آن طور که شایسته است، مطرح نشده اند. دلیل این مساله را در چه می دانید؟

به خاطر عدم اطلاع رسانی به علاقه مندان. ماشاالله الان سر هر کوچه ای، آموزشگاهی وجود دارد که هر کسی نزدیک ترین آن را برای خود انتخاب می کند! ناگفته نماند، افرادی که آگاهانه پی آموختن موسیقی درست هستند، به مسافت نگاه نمی کنند و هر جای دنیا که باشد، برای آموزش مراجعه می کنند. این گونه افراد، همیشه موفق اند و نتیجه لازم را خواهند گرفت.

• نحوه برگزاری کنسرت های موسیقی در استان را چگونه توصیف می کنید؟ برگزاری مطلوب کنسرت ها چقدر در شکوفایی استعدادهای موسیقیایی استان نقش دارد؟

استان مازندران، به ویژه قائم شهر و حومه (سوادکوه و جویبار) در زمینه موسیقی سنتی و بومی، حتی پاپ و کلاسیک، بهترین ها را دارد. ولی برگزاری کنسرت به خاطر هزینه های زیادی که در بر دارد، کمی مشکل است.

کنسرت با ارزش موسیقی، می تواند یکی از راه های اطلاع رسانی و ایجاد شور و اشتیاق، بین علاقه مندان باشد و راه دیگر اطلاع رسانی، مسوولان فرهنگی و هنری هستند که می توانند با معرفی آموزشگاه ها و استادان با تجربه به علاقه مندان، کمک کنند.

متاسفانه آموزشگاه هایی در سطح استان، مشغول فعالیت هستند که حتی مسوولان این آموزشگاه ها، کمترین تخصصی در یکی از آلات موسیقی را هم ندارند!

آموزشگاه موسیقی، باید تخصص اش فقط در زمینه موسیقی باشد، نه در آن؛ زبان انگلیسی، نمایش، طراحی، مجسمه سازی، خیاطی و...، آموزش داده شود. هر یک از این آموزش ها جای خودش را دارد و موسیقی هم جای خودش را.

*این گفت و گو در شماره سوم ماهنامه ارمون منتشر شده که از سوی همکاران ما در آن مجله برای بازنشر در مازندنومه ارسال شده است.


  • يکشنبه 4 اسفند 1392-9:20

    با سلام
    دنیای من آمیخته از رنگ هایست که تــــو را به خاطر می آورند…
    خدایا تو خودت دنیایم را رنگی آفریدی؛ اما خوب میدانی که من دوست دارم در انتهای این دنیای رنگی،
    یکرنگ بمانم با تــــــــو و تمام بندگان خوبت… (تقدیم به استاد مهدی ابراهیمی)

    • پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

      هر کجا هنر خوار شود و جادویی ارجمند، درستی ها از بین می رود و نیکو ها گمنام می مانند. متاسفانه سیاست های نادرست در قبال موسیقی این مرز و بوم نگذاشته این هنر متعالی نزد همه شناخته شود. امید که نگرش ها درست شود و مشکلات فعالان عرصه موسیقی برای شناساندن این هنر به عموم کمتر شود. «هر کجا زبان از توصیف بازماند موسیقی آغاز می شود»، موسیقی توصیف بی نهایت هاست. امیدوارم درک این سخن راهگشای کسانی شود که همکاریشان با هنرمندان در جهت اعتلای فرهنگ این دیار موثر است.«هر عرصه را بهار و خزانی هست/ عرصه امید را خزانی نیست»

      • چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

        مهدی ابراهیمی از اساتید به نام موسیقی مازندران هستند که گمنام مانده اند مثل بسیاری دیگر از هنرمندان این رشته .من از شاگردان استاد ابراهیمی در قائم شهر بودم و اخلاق منحصر بفرد او هیچگاه از زندگی ام که تحت تاثیر آن هستم نمی رود.خیلی دوستتان دارم استاد

        • شنبه 14 بهمن 1391-0:0

          خوب است مسوولان ارشاد هم نگاهی به این مصاحبه ها بیاندازند و درد و دل هنرمندان و مردم را بخوانند. قائم شهری ها در حوزه موسیقی انصافا موفق اند.


          ©2013 APG.ir