تعداد بازدید: 2544

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 15 بهمن 1391-19:48

نباید اجازه داد هر کس مجوز چاپ کتاب بگیرد

اظهارات عباسعلی ابراهیمی+ فریده یوسفی+سیروس مهدوی+حسن انوشه در نماشگاه کتاب مازندران


مازندنومه،کلثوم فلاحی:فریده یوسفی در مراسم رونمایی، نقد و معرفی کتاب "کهن‌ترین امیری‌های مازندران" از سری برنامه‌های بخش جنبی نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار داشت:‌ کتاب از اندیشه نویسنده تولید می‌شود و به مخاطبان خود حیات می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ حلقه‌هایی که این 2 عنصر مهم را به هم پیوند می‌دهند شامل نشر و برپایی نمایشگاه کتاب است.

مدیر انتشارات شلفین خاطرنشان کرد:‌ باید فضایی برای عرضه‌ی کتاب‌های تازه نویسندگان سراسر کشور لحاظ شود .

وی ادامه داد:‌ کتاب کهن‌ترین امیری‌های مازندران به کوشش شهرام قلی‌پور گودرزی و یوسف الهی توسط انتشارات شلفین منتتشر شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد:‌ آثار متعددی از این 2 پژوهشگر به چاپ رسیده و چهار عنوان کتاب دیگر به نام‌های  تاریخ مطبوعات مازندران با یافته‌های بسیار جدید، تاریخ برق مازندران، دیداری از شمال و سفرنامچه مازندران از این دو نفر در لیست انتظار چاپ قرار دارد.

وی ادامه داد:‌کتاب لاربن هم گفت‌و گوی حسین اعتمادزاده با لارین است.

یوسفی تصریح کرد:‌ حسین اعتماد‌زاده از نویسان و منتقدان برجسته مازندران است و آثار متعددی از جمله ما هم آدمیم و از وارش تا ونوشه را به چاپ رسانده است.

 وی گفت:‌کتاب فرهنگ نام‌های مازندران تالیف حسین وندادی است که پیش تر کتاب کشکول را انتشار داده بود.

یوسفی با اشاره به اینکه در حوزه مازندران کارهای زیادی انجام شده، ادامه داد:‌ کارهای بسیار دیگری هم در دست انجام است.

وی اظهار داشت:‌ 22 عنوان کتاب مازندران در انتشارات شلفین در انتظار چاپ مانده است

*ایجاد فضای نمایشگاهی مورد توجه قرار گیرد

 حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی در این مراسم اظهار داشت: خاصیت وجودی فرهیختگان در چنین جلساتی، تشویقی برای کاری است که ما موظف به انجام آن هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران ادامه داد:‌ عده‌ای زبان مازندرانی را به سقوط کشانده و واژه لهجه را به آن القا می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد:‌ نمی‌گوییم راه‌سازی و پل‌سازی اهمیت ندارد هرچند که این موضوع هم می‌لنگد اما باید به ایجاد فضای نمایشگاهی هم توجه شود.

ابراهیمی افزود:‌اگر به اهالی فرهنگ به معنای واقعی کلمه اعتبار بدهیم، به معنای واقعی توانسته‌ایم احترام جامعه را در این مقوله به مرزی برسانیم که فرهنگ جامعه روی پای خود بایستد و قدرت صدور هم داشته باشد.

*امیرپازواری خضر شاعران مازندران است

 سیروس مهدوی-پژوهشگر ومورخ مازندرانی-گفت: نباید اجازه دهند که هر کسی بتواند مجوز چاپ کتاب بگیرد.

وی با بیان اینکه پس ممیزی کجاست، تصریح کرد:‌ هیچ‌کس حق ندارد بد بنویسد و ممیزی را هم برای این منظور لحاظ کرده‌اند.

مهدوی با اشاره به اینکه اگر توان نوشتن نداریم پس بهتر است که ننویسیم، متذکر شد:‌ ارشاد باید جلوی کسانی که توان نوشتن ندارند را بگیرد.

وی با بیان اینکه بیهقی گفته هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد، افزود:‌ اما جلال آل احمد در این زمینه گفته این گونه نیست و  آنقدر کتاب نوشته شده که فرصت نمی‌شود همه را بخوانیم.

این مورخ مازندران در رابطه با اشعار امیر پازواری اظهارداشت:‌ در  آثار امیر پازواری، مجموعه شاخص، شاکله، نگاه و ادب مازندرانی به چشم می‌خورد.

مهدوی خاطرنشان کرد:‌ امیر پازواری خضر شاعران مازندران است.

وی گفت: دیوان او تمام دل‌گفته‌های مردم امروز است و مردم آنچه داشته‌اند را به زبان امیر بیان کرده‌اند.

*ناشران به اثرگذاری جلد کتاب توجه کنند

حسن انوشه -سرپرست تیم دانشنامه مازندران در بازدید از نمایشگاه کتاب- گفت:بعضی از ناشران قدیمی و ریشه‌دار در نمایشگاه کتاب مازندران حضور یافته‌اند.

وی با بیان اینکه برخی ناشران هم تازه‌کار هستند، تصریح کرد:‌بهتر بود که ناشران مازندرانی حاضر در نمایشگاه، در یک فضا انسجام داشتند و غرفه‌های آنها پراکنده نبود.

انوشه با اشاره به اینکه بهتر است ناشران مازندران، حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه کتاب داشته باشند، گفت:‌ 95 درصد از کسانی از نمایشگاه بازدید می‌کنند مازندرانی هستند و این مردم هم باید بدانند که فردی از استان آنها در زمینه چاپ و نشر فعال بوده و اهل فرهنگ است و به همین دلیل بخش غرفه‌های ناشران مازندرانی نمایشگاه باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه بعضی از تازه‌های کتاب در این نمایشگاه ارائه شده است، یادآور شد:‌ ایرادی که در کتاب‌ها و به ویژه در کتاب‌های ناشران مازندران دیده می‌شود این است که هنوز به اثرگذاری طرح جلد و ساختار کتاب در مخاطب، پی نبرده‌اند.

انوشه خاطرنشان کرد:‌ طرح جلد و ساختار کتاب هم می‌تواند برای مخاطب جاذبه داشته باشد.

وی با بیان اینکه تعدادی از کتاب‌های منابع دانشنامه را تهیه کرده‌ایم، افزود:‌در چند نوبت دیگر هم از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کنیم.

انوشه در رابطه با وضعیت پیشرفت دانشنامه مازندران، اظهار داشت: دانشنامه را در 2 مرحله پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه هم سفارش مقاله دادیم و هم فیش‌برداری می‌کنیم، افزود:‌ بالغ بر 200 مقاله نوشته شده است.

‌انوشه تصریح کرد:‌به دلیل اینکه خودم هم در فیش‌برداری دخالت می‌کنم کمتر به ویرایش مقاله پرداخته‌ام اما تمام کسانی که مقاله ارائه کردند مطمئن باشند که به زودی مقاله‌ها را ویرایش می‌کنم.


  • احمد ولی پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 20 بهمن 1391-0:0

    ناشران و نویسندگان حوزه ادبیات چون سنگ زیرین اسیاب ، سختی را تحمل و منفعت را به دیگران عرضه می دارند . هنرمندان مازنی سالم و تندرست و پایدار باشید .

    • دوشنبه 16 بهمن 1391-0:0

      دوست عزیزم

      به احتمال زیاد منظور آقای مهدوی کتاب سازی است نه کتاب نویسی.

      بسیاری از کتاب های چاپ شده کتاب سازی است و رونویسی از دست دیگران. درحالی که کتاب باید حرف جدید و اندیشه ی جدیدی ارائه بدهد و تکرار در تکرار فایده ای ندارد. به عبارتی نکته های نامکشوف انسان را کشف کند و الا....

      • تفاوت ها!پاسخ به این دیدگاه 5 1
        يکشنبه 15 بهمن 1391-0:0

        -نباید اجازه دهند که هر کسی بتواند مجوز چاپ کتاب بگیرد." آقای مهدوی می داند که چه می گوید ؟ مشکل بزرگ ایشان این است ؟ یادم هست حبرنگار رادیو ساری از آقای انوشه راجع به انتشار کتاب بد و کتاب خوب پرسید و آقای انوشه گفت : " ما کتاب بد نداریم. " ببینید تفاوت درک دو نفر که هر دو نویسنده مازندرانی اند از کجا تا کجا است . متاسفم


        ©2013 APG.ir