تعداد بازدید: 1882

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 16 بهمن 1391-15:43

فرهنگیان مازندران در انقلاب

 اقداماتی مانند برنامه ریزی اعتصاب معلمان بابل همگام با اعتصاب معلمان مازندران یکی از تلاش هایی بود که در محل اداره آموزش و پرورش به اجرا درآمد + اصل سند اولین و آخرین بیانیه های فرهنگیان بابل و مازندران


 مازندنومه؛مهدی زمانی،روزنامه نگار و پژوهشگر:معلمان و فرهنگیان مازندران مانند دیگر شهرهای کشور از آغازین روزهای خیزش مردمی همراه و شاید پیشرو نهضت اسلامی شدند.

 در بابل از مهر 1357 با عنوان جامعه معلمان و سپس با نام " جامعه فرهنگیان بابل " نشست های زنجیره ای در سالن دبیرستان دخترانه شاهدخت آن روز برگزار کرده،بیانیه های خود را به اطلاع مردم رساندند.

 این مرکز که جایگاه آموزشی و بی خطر بود برای همفکری و نشست های عمومی برگزیده شد.

 این تلاشگران گروهی بودند با اندیشه های گوناگون مذهبی ملی و حتی گرایش های چپ آن روز ؛ تلاشگرانی مانند زمانی ، مینوئی ، حاج سید جوادی ، ناجی ، مجیدی ، حریری ، حاجی ، طرف ، برزگر ، رحیمی ، تهرانی ، مسافریان ، اوصیا ، بیژنی ، صدرزاده و ....

 در این نشست ها پیام ها و اخبار رویدادهای شهر و استان مازندران و کشور خوانده می شد و بر آگاهی و شور آفرینی حاضران که بیشتر فرهنگی و دانش آموز دبیرستانی بودند ، می افزود .

 همچنین اقداماتی مانند برنامه ریزی اعتصاب معلمان بابل همگام با اعتصاب معلمان مازندران یکی از تلاش های آنان بود که در محل اداره آموزش و پرورش به اجرا درآمد .

دو سند زیر نمونه ای است که خواست ها آنان و شرایط سیاسی آن روزها را نشان می دهد .

 یکی از آنها گویا اولین بیانیه جامعه فرهنگیان بابل در تاریخ 18/7/1357 و نمونه دیگر بیانیه شماره 14 ، آخرین بیانیه " جامعه فرهنگیان استان مازندران " در 17/1/1357 درروزهای پایانی پیروزی انقلاب است.

سند اول

سند دوم



    ©2013 APG.ir