تعداد بازدید: 3780

توصیه به دیگران 5

دوشنبه 16 بهمن 1391-16:21

دانشنامه ای دیگر در راه است

اطلاعیه مهم مرکز ساری شناسی/در ادامه کار دانشنامه نویسی برای مازندران، گروه بزرگ پژوهشگران به سرپرستی استاد جهانگیر نصری اشرفی که از سال 1376 دانشنامه ی مازندران را آغاز کرده بودند و هم اکنون مراحل پایانی آن را می گذرانند،در تابستان 1392 در یک مجموعه 6 جلدی با هزاران سرشناسه تقدیم خواهند کرد.(ویرایش دوم)


مازندنومه:امسال سال نضج و گسترش نهضت دانشنامه نویسی در مازندران است که این مهم را باید به فال نیک گرفت.پس از شروع به کار تالیف و تدوین شناخت نامه مازندران به سرپرستی زین العابدین درگاهی که تاکنون نزدیک به 40 جلد آن چاپ و پخش شده است و نیز آغاز فعالیت دانشنامه مازندران به سرپرستی حسن انوشه،این بار مرکز ساری شناسی کار گردآوری و تالیف دانشنامه ای دیگر را آغاز کرده است.

این دایره المعارف مازندران شناسی به سرپرستی جهانگیر نصری اشرفی و دبیری عباس شیرزادی آهودشتی در هفته های آینده وارد مرحله ویراستاری می شود.در همین زمینه حسین اسلامی ساروی-رییس مرکز ساری شناسی-اطلاعیه ای صادر کرده و آن را در اختیار ما قرار داده است که در زیر آمده است.

گفتنی است مازندنومه گفت و گویی نیز با جهانگیرنصری اشرفی-پژوهشگر برجسته بهشهری و سرپرست دانشنامه مازندران-انجام داده که در ساعات آینده پخش خواهد شد.

----------------------

خدای را سپاسگزاریم که بعد از نوشته شدن صدها جلد کتاب در زمینه های مختلف تاریخ و فرهنگ و ادب مازندران امروز با تلاش و همّتی دیگر، بستری شایسته برای پر کردن جای خالی دانشنامه مازندران فراهم گردید.

چه در سطح ملّی و چه در سطح استانی و حتی شهرستانی، ما نیاز به دانشنامه ها و دائره المعارف ها و فرهنگ واژه ها داریم، لذا تدوین چند دانشنامه درباره مازندران از ظرفیت بالای این خطه ی با تاریخ و فرهنگ از ایران عزیز نشان دارد و این تنوع هم موید زیبائی و ارزش این کار است.

ما ضمن سپاس و قدردانی و همکاری با استاد انوشه که سرپرستی تدوین دانشنامه مازندران را با پشتیبانی استاندار محترم و با فرهنگ مازندران آغاز نموده اند که قطعاً کار ارزنده و با نگاهی ویژه خواهد شد، آرزوی تدوین دایره المعارف بزرگ مازندران را که ده ها سال است استاد سیروس مهدوی در دست تهیه دارند را داریم.


امّا در ادامه کار دانشنامه نویسی برای مازندران، گروه بزرگ پژوهشگران به سرپرستی استاد جهانگیر نصری اشرفی (صاحب دانشنامه ی بزرگ واژگان تبری) که از سال 1376 دانشنامه ی مازندران را آغاز کرده بودند و هم اکنون مراحل پایانی آن را می گذرانند تا به لطف خدا در تابستان 1392 در یک مجموعه 6 جلدی با هزاران سرشناسه تقدیم خواهند کرد.

این دانشنامه از سال 1376 با هدف ثبت مهم ترین میراث های تاریخی – اجتماعی-اقتصادی- سیاسی-فرهنگی، در حوزه فرهنگ تبری در گستره فرهنگی و طبیعی مازندران بزرگ طراحی و سازماندهی شد.

بدیهی است که اصولاً هیچ دانشنامه و دائره المعارف و فرهنگ نامه ای پایان ندارد و بسته نمی شود و تا ابد باز می ماند، که هر چند سال یک جلد تکاملی به آن افزوده می شود.

هم اکنون در ادامه این کار بزرگ در بخش مازندران پژوهی که در مرکز ساری شناسی با امکانات محدود در اختیار این گروه از پژوهشگران قرار گرفته تا با مشارکت گروه های مولفین که به صدها نفر می رسد به روزگار برداشت نزدیک گردیم.

کاشت و داشت یک دانشنامه قطعاً سالیان سال زمان و صدها اهل قلم و پژوهش را به همـراهـی نیـاز دارد. ایـن دانشنـامه ها میراث های مادّی و معنوی مازندران بزرگ را مورد پژوهش قرار می دهند.


بنابراین امروز که در سطح ملّی، همزمان، بنیادهای بزرگ دانشنامه های بزرگ اسلامی- تشیع- جهان اسلام، داریم. ضرورت دارد که بنیاد دانشنامه مازندران بر پا شود که گروه های مختلف با دیدگاه های ویژه خودشان و با شیوه ویژه خودشان تألیف دانشنامه های متفاوت را پشتیبانی کند.

گروه دانشنامه نویسی مازندران، در مرکز ساری شناسی رفیق و در کنار دانشنامه استاد انوشه و چشم براه دائره المعارف بزرگ استاد مهدوی و امیدوار به گروه های مختلف دیگر برای کار در عرصه ی تاریخ و فرهنگ و ادب و هنر مازندران بزرگ است.


دبـیرخـانه دانـشنامه نویسی کـه در مـرکـز ساری شناسی دائر گردیده با دبیری جناب آقای عباس شیرزاد آهودشتی که از پیش کسوتان اهل قلم و صاحب آثار ارزنده هستند،در انتظار حضور گرم تمام پژوهشگران گرامی خواهد بود.

این فعالیت های متنوع فرهنگی مازندران را با انتخاب نخستین معاونت فرهنگی شهرداری ساری به فال نیک می گیریم.

امید است در ادامه نگاه مهربانانه و فرهنگی جناب استاندار و مدیریت کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری مازندران، تمام شهرداریهای استان به این مجمو عه ها پیوندی مقدس بزنند که تا شاید کارهای فرهنگی ناشده در صدها سال قبل در این روزگار جبران گردد.

حسین اسلامی ساروی

*گفت و گوی سردبیر مازندنومه با جهانگیر نصری اشرفی سرمولف و نفر اول تدوین دایره المعارف مازندران:

http://www.mazandnume.com/?PNID=V14858


  • شنبه 2 شهريور 1392-0:0

    حضرت غلط انداز «حرص»درست و حرث غلط است .جندر غاز درست و چند درغاز غلط است .لطفا بیشتذ بیاموزید و فارسی را پاس بدارید و

    • زمانی- تهرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
      جمعه 20 بهمن 1391-0:0

      جناب استاد اشرفی، همکاران محترم ایشان، جناب استاد صادقی، سردبیر محترم مازندنومه فرهنگ دوست و فرهنگ پژوه و مازندرانی های محترم و هموطنان ارجمند؛ این افتخاری دیگر در حوزه فرهنگ و ادب و پژوهش منطقه ای در کشور است که شایسته تقدیر و بایسته تبریک می باشد.

      بهتر است به جای نگاه حذفی و قدرناشناسی احتمالی نسبت به اهمیت این پروژه مهم و اساسی، از منظر جذبی، همدلی و همیاری نسبت به توفیق روزافزون این پروژه با مرکز ساری شناسی و به ویژه استاد بی ادعا و تکلف؛ جناب استاد اشرفی؛ از مفاخر فرهنگی بهشهر، مازندران و کشور همکاری نموده و هر کس در حد امکان و توان، زمینه انجام موفق و روزآمد آنرا فراهم آورد.

      بی شک، افکار عمومی و تاریخ نسبت به خدمت یا خیانت احتمالی هرکس و در هر لباسی و در هر حوزه یا موضوعی قضاوت خواهد کرد. شان مازندنومه نیز، شان تقابل و نگاه حذفی نبوده و هماره- جناب صادقی نیز در مقام جلب و جذب و نشر اندیشه های فرهنگی و علمی و معرفی بزرگان علم و دانش و فرهنگ و ترویج عینی و عملی آن اقدام نموده و این سایت به سان، یک پایگاه علمی و پژوهش ادواری نیز در این راستا تا کنون خدمات غیر قابل انکاری را در قالب انتشار مقالات متعدد- وِیژه نامه های فرهنگی دانشمندان و مشاهیر منطقه ای و کشوری- مصاحبه ها و تاریخ شفاهی و اسنادی- معرفی آثار و کتب علمی و پژوهشی و نیز اطلاع رسانی مستمر نشست های علمی و فرهنگی و مانند آنها در نیل به این هدف مقدس داشته اند و یقیناً در آتیه نیز خواهند داشت. احترام به عالم و برزگان علم و دانش؛ احترام به شان و مقام علم و دانش بوده که بر همگان فرض و محترم خواهد بود.

      با سپاس از کلیه خوانندگان محترم دارای نظرات موافق و مخالف و احترام به کلیه دیدگاهها و نظرات محترم آنها

      • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 20 بهمن 1391-0:0

        نقدهایی که دامن غلط انداز بیچاره فکسنی را گرفته و حرث همه را در آورده نشان از آن دارد که غلط انداز به بدجایی گیر داده و حسابی غلط اندازی کرده است. کجا این غلط انداز جرات داره به اساتید معظمی که نام برده اند اسائه ادب بکند. حرف غلط انداز چیز دیگری است و آن اینکه اولاً سابقه نویسنده دانشنامه باید روشن... باشد. کجای این حرف توهین است؟ اینکه ... مازندنومه همیشه آن را تبدیل به نقطه چین کرده و مفهوم را از بین می برد بیاید مدعی دانشنامه نویسی برای مازندران شود و کلی هم تبلیغ بر سر آن بشود که نابغه دانشنامه نویسی است در حالیکه حتی یکبار هم تمرین دانشنامه نویسی نداشته است کجایش توهین بود. قبول بازهم دیوار غلط انداز کوتاه و کوتاه تر و او را بی ادب و بی نزاکت و هزار چیز دیگر بخوانید و به قول حضرت استاد کیوس گوران به این چند درغازی که نصیب دانشنامه نویسان می شود هم رشک نورزید ولی ما که از جمله حاسدانی هستیم که اذا حسدمان آشکارا در گوش شما طبین می شود و شما محض خلاصی از شر ما به همه چیز جز حقیقت پناهنده می شوید این را اینجوری عرض می نمائیم که کار غلط اندازی هم بسیار کار سختی است و از دانشنامه نویسی هم استخوان محکمتری می خواهد و قدرت فحش خوری بالایی را طلب می کند ولیکن بدون هر گونه دستمزدی انجام می گیرد و مزد ما تنها نسبت های ناروایی است که افراد از سر کج برداشتی خود به غلط انداز بیچاره می دهند و همه چیزهایی را که در ذهن خود دارند نثار غلط انداز می فرمایند و غلط انداز که به دلیل غلط اندازی اش شایسته همن جور حرفا است به راه خود ادامه می دهد و تا زمانی که به قول یکی از همین بزرگواران این کامنت های سبک مغزانه غلط انداز را معدوم نکردند و صاحب مازندنومه هم آن را ممنوالانتشار تلقی نکرد به همین جور خزعبلات نویسی ادامه خواهد داد. باور بفرمائید کار غلط اندازی دستمزدش اینهمه جسارت شنیدن نیست. به هر حال به قول آن دوست اینکه کله غلط انداز رو می شکنند نشان از آن دارد که غلط انداز وجود حقیقتی پنهان را حدس زده و انگشت گذاشتن روی آن برای برخی ها خیلی سخت است. بازهم می نویسم تا بدانند و بدانیم که موضوع چیست. تازه آقایان مخاطب غلط انداز را هم عوضی گرفتند.

        • مومن توپا ابراهیمی پاسخ به این دیدگاه 0 0
          جمعه 20 بهمن 1391-0:0

          باسلام وعرض ادب به محضر مبارک حضرت دبیرخانه ی دانشنامه! پیشاپیش کمالات حضرت استاد اشرفی را ارج می گذاریم اما ایجاب شخصیت فرهنگی ایشان آن است که:

          1- امانت دار باشند حتی سعدی بزرگ هم آنجاکه از کلام حکیمانه ی فردوسی بهره می برد ابتدا ذکر منبع می کند :

          چنین گفت فردوسی پاک زاد/که رحمت بر آن تر بت پاک باد:میازار موری که دانه کش است ...و آنجا که فردوسی از کلام دقیقی توسی بهره می برد از او ذکری بدین مضمون به میان می آورد که:...پذیرفتم آن گفت او را به خواب /به خوبی و نرمیش دادم جواب...

          کنون من بگویم سخن کو بگفت /منم زنده او گشته با خاک جفت .

          2- شما اما کلام دیگران را مصادره می فر مایید(با تعذیر از گستاخی ) و وقتی با اعتراض رو برو می شوید بر می آشوبید و به تعریض می فر مایید:« چنین و چنان شد و فلانی بدهکار صد هانفر چون شما شد». البته «ما خود در این میان نیستیم» شما که هستید و بزرگید! شرم گنانه حضرات را به توصیه ی حضرت مولانا اشارت می دهیم از آن روی که اعتقاد داریم عاقل را اشارتی بس باشد.

          کا رنیکان در قیاس از خود مگیر/گرچه باشد در نوشتن «شیر» شیر.

          3- بجای گرد آوری صد جلد از آثار دیگران بی ذکر نام و نشان، یک جلد بنگارید از آن خود .به قول سعدی :کم گوی و گزیده گوی چون در/تا زاندک تو جهان شود پر. براستی آیا بزر گان ادب ما که آثار شان اکنون جزو میراث ارزشمند بشری است مگر صد جلد کتاب نوشتند ؟ آیا این بزرگان دانش و ادب که «جهان کرده اند از سخن چون بهشت» حقوق بگیر دولت دبودند؟ لطفا ناله ی فردوسی را بشنوید که چنین مویید:فقایی نیرزیدم از گنج شاه/از آن من فقایی خریدم به راه...بزرگی سراسر به گفتار نیست/دوصد گفته چون نیم کردار نیست

          با احترام:تنت به ناز طبیبان نیاز مند مباد /وجود نازکت آزرده ی گزند مباد.

          • حسین اسلامیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

            حضرت استادی جناب آقای کیوس گوران.

            با تمام وجود برایت سلامتی آرزوی دارم. شما بزرگ این دیار هستید، بزرگی کردید. شما افتخار مازندران هستید، شما عزیز مازندران هستید، خدا به ما این لیاقت را بدهد که به شایستگی وجود نازنین شما را گرامی بداریم.این تهمت ها و حرف و حدیث های ناموزون شنیدن حدّاقل هزینه ای است که ما برای عزّت و سرفرازی مازندران بزرگ و ایران عزیز با جان و دل پرداخت می کنیم. سربلندتر باشی که باعث سر بلندی ما هستی.

            • از دبیر خانه دانشنامهپاسخ به این دیدگاه 0 0
              پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

              جناب ابراهیمی، کاری بزرگ در حدّ واژگان بزرگ تبری قطعاً نارسائی هم دارد. همزمان با دانشنامه بزرگ مازندران، تدوین و تکمیل واژه نامه بزرگ تبری در دست تهیه است که 8 جلد خواهد رسید. جناب ابراهیمی، شما هم می دانید که نوشتن کتاب یک بخش کار است. مشکل بزرگ چاپ و نشر و فروش کتاب است. چون آقای اشرفی کارمند دولت نبوده و نیستند ،بناچار آثارشان را باید ناشرین چاپ کنند و در عرض حق التالیف چند دوره همان کتاب را به مولف می دهند. تمام حق الزحمه آقای اشرفی که به صدها نفر امثال شما هم بدهکار شدند، دویست دوره از این کتاب بود که ایشان بناچار از تقدیم به بعضی از دوستان دست اندر کار این واژه نامه بزرگ تبری شدند. امروز اگر یک دوره از واژه نامه صد هزار تومان فروش دارد ربطی به اشرفی ندارد. متعلّق به آقای اشرفی نیست،آقای اشرفی برای تهیه این واژه نامه کمتر از سه میلیون تومان وام از بانک صادرات گرفتند که نزدیک به 20 میلیون تومان دادند، هنوز هم بدهکارند. چون همیشه دچار تأخیر و مجازات و جریمه شدند. شما در این کشور یک نفر پیدا کنید که بیش از صد کتاب نوشته باشد، کارمند دولت هم نباشد و ارثیه پدری هم نداشته باشد. این آدم به نوعی معتاد است، معتاد به خواندن و نوشتن ، امّا با اعتقاد به کار فرهنگی برای مردم. شما که آگاه هستید خوب می فهمید که اگر حضرت استاد مرحوم ایرج افشار و امثال آن بزرگان به عرصه قلم آمدند، وصل به مال و منال پدری بودند، با نوشتن کتاب که پول در نمی آید. کار قلم کار عشق است و آگاهی و احساس مسوولیت.

              • مومن توپا ابراهیمیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

                جناب آقای اشرفی خسته نباشید!واژه نامه ی تبری شما ،آنجا که به غرب مازندران می رسد( با عرض معذرت) بسیار می لنگد .اشتباهات غیر قابل چشم پوشی دارد به خصوص در مورد جغرافیای روستاها مغشوش است .ضمنا بیش از 14صفحه از مطالب من بنام شخص متشخص دیگری در کتاب شما آمد که علی رغم گفتگوی تلفنی با حضرتعالی به اعتراضم توجهی نشان ندادید این حقیر در آن چهارده صفحه بیش از 73 غلط دیدم که بدل کار محترم بر اثر دست کاری بوجود آورد .امید که در دانشنامه ی جدید چنین نشود .ضمنا در صورت ی که با مدعایم موافق نباشید آماده ی اثبات مو ضوع هستم ،البته به زودی در این زمینه نقدی تقدیم خواهم نمود هرچند کار بزرگ شما را شایسته ی تقدیر میدانم و اعتقاد دارم فقط املای ننوشته است که بی غلط است .با احترام.

                • از مازندران بزرگپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

                  اشکاللی ندارد اگر ما ندانیم.

                  باید پرسش کنیم تا بدانیم اما اگر درحالی که نمیدانیم اظهار دانش بکنیم خوب نیست.

                  1-با ادب باش.کسی کسی را دست نینداخته است.این دانشمندان اگر کارهای متنوع میکنند.یعنی باغ ما به بازنشست خوب است.

                  2-دایره المعارف ها ودانشنامه ها و شناخت نامه ها کارخانه قند فریمان نیست که با یک قالب برایتان قند حبه بزنند.

                  این عرصه را با معیارفهم واندیشه وتفکر باید اندازه گرفت.

                  3-اینکه می گویند چرا دو تا دانشنامه بنویسید یعنی اینکه نمی دانید چه میگویید.مثل اینکه بگویید چرا دو دست لباس دارید.

                  چرا در یک باغ بزرگ دو تا درخت میکارید.یک درخت کافی است.یا بگویید که چرا سعدی شعر سرود.

                  وقتی فردوسی شعر سرود کافی بود.چرا دو تا کتاب در تفسیر مثنوی هست باید یکی باشد.ما در قرآن هم ده ها تفسیر داریم.

                  4-توی این کامنت ها فقط خودتان خودتان را دست انداختید.

                  مه فشاند نور و .......... عو عو کند.

                  شما بهتر است بروید در محضر خانواده محترمتان ادب خانوادگی وادب اجتماعی و آداب زندگی را بهتر بیاموزید.

                  • کیوس گورانپاسخ به این دیدگاه 0 0
                    چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

                    چندی ست بهانه یکی دو خبر فرهنگی به اظهار نظر مخاطبین و مراجعین به سایتها انجامید که همینمان - خبر خوش فرهنگی و برخورد ارا - مبارک است اما ایضا جای بسی تاسف است که در بیان نظرها دچار افراط و تفریط میشویم و انچه بیان میداریم به واقع تخطئه یکسر اقدامان فرهنگی ست - و دردا و دریغا ازین عمل!

                    مایل بودم به مطلب و مقاله ای مستقل به ارائه نظرات خود بپردازم اما عارضه ای که گریبان دستهایم را گرفت معذورم بدین کار میدارد و نگارش همین مختصر هم بعهده دوست عزیزی ست که به عیادت امد و مجملی از ما به سوغات تان اورد!

                    اولا هرقدمی که برای امور فرهنگی ما برداشته شود باید تلقی اش به خیر کنیم و یادمان باشد که تمامی راههای دراز با قدم نخست اغاز شدند . حضرات گرانسنگی همانند انوشه - مهدوی - درگاهی - اسلامی - نصری اشرفی و...از اعاظم عصر ماهستند و به وسع و وظیفه خود دست به کارهای سترگ بردند و اگر تا به کارستان مورد نظر شما نرسیدند و نرسیدیم - که شما مخاطبین ارجمند میفرمائید - اهمیت و عظمت کارشان را نمیتوانید نفی کنید ! تدارک و تهیه همین پنج جلد فرهنگ واژگان تبری که به همت و دبیری جهانگیر نصری اشرفی صورت پذیرفت در حد خود کاری عظیم بود که امروز به ادامه مهم اش پرداخته اند . باورتان بشود که اینان گرانقدر و دست در کار تولیدات فرهنگی هرگز به مابه ازائ مادی نمی اندیشند که از قضا پشیز ان را نمیتوان چشم داشت !! اکابری ازین دست که شمارشان افزون باد به خرج ر اه عشق قلم میزنند و چون بیتی و سطری پدید امد ، به اسودگی دل نفسی می کشند....! گیریم که فلان سازمان و بهمان تشکیلات دولتی دست در جیب کرد و انچه دراورد و پیش اینان فرهنگی و فرهمند گذاشت حتی به همان عدد و رقمی باشد که به کتره به اشارت برده اید اما درد اینجاست که نمیدانید هیچکس به هیچ زمان نتوانست و نمیتواند به درهم و دینار جوابگوی مساعی عشق باشد...!

                    اینگونه کمکهای مادی - اگر باشد - با رانت های میلیاردی و گشایشهای اعتبار ارزی و ریالی برای ان دیگرانی که دارند خون مردم را در شیشه میکنند و بر سر لاشه ی از هم پاشیده شان دست به گریبان هم می برند فرق میکند...!!!

                    شمارا بخدا منصف باشید و زبان هتک فرو برید تا فرهنگ تباران و قلم پردازان ما شرحی از حضور دردمندانه ما بیاورند پیش از انکه جاخوش کردگان برسریر و نخیل قدرت دست به تحریف ما ببرند و هویتمان را به باد بسپارند....!

                    • چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

                      سلام وصد سلام بر مردان اهل قلم استان سرسبز تبرستان...شما رو بخدا به جان هم نیوفتید شما اهل ادب وفرهنگ هستید .ببینید تو این کامنت ها چطور شما رو دست می اندازند ؟؟شما برای ما الگو بوده وهستید بیدار باشید ویکدیگر رو تخریب نکنید.یکی دانشنامه بنویسد یکی شناخت نامه یکی دایرت المعارف بنویسه چرا دوتادانشنامه؟مازنی

                      • چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

                        طبرستان معرب تپورستان است ونکه با تا نوشته میشودتپورستان است یا بگو تپورستان یا بگو طبرستان که عربی شده ان است بنا براین تلفظ تبرستا ن اشتباه می باشد

                        • محمدعلی رضاپورپاسخ به این دیدگاه 1 0
                          سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                          //"من از خطه ی سبز مازندران ام"/گلستانی ام.غنچه ی بوستان ام//دلم تابه دل های مردانش آمیخت/من آموختم عشق،از دوستانم//خرامان مرو،یک دم ناز بنشین/به جانم به جانم به جانم به جانم//دلم تنگ شد.کو کلام نخستین؟/"من از خطه ی سبز مازندران ام."//

                          • یک مازندرانی از مازندران بزرگپاسخ به این دیدگاه 0 0
                            سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                            مازند نومه لطف کند که یک مکان مقدس را به الفاظ بد و حرفهای نا معقول آلوده نکنند. ورود هر نا کَس به این محدوده ممنوع شود.

                            سر که نه در راه عزیزان بود بار گرانی است کشیدن به دوش

                            اگر امروز فرضاً پولی به استاد انوشه داده باشند که دانشنامه بنویسند، اولاً که هنوز پولی در کار نیست، ثانیاً اصلاً کار ایشان و امثال ایشان خریدنی نیست، قیمت ندارد. ثالثاً خاک بر سر پول اگر امروز برای زنده نگه داشتن فرهنگ این مملکت خرج نشود. رابعاً خاک بر سر ما که هنوز یاد نگرفتیم با اهل قلم با ادب باشیم. خاک کف پای امثال انوشه و اشرفی را باید سرمه چشم خودمان بکنیم.

                            • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                              مازندران به وجود اهل قلم با نشاط می ماند. البته حرف و حدیث افراد بیکس همان ضرب المثل مازندرانی است که:

                              خرابه بی شال نونه

                              • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                ای غلط انداز جان - از خدیم گفتند بی کسی بد دردیه ! ما از مدتها ÷یش گفتیم آقای صادقی به ما که رسید همه چی رو سانسور نمود . وگرنه همه میدانند ...اصلا و ابدا بدرد دانشنامه نویسی نمیخورد...تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد .. مگر فرهنگ مازندران جیگر است که به هر شخصی بدهید تدوین نماید . ای کوفت بشه اون پولی که میخواهد از سر فرهنگ شکم سیر نماید

                                • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                  آقای ناقلا، به عرض شما می رسد که استاد مهدوی و استاد اشرفی و استاد انوشه و جناب دکتر درگاهی از پیشگامان و اساتید مسلّم دانشنامه نویس در سطح کشور هستند. هم اکنون هر چهار نفر در این وادی مشغول هستند. دارند به مازندران بزرگ خدمت می کنند.در سطح ملّی و بین المللی هم از این عزیزان در دانشنامه نویسی استفاده کرده اند و بهره می گیرند. چرا کفران نعمت می فرمائید ، این اشخاص هر کدام یک برگ از شناسنامه ی مازندران بزرگ هستند. نزاکت، ادب، تواضع و تقدیر حدّاقل کاری است که در برابر این دانشمندان خودمان باید داشته باشیم.

                                  • از ساری شناسیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                    سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                    فقط در یک کلام، دیناری از کسی نگرفتیم، اتفاقاً دکانداری یاد نداریم. آنهایی که خودشان را باور ندارند نمی توانند دیگران را باور کنند. آقای اشرفی 15 سال است روی این دانشنامه کار کرده. تنها استفاده اش تا امروز همین یک استکان چای بوده که در ساری شناسی حاجی اسلامی برایش آماده کرد. مسئله، زمان است که برای ما کوتاه است، یعنی عمر ما کوتاه است. کار ناشده برای مازندران زیاد است. و امروز همه باید بیدار بشویم. کار و کار و کار و آنهم فرهنگی، تا امثال غلط انداز به غلط فکر نکنند.

                                    • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                      بادرود اقا تبرستان درسته ننویسید طبرستان اقای اسلامی خوب حال سیاسیون رو گرفتی بندگان خدا تازه کیسه دوختند 100 میلیون دانشگاه مازندران گرفت اما مرکز دانشنامه رو بردند جای دیگه

                                      • از پژوهشگران ساری شناسیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                        سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                        چرا نمی گوئید روزگار رنسانس فرهنگی ما شروع شده. چه افتخاری بالاتر از این که در این روزگار این همه مازندرانی اهل قلم داریم که برای مازندران می نویسند؟

                                        • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                          از روزگار آدم ابوالبشر تا امروز یک نفر که از راه قلم در این کشور یک لقمه نان خورده نام ببرید. کار نشر- کتاب- نوشتن- معلمی- فقط عشق است و آگاهی. ما باید از خدا برای داشتن مردان و زنان اهل قلم سپاسگذار باشیم.

                                          • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                            چهل سال پیش درباره مازندران سه عنوان کتاب تاریخ داشتیم. امروز دانشنامه ها دارند می نویسند،این یعنی که فردا در دانشگاههای کشور می توانیم رشته تاریخ تا سطح دکترا با تخصص مازندران شناسی داشته باشیم. دست همه دلسوزان فرهنگی درد نکنه.

                                            • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                              مازندران بزرگ، مردان بزرگ می خواهد. مازندران بزرگ و با شناسنامه داشتن خرج دارد. هزینه اش را باید از جان مایه گذاشت. آنانکه در عرصه فرهنگ کار می کنند سربازان و جانبازان اصلی در سنگر دفاع از مازندران بزرگ زیر سایه ی ایران عزیز هستند.

                                              • سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                                این افتخار برای یک کشور است که در کار فرهنگی ترافیک دارد. حالا راستی راستی باید به خودمان شاد باش بگوئیم. به مازندران تبریک . تبریک. تبریک

                                                • عباس پور پاسخ به این دیدگاه 1 1
                                                  سه شنبه 17 بهمن 1391-0:0

                                                  خواستار تغییر نام مازندران به نام اصلییش طبرستان هستیم زنده باد طبرستان بزرگ

                                                  • دوشنبه 16 بهمن 1391-0:0

                                                    یا علی

                                                    • دوشنبه 16 بهمن 1391-0:0

                                                      با تشکر از مازندنومه که اخبار فرهنگی را ويژه پوشش می دهد و با تشکر از استاد اسلامی و استاد اشرفی که در راه تدوین دانشنامه ای جدید و کامل قدم برمیدارند.در ضمن می خوستم به این کامنت گذار بگویید که چرا معتقد است سیستم کامنت مازندنومه اشکال پیدا کرده است؟بهترهم شده و الان امکان پلاس دادن و امتیاز فراهم شده.موقع نگارش کامنت هم که مثل گذشته است و فرقی نکرده.احتمالا این کامنت گذار جزو پیرمردان مجازی است که جلوی هر تغییری مقاومت می کند و حوصله ندارد یا تازه کار و ناوارد است.ما که قبول داریم و استقبال میکنیم.

                                                      • غلط اندازپاسخ به این دیدگاه 0 2
                                                        دوشنبه 16 بهمن 1391-0:0

                                                        جنگ دانشنامه نویسان و جنگ دانشنامه ها. مازندران مهد ناسازگارهی های فرهنگی و سازش های پشت صحنه و زد و بندهای پنهان و آشکار در زمینه های فرهنگی. در مازندران هیچ کس با هیچ کس سازش ندارد و از خالی کردن عقده ها بر علیه همدیگر بسیار کیف می کنند. حسادت ها و رقابت های ناسالم و بر علیه هم زدن ثقل سنگین نارفاقتی ها را در قلب های ثقیل و سنگی مداومت می دهد و برای عقده گشایی اسبان تندروی لجاجت را سوار شده و مهار آن را به دست انانیت نفس داده و با شیاطین هم نفس شده اند. این دانشنامه ها هیچ کدام خیری برای مازندران نخواهند داشت و اساس آن با خلوص و نیت ناب و خدایی همراه نیست. این هجمه فرهنگی علیه مازندان به نام مازندران و به کام عده ای خاص است و بوی کباب را حسابی استشمام می کنند. امید که منتشر شود.

                                                        • م.صداقتی نژادپاسخ به این دیدگاه 1 0
                                                          دوشنبه 16 بهمن 1391-0:0

                                                          تولد دانشنامه تازه مبارک.کارهای آقای اشرفی واقعا عالیست و مطمئنیم اینکار هم پربار و عالی از اب درمیاید.درود بر اشرفی و اسلامی

                                                          • دوشنبه 16 بهمن 1391-0:0

                                                            سیستم کامنت مازندنومه درهم برهم شد و ما راستش اوقاتمون حسابی تلخ که آقای صادقی رفت زیر ابرو بگیره زد جشم مازندنومه رو کور کرد و ککش هم نمی گزه. بابا ما پیشرفت صفحه بندی مازندنومه و تغییر فرمت آن را نخواستیم همون کامنت های زیبای قبلی ما را بس است. با این دانشنامه بازی که در آوردند آبروی و ارزش دانشنامه را به ماست بند کردند. سابقه افراد در دانشنامه خیلی مهم است مگر می شود افرادی با هر سابقه را دانشنامه نویس بکنند. اگه اینجوریه کسروی ها بهترین دانشنامه را می توانستند بنویسند.

                                                            • هم استانيپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                                              دوشنبه 16 بهمن 1391-0:0

                                                              خسته نباشيد دكتر اسلامي!


                                                              ©2013 APG.ir