تعداد بازدید: 2211

توصیه به دیگران 3

چهارشنبه 18 بهمن 1391-10:15

شب کتاب بگذاریم

زین العابدین درگاهی:با توجه به شرایط فرهنگی کشور ما هر کسی که از راه رسید و یک مجوز نشر گرفت نباید انتظار داشته باشد دولت از او حمایت کند،  /کیوس گوران:مثل شب شعر، باید جوانان را دور خود جمع کرد و نویسندگان برنامه بگذارند و برای اینها کتاب بخوانند.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:زین‌العابدین درگاهی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب،در رابطه با گران بودن کتاب، اظهار داشت: به نظر من کتاب گران نیست بلکه درآمد ما کم است.

این پژوهشگر قائم شهری با بیان اینکه کتاب به نسبت بسیاری از موارد و کالاهای دیگر، گران نشده، تصریح کرد:‌چون کتاب جزئی از زندگی ما محسوب نمی‌شود و هزینه کردن برای کتاب، برای ما تبدیل به عادت نشده، گمان می‌کنیم کتاب خیلی گران است.

سرپرست شناختنامه مازندران با اشاره به اینکه طبیعی است که اگر کالایی ارزان باشد، خریداران بیشتری دارد، گفت: با شرایط اقتصادی فعلی اگر قیمت کتاب‌ها به قیمت نصف هم کاهش یابد، باز هم می‌گوییم کتاب گران است.

این پژوهشگر و نویسنده مازندرانی با بیان اینکه تولید کتاب انبوه شده و تنوع هم بیش از اندازه است، ادامه داد: چون کار خوب با هزینه بالا تولید می‌شود، گران‌تر از بقیه کارهاست و اگر نسبت بگیریم یک کتاب خوب گران تر است چون هزینه تولید بالا دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه مجموعه شناختنامه مازندران که در 37 جلد منتشر شده، هر جلد دارای قیمت 2هزار تومان است؛ اگر قرار باشد این کتاب را من تنهایی بنویسم و ناشر منتشر کند، تردید نکنید که قیمت کتاب کاهش می‌یابد اما ما برای انتشار این شناختنامه، دارای شورای علمی، گروه ویراستاران، گروه داوران و ... هستیم.

درگاهی با اشاره به اینکه هزینه تولید یک جلد از این نوع کتابها مثل دانشنامه ها و شناخت نامه ها به نسبت هر نوع کتاب دیگری بیشتر است، گفت: اما عده‌ای سودجو که کتاب برای آنها اصل نیست، به جمع‌آوری، گردآوری و سرهم بندی می‌پردازند و کتاب چاپ می‌کنند و اینها هم به همان قیمت می زنند و گاهی ارزان‌تر، چون هزینه چندانی نکردند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط علمی و فرهنگی و آموزشی جامعه و به ویژه در دانشگاه‌ها، تب نوشتن کتاب بالاست، اضافه کرد:‌ هر کسی هر چیزی که نوشته گمان می‌کند باید منتشر کند،به همین دلیل کتاب‌های بی کیفیت الاماشاءالله.

درگاهی با اشاره به اینکه یک کتاب واژه نامه مازندرانی که به فارسی برگردان شده زیر 200 صفحه با قیمت 10هزار تومان ارائه می‌شود، یادآور شد: معلوم است که فقط می‌خواستند پولی دربیاورند که کیفیت کتاب تا این حد پایین است.

وی افزود: متاسفانه از این دست کتاب‌ها در ناشران مازندرانی فراوان است.

درگاهی با اشاره به اینکه این کتاب‌ها به این دلیل منتشر می‌شوند که ناشر سرمایه‌گذاری نمی‌کند و نویسنده هم متاسفانه پول ندارد، اظهار داشت: ناشر چون درآمد داشته و می‌خواهد آمار انتشار خود را بالا ببرد، این کتاب را چاپ می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد کتاب‌های منتشر شده در مازندران این گونه است، گفت: چون ناشر سرمایه گذاری نمی‌کند فیلترهای علمی ندارد و کتاب‌های نازل و سبک و بی‌محتوا فراوان است.

درگاهی در این زمینه که ناشران گلایه دارند که مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و شاید این موضوع باعث شده که به انتشار کتاب‌هایی از این دست روی بیاورند، متذکر شد: اگر قرار است دستگاه دولتی پول بدهد و ناشر چاپ کند دیگر ناشر خصوصی چه معنایی دارد؟

وی با اشاره به اینکه ناشر کسی است که صاحب علم، فرهنگ و درایت فرهنگی و اقتصادی است و سرمایه اش را برای تولید کار فرهنگی می‌گذارد، اضافه کرد: پس نیاز به حمایت دولتیِ این چنینی ندارد،ولی ارگان های دولتی با خرید و هدیه کتاب،می توانند از آن حمایت کنند.

درگاهی با بیان اینکه اگر کتاب با نگاه فرهنگی تولید شود به فروش می‌رود، گفت:‌ منظورم در رابطه با کتاب‌های خاص نیست، عموم کتاب‌ها مد نظرم است.

این پژوهشگر با بیان اینکه با توجه به شرایط فرهنگی کشور ما هر کسی که از راه رسید و یک مجوز نشر گرفت نباید انتظار داشته باشد دولت از او حمایت کند، اظهار داشت:‌ اگر این جور باشد تمام بودجه‌های فرهنگی باید زیر دست ناشران برود و این غلط است.

درگاهی ادامه داد: من سوال می‌کنم چند درصد ناشران در استان، به صورت حرفه‌ای به کار نشر می‌پردازند؟ غالب ناشران ما این کار،شغل دوم یا سوم آن ها محسوب می شود،به همین سبب کیفیت کار پایین می‌آید.

وی افزود:‌ ناشران بزرگ خصوصی داریم که انتشاراتی آنها زیان آور نبوده و سودآور است.

درگاهی در رابطه با فضای نقد کتاب و پایین بودن آستانه تحمل نویسنده و منتقد، اظهار داشت: نقد کتاب چه به صورت جلسات و یا درج مقالات در رسانه‌ها موجب ارتقای کار می‌شود.

وی ادامه داد: نقد موجب می‌شود هرکسی هر چیزی می‌داند و یا با اندک پولی که دارد دست به انتشار نزند و حوزه کتاب را حوزه خطیری ببیند.

درگاهی با اشاره به اینکه نقد موجب ارتقای فرهنگی جامعه می‌شود، گفت: اما غالبا مفهوم و کارکرد نقد را نمی‌شناسیم، گمان می‌کنیم اگر کسی گوشه‌ای از کار ما را به نقد بکشد و زشتی‌ها را نشان بدهد یعنی دشمن ماست در حالی که بر اساس آموزه‌های دینی امام صادق(ع) می‌فرمایند «بهترین دوستان و برادران من کسانی هستند که عیب‌های من را به من اهدا کنند».

وی با اشاره به این بیت که «آینه گر نقش تو بنمود راست / خود شکن آینه شکستن خطاست»، تصریح کرد: به همین دلیل آستانه تحمل نویسنده پایین است چون نقد را دشمنی می‌داند.

درگاهی ادامه داد: از سوی دیگر چون فضا، فضای کتاب و فرهنگ است ناقد هم باید ملتزم به امور فرهنگی و اخلاقی باشد.

وی با اشاره به اینکه نقد کتاب با غرض ورزی زمین تا آسمان تفاوت دارد، تصریح کرد: معمولا در فضای فرهنگی ما، نقد آلوده به غرض ورزی است بنابراین نویسنده تحمل نمی کند.

درگاهی خاطرنشان کرد: باور داریم هرچه نقد بیشتر باشد رشد اندیشه و فرهنگ بی تردید بیشتر است.

*شب کتاب بگذاریم

کیوس گوران در حاشیه بازدید ازنهمین نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار داشت: فضای فعلی نمایشگاه کتاب، بهتر از فضای قبلی است و همچنین سطح کیفی کتاب‌ها هم مناسب‌تر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توانسته کتاب‌های مورد نیاز خود را از نمایشگاه تامین کند، افزود: من با چند نشانی به نمایشگاه آمدم و ناشران مورد نظر، کتاب‌هایی را که می‌خواستم،داشتند.

 این شاعر مازندرانی در پاسخ به این سوال که چگونه توجه جوانان را بیشتر به سمت و سوی کتاب جلب کنیم، خاطرنشان کرد: باید برای جوانان موجبات را فراهم کرد و یکی از این موجبات می‌تواند شب‌های کتاب باشد، مثل شب شعر، باید جوانان را دور خود جمع کرد و نویسندگان برنامه بگذارند و برای اینها کتاب بخوانند.

گوران خاطرنشان کرد: وقتی جوانان، حرف‌های خود را از زبان اینها بشنوند، به سمت کتابخوانی می‌روند.

وی در رابطه با گرایش جوانان به سمت اینترنت، اظهار داشت: اینترنت امروز فقط خلا کتاب را پر نمی‌کند بلکه نیازهای اطلاعاتی را هم پوشش می‌دهد.

گوران اضافه کرد: اگر قرار باشد کتاب‌های ما با این محدودیت و معذوریت چاپ شود، رضای خاطر این نسل را فراهم نمی‌کند.

 وی ادامه داد: کتاب خوب، کتابی است که واقعیت‌ها را گفته باشد اما مصالح برخی ایجاب می‌کند نگذارند این کتاب‌ها منتشر شود و این مسائل مانع می‌شود که جوان به سراغ کتاب برود.


  • پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

    همين كتاب هاي ضعيف و به زعم بعضي ها گران ناشران مازندران است كه دست مايه‌اي براي مسابقه شناختنامه نويسي و دانش نامه نويسي شده است.

    • پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

      اينكه در اين وضعيت بد اقتصادي، ناشر يا نويسنده اي پيدا شود كه كتابي چاپ و عرضه كند، قابل تقدير است. همچنين همين تعداد كم خريداران كتاب كه رنج راه ناهموار رسيدن به نمايشگاه را تحمل مي كنند و به خاطر حمايت از پديدآورندگان كتاب قدم رنجه مي كنند با ارزش است و بايد قدردان بود. حالا چه كتاب 37 صفحه اي آقاي درگاهي باشد يا كتاب ده هزارتوماني ... . اگر ناشري از دولت گله مي كند، درخواست حمايت مالي براي چاپ كتاب ندارد بلكه خريد كتاب از ناشران و نويسندگان مي تواند راه را براي كتاب هاي در نوبت چاپ، هموارتر كند. شما كه معتقد به نقد شفاف هستيد، در پرده سخن نگوييد. مخاطبان شما آنقدر هم كه فكر مي كنيد، پرت نيستند. خدا آخر و عاقبت همه‌ ما را ختم بخير كند!

      • چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

        با سلام و درود فراوان به آقای گوران عزیز و ارجمند! به گفته نمایندگان کشور بیش از 70 در صد مردم زیر خط فقر زندگی میکنند ( در ثروتمند ترین کشور دنیا )! کشورهای دیکتاتوری و مستبد آگاهانه مردم را در فقر و گرسنگی و بی خانمانی و بیسوادی و جهل و نادانی نگه می دارند، تا از جوانان مرز و بوم برای منافع و مقاصد و جذب این جوانان به سوی ...! و به گفته روان کاوان و روانپزشکان برای هر 1 غم، باید 5 شادی جانشین شود تا کودکانمان به ناراحتی روحی و روانی دچار نشوند!!!از کودکان و جوانانی که 70 درصدشان زیر خط فقر زندگی می کنند و برای آوردن نان خالی بر سر سفره! نقش پدر و مادر را بازی می کنند! از خستگی مفرط دیگر چه حال و حوصله ایی و اوقات فراغت برای این نوجوانان و جوانان باقی خواهد ماند که به سوی کتاب کشیده شوند؟!!! این 70 در صد نه به درد درس و مشق و کتاب می خورند! نه به درد ورزشی و نه به درد ...!!! فقط به درد ...! جناب گوران محترم! مقایسه کنید با کودکان کشورهای اروپایی و به ویژه کشورهای اسکاندیناوی! کودک از جنین مادر تامین است با تغذیه سالم و زیر نظر دکنر! تا از مهد کودک و دبستان و دبیرستان، از مرکز تا دور نقاط ترین روستا ها در سر مرز!! (تک تک) کودکان در زیباترین رستوران مدارس از تغذیه و دکتر و دندانپزشک رایگان برخوردار هستند!!! و اگر کوچکترین خللی در رفتار و گفتار و کردار ( تک تک کودکان ) از مرکز تا سر مرزها، دهات و روستا ها ایجاد شود! مدیران و مسئولین یا در منزلتان را می زنند! یا والدین را به مدارس احضار می کنند!!! وبه هر بیکاری و بیماری و باز نشسته محترم و عزیزی، به هر ( معتاد و الک... ) پس از پرداخت کرایه آپارتمان همچو هتل با وسایل اولیه معادل با نرخ ارز امروز 5 میلیون تومان برای معیشت زندگی به حسابشان واریز می کنند!!! تا خودشان و کودکانشان در کمال آرامش و آسایش و بدون استرس و داشتن اوقات فراغت تا سن 18 سالگی به درس و مشق و کتاب و ( پول برای خریدن کتاب داشته باشند ) تا به کودکان کار و خیابانی تبدیل نشوند!!! و به حساب هر کودک معادل 500 هزار تومان می ریزند برای کافی شاپ و سینما و شادی و نشاط و تفریحات خوش گذرانی سالم با دوستان! من خود یک روستا زاده هستم در خانه گلی و خشتی در روستا های شمال عزیز و زیبایمان زندگی کردم! در کودکی یک دستمان نان خشک و یک دستمان بینی خود را پاک کردن!!! خود بخوانید....!!! اینها هیج چیز ندارند جز مغز! ما همه چیز داریم + مغز!!! سرتان را درد آوردم عزیزان من!

        • ابوالحسن سلیمانی تپه سریپاسخ به این دیدگاه 1 0
          چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

          امیدوارم فکری اساسی برای مکانی شایسته و ثابت برای نمایشگاه کتاب بشود.

          نکته دیگر اینکه ناشران کتابهای جدیدشان را نیاورده بودند. دیگر اینکه حداقل فایده برگزاری نمایشگاه کتاب این است که انسان میفهمد هنوز کتاب نیمه جانی دارد.

          • چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

            ایول استاد گوران هم خودشونو نشون دادن خیلی وقت بود کم تر خبری ازشون می شد خوند


            ©2013 APG.ir