تعداد بازدید: 4818

توصیه به دیگران 3

جمعه 20 بهمن 1391-11:43

ایران کوچک/صدای مازندران در پایتخت پیچید

ربع سکه و تقدیرنامه ای به گروه آیینی زندگی سوادکوه رسید و اجرای گروه مازندران با قدردانی ويژه ملک زاده همراه بود.(گزارش مازندنومه از حضور هنرمندان مازنی در جشنواره ملی صدای عشایر در تهران+عکس)


مازندنومه،سردبیر:در میان انبوه سر و صدا و آلودگی پایتخت،6 روز در فضای نمایشگاه بین المللی تهران،به دور هر از هرگونه ناپاکی و صدای ناهنجاری، صدای عشایر ایران به گوش مردم تشنه و علاقه مند رسید.

جشنواره ملی صدای عشایر که از 14 بهمن ماه جاری با حضور اقوام و جوامع عشایری همه استان های کشور،از جمله مازندران،در تهران آغاز به کار کرد،در مدت 6 روز برپایی با برگزاری جشن های موسیقی،رقص های بومی، کوچ نمادین،برپایی سیاه چادرهای عشایر،ارایه سوغاتی ها،صنایع دستی و غذاهای محلی،گوشه ای از زندگی عشایری و روستایی را در معرض بازدید علاقه مندان قرار داد.

*ایران کوچک در تهران

ایران کوچک در پایتخت؛این هفته وارد نمایشگاه تهران که می شدید،مردان و زناني را با لباس هاي محلي از ايل قشقايي، بختياري، كلاته و عشاير آذربايجاني، گيلاني،سمنان،مازندران و... می دیدید كه همه شاد بودند و رنگ و طرح لباس شان برگرفته از طبيعت بود؛رنگي كه در ميان پوشش خاكستري و تيره شهرنشينان به شدت خودنمايي مي کرد.زنان با دامن هاي پرچين خود در ميان بازديدكنندگان نمايشگاه بين المللي تهران چرخیدند و علاقه مندان طبيعت و زندگي عشايري لحظاتي را دركنار آنها و در ميان سياه چادرها و کومه های برپاشده عكس يادگاري گرفتند.

در فضای نمایشگاه همه جا صداي موسيقي شنيده مي شد و هريك از ايل ها، ازعشاير آذربايجان گرفته تا كرد و سمناني و بلوچی و لر و ترکمن و ایلامی و قشقایی و مازندرانی رقص هاي محلي خود را به معرض نمايش گذاشتند و آيين هاي بومی خود را اجرا کردند و شادي و نشاط را بين مردم خسته و افسرده آوردند.

در 500 غرفه هم با هنرهاي دستي و سنتي استان ها در معرض فروش گذاشته شد و در سالن هایی نیز نان محلی مناطق مختلف به هراه برخی شیرینی ها و خوردنی ها،درجا پخت می شد و به فروش می رسید.

*کارناوال مازندرانی ها در تهران

علاوه بر گروه های مردم نهاد مازندرانی که در تهران مستقرند-از جمله انجمن تلارپه-که در سالن 35 غرفه داشتند،گروه آیینی زندگی سوادکوه به سرپرستی علی حسن نژاد نیز در سالن 7 نمایشگاه با ایجاد نفار و ساخت فضایی روستایی و ارایه برنامه های شاد محلی -به ويژه انواع رقص های مازندرانی- 6 روز کاملا" شاد را برای مردم رقم زد.

در روزهای برپایی جشنواره ملی صدای عشایر،هنرمندان این گروه-مبتکرانه- با راه اندازی کارناوال های شادی سالن به سالن و غرفه به غرفه حرکت کردند،ساز زدند،خواندند،حرکات موزون اجرا کردند و همنوا و همراه با هنرمندان سایر استان ها،وحدت قومی را به نمایش گذاشتند.

شامگاه چهارشنبه نیز شبِ مازندران بود که اعضای این گروه سنگ تمام گذاشتند و با اجرای نواهای شاد و آواهای بومی،کنار اجرای نمایش های آیینی،فرهنگ مازندران را به مردم تهران و سایر نقاط ایران معرفی کردند.

عصر روز آخر نیز گروه در پارک ملت تهران برای مردم برنامه موسیقی و رقص مازندرانی اجرا کردند که با استقبال مردم حاضر در پارک مواجه شد.

در همین راستا برخی دیگر از هنرمندان مازندرانی در رشته های مختلف همچون نمدمالی؛سفالگری،جاجیم بافی،قالی بافی،چادرشب بافی و...نیز در غرفه های مختلف حضور داشتند و به ارایه و معرفی صنایع دستی استان پرداختند.

تعدادی از کارکنان سازمان میراث فرهنگی مازندران از جمله خود فرزانه ،نیز مهران حسنی-علی رغم مصیبتی که برایش پیش آمد و مادرش را هفته پیش از دست داد- و علی ماهفروزی این چند روز کنار هنرمندان مازندرانی بودند.

*7 میلیون نفر از جشنواره بازدید کردند


این جشنواره پنج شنبه شب پس از حدود يك هفته ميزباني از عشاير صميمي و مهربان استان هاي مختلف كشور در سالن خلیج فارس نمايشگاه بين المللي تهران به كار خود پايان داد،در حالی که در مراسم اختتامیه محمد شریف ملک زاده معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تمدن استاندار تهران و منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور حضور داشتند.

جمعیت مهمانان به حدی زیاد بود که برخی به صورت ایستاده نظاره گره این مراسم هستند. درهای سالن محل برگزاری این مراسم هم خیلی زود بسته شد و علاقه مندان زیادی پشت درهای بسته ماندند.

مراسم اختتامیه با مداحی برای شهدای انقلاب اسلامی آغاز شد و با شاهنامه خوانی پسرنوجوانی ادامه یافت.فرزند یکی از شهدای عشایر نیز سخنرانی کرد.

منوچهر جهانیان در این مراسم گفت: طبق آمارهای جمع آوری شده 2 میلیون نفر از کوچ عشایر که سیزدهم بهمن ماه از میدان ونک تا مسجد بلال صدا و سیما انجام شد، بازدید و به طور کلی 7 میلیون نفر از کوچ و جشنواره بازدید کرده اند.

محمدشریف ملک زاده هم گفت:با رفتن عشایر ما غصه دار می شویم و صدای شادمانی آنها از ما دریغ می شود و از این رو از مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران و معاون گردشگری می خواهم که با راه اندازی خانه عشایر ایران، صدای آنان را برای همیشه در پایتخت نگه دارند.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: امروز تصمیم گرفتم خانه ای که قرار بود اول اسفندماه برای کار دیگری اختصاص یابد (خانه باستان شناسان ایران) را به خانه عشایر اختصاص دهم.

در مراسم اختتامیه 25 نفر از غرفه‏هاي برتر استان‏هاي شرکت کننده در جشنواره در حوزه‏هاي صنايع دستي، موسيقي، آداب، رسوم، هنرهاي سنتي، جلوه‏هاي زندگي، و هنرهاي آييني تجلیل شدند.

ربع سکه و تقدیرنامه ای نیز در بخش موسیقی به خواننده گروه آیینی زندگی سوادکوه اهدا شد و این گروه رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

 پیش از اهدای جوایز گروه های موسیقی لرستان،کهکیلویه و بویراحمد،سیستان و بلوچستان،زنجان،آذربایجان و گروه موسیقی آیینی زندگی سوادکوه به اجرای برنامه پرداختند که اجرای گروه مازندران با قدردانی ويژه ملک زاده همراه بود.

در بخشی از مراسم اختتامیه،یکی از هنرمندان آذری که با گریم خود را به صورت زنده یاد شهریار در آورده بود،قسمتی از منظومه حیدربابا را دکلمه کرد.

در پایان نیز جمعیت،دست در دست هم همصدا سرود ای ایران را خواندند.

*هفته ای شاد در تهران

هر چند تبلیغات جشنواره بسیار ضعیف بود،حضور تلویزیون کم رنگ بود،بر قیمت اجناس و صنایع دستی و خوراکی ها نظارتی وجود نداشت و کمی گران به نظر می رسید و در روز اول برخی مهمانان به خاطر ناهماهنگی در خیابان خوابیدند و مراسم اختتامیه هم ناهماهنگی های زیادی داشت،اما شهرنشینان به دور از هیاهوی سیاسی یان روزها،با این جشنواره هفته ای شاد را در تهران تجربه کردند و خواست آنها نیز تکرار چنین مراسمی است.


  • احمد ولی پورپاسخ به این دیدگاه 3 0
    جمعه 20 بهمن 1391-0:0

    حضور و بازدید از نمایشگاه فرصتی بود برای مشاهده و آشنایی با اقوام ایرانی ، آیین های محلی و موسیقی نواحی ایران ، غذاهای خانگی و سنتی و لباس های پر نقش و اصیل ایرانی ، برخورد های ساده و صمیمانه و پذیرایی های دوستانه ، فضایی شاد و پر نشاط . شور و شعف و شادی ، و چه خوب ایرانی های اصیل ، عشایر ساده و بی ادعا ، اقوام فرهنگ مدار و پر امید ، این ها را به تهران آورده و فارغ از شلوغی و دود و آلودگی و به دور از هیاهو و بدون ادعا ، آنرا در اختیار هم وطنان خود قرار دادند .

    بسیار عالی و امید بخش بود . از همه شان سپاس گذاریم .


    ©2013 APG.ir